Projecten
Hier geen content plaatsen.
Hieronder komen de projecten verzameld bij elkaar te staan!
-
Focus op afbeeldingen in toetsitems
-
Over het project
Onderzoek naar het effect van multimediagebruik in toetsen. Het verzamelen, interpreteren en produceren van informatie met multimedia (tekst gecombineerd met afbeeldingen) is een belangrijke vaardigheid die studenten zich eigen moeten maken.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Vooral in het natuurwetenschappelijk onderwijs, zoals Biologie -de context van dit onderzoek- spelen afbeeldingen en diagrammen een steeds belangrijkere rol. Het gegeven dat leerlingen en studenten meer leren van de combinatie van tekst en afbeeldingen dan van enkel afbeeldingen of enkel tekst, noemen we het multimedia-effect. Waar veel onderzoek zich richt op het multimedia-effect bij leren, is er relatief weinig bekend over de effecten van multimediagebruik in toetsen.
Een meta-analyse uit 2021 laat een overall positief effect zien op de nauwkeurigheid van de antwoorden van studenten (response accuracy). Echter, de resultaten van empirische studies lopen onderling sterk uiteen. De invloed van multimedia in toetsitems wordt onder meer beïnvloed door de functionaliteit van de afbeelding in een toetsitem en type onderwijs (primair-, voortgezet- en hoger onderwijs). Diepgaand onderzoek naar het multimedia-effect in de toetsitems kan de validiteit en effectiviteit van toetsen verhogen. Een within-group, design waarbij alleen de functionaliteit van de afbeelding wordt onderzocht en andere moderators zo goed mogelijk gelijk worden gehouden, ontbreekt tot op heden.
Dit project richt zich op bovenstaande hiaten in de onderzoekdata om zo te komen tot richtlijnen voor de itemconstructeurs bij multimediagebruik in toetsitems. Hiervoor is een experimenteel onderzoek in de context van Biologie in het voortgezet onderwijs opgezet. Er wordt daarbij gevarieerd met de functionaliteit van afbeeldingen in de toetsitems. De effecten ten aanzien van prestaties, tijdsinvestering en cognitieve belasting worden gemeten met digitale toetsen. Kwantitatieve gegevens worden aangevuld met kwalitatieve analyse van oogbewegingen van deelnemers via eye-tracking. Onderstaand filmpje betreft het onderzoek in het HBO. Aan de focus op afbeeldingen in toetsitems in het VO wordt nog gewerkt en deze resultaten volgen later.
Focus op afbeeldingen in toetsitems
-
Contact
Contact
J. (Jorik) Arts
Docentonderzoeker Fontys Lerarenopleiding Tilburg | Lerarenopleiding Biologie -
Beoordelen in een hybride leeromgeving
-
Over het project
In onze huidige, snel veranderende, maatschappij wordt een steeds groter beroep gedaan op professionals, die in complexe en dynamische beroepspraktijken richting moeten geven aan hun handelen en ontwikkeling. Dit vraagt om onderwijs waarin leren en ontwikkelen steeds meer verweven is met de beroepspraktijk. Deze toenemende aandacht voor het effectief benutten van complexe leeromgevingen resulteert steeds vaker in de inzet van hybride leeromgevingen (HLO). Wat betekent dat voor het beoordelen en beslissen in een HLO?
Onderdeel van:
Tool 'beoordelen binnen hybride leeromgevingen'
De vertaling van Hybride Leeromgeving (HLO) raamwerken en ontwerpprincipes naar de praktijk blijkt niet eenvoudig. Een onderwerp dat hierin regelmatig onderbelicht blijft is op welke wijze het toets- en beoordelaarsaspect kan worden geborgd bij het ontwerpen, ontwikkelen en uitvoeren van een HLO.
Daarvoor is een tool ontwikkeld door middel van literatuuronderzoek en het bevragen van relevante stakeholders binnen een HLO. Deze tool ‘Beoordelen binnen Hybride Leeromgevingen’ is ontwikkeld om onderwijsprofessionals te helpen bij het ontwerpen en evalueren van toetsen en beoordelen binnen HLO’s. In het tijdschrift Examens, uitgave november 2022 is een artikel met achtergrondinformatie te lezen (zie publicaties). -
Publicaties
Publicaties
Andrea Oudkerk Pool; Rosa Bartman; Debby Weerlink; Fieke Tychon; Kelly Beekman (2022) Beoordelen en beslissen in hybride leeromgevingen, Artikel Examens, Uitgave: november, Pagina's 35-46
-
Contact
Contact
D. (Debby) Weerlink
Docentonderzoeker Fontys Lerarenopleiding Tilburg | Master ToetsdeskundigeA. (Andrea) Oudkerk Pool
Docentonderzoeker Fontys International Business School | Finance & ControlRosa Bartman
Docentonderzoeker Fontys Lerarenopleiding Tilburg/ Master Toetsdeskundige -
Sprong Voorwaarts Kennislab Formatief Evalueren
-
Over het project
Ontwikkeling van een praktische tool rondom formatief evalueren
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Projectdoelstelling
Sprong Voorwaarts is een netwerk van onderwijsprofessionals die samen werken aan toekomstgericht onderwijs. In september 2020 startte binnen Sprong Voorwaarts het Kennislab Formatief Evalueren. De opbrengst van dit project is een praktische tool voor de onderwijspraktijk; onderwijsprofessionals kunnen er formatief mee evalueren en zelfregulatievaardigheden direct in de praktijk brengen.
Formatief Evalueren-tool -
Contact
Contact
Dr. H.P.F. (Henderijn) Heldens
Lector Onderwijs in Verbinding bij de Nieuwste Pabo -
Verslag Onderzoeksdag - 9 juni 2022
Lectorale rede dr. Kelly Beekman op 9 juni
Artikel Bron
Bron, ons onafhankelijke nieuwsmedium schreef dit artikel: 'Onderzoeksdag onderwijs: wikken, wegen en waarderen.'
Presentatie dr. Kelly Beekman
'Wikken, wegen en waarderen: naar betekenisvol beoordelen in het onderwijs''
Bekijk de opname van de lectorale rede
Lectorale rede
Lees hier de lectorale rede van Kelly Beekman
Onze lectoren
R.A.W. (Rutger) van de Sande
Lector Learning Design / leading lector kenniscentrum Youth Education for Society -
Feedback handreikingen
-
Effectief aan de slag met feedback
In het leren van vandaag speelt feedback geven en ontvangen een grote rol. Zeker in het onderwijs. Hier zijn al talloze werkvormen voor ontwikkeld, echter het ontbreekt daarbij vaak aan praktische tools. Het lectoraat Technology Enhanced Assessment heeft daarom handreikingen ontwikkeld voor studenten, docenten en werkveldpartners, waarmee ze effectief aan de slag kunnen met feedback.
Onderdeel van:
Over de handreikingen
Op welke wijze vraag of geef je nu feedback? Hoe zorg je ervoor dat je waardevolle feedback ontvangt, zodat je weer verder kunt leren en acties eraan kunt verbinden. Hoe breng je je feedback gedoseerd, passend bij het leren van de student? Kortom, vanuit verschillende perspectieven is behoefte om hiermee om te gaan en het leren te bevorderen.
Per doelgroep is daarom een aparte handreiking ontwikkeld. Hiermee kan de student, docent of werkveldpartner gerichte feedbackvragen leren stellen. Alles met als doel om de professional in opleiding startbekwaam te laten worden, die zich een leven lang blijft ontwikkelen.
Download handreikingen feedback
-
Contact
Contact
M. (Mieke) Jaspers
Docentonderzoeker Fontys Paramedische Hogeschool | Consultant onderwijsinnovatie en toetsing -
Cyclisch proces van leren en presteren
-
Cyclisch proces van leren en presteren
In de ontwikkelingsgerichte benadering blijft de kern van een succesvolle opleiding een "rijke" dialoog tussen student, docenten en werkveldpartners over vorm, inhoud en perspectief van een leertraject, het verzamelen van bewijsmateriaal en de beoogde leeruitkomsten. Een cyclisch proces van leren en presteren biedt alle partners (student, docenten en werkveldpartners) structuur in het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van flexibele op de student afgestemde opleidingstrajecten.
Onderdeel van:
Over deze handreiking
Snelle veranderingen in de wereld om ons heen vragen van professionals een beroepshouding om zich een leven lang te blijven ontwikkelen. Om gehoor te geven aan deze maatschappelijke behoefte zijn een aantal trends in onderwijsprogramma's zichtbaar zoals:
- het leggen van de regie van het leertraject bij de student als eigenaar van diens leerproces;
- het bieden van de mogelijkheid om te leren in een mix van leer- en werkcontexten (on- en offline);
- het organiseren van verschillende ontwikkelperspectieven om meer ruimte te geven aan persoonlijke professionele ontwikkeling.
Binnen Fontys wordt het antwoord op de maatschappelijke ontwikkelingen gezocht in het talent gericht onderwijs waarin ruimte is om te variëren in tijd, tempo en leercontext. In onderwijseenheden van vijftien of dertig studienpunten wordt gewerkt met leeruitkomsten. Het werken met leeruitkomsten maakt het mogelijk om te komen tot meer leerwegonafhankelijk leren en opleiden. Dit leerwegonafhankelijk leren en opleiden betekent het loslaten van een vaststaand onderwijsprogramma en het centraal stellen van leeruitkomsten waar een uitspraak wordt gedaan wat een student aan het eind van het leerproces geacht wordt te weten, te begrijpen en hoe te handelen (Moon, 2002).
Het cyclisch proces van leren en presteren is een continuum waarbij de balans tussen leren en presteren in beweging is. Bij de start van
het traject van de student ligt de nadruk op het ‘leren’. Tijdens het ‘leren’ ligt de focus op het (flexibel) bijsturen van het leerproces om de
leeruitkomsten te kunnen realiseren: het ‘presteren’. In dit traject is er een continue dialoog tussen studenten, docenten en
werkveldpartners (Duvekot, 2016). De inhoud en het niveau waarop de leeruitkomsten aangetoond moeten worden, ‘de leerresultaten’,
blijft in deze ontwikkelingsgerichte benadering gehandhaafd. Bewijsmateriaal kan door de student worden gebruikt om de
leeruitkomsten aan te tonen. Het komt voort uit onderwijsactiviteiten of andere leeractiviteiten, maar kan ook bestaan uit eerder
behaalde getuigschriften of certificaten. Het aantonen van de ‘prestatie’ volgt met een beslismoment. Een mogelijk gevolg van de
beslissing is toekennen van studiepunten. De opleiding organiseert het beslismoment volgens een procedure die in samenspraak met
studenten, docenten en werkveldpartners is opgesteld en gezamenlijk wordt doorlopen. In het cyclisch proces worden de verschillende fasen
iteratief doorlopen. -
Contact
Contact
M. (Mieke) Jaspers
Docentonderzoeker Fontys Paramedische Hogeschool | Consultant onderwijsinnovatie en toetsing -
Waarderen van authentiek en uniek werkplekleren
-
Waarderen van authentiek en uniek werkplekleren (WAUW)
Bij beroepsopleidingenen is leren op de werkplek een essentieel onderdeel. Werkplekleren houdt in dat studenten in de praktijk leren, en dit kan sterk variëren vanwege verschillende aspecten. Het is cruciaal studenten aan het begin van hun stage te ondersteunen bij het begrijpen van de mogelijkheden van de werkplek, om leervragen hierop te kunnen afstemmen. De WAUW tool is ontwikkeld om zowel studenten als werkplekbegeleiders te helpen bij dit proces.
Onderdeel van:
Allerlei aspecten maken dat de ervaring tijdens het werkplekleren zeer kan verschillen en dat de student er andere dingen leert dan vooraf verwacht of gehoopt. De student zal dan ook niet op iedere werkplek aan elke leervraag kunnen werken. Het is daarom belangrijk om de student aan het begin van de stage te helpen met het krijgen van een goed beeld van de mogelijkheden van de werkplek zodat hij of zij de leervragen hierop kan afstemmen. De WAUW tool is ontwikkeld om zowel de student als de begeleider op de werkplek te helpen in dit proces.
Over de tool
Wanneer kan deze tool worden gebruikt?
• Bij het maken van een keuze voor een leerwerkplek
• Bij de start van de stage, voor het opstellen van een pop met leervragen
• Ter voorbereiding van een inductietraject
• Bij het in kaart brengen wie de school is om vanuit daar keuzes te maken voor de inrichting.
Hoe kan deze tool worden gebruikt?
Om een beeld te krijgen van wat de authenticiteit van de school is, is het de bedoeling dat je aan een paar mensen de
hoofdvragen gaat stellen. Bij de hoofdvragen kun je doorvragen om meer diepgang in je antwoorden te krijgen. Elke keer als je
iemand bevraagt, kun je het schema invullen. Na een paar interviews krijg je dan een beeld aan wat de school authentiek maakt.
Mogelijk kan dit helpen bij keuzes in het onderwijs en de dialoog hieroverDownload handreikingen tool
-
Contact
Contact
A. (Andrea) Oudkerk Pool
Docentonderzoeker Fontys International Business School | Finance & Control