
Wendbare onderwijsprofessionals
In Nederland zijn steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs die ‘eigentijds’ onderwijs aanbieden waarin aandacht is voor doelen als zelfsturing, creativiteit, probleem oplossen, samenwerken en waar het onderwijs vaak leerlinggestuurd is. Binnen het lectoraat staat de vraag centraal wat deze ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs betekenen voor de rollen en taken voor leraren én wat dat betekent voor de lerarenopleidingen.
Over het lectoraat
Onderzoeksthema lectoraat
In het lectoraat wordt onderzoek gedaan naar vragen uit het onderstaande schema:

Werkwijze lectoraat
Bij de start van het lectoraat is de centrale vraag van het lectoraat verkend via een exploratieve aanpak. We hebben een aantal vo-scholen die werken met eigentijdse onderwijsconcepten benaderd met het verzoek ons een inkijkje te geven in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Dit leidde tot een reeks ‘excursies’ naar deze scholen, waar we gingen kijken en in gesprek gingen met teamleiders, docenten en leerlingen over de visie en de praktische invulling van het onderwijs. In totaal hebben we zes VO-scholen bezocht. Bij onze excursies naar de zes scholen hebben we gebruik gemaakt van het ‘spinnenweb’-model van de SLO (http://curriculumontwerp.slo.nl/spinnenweb). Dit model hielp ons om de schoolbezoeken te kaderen.
De indrukken uit de excursies staan bij 'kennisdeling'' onder het kopje ‘indrukken uit de excursies’. De persoonlijke indrukken van de deelnemers aan de excursies zijn eveneens daar te vinden als 'narratief'.
Lector

Dr.ir. Q.H. (Quinta) Kools
Lector Wendbare onderwijsprofessionalsDr. ir. Quinta Kools heeft ruime onderzoekservaring, in zowel (grootschalig) kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Zij richt zich in haar werk op professionalisering van leraren en lerarenopleiders, door middel van het doen van praktijkonderzoek als professionaliseringsstrategie.
In het lectoraat ‘Wendbare Onderwijsprofessionals’ ligt de focus op de rol van de leraar in eigentijds onderwijs.
Kennisteam
Onderzoeksprojecten
- Erasmus project RAPIDE De titel van het project is een vrij acronym van Reimagining a Positive Direction for Education. Het project richt zich op het bieden van positieve ondersteuning voor onderwijsprofessionals bij het omgaan met veranderingen bij het uitvoeren van online onderwijs. In het project is aandacht voor de professionalisering van opleiders op het gebied van inclusiviteit, digitale vaardigheden en het omgaan met verandering.
- Samen vernieuwend opleiden Het doel van dit 4-jarig onderzoeksproject is om inzicht te krijgen in de dynamiek die het samen ontwerpen en uitvoeren van nieuwe opleidingspraktijken, op en over de grenzen van bestaande praktijken van lerarenopleidingen en scholen, oproept en welke nieuwe opleidingspraktijken en handvatten voor de doorontwikkeling van Samen Opleiden uit die samenwerking voortvloeien.
- De hybride tech docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven De lectoraten Industrial Engineering and Entrepreneurship (BEnT), Dynamische Talentinterventies (HRMenP) en Wendbare onderwijsprofessionals (FLOT) hebben de handen opnieuw ineengeslagen om hun onderzoek naar hybride docenten te vervolgen.
- SPRONG Voorwaarts Sprong Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs.
- PROMISE Welke instrumenten bevorderen effectief en collaboratief professioneel leren dat inclusie en de waardering van diversiteit in klaslokalen, leercontexten en de samenleving zal stimuleren en vergemakkelijken?
- Erasmusproject: Developing Adaptive Expertise to foster an effective learning environment In dit
project ontwerpen we tools die (aanstaande) leraren helpen om hun handelen af
te stemmen op de behoeften van de leerlingen.
- Velon-themagroep toekomstbehendig opleiden In dit project werken lerarenopleiders van verschillende hogescholen (Windesheim, Fontys, Hogeschool van Amsterdam) samen aan een verkenning van het thema toekomstbehendig opleiden. Wat voor beelden hebben lerarenopleiders van toekomstbehendige leraren en hoe leiden ze daarvoor op?
Publicaties
- Velthoven, G. (2022). 'Worden wie je wilt zijn' (2022), Een magazine over de rol van jonge docenten in de persoonsvorming van leerlingen. Fontys Lerarenopleiding Tilburg.
- Linda van den Bergh, Anje Ros, Quinta Kools, Hanneke de Laat, Petra Poelmans (2022). Begeleiden van zelfsturing en samenwerking. Actief leren in vo en mbo. Uitgeverij Coutinho, Bussum.
- Mhairi Beaton, Stephanie Thomson, Sarah Cornelius, Rachel Lofthouse, Quinta Kools, Susanne Huber (2021). Conceptualising teacher education for inclusion: lessons for the professional learning of educators from transnational and cross-sector perspectives. Sustainability 2021, 13, 2167. https://doi.org/10.3390/su13042167 .
- Quinta Kools, Maaike Koopman, Rian Aarts en Karin Derksen (2021). Opleiden en professionaliseren in leerateliers. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 2021 (42) pp 333-344
- Quinta Kools (2021). De kracht van kennisgedreven werken. In: Op Onderzoek uit. Drie scholen op weg naar kennisgedreven werken. VO-Raad, 2021. P 23-27.
- Quinta Kools, Rutger van de Sande & Willem Maurits (2021). Developing Student-Teachers’ Professional Inquiry Stance through Design as Research. P 67-83. In: Developing Teachers’Research Literacy: International perspectives, Pete Boyd, Agnieszka Szplit & Zuzanna Zbróg (eds) , 2021.
- Rachel Lofthouse, Mhairi Beaton, Quinta Kools & Erika Kopp (2021). Valuing knowledge exchange and professional learning for educational inclusion: understanding professional dilemmas in policy and practice contexts. Pedagógusképzés special issue 20(48), 2021/1, pp5-26.
- Quinta Kools (2021). Vignettes as tool to deal with complex situations in education, Pedagógusképzés special issue , 20(48), 2021/1, pp63-71.
- Quinta Kools en Hanneke de Laat (2020). Welke uitdagingen liggen er voor lerarenopleiders in de nabije toekomst? Een verkenning vanuit ontwikkelingen in en om het onderwijsveld. In: Oolbekkink-Marchand, H., Kools, Q., Stokhof, H. & Vervoort, M. (red) (2020).De Staat van de Lerarenopleider. Velon, p 38-42.www.velon.nl.
- Oolbekkink-Marchand, H., Kools, Q., Stokhof, H. & Vervoort, M. (red) (2020).De Staat van de Lerarenopleider. Velonwww.velon.nl.
- Quinta Kools, Helma Oolbekkink-Marchand, Anje Ros, Henderijn Heldens (2020). Wat betekende de corona-lockdown voor het hoger onderwijs? Verslag van een exploratief onderzoek.Onderzoek van Onderwijs, 49 (2), 4-6.
- Anje Ros, Helma Oolbekkink, Quinta Kools, Henderijn Heldens (2020). Wat leren we van Corona?https://didactiefonline.nl/artikel/wat-leren-we-van-corona#.XwbhTcIluLE.linkedin.
- Ellen Koop-Spoor, Marian Thunnissen, Martin Vos & Quinta Kools (2020).Faciliteren van hybride docenten binnen het VO en MBO. Interne rapportage Fontys Hogescholen.
- Quinta Kools en Loes van Wessum. (2020). En wat heb je geleerd?’ Een model om in gesprek te gaan over professionalisering. Tijdschrift voor Lerarenopleiders (41), 193-201…
- Maaike Koopman, Rian Aarts, Jos Hulsker, Jeroen Imants, Quinta Kools (2019). Het leren en de leeropbrengsten van docenten en studenten in leerateliers. Pedagogische Studiën (96) 378-400.
- Rian Aarts, Rita Schildwacht & Quinta Kools (2019). Training Coaching met Videofeedback. Ondersteuning van beginnende leraren door professionalisering van coaches. In: Schellings, G., Helms-Lorentz, M., & Runhaar, P. (2019). Begeleiding startende leraren. Praktijk en theorie. Garant, Antwerpen-Apeldoorn. P 143-161
- Kools, Q., van Schaik, M. & Struik, J. (2019). Van strakke structuur naar vrijheid in vorm: een nieuwe aanpak voor het bacheloronderzoek binnen Fontys lerarenopleiding Tilburg. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 2019, (1), 67-73
- Quinta Kools, Marian Thunnissen, Petra Poelmans (2019). Opleiden voor hybride loopbanen, een verkenning. Fontys Hogescholen, interne rapportage.
- Van Wessum, L., & Kools, Q (2019). Professionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. Oud-Turnhout/’s Hertogenbosch: Gompel & Svacina.
- Rian Aarts, Quinta Kools en Rita Schildwacht (2019) ‘Providing a good start. Concerns of beginning secondary school teachers and support provided’, European Journal of Teacher Education https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1693992
- Quinta Kools (2019). Op verkenning in eigentijds onderwijs: input voor opleiders. Tijdschrift voor Lerarenopleiders 40 (4), pp 331-338
- Koopman, M., Aarts, R., Hulsker, J., Imants, J. & Kools, Q. (2019). Het leren en de leeropbrengsten van docenten en studenten in leerateliers. Pedagogische Studiën (96) 378-400
- Quinta Kools, Marian Thunnissen, Petra Poelmans (2019). Opleiden voor hybride loopbanen, een verkenning. Fontys Hogescholen, interne rapportage.
- Van Wessum, L., & Kools, Q (2019). Professionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals. Grip op leren. Oud-Turnhout/’s Hertogenbosch: Gompel & Svacina.
- Rian Aarts, Quinta Kools en Rita Schildwacht (2019) ‘Providing a good start. Concerns of beginning secondary school teachers and support provided’, European Journal of Teacher Education https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1693992
- Ronald Keijzer & Quinta Kools (2018) ‘Mathematics teacher educators’ professional development as a by-product of practice based research: the ELWIeR research group. EAPRIL Conference proceedings 2018, November 12 – November 14 ,2018 Portorož, Slovenia. pp 21-36
Documenten
Uit het lectoraat
Overig
- Indrukken uit de excursies (pdf)
- Narratief Inge Brons (pdf)
- Narratief Anne Marie Degener (pdf)
- Narratief Barbara Roosken (pdf)
- Narratief Hanneke de Laat (pdf)
In deze podcast gaat Quinta Kools, lector ‘Wendbare Onderwijsprofessionals’ bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg, in gesprek met Elly Loman, rector van het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Zij praten over rollen, taken en bijzonderheden van het leraarsberoep anno nu.
Lector Helma Oolbekkink van de HAN gaat in gesprek met onze lector Quinta Kools. Samen bespreken ze de uitdagingen in de relatie tussen stuurkracht van leraren en de wendbaarheid van onderwijsprofessionals binnen de school.