EU: internationaal Dansproject schoolvoorbeeld

Sfeerafbeelding Fontys

Tilburg, 5 februari 2018  l  This article in English

De Dansopleidingen van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) hebben het internationale samenwerkingsproject met dansacademies in Praag en Antwerpen afgesloten met het rapportcijfer 9-. Behalve die beoordeling kreeg het van Erasmus +, het onderwijsondersteuningsprogramma van de Europese Unie, bovendien het stempel 'Good practice example'.

Die waardering wordt enkel gegeven aan projecten die uitzonderlijk goed zijn opgezet en een bron van inspiratie voor anderen zijn. En dat mag FHK best van de daken schreeuwen, vindt een trotse sectorleider Dans Herma Tuunter. "Het project is onder meer beoordeeld op relevantie en impact, de kwaliteit van het projectontwerp en het internationale projectteam. We hebben 88 van de 100 punten behaald. Dat betekent dat je je doelen hebt behaald. Erasmus prijst daarnaast onze betrokkenheid en het doorzettingsvermogen. We hebben flink wat problemen gehad op IT-terrein en met wisselingen in de staf van deelnemende scholen. Met name in Praag, maar ook wel bij ons."

Transferable skills

Van 1 september 2014 tot en met 31 augustus 2017 werkte Fontys Dance Academy samen met de dansacademies Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen en Duncan Centre Conservatory Praag plus hun werkveldpartners. Voor FHK was dat DansBrabant. Overkoepelend thema van dit project met de naam Inclusive Dance and Movement Practice waren de transferable skills of the dance artist: niet langer worden dansers alleen voor 'het podium' opgeleid, maar zetten zij hun kwaliteiten ook in bij maatschappelijke vraagstukken. Met innovatieve vormen van onderwijs en behulp van nieuwe technologieën, werden dansstudenten deze skills bijgebracht.

"Dat er nu een online platform is als uitwerking van Open Educational Resources, hadden we vooraf niet kunnen vermoeden", geeft Herma aan. "Onze focus lag op de ontwikkeling van drie maal 40 uur onderwijsmateriaal, maar we konden ons dat eigenlijk alleen voorstellen als een PDF die we online zetten of een online cursus/MOOC. We hadden als dansacademies ook allemaal ons eigen onderwerp, passend bij het DNA van de academie en wilden daarmee tevens de academies promoten. De inhoudelijke samenwerking heeft gelukkig geleid tot een contentgedreven platform dat het karakter heeft van een online community."

Voldoening

Behalve op het platform kijkt de sectorleider met de meeste voldoening terug op het Intensive Study Programm (ISP), waarvoor docenten en studenten uit Praag en Antwerpen in oktober 2015 naar Tilburg kwamen. "Dat was een fantastische week in de stad, met bijzondere werkvormen en leerervaringen." Elke academie zorgde een week lang voor praktijkgericht onderzoek op basis van een thema:

• Re-thinking Bodies (Antwerpen, uiteindelijk gedefinieerd als Dance and Diversity);
  • Re-designing Spaces (Tilburg, dat Dance and Public Space werd. Zie ook deze video);
  • Somatics (Praag, dat Dance and Somatics werd).

Video Making Space 2017

Erasmus vindt dit van 'een heldere visie op het realiseren van transferable skills' getuigen en spreekt de hoop uit dat de academies er in ieder geval twee in hun curriculum opnemen.

Ook een onderzoek onder alumni heeft het belang van de aandacht voor transferable skills in het dansonderwijs onderstreept. De oud-studenten geven aan dat dit de toekomst is. Dit moet in hun ogen onderdeel van het onderwijs gaan uitmaken. Gesteld wordt: 'Alumni and academy together, we also must learn to sell ourselves and clearly describe these skills to other labour markets. We should learn to translate the dance terms in understandable language for other target groups, levels and ages and teach students how to educate the skills to others.'

Met dit project en specifiek het live streamen van colleges door gastsprekers, heeft de academie de eerste voorzichtige stappen op het gebied van blended learning gezet. En daarmee in de ontwikkeling van het onderwijs van de toekomst. "Nu we daar ervaring mee hebben opgedaan blijven we, ook door in de toekomst interessante inhoud te delen, bouwen aan de online community van studenten, alumni, docenten en professionals en leveren we een bijdrage aan de professionalisering van het dansvak", aldus Herma.

Meer over dit project: klik hier (Erasmus+) of hier (interview Bron).