Rapper MarOne wint FunX Talent Vibes

Sfeerafbeelding Fontys

Rapper MarOne: “Rockacademie is een tool voor mijn carrière”

Na een spannende finale, won rapper MarOne (24) begin deze maand de finale van de FunX Talent Vibes. Marwan Ahmed, vierdejaarsstudent Rockacademie in Tilburg, wist in het vijftiende seizoen van de talentenjacht de jury op zijn unieke manier te overtuigen van de winst.

Om de FunX Talent Vibes te winnen moest Marwan in zes weken tijd verschillende opdrachten uitvoeren: een track performen, een cover maken, een hitproductie remixen en een eigen track maken op een nieuwe beat van producer Architrackz. Dit laatste deed hij met de verrassende track Mary Jane.

Stapje voor
Marwan heeft wel een idee waarom juist hij er met de winst vandoor ging. “Ik had niet per se meer talent dan de andere kandidaten, maar ik denk dat ik gewoon al meer kon, doordat ik zélf al produceer”, vertelt de jonge hiphopartiest. “Daardoor kon ik er honderd procent zélf iets van maken en liep ik een stapje voor op de rest.”

Marwan probeert onderscheidend te zijn door zijn muziek zelf te produceren, op te nemen, af te mixen en te masteren. “Ik wil puur mijn eigen ding doen, in mijn sound en stijl.” Dat het hard aanpoten is in de rapscene kan hij beamen. “Je moet door de jaren heen leren. Niemand komt het je geven, je moet het zelf pakken.”

Besefpuntje

“Je kan wel stellen dat het een harde wereld is”, concludeert Marwan dan ook, maar door zijn Marokkaanse roots denkt hij juist voordelen te hebben in de muziekwereld. “Marokkanen doen het gewoon goed in de muziek. Kijk naar Ali B, die aan het begin van de hiphop in Nederland stond. Het zit er in: dat ondernemende gedeelte, maar ook op muzikaal gebied”.

Dat ondernemende heeft Marwan zelf ook. Hij stopte acht maanden bij Rockacademie, om zijn tijd optimaal te benutten aan het produceren van muziek. “Ik leer die dingen wel op school, maar aan het einde van het jaar heb ik in mijn persoonlijke carrière niks bereikt.” Dat is voor Marwan wel een besefpuntje geweest, zoals hij het zelf noemt. “Ik wil niet afstuderen om mijn diploma te halen, maar ik moet de school als tool gebruiken voor mijn carrière. Ik moet alles uit deze opleiding halen om mijn carrière een boost te geven.”

In acht maanden tijd produceerde hij veel tracks en tekende hij na de finale van De Grote Prijs van Nederland 2016, een platform voor muzikale talentontwikkeling, een publishing deal bij het label van Jebroer. Daar wist hij een internationale release met een Deense artiest uit te halen, die inmiddels een half miljoen keer is gestreamd. Dit jaar wil hij nog een albumtrack releasen, volgend jaar een EP. Maar voor het zover is, gaat hij zich weer compleet focussen op zijn opleiding. “Ik heb dit gedaan en nu is het weer tijd om mijn diploma te halen. Als ik aan iets begin, wil ik het wel afmaken.” Marwan ziet zijn studie aan Rockacademie dan ook als zijn beste keuze ooit. “Bij geen enkele andere opleiding had ik de tijd en focus kunnen vinden om voor mijn muziek te gaan.”

Kijk hier de prijsuitreiking.

Auteur: Niek de Bruijn, student Fontys Hogeschool Journalistiek
19 december 2018