Sprint naar content

Leraar Duits (deeltijd)

Leraar Duits (deeltijd)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Flexibel studeren in deeltijd betekent dat je je studie kunt afstemmen op jouw persoonlijke situatie en achtergrond. Het lesrooster staat vast, maar je plant zelf je eigen studieroute. Je studentcoach begeleidt hierbij. Je hebt veel vrijheid over de invulling van het werkplekleren (stage). Balans in werk, privé en studie vinden wij belangrijk.

Studente lerarenopleiding Duits deeltijd
  • Afhankelijk van je studieroute ben je 1 tot 2 keer per week op de opleiding.

    Tijdens je intakegesprek wordt verder duidelijk waarvoor je eventueel vrijgesteld bent.

  • Leren doe je uit de theorie en in de praktijk.

    Met goede begeleiding, zowel op de opleiding als bij de opleidingsschool.

  • Gemiddeld besteed je ± 20 uur per week aan je opleiding.

    Dit verschilt per persoon en hangt af van je vooropleiding, ervaring, mogelijkheden en tempo.

Opbouw van de deeltijdopleiding

  • de standaard leerroute duurt 4 jaar
  • afronden in 2 jaar mogelijk met aantoonbare relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie (meestal 2 dagen per week)
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan in februari

Rooster

  • 2024-2025: vakinhoud/vakdidactiek: ma-avond
  • 2025-2026: vakinhoud/vakdidactiek: ma-middag
  • pedagogisch/didactisch: woe-avond
  • bijna alle vakken zijn in het Duits, behalve onderwijskunde
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
Leren Duits in de Klas
jaar 1
Sittard

Propedeuse

Je legt een stevige basis. Je leert over taalverwerving, taalstructuur, geschiedenis, cultuur en samenleving. En hoe je prikkelend Duitse les geeft, hoe je een les opbouwt en een klas beheerst. Wat je leert, pas je toe in de praktijk.

Je hebt nauw contact met je medestudenten. Sittard ligt aan de Duitse grens dus de connectie met de Duitse taal en cultuur is zo gelegd. Even samen een drankje doen in Duitsland? Je bent er zo!

jaar 2+
Sittard

Postpropedeuse

Naast stage is er meer ruimte voor zelfstudie. Denk hierbij aan modules via een online leeromgeving of aan vakdidactische modules met opdrachten die je zelf plant en in de praktijk uitvoert.

Je verdiept je steeds verder. Ook houd je je bezig met internationalisering en de Euregio.

lesbevoegd
Sittard

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Je bent steeds meer zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in onderbouw havo/vwo of in het (v)mbo. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek.

Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Een student leest een Duits boek.
maatwerk
Sittard

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

  • de standaard leerroute duurt 4 jaar
  • afronden in 2-3 jaar mogelijk met aantoonbare relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan in februari

Rooster 2024-2025

  • vakinhoud/didactiek: di-overdag en avond
  • professionele vorming op 1 dagdeel naar keuze: ma-avond, di-avond of do-ochtend
  • bijna alle vakken zijn in het Duits, behalve beroepsvorming, onderwijskunde en vakdidactiek
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
  • rooster vanaf studiejaar 2025-2026 is in ontwikkeling
Leren Duits in de Klas
jaar 1
Tilburg

Propedeuse

Je start je studie met vakken uit verschillende leerlijnen. Zoals kennis van land en samenleving, jeugdliteratuur, grammatica, fonetiek en uitspraak. Je komt vanalles te weten over de Duitse topografie, maatschappij en politiek. En over leuke Duitse boeken voor je leerlingen. Het SprachBauhaus is de plek om je vaardigheden in lezen, luisteren, schrijven en spreken steeds verder te ontwikkelen. Wat je leert pas je op jouw leerwerkplek toe.

jaar 2 - 4
Tilburg

Postpropedeuse

Grenzen worden verlegd naar Oostenrijk en Zwitserland. Je leert meer over hoe talen in elkaar zitten, over literatuur voor volwassenen en over complexe regels van grammatica en syntaxis. In het SprachBauhaus ontwikkel je je verder richting het taalniveau C1+.

Profileren naar interesse

Vanaf september 2025 is een kwart van de opleiding gereserveerd om te verdiepen of verbreden. Je krijgt hiervoor vrijstelling als je al een bachelor hebt. Ook kun je onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of de master.

lesbevoegd
Tilburg

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in onderbouw havo/vwo of in het (v)mbo.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Een student leest een Duits boek.
maatwerk
Tilburg

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan als bewijsstukken in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Kom jij uit het bedrijfsleven? Zo leer je wat je nodig hebt voor het onderwijs

Arjan

Docent Lerarenopleiding Sittard

Pedagogisch-didactische modulen

"Kom je uit het bedrijfsleven en maak je de overstap naar het onderwijs? Dan krijg je bij de lerarenopleiding in Sittard in vier pedagogisch-didactische modulen de onderwijskundige kennis die je nodig hebt in de praktijk."

Wat je leert sluit aan bij jouw praktijk

"Wat je leert, kun je tijdens je stages of in je werk vaak meteen gebruiken. Er is een aanbevolen volgorde van de modulen. Indien gewenst kun je de modulen flexibel volgen, zodat het nog beter aansluit bij wat je nodig hebt in jouw praktijk. Je kunt zelfs starten met een module als de vorige nog loopt."

Leren van elkaar

"Bij de pedagogisch-didactische modulen zitten studenten van alle vakken bij elkaar, zo leer je niet alleen van de opleiders maar ook van elkaar."

Je kan je eigen plan waarmaken

Gerlinde

Deeltijdstudent Lerarenopleiding Duits Sittard

Dat de 57-jarige Gerlinde Rutsch een passie heeft voor het vak Duits, is niet zo gek. Het is haar moedertaal. Zeven jaar geleden kwam ze in Nederland wonen en besloot ze haar taal aan anderen te willen overbrengen. Het afgelopen jaar heeft ze de flexibele deeltijdopleiding Leraar Duits bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) succesvol afgerond.

Vóór deze opleiding heeft Gerlinde altijd in het sportonderwijs gewerkt. De affiniteit met kinderen was er al, ze heeft immers twee volwassen kinderen. Maar wanneer kwam dan het moment dat ze zich realiseerde dat ze voor de klas wilde staan? Dat ontstond eigenlijk pas toen ze naar Nederland verhuisde. “Ik heb toen met veel kinderen gesproken die vijf jaar lang Duitse les kregen op school, maar niet in staat waren om een Duits gesprek te voeren. Verder hoorde ik dat er in Nederland een tekort was aan leraren. Ik was net gestopt met mijn baan en had zin in iets nieuws. Vijf jaar geleden kon ik nog geen woord Nederlands. Nu kan ik dat wel en heb ik gezien hoe mooi het is om een nieuwe taal te leren. Ik wilde mijn passie voor de Duitse taal overbrengen aan leerlingen.”

Flexibele deeltijd

Hoewel Gerlinde geen andere baan heeft, koos ze toch voor een flexibele deeltijdopleiding. “In Duitsland bestaat zoiets niet. Het maatwerk wordt bij deze studie echt op jou gericht. Je kunt de opleiding indelen zoals jij dat wil. Je hebt het allemaal zelf in de hand.”

Gerlinde heeft tijdens haar opleiding twee stages gelopen. De eerste was bij tweedejaarsscholieren van een vwo-klas, de tweede bij vmbo 3. De verschillen zijn groot, vertelt ze. “Bij vmbo-leerlingen ga je meer in op gedrag. De scholieren hebben iets meer tijd nodig, maar dat is ook een uitdaging. Bovendien hebben leerlingen zelf de keuze of ze Duits willen. Als ze bewust voor het vak kiezen, zijn ze extra gemotiveerd. Bij vwo-leerlingen is het weer zo dat je ze in een korte tijd heel veel kan leren.”

“Ik word er blij van als leerlingen ‘Guten Morgen’ zeggen”Vwo of vmbo, bij iedere richting maak je mooie momenten mee. “Ik vind het prachtig om een band op te kunnen bouwen met leerlingen. Dat ze ‘Guten Morgen’ zeggen als ik het klaslokaal binnenloop. Ze zijn trots dat ze in het Duits kunnen communiceren en daar word ik dan weer heel blij van. Een ander hoogtepunt is het uitproberen van nieuwe werkvormen. Tijdens de studie leer je veel verschillende methodes, die je tijdens je stages zelf toe kan passen.

Je eigen weg

Niet alleen tijdens de stages heeft Gerlinde het naar haar zin, ook op de opleiding in Sittard heeft ze veel leuke dingen meegemaakt. Het begon allemaal tijdens de open dag, twee jaar geleden. “We werden heel vriendelijk ontvangen. Er hing direct een fijne sfeer. Ik kon meteen voelen dat ik hier een leuke tijd zou gaan hebben.”

En die inschatting klopt inderdaad. “Het maatwerk is goed, je kunt met iedereen praten. Als er iets is, dan wordt er naar je geluisterd. De leraren zijn goed en geven veel feedback, de colleges zijn op elkaar afgestemd en er liggen overal linkjes zodat je de opleiding zoals ik daadwerkelijk in twee jaar af kunt ronden. Natuurlijk moet je goed kunnen plannen voor deze opleiding, maar daar kun je je op voorbereiden. Iedereen heeft een eigen plan. Bij FLOS kun je dat plan waarmaken. Niemand bewandelt precies dezelfde weg en dat is juist zo mooi.”

Gerlinde als docente

“Ik ben een creatief mens en maak veel opdrachten zelf. Heel veel Duitse leraren praten te weinig Duits in de les, terwijl ik juist merk dat kinderen het leuk vinden als dat wel zou gebeuren. Ik leer hen eerst Duits spreken, het schrijven komt later wel.”

Gouden tip

“Maak meteen alle opdrachten die je krijgt. Ga niet uitstellen en bereid je lessen goed voor.”

De deeltijdopleiding is geschikt om in je eigen tempo de taal te leren

Yasmina

Deeltijdstudent Lerarenopleiding Duits Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Duits gekozen?

“Ik ben deze opleiding op een andere hogeschool gestart, maar dat beviel niet goed. Fontys staat goed aangeschreven en dus heb ik een switch gemaakt. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Er wordt op een goed niveau lesgegeven en per onderdeel ga je dieper in op de lesstof. Zowel op leesvaardigheid als spreek- en schrijfvaardigheid. Ik merk dat mijn taalniveau sinds ik hier studeer heel erg vooruit is gegaan en dat zorgt voor zelfvertrouwen. Als ik weet dat ik de Duitse taal correct kan spreken en toepassen, dan vind ik het ook makkelijker om de taal aan iemand anders te leren.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Dat is heel uitdagend. In vergelijking met mijn medestudenten ben ik met mijn 25 jaar de jongste student. Ik werk vier dagen in de week en dat is soms wel pittig, dan raad ik anderen niet aan. Ik ga zelf ook terug naar een driedaagse werkweek, dat is beter haalbaar. Bij een deeltijdopleiding is plannen heel belangrijk én persoonlijk. Ik ben bijvoorbeeld echt geen ochtendmens. Voor mij werkt het heel veel fijner om mijn huiswerk van 10.00 tot 13.00 uur te maken of van 20.00 tot 00.00 uur. Wel is het soms lastig is om vanuit mijn intrinsieke motivatie na school aan mijn studie te werken, na een lange dag is dat best vermoeiend. Het fijne aan het volgen van een deeltijdopleiding is dat docenten er begrip voor hebben als je een keer een opdracht niet op tijd af hebt. De verantwoordelijkheid ligt bij jou.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Door heel erg naar mijn fouten te kijken, dat vind ik heel fijn. Zo leer ik mijn zwakke punten herkennen en die kan ik vervolgens weer verbeteren. Dat helpt mij enorm. Zo heb ik bijvoorbeeld moeite met de uitspraak van de Duitse ‘g’, de klank is bij mij heel Nederlands. Als tip van mijn taaldocent kreeg ik de oefening om ‘wichtig is richtig’ vaak te herhalen. Dat werkt heel goed. Mijn taaldocent is heel sympathiek en grappig, ze geeft les met een vleugje humor en dat maakt het extra leuk om de taal nog beter te leren.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Omdat ik qua leeftijd dichtbij de leerlingen sta, kan ik me goed verplaatsen in hun gevoelens. De angst om een nieuwe taal te leren spreken herken ik, daar loop ik zelf ook nog tegenaan. Ik wil en kan ze van deze angst af helpen. Ook wil ik het verschil maken door tijdens de lessen meer spreekvaardigheid toe te passen. Door de Duitse taal in het dagelijkse leven van de leerlingen te integreren, krijgen ze het sneller onder de knie. Dat kan al heel simpel door een aantal regels tijdens de les toe te passen. Door ze bijvoorbeeld de vraag om naar de wc te gaan standaard in het Duits te laten stellen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Blijf in jezelf geloven, en probeer te denken in mogelijkheden. Als je een doel hebt, ga ervoor! Ook al lukt het bijvoorbeeld niet om in één keer je Propedeuse te behalen, accepteer dan dat je er twee jaar voor nodig hebt. Het leren van een taal vraagt gewoon veel tijd en gun jezelf die tijd ook. De deeltijdopleiding is geschikt om in je eigen tempo de taal te leren.”

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Duits

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Duits

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.