Sprint naar content

Interview met Mariska | Logopedist Vroegbehandeling

Wat was voor jou de belangrijkste drijfveer om te starten met de opleiding?

Na 20 jaar als pedagogisch behandelaar was ik toe aan ontwikkeling. In heb me gespecialiseerd in mijn vakgebied. 


Wat deed je vóór de opleiding voor werk? Waarom maakte je de overstap?

Ik heb door mijn werk in de vroegbehandeling veel ervaring met jonge kinderen met spraak/taalproblemen maar ik miste de theoretische kennis.


Waarom koos jij voor logopedie?  Waarom is het zo’n boeiend vakgebied?

Ik ben geïnteresseerd in het menselijk lichaam en geest. Zo leer je over anatomie van het strottenhoofd, het gehoor etc.. Maar ook over hersenzenuwen en neurologische aandoeningen (Parkinson, afasie, dementie) waarbij slik en praatproblemen ontstaan. Nu ik logopedist ben mag ik eindelijk deelnemen aan die leuke bijscholingscursussen als Prompt of Communicatieve Taaltherapie.

Sfeerafbeelding Fontys

Met welke doelgroep(en) werk jij vooral?

Je kunt met verschillende doelgroepen en leeftijden werken. Mijn hart ligt bij de peuters/ kleuters met problemen in de communicatie en de ouders.


Wat heeft de opleiding jou gebracht, welke 3 dingen komen als eerste in je op?

  • De afwisseling in mijn werk. Door mijn diploma Logopedie werk ik zowel in de groep als individueel met de kinderen!!
  • De diagnostiek is super leuk. Als logopedist neem je spraak- en taaltests af bij het kind en samen met het team maak je de puzzel compleet.
  • Als logopedist neem je spraak- en taaltests af en vorm je samen met het team een beeld over het kind.
  • Ik kan nu breed kijken naar een kind, zowel met de bril als pedagoog en als logopedist. Dat maakt de combinatie in mijn werk uniek.

Het is best wel een grote stap, zo’n switch maken. Hoe ziet de begeleiding vanuit Fontys er uit? Op welke manier wordt rekening gehouden met wat je al weet en kunt?

In het leertraject is veel aandacht voor persoonlijke begeleiding. De leercoach staat dichtbij je leerproces en stuurt en steunt je door de opleiding.


Wat vind je ervan dat je vanaf de start van de opleiding, werkte in en met de praktijk?

Vanaf het begin van de opleiding start je met opdrachten van school in de praktijk. De koppeling theorie/praktijk is waardevol. Zo groei je langzaam in de nieuwe functie van logopedist. 


Wat zou je willen zeggen tegen mensen die nog twijfelen over de (deeltijd)opleiding Logopedie? Waarom raad jij de opleiding aan?

Werken en leren is een pittig proces! Maar ik raad het iedereen aan die leergierig is en verder wil komen.


En verder...

Ik voel me verrijkt als persoon en in mijn werk door de brede kennis die ik heb opgedaan bij opleiding Logopedie.

Door na 20 jaar opnieuw een HBO diploma te halen ben ik volledig ‘ge-update’ qua kennis en vaardigheden. 😊

Hartelijke groeten,

Mariska van Rooij

Logopedist Vroegbehandeling Zuid-Oost Brabant