Sprint naar content

Kopopleiding Lerarenopleidingen (voltijd)

Twee mensen aan tafel praten over de kopopleiding.

Kopopleiding Lerarenopleidingen (voltijd)

1 jaar
Nederlands
Hbo-bachelor
Voltijd
Tilburg

Met een kopopleiding leer je in één jaar lesgeven in jouw vakgebied, binnen het tweedegraads onderwijs.

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 september

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Met jouw bachelor het onderwijs in

Heb je een bachelor verwant aan een schoolvak? En wil je leraar worden? Dan is de kopopleiding dé lerarenopleiding voor jou! In één jaar leiden we je op tot docent. Omdat je al een hbo of wo-diploma hebt, kan dat verkort. Je vakkennis heb je, wij helpen je met de rest.

Past de kopopleiding om leraar te worden bij jou?

  • Je passie voor jouw vak wil je graag overbrengen op anderen.

    Je leert ook van anderen: je medestudenten hebben uiteenlopende (vak)expertises.

  • Werken in het onderwijs zie jij wel zitten.

    Persoonlijke groei, bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren én goede arbeidsvoorwaarden.

  • Jij zoekt een opleiding die zowel theoretisch als praktisch is ingestoken.

    Zo doe jij binnen één jaar de onderwijsvaardigheden op om in jouw vak les te kunnen geven.

Bekijk ook deze opleidingen

1 vergelijkbare opleiding

Master of Business and Management

4 jaar s' Hertogenbosch

‘Ik wil laten zien hoe belangrijk Omgangskunde is voor de jeugd’

Renske

Student

Waarom heb je destijds voor de Kopopleiding gekozen?

“Na de middelbare school besloot ik voor de studie Sport & Bewegen te gaan, op een ROC in Tilburg. Dat resulteerde vervolgens in een hele leuke tijd in mijn leven: in de winters was ik ski- en snowboardlerares in de bergen, in de zomer gaf ik kite- en windsurflessen. Erg tof, maar ik besefte ook dat ik dat niet mijn hele leven kon blijven doen. Daarom besloot ik dat ik toch nog een hbo-studie wilde volgen. Dat werd eerst Toegepaste Psychologie. Een prachtig vak, maar ook erg breed. En dus plakte ik de kopopleiding tot docent omgangskunde erachteraan. Dat gaf mij meer een richting. Nu sta ik met veel plezier als docent voor de klas in het voortgezet onderwijs. Toch weer dat lesgeven, wat ik eerder ook deed in de skilessen!”

Hoe combineerde jij je studie met werk en privé?

“Naast de kopopleiding werkte ik twaalf uur per week in een ggz-instelling. Voor mij was dat precies goed; niet té veel werkuren naast de studie. De studie neemt immers best wat tijd en energie in beslag. Het voordeel van werken in de zorg is dat je wisselende diensten hebt, van ochtend tot middag en avond. Daardoor kun je je studie er goed omheen plannen. Wat ik anderen vooral zou adviseren is om niet direct een vaste baan te nemen terwijl je de opleiding volgt. Liever een bijbaan die je goed kunt combineren.”

Hoe wil jij nu in het werkveld het verschil maken in het onderwijs?

"'Het vak dat ik geef, omgangskunde, heeft nog niet op alle vo-scholen evenveel draagvlak. Door het vak meer draagvlak te geven, wil ik het verschil maken. De overheid wil dat scholen meer aandacht gaan besteden aan burgerschapsonderwijs, ik denk dat de docent omgangskunde hier een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Ik wil laten zien hoe belangrijk omgangskunde is voor de jeugd. En al help ik er maar één of twee leerlingen mee, die over tien jaar zeggen: ‘Die docent heeft mij toen dit en dit bijgebracht’, dan ben ik al blij. Dat is waar ik het voor doe.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Laat je niet ontmoedigen door de plek waar het vak Omgangskunde nu staat. Er is hier nog veel te halen en jij kunt met jouw inzet het verschil gaan maken. Ontdek wat jouw visie is op het onderwijs en binnen het vakgebied Omgangskunde. Zoek een school uit die ook jouw visie uitdraagt en blijf daarbij. Met die wetenschap ben ik zelf geswitcht van stageplek. Eerst in het mbo en daarna in het voortgezet onderwijs. Wees nieuwsgierig en toon honderd procent interesse in de mensen om je heen en vooral je leerlingen. Dat brengt je verder.”

Ik wil met een positieve aanpak het verschil maken in het onderwijs

Elmar

Alumnus Kopopleiding Leraar Biologie

Waarom heb je destijds voor de Kopopleiding gekozen?

“Ik heb de opleiding Biologie afgerond, maar het werkveld was voor mij niet uitdagend genoeg. Waarbij ik van tevoren het idee had dat ik vooral met planten en dieren ging werken, bleek in de praktijk dat het vooral uit onderzoekswerk bestond. Oftewel: achter een computer verslagen schrijven. Ik miste de afwisseling en interactie in mijn werk, dus besloot ik de kans te grijpen om door te studeren aan de lerarenopleiding. Ik krijg energie van de jonge doelgroep en dat is de voornaamste reden om als docent te gaan werken.”

Hoe combineerde jij je studie met werk en privé?

“Wat vooral fijn is: naast de studie loop je stage, en daar krijg ik een vergoeding voor. Dit zorgt ervoor dat ik naast mijn studie en stage niet hoef te werken en dat geeft ruimte. Ruimte om in drukke periodes met beide benen op de grond te blijven staan. Nu ik terugkijk op mijn studieperiode, besef ik wel dat ik iets teveel in het moment heb gewerkt. Terwijl, als je vanaf het begin vooruitwerkt, ervaar je meer rust in drukke periodes. Ook kies ik ervoor mijn portfolio samen te stellen met enkel praktijkervaringen. Terwijl je er net zo goed ook studieopdrachten in mag verwerken, maar dat is niet zoals ik het voor me zie. Dat zorgt voor veel extra werk. Dus een tip voor wie efficiënt wil werken: gebruik zowel je praktijkervaringen als studieopdrachten in je portfolio. Dat scheelt een hoop tijd.”

Hoe wil jij nu in het werkveld het verschil maken in het onderwijs?

“Op het nieuws zie je steeds vaker voorbijkomen dat de algemene taalvaardigheid achteruitgaat. Ik ben van mening dat taalvaardigheid in ieder vak kan terugkomen. Tijdens mijn lessen besteed ik daarom ook aandacht aan het goed lezen van teksten en op een duidelijke manier een antwoord formuleren. Met een knipoog naar het vak Nederlands. Door hier bewust mee bezig te zijn, hoop ik de algemene taalvaardigheid van mijn leerlingen te verbeteren. Wat leuk is om te zien: het werkt aanstekelijk! Door het belang van taal bespreekbaar te maken, merk ik dat er onder collega’s steeds meer draagvlak ontstaat voor deze manier van lesgeven. Daarnaast wil ik met een positieve aanpak het verschil maken in het onderwijs. Voor veel leerlingen is de pubertijd een kwetsbare periode waarin onzekerheid de overhand neemt. Ik merk dat een leerling die goed in z’n vel zit, goed informatie opneemt en makkelijker leert. Daarom hecht ik veel waarde aan het opbouwen van een vertrouwensband met leerlingen door rake vragen te stellen en daarop door te vragen. Wellicht kan ik ze helpen beter in hun vel te zitten. Ik gebruik de pauze voor dit soort gesprekjes om ze oprechte aandacht te geven.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Blijf vooral jezelf en ga niet anderen nadoen. Word je eigen docent en geef les op een manier die goed voelt voor jou. Ga op zoek naar creatieve oplossingen om je lessen vorm te geven. Zo probeer ik binnen mijn vakgebied unieke voorbeelden te laten zien. Een mooi voorbeeld uit de klas: tijdens de les zet ik een natuurdocumentaire aan zonder geluid. De tekst, die verzin ik er zelf bij. De leerlingen kijken voor hun gevoel naar een film, maar de onderliggende gedachte is natuurlijk dat ze de lesstof tot zich nemen. Eigenlijk zonder dat ze het bewust in de gaten hebben, zijn ze aan het leren. Dat vind ik mooi! Oké, het is best lastig zelf een verhaal te verzinnen bij een bestaande documentaire (haha), maar als het lukt dan merk je echt dat leerlingen er helemaal in opgaan. Dat is leuk om te zien!”

Eindelijk had ik het gevoel dat ik op de juiste plek zat en kon ik mezelf zijn

Imke

Alumnus Kopleiding Leraar Pedagogiek

In juni 2021 ben ik voor de kopopleiding geslaagd richting Pedagogiek. Aanmelden voor de kopopleiding was de beste studiekeuze die ik heb gemaakt. Ik heb een ontzettende fijne tijd gehad. Eindelijk had ik het gevoel dat ik op de juiste plek zat en kon ik mezelf zijn. Tijdens de bijeenkomsten met onze leergemeenschap (een groepje medestudenten) werden ervaringen gedeeld. Ik leerde hier veel van, omdat iedereen een andere kijk heeft op zaken en ik op deze manier stap voor stap ontdekte wat mijn visie is. Daarbij leerde ik ook hoe belangrijk het is om deze visie uit te spreken en uit te dragen. Werken in leergemeenschappen bracht uiteraard ook gezelligheid met zich mee. Ik heb dan ook nog wekelijks contact met mijn oud-studiegenoten.

Tijdens de kopopleiding heb ik geleerd wat ik belangrijk vind voor mezelf en waar ik voor sta binnen het onderwijs. Ik heb mijn eigen stijl ontdekt en ben in mijn kracht gaan staan. De docenten van de kopopleiding dragen hier ook aan bij door je niet alleen te prikkelen met informatie, maar ook met kritische denkvragen en waardevolle feedback. Daarnaast is er altijd tijd voor een praatje en op zijn tijd ook gezelligheid.

Werken in het onderwijs is ontzettend leuk. Ik haal veel voldoening uit het contact met de studenten en de samenwerking met collega’s om elke dag nog beter onderwijs te leveren. Elke dag sta ik er weer met een glimlach en door lekker mezelf te zijn, krijg ik die glimlach gelukkig ook terug. Werken in het onderwijs betekent ook dat ik elke dag een spiegel voorgehouden krijg: mijn uitstraling en enthousiasme doen veel met een groep. Inmiddels werk ik al een half jaar als docent binnen het onderwijs en ik ben oprecht trots op de ontwikkeling die mijn studenten al gemaakt hebben en stuiter net zo hard als zij tijdens de momenten dat zij hun eerste ervaringen met het werkveld delen. Het oprechte, trotse gevoel dat ik op dat moment ervaar, betekent voor mij dat ik de juiste keuze heb gemaakt om de kopopleiding te gaan. Dus: stap die drempel over. Je krijgt er echt geen spijt van!

Jouw opleiding

Word in één jaar leraar met de kopopleiding

Met de kopopleiding leer je alles over onderwijskunde, pedagogiek en vakdidactiek. Kortom: hoe je lesgeeft. Je krijgt thema's als leertheorieën, motiveren & stimuleren, adolescentiepsychologie en klassenmanagement. Je draait direct mee in het onderwijs.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • De vakkennis bezit je al...

    Je focust je daarom op het leren lesgeven in jouw vak en alles wat daarbij komt kijken.

  • Lesgeven leer je in de praktijk: vanaf week één loop je stage.

    Jouw studentcoach begeleidt jou met de overstap naar het beroep van docent.

  • Persoonlijke en professionele ontwikkeling.

    Je legt steeds de link tussen theorie, praktijk en jouw ontwikkeling als docent.

Jouw opleiding

Hoe ziet het komende jaar eruit?

In jouw opleidingsjaar combineer je jouw studie met het opdoen van praktijkervaring in het onderwijs. Je vorderingen houd je bij in een portfolio. Als je er klaar voor bent, doe je jouw eindassessment.

Leraar tussen de boekenkasten op een school.
Jouw toekomst

Lesgeven in jouw vak

We helpen je graag zo snel mogelijk het werkveld in. Daarom begin je deze opleiding met een leerwerkplek in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Na de opleiding ben je klaar voor het hele tweedegraadsgebied. Doorstuderen voor je eerstegraads lesbevoegdheid is dan ook een optie.

Toelating & aanmelden

Overzichtspagina - Toelatingseisen - Kopopleiding lerarenopleiding

  • Met een relevante hbo- of wo-bachelor ben je direct toelaatbaar.

    De opleiding moet passen bij een schoolvak. Tijdens een intakegesprek kijken we of je voldoet aan de toelatingscriteria.

  • Voor toegang tot de kopopleiding voor Leraar economie gelden andere toelatingseisen.

  • Niet de juiste vooropleiding? Of heb je een baan?

    Geen zorgen. Je kunt mogelijk toch toegelaten worden. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

De campus

Kom studeren bij Fontys en ontwikkel jezelf tot een gewilde professional

Onze campussen bieden veel om jouw talent en kennis optimaal te ontwikkelen en te laten bloeien.

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld met de collegegeldmeter. Buiten collegegeld heb je ook ander kosten zoals literatuur en materialen. In sommige gevallen is subsidie mogelijk. Ontdek hier alle subsidiemogelijkheden

Collegegeld berekenen

Kopopleiding Lerarenopleidingen (voltijd)

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

1 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Voltijd

Locatie(s)

Tilburg

Specificaties

Kopopleiding Lerarenopleidingen (voltijd)

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

1 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Voltijd

Locatie(s)

Tilburg

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Kopopleiding lerarenopleidingen

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via studielink. Doe dit uiterlijk vóór 31 augustus.

    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 2 september

    Start eerste lesweek

Studiekeuze activiteiten

Kennismaken met Kopopleiding lerarenopleidingen

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuze activiteiten.

Er zijn op dit moment geen activiteiten gepland voor deze opleiding. Wil je toch graag langskomen of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Tilburg

Vragen die wij vaak krijgen

De betekenis is letterlijk 'de kop’ op de (bachelor)opleiding die je al afgerond hebt. Met de kopopleiding haal je jouw tweedegraads lesbevoegdheid om in jouw vak les te kunnen geven in het voortgezet onderwijs (vmbo en onderbouw havo/vwo) of in het middelbaar beroepsonderwijs.

Een kopopleiding is een verkorte variant van een bacheloropleiding, in dit geval: één jaar. Na het afronden van de opleiding ben jij Bachelor of Education en ben je tweedegraads lesbevoegd.

De kopopleiding is een voltijd lerarenopleiding, van één jaar. Je volgt een intensief leer-/stagetraject waarin je vijf dagen per week bezig bent met het ontwikkelen van de bekwaamheden voor het leraarsvak. Je combineert les, met stage, praktijkopdrachten en zelfstudie.

De meeste studenten ronden de kopopleiding binnen een jaar af. Indien dat niet lukt, krijg je begeleiding op maat van je studentcoach, om alsnog snel de opleiding af te ronden.

Ja, dit geeft je de ruimte om zelf een keuze te maken voor een middelbare school of mbo-instelling die bij jou past. Werk je al in het onderwijs, dan kun je jouw baan inzetten als stage. Lukt het je niet een passende werkplek te vinden, dan ondersteunen we hierbij vanuit de opleiding