Sprint naar content

Kopopleiding lerarenopleidingen (voltijd)

Kopopleiding lerarenopleidingen (voltijd)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Jouw opleiding is voltijd: jij bent er vijf dagen per week mee bezig. Op basis van je achtergrond bepalen we vooraf of je één of twee opleidingsdagen hebt. Daarnaast loop je direct al stage. In jouw portfolio houd je jouw studievoortgang bij. Je wordt daarbij gecoacht en begeleid.

Printscreen van de uitlegvideo over de kopopleiding om leraar te worden die op de hoofdpagina staat
  • 1 tot 2 dagen per week opleiding en 2 tot 3 dagen per week stage.

    De eerste helft van je studie loop je twee dagen stage, de tweede helft drie dagen.

  • Gemiddeld besteed je 40 uur per week aan je opleiding.

    Met hoor- en werkcolleges, praktische opdrachten en dus veel stage.

  • Jij werkt aan leeruitkomsten die je aantoont in je portfolio.

    Met goede begeleiding, zowel op de opleiding als bij de opleidingsschool.

Opbouw van jouw éénjarige studietraject

De kopopleiding volg je aan de lerarenopleiding in Tilburg. Vanaf week één draai je mee in het onderwijs. Zo leer jij het leraarsvak in theorie én in de praktijk. Van portfolio tot eindassessment werk je aan je educatieve vaardigheden. Intervisie en reflectie staan daarbij centraal. Jij staat straks vol zelfvertrouwen voor de klas!

Rooster 2024-2025

  • opleidingsdagen: dinsdag en vrijdag
  • rooster vanaf studiejaar 2025-2026 is in ontwikkeling
Leraar in de klas
Tilburg

Portfolio

Bij de start van de opleiding ga je aan de slag met jouw portfolio. Je toont hierin met bewijsstukken je leeruitkomsten aan en koppelt zoveel mogelijk van de lesinhoud aan je stage. Je doet verslag van je vorderingen, gemaakte keuzes, de verantwoording en je reflectie daarop. Aan het einde van je studie rond je het portfolio af en ga je op voor je eindassessment.

Oudere leerling in de klas
Tilburg

Werkplekleren

Leren op de werkplek, ofwel stage, heeft een grote rol. Je start met een oriëntatie in het werkveld en vervolgens ga je steeds meer zelf lessen verzorgen. In de tweede helft van het jaar voer je zelfstandig het onderwijs uit, uiteraard onder begeleiding.

Studenten in overleg
Tilburg

Intervisie en reflectie

De rode draad door de opleiding is jouw intervisie- en reflectietraject. Je leert samen met je medestudenten je eigen leerproces te analyseren en gebruik te maken van je sterke en minder sterke punten in je ontwikkeling tot docent. Jij doorloopt dus een gepersonaliseerd opleidingstraject. Aan het eind van het jaar ben je in staat om je eigen leerproces te sturen. 

Studenten in collegezaal
Tilburg

Eindassessment

Vaak rond je in mei/juni je portfolio af, waarna je jouw eindassessment doet. Je hebt dan een gesprek met een beoordelingspanel, waarin je moet aantonen dat je alle bekwaamheden voor het leraarschap beheerst. Uiteraard word je hierin begeleid door je studentcoach.

Heb je het eindassessment met goed gevolg afgerond? Dan ben je geslaagd en ontvang je jouw tweedegraads lesbevoegdheid en Bachelor of Education.  

Visual Oog voor jouw talent van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken.

Ervaringen van studenten

Eindelijk had ik het gevoel dat ik op de juiste plek zat en kon ik mezelf zijn

Imke

Alumnus Kopleiding Leraar Pedagogiek

In juni 2021 ben ik voor de kopopleiding geslaagd richting Pedagogiek. Aanmelden voor de kopopleiding was de beste studiekeuze die ik heb gemaakt. Ik heb een ontzettende fijne tijd gehad. Eindelijk had ik het gevoel dat ik op de juiste plek zat en kon ik mezelf zijn. Tijdens de bijeenkomsten met onze leergemeenschap (een groepje medestudenten) werden ervaringen gedeeld. Ik leerde hier veel van, omdat iedereen een andere kijk heeft op zaken en ik op deze manier stap voor stap ontdekte wat mijn visie is. Daarbij leerde ik ook hoe belangrijk het is om deze visie uit te spreken en uit te dragen. Werken in leergemeenschappen bracht uiteraard ook gezelligheid met zich mee. Ik heb dan ook nog wekelijks contact met mijn oud-studiegenoten.

Tijdens de kopopleiding heb ik geleerd wat ik belangrijk vind voor mezelf en waar ik voor sta binnen het onderwijs. Ik heb mijn eigen stijl ontdekt en ben in mijn kracht gaan staan. De docenten van de kopopleiding dragen hier ook aan bij door je niet alleen te prikkelen met informatie, maar ook met kritische denkvragen en waardevolle feedback. Daarnaast is er altijd tijd voor een praatje en op zijn tijd ook gezelligheid.

Werken in het onderwijs is ontzettend leuk. Ik haal veel voldoening uit het contact met de studenten en de samenwerking met collega’s om elke dag nog beter onderwijs te leveren. Elke dag sta ik er weer met een glimlach en door lekker mezelf te zijn, krijg ik die glimlach gelukkig ook terug. Werken in het onderwijs betekent ook dat ik elke dag een spiegel voorgehouden krijg: mijn uitstraling en enthousiasme doen veel met een groep. Inmiddels werk ik al een half jaar als docent binnen het onderwijs en ik ben oprecht trots op de ontwikkeling die mijn studenten al gemaakt hebben en stuiter net zo hard als zij tijdens de momenten dat zij hun eerste ervaringen met het werkveld delen. Het oprechte, trotse gevoel dat ik op dat moment ervaar, betekent voor mij dat ik de juiste keuze heb gemaakt om de kopopleiding te gaan. Dus: stap die drempel over. Je krijgt er echt geen spijt van!

Dankzij de kopopleiding heb ik mijn passie voor het leraarschap ontdekt.

Timo

Alumnus Kopopleiding Leraar Algemene Economie

Toen Timo (23 jaar) tijdens zijn vooropleiding, de bachelor SPECO Sportmarketing, besefte dat een kantoorbaan eigenlijk niets voor hem is, wilde hij een andere weg inslaan. Het onderwijs zit in zijn familie en in zijn middelbare schooltijd vroeg hij zich al eens af of het ook iets voor hem zou zijn, dus besloot hij ervoor te gaan en startte met de kopopleiding Leraar Algemene Economie. Spijt van deze keuze heeft hij zeker niet, want inmiddels is hij afgestudeerd en staat hij voor de klas als leraar algemene economie op het Beatrix College in Tilburg. Daarnaast is hij klassenmentor en persoonlijke coach.

“Het mooie aan werken in het onderwijs is dat je nooit weet wat je te wachten staat. Iedere dag is anders en biedt nieuwe kansen. Deze moet je met beide handen aangrijpen om nieuwe ervaringen op te doen en jezelf te blijven ontwikkelen”, aldus Timo. ”Tijdens mijn stage bijvoorbeeld, gooide mijn begeleider me al snel voor de leeuwen met de woorden: “Laat maar zien wat je kan”. Hier ben ik hem nog altijd heel dankbaar voor, want zo heb ik voor mezelf het maximale uit de opleiding kunnen halen.”

Een moment dat hem altijd is bijgebleven, vond plaats in de beginperiode van zijn stage. Zonder dat hij het direct door had, werd een van zijn leerlingen tijdens de les gepest. Het besef dat het juist zijn taak als leraar is om dit op te merken en hiernaar te handelen, kwam hard binnen toen een andere leerling hem hierop wees. Timo: “Ik voelde me echt slecht hierover en heb me serieus afgevraagd of het onderwijs wel voor mij is weggelegd”. Hij besloot de situatie onder ogen te zien en ging het gesprek aan met de betrokken leerlingen. “We hebben allen onze gevoelens uitgesproken, de situatie opgehelderd en uiteindelijk konden we elkaar weer de hand schudden. Deze ervaring maakte zoveel bij me los, dat ik zeker wist: ik wil leraar worden!”

‘Ik wil laten zien hoe belangrijk Omgangskunde is voor de jeugd’

Renske

Student Kopopleiding Leraar Omgangskunde

Waarom heb je destijds voor de Kopopleiding gekozen?

“Na de middelbare school besloot ik voor de studie Sport & Bewegen te gaan, op een ROC in Tilburg. Dat resulteerde vervolgens in een hele leuke tijd in mijn leven: in de winters was ik ski- en snowboardlerares in de bergen, in de zomer gaf ik kite- en windsurflessen. Erg tof, maar ik besefte ook dat ik dat niet mijn hele leven kon blijven doen. Daarom besloot ik dat ik toch nog een hbo-studie wilde volgen. Dat werd eerst Toegepaste Psychologie. Een prachtig vak, maar ook erg breed. En dus plakte ik de kopopleiding tot docent omgangskunde erachteraan. Dat gaf mij meer een richting. Nu sta ik met veel plezier als docent voor de klas in het voortgezet onderwijs. Toch weer dat lesgeven, wat ik eerder ook deed in de skilessen!”

Hoe combineerde jij je studie met werk en privé?

“Naast de kopopleiding werkte ik twaalf uur per week in een ggz-instelling. Voor mij was dat precies goed; niet té veel werkuren naast de studie. De studie neemt immers best wat tijd en energie in beslag. Het voordeel van werken in de zorg is dat je wisselende diensten hebt, van ochtend tot middag en avond. Daardoor kun je je studie er goed omheen plannen. Wat ik anderen vooral zou adviseren is om niet direct een vaste baan te nemen terwijl je de opleiding volgt. Liever een bijbaan die je goed kunt combineren.”

Hoe wil jij nu in het werkveld het verschil maken in het onderwijs?

"'Het vak dat ik geef, omgangskunde, heeft nog niet op alle vo-scholen evenveel draagvlak. Door het vak meer draagvlak te geven, wil ik het verschil maken. De overheid wil dat scholen meer aandacht gaan besteden aan burgerschapsonderwijs, ik denk dat de docent omgangskunde hier een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Ik wil laten zien hoe belangrijk omgangskunde is voor de jeugd. En al help ik er maar één of twee leerlingen mee, die over tien jaar zeggen: ‘Die docent heeft mij toen dit en dit bijgebracht’, dan ben ik al blij. Dat is waar ik het voor doe.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Laat je niet ontmoedigen door de plek waar het vak Omgangskunde nu staat. Er is hier nog veel te halen en jij kunt met jouw inzet het verschil gaan maken. Ontdek wat jouw visie is op het onderwijs en binnen het vakgebied Omgangskunde. Zoek een school uit die ook jouw visie uitdraagt en blijf daarbij. Met die wetenschap ben ik zelf geswitcht van stageplek. Eerst in het mbo en daarna in het voortgezet onderwijs. Wees nieuwsgierig en toon honderd procent interesse in de mensen om je heen en vooral je leerlingen. Dat brengt je verder.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Kopopleiding lerarenopleidingen

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Kopopleiding lerarenopleidingen

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan Fontys Tilburg