Sprint naar content

Technische Bedrijfskunde

Technische Bedrijfskunde

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Gedurende 4 jaar volg jij praktijkgerichte cursussen. Je krijgt theoretische lessen en kunt die kennis meteen in je eigen organisatie toepassen. Hierdoor is direct duidelijk wat de toegevoegde waarde is van datgene dat je leert. De opleiding bestaat uit fysiek onderwijs en zelfstudie.

Deeltijd studenten Technische Bedrijfskunde in de les
  • Je volgt één dag per week lessen op locatie.

    De lessen vinden iedere donderdag plaats.

  • Je besteedt in totaal zo’n 20 uur per week aan jouw studie.

    Je volgt dan een wisselend programma: van colleges en workshops, tot coaching.

  • Je werkt, individueel of met een medestudent, aan praktijkopdrachten.

    In jaar 1 en 3 voer je projecten uit met een medestudent. Dat doe je bij je eigen bedrijf of dat van je klasgenoot. In jaar 2 en 4 maak je de opdrachten zelfstandig voor je eigen werkgever.

Opbouw van de komende vier jaar (bachelor)

De deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde is opgebouwd uit cursussen met diverse praktijkopdrachten. Tijdens deze cursussen leer je theoretische kennis over verschillende vakgebieden. Die kennis kun je meteen toepassen. Daarnaast is er aandacht voor jouw ontwikkeling als professional. Je ontwikkelt vaardigheden als communiceren, managen en onderzoeken.

Deeltijd-student Technische Bedrijfskunde met laptop
jaar 1
Eindhoven

Je propedeusejaar

In het eerste jaar volg je de cursus ‘Beschrijven van het bedrijf’, waar je leert bedrijfsprocessen in kaart te brengen. Je werkt zelfstandig aan de opdracht ‘Proces in de praktijk’. Ook volg je de cursus ‘Verkennen van de bedrijfsomgeving’, waarin je ontdekt hoe het bedrijf de omgeving beïnvloedt. Je gaat aan de slag met onderwerpen zoals personeelsmanagement, systeemkunde, en logistiek.

Bij elke cursus horen praktijkopdrachten. Je voert deze opdracht alleen of samen met een medestudent uit.

Deeltijd student Technische Bedrijfskunde met docent Mark Lemmen
jaar 2
Eindhoven

Analyseren van bedrijfsprocessen

In jaar 2 voer je een verandering door in jouw organisatie. Dit doe je door een implementatieplan op te stellen, uit te voeren en te evalueren.

Ook ga je aan de slag met de analyse van bedrijfsprocessen en leer je hoe je een betrouwbaar en valide onderzoek doet. Hierin komen alle bedrijfskundige aspecten aanbod: proces, besturing, organisatie en informatie.

Deeltijd-student op zijn werk
Jaar 3
Eindhoven

Verdieping

In jaar 3 volg je de cursus Performance Management. Je leert te sturen op bedrijfsprestaties en krijgt de opdracht tot het (her)ontwerpen van een sturingscyclus.

Daarnaast maak je een keuze tussen Operational Excellence of Ondernemerschap. In de cursus Operational Excellence ga je zelf in kaart brengen hoe ver jouw eigen organisatie staat op het gebied van continu verbeteren. Daarnaast leer je de Six Sigma methodiek toepassen in een bedrijfsproject.

Ondernemerschap richt zich op het starten van een eigen bedrijf, maar ook het opzetten van een nieuwe dienst of bestaand product binnen het bedrijf waarin je werkt.

Deeltijd-studenten aan het studeren
Jaar 4
Eindhoven

Afstuderen

In het laatste jaar dien je aan te tonen dat je in staat bent oplossingen te geven voor complexe bedrijfskundige vraagstukken. Om dit te realiseren volg je de cursus ‘Technisch Bedrijfskundig onderzoek’. Deze cursus is opgedeeld in twee onderdelen, waarbij je onderwerpen krijgt zoals Diagnose & Ontwerp, Implementatie & Borging en Innovatiemanagement. Je werkt aan een actueel vraagstuk binnen je bedrijf. Je krijgt daarbij ook de vrijheid om keuzethema’s toe te voegen. Zo wordt de opdracht zowel voor jou als je werkgever interessant en relevant.

Ervaringen van studenten

‘Al vanaf het begin van de studie heb ik veel theorieën geleerd die me helpen het dagelijks leven in een groot bedrijf beter te begrijpen.’

Mark-Oliver

Student Technische Bedrijfskunde Deeltijd

“Ik ben Mark-Oliver Orlikowski, geboren op 29 juni 1982 in Duisburg, Duitsland. In 1999 heb ik een opleiding tot automonteur gevolgd in Duitsland en heb ik een paar jaar als zogenaamde "Geselle" in dit beroep gewerkt. In 2007 ben ik begonnen bij DAF Trucks in Eindhoven. Als productiemedewerker in de motorenfabriek heb ik mezelf kunnen bewijzen en vervolgens taken en functies met toenemende verantwoordelijkheid op mij kunnen nemen. Ik werk nu al enkele jaren als Proces Engineer in de truckfabriek. Hier ben ik verantwoordelijk voor het technische gedeelte van niet-standaard-orders, dat zijn voertuigen die worden gemaakt volgens de wensen van de klant. Sinds 2019 studeer ik Technische Bedrijfskunde in deeltijd bij de Fontys in Eindhoven."

Wat is de reden voor je studiekeuze?

Technische Bedrijfskunde sluit goed aan bij mijn interesses en dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast is het een toekomstbestendige opleiding. Mocht ik ooit op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging, biedt de opleiding mij goede kansen. Verder is Technische Bedrijfskunde een universele opleiding waarbij onderwerpen als marketing, inkoop en management uitgebreid aan bod komen.

In de regio Eindhoven/Venlo zijn er verschillende mogelijkheden om deze opleiding te volgen. Na gesprekken met mensen van mijn bedrijf, leek Fontys mij de meest geschikte technische hogeschool. Niet alleen vanwege de nabijheid van mijn bedrijf, maar ook qua ervaringen van anderen sluit het goed aan bij wat ik zocht.

Wat voegt deze opleiding nu al toe voor je werk?

‘Al vanaf het begin van de studie heb ik veel theorieën geleerd die me helpen het dagelijks leven in een groot bedrijf beter te begrijpen.’Ook heb ik snel een beter inzicht in managementbeslissingen gekregen en hoe beslissingen worden genomen. De opleiding geeft me een duidelijker beeld van wat ik persoonlijk in de toekomst wil en hoe ik daar naartoe kan werken.

Na deze opleiding verwacht ik een professional te zijn op het gebied van Technische Bedrijfskunde. Een zakelijke gesprekspartner voor verschillende functies, afdelingen en onderwerpen in het bedrijf. Ik wil weten wat er speelt in een bedrijf en hoe het moet draaien volgens de relevante theorieën. Daarnaast verwacht ik na mijn opleiding een beter beeld te hebben van wat ik in mijn toekomst wil doen, welke taken ik uitdagend en interessant vind en wat bij mij past.

Wat vind je van het lesmateriaal en de docenten?

Het lesmateriaal is docent- en vakafhankelijk. Inhoudelijk worden de meest relevante theorieën door de docenten duidelijk toegelicht aan de hand van de bijbehorende literatuur. De docenten zijn competent en ook buiten de lesuren beschikbaar om vragen te beantwoorden. Dat stel ik zeer op prijs, vooral tijdens piekmomenten voor het inleveren van projecten.

‘De docenten zijn oprecht geïnteresseerd in je studievoortgang’Er wordt van je verwacht dat je je voorbereidt op de les en resultaten op tijd inlevert. De studiebelasting vind ik persoonlijk niet zo zwaar. Door goed te plannen is het vrij eenvoudig om alles op tijd klaar te hebben. Studeren vereist een paar uur privétijd, maar met een beetje discipline is het goed te doen! Inhalen bij achterstand is echter een stuk moeilijker, dat probeer ik zelf dus ook te voorkomen.

Het contact met medestudenten gaat ook buiten de reguliere lessen om. Via MS Teams kun je zien wie er in je klas zit en kun je ze altijd proberen aan te spreken. Sparren met medestudenten helpt enorm om vragen of problemen vanuit een ander perspectief te bekijken. Met de zogenaamde duopartner werk je samen aan projecten en bespreek je hoe je de theorie in de praktijk kunt inzetten.

Heb je een tip voor iemand die ook een technische deeltijdstudie wil gaan volgen?

Als je een deeltijdstudie wilt volgen, kan ik je aanraden om thuis een eigen kantoortje in te richten waar je kunt leren en werken. Met kantoortje bedoel ik gewoon een goede tafel en stoel in een rustige omgeving en niet in de woonkamer naast de TV. Ik kan ook de tip geven om je meteen in te schrijven en niet te wachten! Ik denk regelmatig “dit had ik eerder moeten doen”, want het is een erg leuke, interessant en vooral waardevolle studie.

‘Ik krijg de antwoorden waar ik naar op zoek was en de theoretische onderbouwing van de dingen die ik in het bedrijf al doe.’

Bart

Student Technische Bedrijfskunde Deeltijd

“Ik ben gestart met een LTS opleiding voor kok. Daarna wilde ik een HBO opleiding gaan volgen, maar besloot op het laatste moment om toch te blijven werken bij het bedrijf waar ik op dat moment vakantiewerk deed. Inmiddels werk ik bij VDL Steelweld. Ik merkte tijdens mijn werk dat ik op zoek was naar antwoorden; waarom doe ik bepaalde dingen zoals ik ze doe?

Enkele jaren geleden wilde ik daarom al Technische Bedrijfskunde gaan studeren. De opleiding bij Fontys werd toen helaas niet vergoed door het bedrijf. Maar de interesse bleef voor Technische Bedrijfskunde, omdat ik in mijn werk stagiaires begeleid en uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om de opleiding te gaan volgen. Ik heb daar geen moment spijt van gehad!

Het eerste jaar was geweldig. Direct na het starten van de opleiding kreeg ik de antwoorden waar ik naar op zoek was en de theoretische onderbouwing van de dingen die ik in het bedrijf al doe. Dit motiveerde me alleen maar meer! Ik word erg vrolijk van Verandermanagement, HRM en Personeel en Organisatie. Deze onderdelen komen ook het meest tot hun recht in mijn werk.

‘Tijdens dit project werden we steeds enthousiaster door de mate van inzicht die we kregen en de theorie die we konden toepassen.’Ik ben af en toe echt trots op mezelf over wat ik hier bereik. Bijvoorbeeld toen ik een compliment kreeg van een docent dat ze onder de indruk was van mijn essay. Ik wist van tevoren niet hoe ik hieraan moest beginnen, maar met veel tijd en energie kwam ik steeds verder en dacht ik: ‘Dit is mijn verhaal'!. En dat werd ook beloond, heel tof! Met mijn studiemaatje Dorianne heb ik vorig jaar een project gedaan bij het bedrijf waar ik werk. Tijdens dit project werden we steeds enthousiaster door de mate van inzicht die we kregen en de theorie die we konden toepassen. Uiteindelijk hebben we het grootste deel van ons onderzoek niet kunnen presenteren, omdat we ver buiten de kaders waren geraakt in onze euforie. Het is mooi dat een opleiding dit enthousiasme bij je naar boven haalt. Die trigger heb ik bij andere scholen nooit gehad.

‘Er ontstaan leuke discussies met docenten en anekdotes van hen worden ook begrepen door de studenten.’Het leuke aan de docenten vind ik dat ze zien dat lesgeven aan deeltijdstudenten met een vaste baan dynamischer is dan aan voltijdstudenten. Er ontstaan leuke discussies en anekdotes van hen worden ook begrepen door de studenten. Maar ik heb niet met alle docenten een ‘klik’ hoor, dat ligt meestal aan de chemie tussen karakters of de vakken die ze geven.

Het lastige aan studeren in deeltijd vind ik de combinatie met werk en privé. Ik heb er een aantal maanden over gedaan om deze balans te vinden. Zeker wanneer er zaken opgeleverd moeten worden, voel ik extra druk en dat verstoort de balans wel eens. Ik had dit onderschat. Door alle verschillende persoonlijke situaties is het plannen met projectgroepen soms ook lastig. Tot nu toe heb ik het gelukkig goed getroffen met mijn groepjes, ik kijk daarbij wel bij welke persoonlijkheden ik zelf kan functioneren.

‘Soms is het beter om je excuses aan te bieden als het niet is gelukt, dan je excuses aan te bieden wanneer je het niet hebt geprobeerd.’Ik raad iedereen die zich aan het oriënteren is aan om niet te blijven twijfelen en het gewoon te doen! Mijn vorige werkgever, die me heeft gestimuleerd deze opleiding te doen, heeft me als wijze les meegegeven: ‘Soms is het beter om je excuses aan te bieden als het niet is gelukt, dan je excuses aan te bieden wanneer je het niet hebt geprobeerd’. Met andere woorden, je kunt blijven twijfelen maar het wordt er niet gemakkelijker op. De energie die je krijgt van de dynamiek van de klas met lotgenoten en de wijze waarop iedereen elkaar helpt om door een lastige periode te komen, werkt aanstekelijk. Je groeit hier bij Fontys Technische Bedrijfskunde, in elk opzicht!”

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Technische Bedrijfskunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Technische Bedrijfskunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Eindhoven