Sprint naar content

Bart over Technische Bedrijfskunde in deeltijd

“Ik ben gestart met een LTS opleiding voor kok. Daarna wilde ik een HBO opleiding gaan volgen, maar besloot op het laatste moment om toch te blijven werken bij het bedrijf waar ik op dat moment vakantiewerk deed. Inmiddels werk ik bij VDL Steelweld. Ik merkte tijdens mijn werk dat ik op zoek was naar antwoorden; waarom doe ik bepaalde dingen zoals ik ze doe?

Enkele jaren geleden wilde ik daarom al Technische Bedrijfskunde gaan studeren. De opleiding bij Fontys werd toen helaas niet vergoed door het bedrijf. Maar de interesse bleef voor Technische Bedrijfskunde, omdat ik in mijn werk stagiaires begeleid en uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om de opleiding te gaan volgen. Ik heb daar geen moment spijt van gehad!

Het eerste jaar was geweldig. Direct na het starten van de opleiding kreeg ik de antwoorden waar ik naar op zoek was en de theoretische onderbouwing van de dingen die ik in het bedrijf al doe. Dit motiveerde me alleen maar meer! Ik word erg vrolijk van Verandermanagement, HRM en Personeel en Organisatie. Deze onderdelen komen ook het meest tot hun recht in mijn werk.

‘Tijdens dit project werden we steeds enthousiaster door de mate van inzicht die we kregen en de theorie die we konden toepassen.’

Ik ben af en toe echt trots op mezelf over wat ik hier bereik. Bijvoorbeeld toen ik een compliment kreeg van een docent dat ze onder de indruk was van mijn essay. Ik wist van tevoren niet hoe ik hieraan moest beginnen, maar met veel tijd en energie kwam ik steeds verder en dacht ik: ‘Dit is mijn verhaal'!. En dat werd ook beloond, heel tof! Met mijn studiemaatje Dorianne heb ik vorig jaar een project gedaan bij het bedrijf waar ik werk. Tijdens dit project werden we steeds enthousiaster door de mate van inzicht die we kregen en de theorie die we konden toepassen. Uiteindelijk hebben we het grootste deel van ons onderzoek niet kunnen presenteren, omdat we ver buiten de kaders waren geraakt in onze euforie. Het is mooi dat een opleiding dit enthousiasme bij je naar boven haalt. Die trigger heb ik bij andere scholen nooit gehad.

‘Er ontstaan leuke discussies met docenten en anekdotes van hen worden ook begrepen door de studenten.’

Het leuke aan de docenten vind ik dat ze zien dat lesgeven aan deeltijdstudenten met een vaste baan dynamischer is dan aan voltijdstudenten. Er ontstaan leuke discussies en anekdotes van hen worden ook begrepen door de studenten. Maar ik heb niet met alle docenten een ‘klik’ hoor, dat ligt meestal aan de chemie tussen karakters of de vakken die ze geven.

Het lastige aan studeren in deeltijd vind ik de combinatie met werk en privé. Ik heb er een aantal maanden over gedaan om deze balans te vinden. Zeker wanneer er zaken opgeleverd moeten worden, voel ik extra druk en dat verstoort de balans wel eens. Ik had dit onderschat. Door alle verschillende persoonlijke situaties is het plannen met projectgroepen soms ook lastig. Tot nu toe heb ik het gelukkig goed getroffen met mijn groepjes, ik kijk daarbij wel bij welke persoonlijkheden ik zelf kan functioneren.

‘Soms is het beter om je excuses aan te bieden als het niet is gelukt, dan je excuses aan te bieden wanneer je het niet hebt geprobeerd.’

Ik raad iedereen die zich aan het oriënteren is aan om niet te blijven twijfelen en het gewoon te doen! Mijn vorige werkgever, die me heeft gestimuleerd deze opleiding te doen, heeft me als wijze les meegegeven: ‘Soms is het beter om je excuses aan te bieden als het niet is gelukt, dan je excuses aan te bieden wanneer je het niet hebt geprobeerd’. Met andere woorden, je kunt blijven twijfelen maar het wordt er niet gemakkelijker op. De energie die je krijgt van de dynamiek van de klas met lotgenoten en de wijze waarop iedereen elkaar helpt om door een lastige periode te komen, werkt aanstekelijk. Je groeit hier bij Fontys Technische Bedrijfskunde, in elk opzicht!”

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Bart Kraker