Sprint naar content

Studenten over Technische Bedrijfskunde deeltijd

  • Kevin over Technische Bedrijfskunde in deeltijd

    Bij mijn oude werkgever, waar ik werkzaam was als projectleider, begon het werk snel terug te lopen en werden vanwege een overname geen projecten meer gestart. Toen ik besloot ergens anders te gaan kijken voor een gelijkwaardige functie liep ik steeds tegen het probleem aan dat ik geen hbo-diploma had. Ondanks dat kon ik wel een gelijkwaardige functie krijgen bij een werkgever waar ik tijdens projecten al vaker mee gewerkt had. Nadat ik begonnen was bij mijn nieuwe werkgever kreeg ik vanuit mijn vrouw al snel de vraag:

    '‘Is het niet verstandig om alsnog een hbo-diploma te gaan halen?.’'

    Ik gaf aan daar wel voor open te staan, maar dat het veel tijd en inspanning zou vragen, zowel van mijzelf maar zeker ook van mijn vrouw en gezin. We besloten dit samen te gaan oppakken en verschillende open dagen af te gaan om een goed beeld van de opleiding te krijgen. Gezien mijn functie en waar ik naartoe wil groeien zou het verstandig zijn een opleiding te volgen die ook een beter beeld van de organisatie geeft. Al snel trok Fontys onze aandacht. Fontys past een nieuwe en modernere manier van lesgeven toe, zodat je jezelf ook na je opleiding kan blijven ontwikkelen.

    '‘Als projectleider sta je namelijk altijd tussen je team, je klant en je werkgever in''.

    Na me te hebben ingeschreven kon ik in september starten met mijn nieuwe opleiding Technische Bedrijfskunde deeltijd. De eerste periode was voor mij, als techneut, erg wennen aan de manier van lesgeven. Bij deze nieuwe methode word je bijna letterlijk in het diepe gegooid. Je krijgt bij de aftrap van een module (2 per studiejaar) een bedrijfskundig model aangereikt dat je helpt om stapsgewijs door de module te komen. Gedurende dit proces krijg je veel methodes en voorbeelden aangereikt vanuit verschillende markten. Het is dan aan jou, als student, om hier de juiste selectie in te maken om zo aan het einde van de module tot een duidelijk een samenhangend resultaat te komen.

    '‘Sinds ik de opleiding volg, word ik gemotiveerder om in verschillende situaties te zoeken naar verbeteringen''.

    Op dit moment merk ik niet alleen op mijn werk maar ook privé dat ik in steeds meer situaties methodes en modellen van mijn opleiding toepas, zo heb ik onlangs een Businesscase opgezet voor mijn hobby en ben ik daar nu data over gaan verzamelen en aan het verwerken. Op mijn werk pas ik de nodige modellen en evaluaties met mijn team toe om zo steeds tot betere resultaten te komen. Inmiddels heeft mijn werkgever gevraagd een plan te maken voor verdere implementatie binnen de organisatie.

    ‘Zelfs mijn collega's en vrouw gebruiken steeds vaker bedrijfskundige termen in hun gesprekken’'.
    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Kevin Beerendonk

    Instituut: Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Deeltijd Technische Bedrijfskunde

  • Mark-Oliver over zijn deeltijdstudie

    “Ik ben Mark-Oliver Orlikowski, geboren op 29 juni 1982 in Duisburg, Duitsland. In 1999 heb ik een opleiding tot automonteur gevolgd in Duitsland en heb ik een paar jaar als zogenaamde "Geselle" in dit beroep gewerkt. In 2007 ben ik begonnen bij DAF Trucks in Eindhoven. Als productiemedewerker in de motorenfabriek heb ik mezelf kunnen bewijzen en vervolgens taken en functies met toenemende verantwoordelijkheid op mij kunnen nemen. Ik werk nu al enkele jaren als Proces Engineer in de truckfabriek. Hier ben ik verantwoordelijk voor het technische gedeelte van niet-standaard-orders, dat zijn voertuigen die worden gemaakt volgens de wensen van de klant. Sinds 2019 studeer ik Technische Bedrijfskunde in deeltijd bij de Fontys in Eindhoven."

    Wat is de reden voor je studiekeuze?

    Technische Bedrijfskunde sluit goed aan bij mijn interesses en dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast is het een toekomstbestendige opleiding. Mocht ik ooit op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging, biedt de opleiding mij goede kansen. Verder is Technische Bedrijfskunde een universele opleiding waarbij onderwerpen als marketing, inkoop en management uitgebreid aan bod komen.

    In de regio Eindhoven/Venlo zijn er verschillende mogelijkheden om deze opleiding te volgen. Na gesprekken met mensen van mijn bedrijf, leek Fontys mij de meest geschikte technische hogeschool. Niet alleen vanwege de nabijheid van mijn bedrijf, maar ook qua ervaringen van anderen sluit het goed aan bij wat ik zocht.

    Wat voegt deze opleiding nu al toe voor je werk?

    ‘Al vanaf het begin van de studie heb ik veel theorieën geleerd die me helpen het dagelijks leven in een groot bedrijf beter te begrijpen.’

    Ook heb ik snel een beter inzicht in managementbeslissingen gekregen en hoe beslissingen worden genomen. De opleiding geeft me een duidelijker beeld van wat ik persoonlijk in de toekomst wil en hoe ik daar naartoe kan werken.

    Na deze opleiding verwacht ik een professional te zijn op het gebied van Technische Bedrijfskunde. Een zakelijke gesprekspartner voor verschillende functies, afdelingen en onderwerpen in het bedrijf. Ik wil weten wat er speelt in een bedrijf en hoe het moet draaien volgens de relevante theorieën. Daarnaast verwacht ik na mijn opleiding een beter beeld te hebben van wat ik in mijn toekomst wil doen, welke taken ik uitdagend en interessant vind en wat bij mij past.  

    Wat vind je van het lesmateriaal en de docenten?

    Het lesmateriaal is docent- en vakafhankelijk. Inhoudelijk worden de meest relevante theorieën door de docenten duidelijk toegelicht aan de hand van de bijbehorende literatuur. De docenten zijn competent en ook buiten de lesuren beschikbaar om vragen te beantwoorden. Dat stel ik zeer op prijs, vooral tijdens piekmomenten voor het inleveren van projecten.

    ‘De docenten zijn oprecht geïnteresseerd in je studievoortgang’

    Er wordt van je verwacht dat je je voorbereidt op de les en resultaten op tijd inlevert. De studiebelasting vind ik persoonlijk niet zo zwaar. Door goed te plannen is het vrij eenvoudig om alles op tijd klaar te hebben. Studeren vereist een paar uur privétijd, maar met een beetje discipline is het goed te doen! Inhalen bij achterstand is echter een stuk moeilijker, dat probeer ik zelf dus ook te voorkomen.

    Het contact met medestudenten gaat ook buiten de reguliere lessen om. Via MS Teams kun je zien wie er in je klas zit en kun je ze altijd proberen aan te spreken. Sparren met medestudenten helpt enorm om vragen of problemen vanuit een ander perspectief te bekijken. Met de zogenaamde duopartner werk je samen aan projecten en bespreek je hoe je de theorie in de praktijk kunt inzetten.

    Heb je een tip voor iemand die ook een technische deeltijdstudie wil gaan volgen?

    Als je een deeltijdstudie wilt volgen, kan ik je aanraden om thuis een eigen kantoortje in te richten waar je kunt leren en werken. Met kantoortje bedoel ik gewoon een goede tafel en stoel in een rustige omgeving en niet in de woonkamer naast de TV. Ik kan ook de tip geven om je meteen in te schrijven en niet te wachten! Ik denk regelmatig “dit had ik eerder moeten doen”, want het is een erg leuke, interessant en vooral waardevolle studie.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Mark-Oliver Orlikowski

    Instituut: Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Deeltijd Technische Bedrijfskunde

  • Joris over Deeltijd Technische Bedrijfskunde

    Mijn naam is Joris Garritsen en ik volg de deeltijdstudie Technische Bedrijfskunde aan de Fontys in Eindhoven. Ik ben deze studie gaan volgen om met een (nog) betere helicopterview naar zaken binnen een organisatie/ productieomgeving te kunnen kijken. Van invloeden vanuit de meso- en macro omgeving tot en met de interne mens en processen. Dit alles is een belangrijke bijdrage aan mijn ontwikkeling om ambities na te streven binnen mijn loopbaan.

    Wat voegt deze opleiding nu al toe voor je werk?

    Met de huidige kennis en competenties die ik extra heb ontwikkeld tijdens mijn studie kijk ik met een andere bril naar de organisatie en de processen. Het maakt de vertaling van strategische vraagstukken naar pragmatische operationele verbeteringen stukken gemakkelijker. Daarnaast wetende dat het zeker net zo belangrijk is om vanuit de operatie goed te weten wat er speelt om vervolgens de juiste tactische en strategische keuzes te kunnen maken.

    ‘Uiteindelijk zal ik met deze studie mijn kennis en competenties nog verder verrijken om mijn ambities na te streven.’

    Wat vind je van het lesmateriaal, de docenten en je medestudenten?

    Na bijna 2 jaar via een digitale vorm (door corona) colleges en begeleiding te hebben gekregen is het fijn dat dit weer fysiek kan. Deze fysieke colleges, het kunnen sparren met medestudenten is ook de reden waarom ik o.a. voor deze deeltijdstudie heb gekozen. Ondanks de online lessen heb ik goed contact gehad met een kleine groep studenten. Zelfs zodanig, dat er een vriendschap uit is voortgekomen. We treffen elkaar nu ook buiten de studie.

    Hoe vind je de werk-privébalans?

    De werk-privébalans is in het algemeen goed te combineren wanneer je de discipline kunt opbrengen om volgens een planning te werken. Bij deadlines kan het af en toe moeilijk zijn en moet je soms de leuke dingen, binnen het privéleven, laten schieten.

    Deze balans heb je grotendeels zelf in de hand, het is een kwestie van keuzes maken en soms weekenden blokken voor een goed studieresultaat.

    Heb je een tip voor iemand die ook een technische deeltijdstudie wil gaan volgen?

    Bedenk ten allereerst met welk doel je de studie gaat volgen en houd dit doel weer even voor ogen in de zwaardere tijden. Dit kan je namelijk gedurende de studie helpen bij tegenslagen.Probeer daarnaast vooral continu de koppeling tussen de theorie en de praktijk te maken. Dit helpt het begrijpen en doorgronden van de soms wat taaiere lesstof. En als laatste wil ik meegeven ook vooral te genieten van de mooie momenten en inzichten die het studeren je opleveren!

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Joris Garritsen

    Instituut: Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Deeltijd Technische Bedrijfskunde