Dorianne over Technische Bedrijfskunde in deeltijd

“In 2016 kwam ik samen met mijn dochter op de open dag bij Fontys Hogescholen voor de opleiding Technische Bedrijfskunde. Daar dacht ik: ‘dit wil ik ook!’. Mijn dochter is direct gestart met de voltijdopleiding en ik twee jaar later met de deeltijdopleiding. Deze variant is goed te combineren met mijn baan bij KPN. Ik heb MTS elektronica als achtergrond en het leek me goed voor mijn ontwikkeling om een HBO opleiding te gaan volgen.

Ik denk vaak: “Wow, wat interessant allemaal!”

Ik ben enthousiast gestart en enthousiast gebleven. Ik denk vaak: ‘Wow, wat interessant allemaal!’  Ik moet er behoorlijk wat uren in investeren, maar dat heb ik er graag voor over. Ik vind het heerlijk om te studeren en mijn inzet wordt beloond met positieve resultaten.

We werken in projectgroepen aan modules. Ik vind dit erg fijn, omdat je elkaar zo kunt stimuleren en van elkaar kunt leren. Iedereen combineert de opleiding met een baan en/of gezin en heeft daardoor verschillende mogelijkheden qua tijdsbesteding. Het is goed om te zien dat er begrip is voor elkaars situatie en dat we zo samen tot mooie resultaten komen. Ook tijdens het werken in de groep zie je verschillende talenten samenkomen.

We hebben geen colleges, de theorie halen we uit studieboeken en deze passen we toe in de projecten. Ik vind eigenlijk alle onderdelen leuk tot nu toe, alleen economie vind ik wel lastig. Bij de start van elke module (twee keer per jaar) ben ik vaak ook even zoekende wat er verwacht wordt.

“Omdat de opdracht over je eigen werkplek gaat, sprak het me erg aan en herkende ik veel.”

We zijn vorig jaar gestart met het beschrijven van de PBOI (Proces, Besturing, Organisatie en informatie) rond je eigen werkplek. Deze punten zijn alle vier noodzakelijk voor een goed beeld van het desbetreffende bedrijf. De beschrijving wordt gebruikt om een goede samenhang tussen de belangrijkste aspecten van het bedrijfsproces weer te geven. Omdat het je eigen werkplek betreft, sprak het me erg aan en herkende ik veel; dat geeft mooie inzichten.

Ik verbaas me hoe enthousiast en gemotiveerd de leraren zijn.”

Een aantal zaken uit de opleiding kan ik direct toepassen bij KPN. Voor het vak communicatie heb ik me bijvoorbeeld verdiept in het presenteren voor een groep. Hiervan heb ik veel geleerd en het heeft me zelfvertrouwen gegeven. Ik vind het nu zelfs heel leuk!

Ik verbaas me over hoe enthousiast en gemotiveerd de leraren zijn. In de avonduren, als we aan het werk zijn op school, zijn ze altijd aanspreekbaar en heel behulpzaam. Ook hebben we het met de studenten onderling heel gezellig, toch belangrijk!

Ik raad iedereen deze opleiding aan! Ik heb zelf een halve dag meegelopen vóór mijn aanmelding om te kunnen zien en voelen hoe het is. Daarna wist ik het zeker: ‘Dit ga ik doen’.”

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Dorianne den Brok