Sprint naar content

Farid over Technische Bedrijfskunde in deeltijd

Ik ben met deze opleiding gestart, omdat mijn leidinggevende bij DAF mij gestimuleerd heeft om mezelf verder te ontwikkelen. In eerste instantie twijfelde ik, want ik heb een baan en het is thuis al behoorlijk druk; Ik heb een gezin met drie dochters. Uiteindelijk heb ik toch de keuze gemaakt om Technische Bedrijfskunde te gaan studeren in deeltijd omdat ik mezelf daarmee kan ontwikkelen in mijn huidige functie en wellicht in de toekomst kan doorgroeien. Deze opleiding paste voor mij het best bij mijn werkomgeving en mijn eigen functie in het ‘continu verbeterteam’ bij de Sheet Metal Components Plant van DAF.               

“Ik ben veel beter geworden in het leggen van relaties omdat ik de bedrijfsprocessen beter snap.”

Mijn eerste indruk van de opleiding is goed. Aan het begin van elke module ben ik op zoek naar wat er van me verwacht wordt. Maar als ik het eenmaal op de rit heb, leer ik veel. Ik ben veel beter geworden in het leggen van relaties omdat ik de bedrijfsprocessen beter snap. Hiervoor begreep ik opmerkingen van collega’s niet altijd of ik moest lang nadenken over wat ze bedoelden. Nu kan ik veel sneller verbanden leggen en daardoor ook meteen mee discussiëren. Het maakt me daadkrachtiger. Ook kan ik nu zaken onderbouwen met theorie die ik vanuit de opleiding ken. Ik breng mijn collega’s op de hoogte van de modellen in mijn leerstof. Ze merken in mijn directe omgeving zeker een verschil in mijn professionaliteit.                

“Als ik met docenten in discussie ga, snappen ze waar ik het over heb.”

Ik heb veel aan de docenten. Ze kennen de theorie van buiten en leggen goede relaties met de praktijk. Als ik met ze in discussie ga, snappen ze waarover ik praat. Ik krijg uitdagingen mee en het advies om verder te kijken dan mijn neus lang is. Tot nu toe vind ik alle modules en workshops interessant, van elk onderdeel leer ik wel iets dat ik in de praktijk kan gebruiken. Ik heb nog niet gedacht: ‘Wat doe ik hier?’ De modules worden gekoppeld aan situaties binnen mijn eigen bedrijf. Je gaat dan de theorie verbinden met je eigen praktijksituatie en koppelt dit terug in de lessen.

Ook van medestudenten kan ik veel leren omdat iedereen vanuit zijn eigen situatie naar uitdagingen kijkt. Het is soms wel lastig om in groepen samen te werken, omdat iedereen de studie combineert met werk en/of gezin. Plannen en communiceren is daardoor soms een uitdaging.                

“Als ik een module na hard werken goed afsluit, dan fleurt het hele gezin op!”

Soms denk ik wel eens: ‘Waar ben ik aan begonnen?’ Bijvoorbeeld als we weer bijna iets moeten inleveren, dan merken ze thuis dat ik het druk heb. Toch zet ik steeds door omdat ik de opleiding zo leuk vind en ik zie echt het nut voor de dagelijkse praktijk. En als ik dan een module afsluit met een goed resultaat, dan fleurt het hele gezin op, dat is mooi!

Aankomende studenten adviseer ik om goed na te denken over wat je graag wilt doen. Als je de opleiding leuk vindt, is deze gemakkelijker in te passen in je leven. De opleiding is een mooie ondersteuning in je ontwikkeling. Als je het doet, ga ervoor!

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Farid Abdellaoui

Instituut: Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek

Locatie: Eindhoven

Opleiding: Deeltijd Technische Bedrijfskunde

DAF Trucks, Sheet Metal Components Plant

Deze fabriek produceert verschillende halffabricaten, die bestemd zijn voor de truckassemblage in Eindhoven, Leyland (Engeland), Westerlo (België) en Brazilië. In de fabriek werken ongeveer 600 collega’s die samen ruim 30.000 verschillende artikelen produceren.