Joris over Deeltijd Technische Bedrijfskunde

Mijn naam is Joris Garritsen en ik volg de deeltijdstudie Technische Bedrijfskunde aan de Fontys in Eindhoven. Ik ben deze studie gaan volgen om met een (nog) betere helicopterview naar zaken binnen een organisatie/ productieomgeving te kunnen kijken. Van invloeden vanuit de meso- en macro omgeving tot en met de interne mens en processen. Dit alles is een belangrijke bijdrage aan mijn ontwikkeling om ambities na te streven binnen mijn loopbaan.

Wat voegt deze opleiding nu al toe voor je werk?

Met de huidige kennis en competenties die ik extra heb ontwikkeld tijdens mijn studie kijk ik met een andere bril naar de organisatie en de processen. Het maakt de vertaling van strategische vraagstukken naar pragmatische operationele verbeteringen stukken gemakkelijker. Daarnaast wetende dat het zeker net zo belangrijk is om vanuit de operatie goed te weten wat er speelt om vervolgens de juiste tactische en strategische keuzes te kunnen maken.

‘Uiteindelijk zal ik met deze studie mijn kennis en competenties nog verder verrijken om mijn ambities na te streven.’

Wat vind je van het lesmateriaal, de docenten en je medestudenten?

Na bijna 2 jaar via een digitale vorm (door corona) colleges en begeleiding te hebben gekregen is het fijn dat dit weer fysiek kan. Deze fysieke colleges, het kunnen sparren met medestudenten is ook de reden waarom ik o.a. voor deze deeltijdstudie heb gekozen. Ondanks de online lessen heb ik goed contact gehad met een kleine groep studenten. Zelfs zodanig, dat er een vriendschap uit is voortgekomen. We treffen elkaar nu ook buiten de studie.

Hoe vind je de werk-privébalans?

De werk-privébalans is in het algemeen goed te combineren wanneer je de discipline kunt opbrengen om volgens een planning te werken. Bij deadlines kan het af en toe moeilijk zijn en moet je soms de leuke dingen, binnen het privéleven, laten schieten.

Deze balans heb je grotendeels zelf in de hand, het is een kwestie van keuzes maken en soms weekenden blokken voor een goed studieresultaat.

Heb je een tip voor iemand die ook een technische deeltijdstudie wil gaan volgen?

Bedenk ten allereerst met welk doel je de studie gaat volgen en houd dit doel weer even voor ogen in de zwaardere tijden. Dit kan je namelijk gedurende de studie helpen bij tegenslagen.Probeer daarnaast vooral continu de koppeling tussen de theorie en de praktijk te maken. Dit helpt het begrijpen en doorgronden van de soms wat taaiere lesstof. En als laatste wil ik meegeven ook vooral te genieten van de mooie momenten en inzichten die het studeren je opleveren!

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Joris Garritsen