Sprint naar content

Kevin over Technische Bedrijfskunde in deeltijd

Bij mijn oude werkgever, waar ik werkzaam was als projectleider, begon het werk snel terug te lopen en werden vanwege een overname geen projecten meer gestart. Toen ik besloot ergens anders te gaan kijken voor een gelijkwaardige functie liep ik steeds tegen het probleem aan dat ik geen hbo-diploma had. Ondanks dat kon ik wel een gelijkwaardige functie krijgen bij een werkgever waar ik tijdens projecten al vaker mee gewerkt had. Nadat ik begonnen was bij mijn nieuwe werkgever kreeg ik vanuit mijn vrouw al snel de vraag:

'‘Is het niet verstandig om alsnog een hbo-diploma te gaan halen?.’'

Ik gaf aan daar wel voor open te staan, maar dat het veel tijd en inspanning zou vragen, zowel van mijzelf maar zeker ook van mijn vrouw en gezin. We besloten dit samen te gaan oppakken en verschillende open dagen af te gaan om een goed beeld van de opleiding te krijgen. Gezien mijn functie en waar ik naartoe wil groeien zou het verstandig zijn een opleiding te volgen die ook een beter beeld van de organisatie geeft. Al snel trok Fontys onze aandacht. Fontys past een nieuwe en modernere manier van lesgeven toe, zodat je jezelf ook na je opleiding kan blijven ontwikkelen.

'‘Als projectleider sta je namelijk altijd tussen je team, je klant en je werkgever in''.

Na me te hebben ingeschreven kon ik in september starten met mijn nieuwe opleiding Technische Bedrijfskunde deeltijd. De eerste periode was voor mij, als techneut, erg wennen aan de manier van lesgeven. Bij deze nieuwe methode word je bijna letterlijk in het diepe gegooid. Je krijgt bij de aftrap van een module (2 per studiejaar) een bedrijfskundig model aangereikt dat je helpt om stapsgewijs door de module te komen. Gedurende dit proces krijg je veel methodes en voorbeelden aangereikt vanuit verschillende markten. Het is dan aan jou, als student, om hier de juiste selectie in te maken om zo aan het einde van de module tot een duidelijk een samenhangend resultaat te komen.

'‘Sinds ik de opleiding volg, word ik gemotiveerder om in verschillende situaties te zoeken naar verbeteringen''.

Op dit moment merk ik niet alleen op mijn werk maar ook privé dat ik in steeds meer situaties methodes en modellen van mijn opleiding toepas, zo heb ik onlangs een Businesscase opgezet voor mijn hobby en ben ik daar nu data over gaan verzamelen en aan het verwerken. Op mijn werk pas ik de nodige modellen en evaluaties met mijn team toe om zo steeds tot betere resultaten te komen. Inmiddels heeft mijn werkgever gevraagd een plan te maken voor verdere implementatie binnen de organisatie.

‘Zelfs mijn collega's en vrouw gebruiken steeds vaker bedrijfskundige termen in hun gesprekken’'.
Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Kevin Beerendonk