Sprint naar content

Filmeducatie

Startmoment(en)
September, Februari
Locatie
Eindhoven
ECTs
30
Duur
20 weken
Contacturen
15-20 uur per week

  • Inhoud
  • Praktische informatie
  • Modulebeschrijvingen
  • Minor voorlichtingen
  • Inschrijven
  • Contact

Wanneer keek jij voor het laatst naar bewegend beeld? Grote kans dat dat niet langer dan een paar uur, of misschien wel een paar minuten geleden is. Misschien zag je een filmpje op TikTok of Instagram, of je keek een voorlichtingsvideo tijdens jouw zoektocht naar een passende minor. Met de tablet op schoot en smartphone in de hand is film altijd en overal.

Tegenwoordig lijken we die prominente aanwezigheid van film als een vanzelfsprekendheid te beschouwen. Er is weinig aandacht meer voor de kracht die het unieke medium toebehoort.

Filmeducatie

Is het bewust kijken, maken en onderzoeken van film. Waarom voel je je ongemakkelijk of enthousiast bij een bepaald beeld? Waarom vind je de film rechtvaardig of juist representatief? Waarom vertelt de maker dit verhaal in deze volgorde? Versterkt de muziek bij het verhaal wel de boodschap?

Een film bestaat uit bewegend beeld dat vaak (maar niet alleen maar) met geluid wordt gepresenteerd. Het zal je niets verbazen dat animatiefilms, speelfilms, korte films, documentaires en tv-series tot deze definitie behoren, maar bijvoorbeeld ook games, videoclips, videokunst, AR- en VR-belevingen en social mediavideo’s zijn een vorm van film.

Voor wie?

Deze minor heeft een duidelijke meerwaarde voor iedereen die in de latere beroepspraktijk aan de slag wil gaan met kennisoverdracht en daarbij beeldtaal wil inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het geven van voorlichting, therapie, training, bijscholing, het maken van social media videos etc. Het maakt daarbij niet uit of je nou communicatie, journalistiek, vaktherapie, kunsten, ICT, aan de PABO of (toegepaste) psychologie studeert. Natuurlijk is affiniteit met film een pré.

Sfeerafbeelding Fontys

In deze minor gaan we aan de slag met het bewust kijken, maken en onderzoeken van film. Door het ontwikkelen van een kritische blik op film en beeldtaal, kun je er meer betekenis aan geven. Filmeducatie levert een heleboel inzichten op over onder meer kunst en cultuur, de maatschappij, de geschiedenis én jezelf. Je leert hoe film ter kennisoverdracht kan worden ingezet in de latere beroepspraktijk binnen jouw vakgebied.

De lessen en activiteiten worden op verschillende Fontys locaties georganiseerd maar er zijn ook bijeenkomsten in musea, film- en televisie-instellingen of filmzalen.

De minor duurt 20 weken en vereist 4 dagen aanwezigheid van de student per week.

Sfeerafbeelding Fontys

Filmgeschiedenis

Film is een van de invloedrijkste media van de afgelopen honderd jaar. Film heeft een immense invloed op de manier waarop mensen naar de wereld om hen heen kijken. Tijdens de module Filmgeschiedenis ontdek je waar deze veelgebruikte beeldtaal vandaan komt. Je verdiept je in de historische ontwikkelingen van het medium film als kunstvorm, economisch product, sociale praktijk en object van theoretische reflectie. Een ontdekkingstocht door de geschiedenis van bewegend beeld, van de allereerste filmbeelden eind 19e eeuw tot de digitale projecties in de hedendaagse bioscopen. Daarbij beperken we ons niet tot enkel de Westerse speelfilm. In de module Filmgeschiedenis maak je een reis om de wereld en ontdekt film vanuit alle continenten. Ook iedere vorm van bewegend beeld passeert de revue: van korte films tot lange speelfilms. Van spectaculaire blockbusters tot maatschappijkritische documentaires.


Filmanalyse

Al vanaf de basisschool leer je in Nederland lezen en schrijven. We besteden echter amper aandacht aan beeld, terwijl dat toch hetgeen is waarmee we dagelijks continu worden geconfronteerd. Want hoe werkt beeldtaal eigenlijk? Waarom vinden we een film spannend, een personage intrigerend of een scene romantisch?
In de module Filmanalyse leer je bewegend beeld te analyseren. Alle belangrijke bouwstenen van bewegend beeld (camera, licht, geluid, montage, acteerstijl, etc) passeren de revue. Je leert de kracht van deze bouwstenen te herkennen en te begrijpen. De analyses zijn geen doel op zich maar vormen een tool om op een onderbouwde manier de beleving en het (betekenis)effect van beelden te duiden.

Filmbeleving

Je hebt een film gezien en dan? Je veegt wat gemorste popcorn uit je schoot, staat op uit je rode pluchen stoel en begeeft je in de rij naar de uitgang. Dat was het wel, toch? Bij het vak Filmbeleving vinden we van niet. De indruk die een film bij je heeft achtergelaten, is er niet voor niets.
De verwondering die filmmagie voortbrengt, verdient het om onderzocht te worden. Waarom werd je zo omver geblazen door de special effects? Hoe komt het dat de scène tussen de moeder met haar lang verloren zoon je zo raakte? Wat zorgde er nu voor dat je in de houding van de acteur al kon voorspellen dat hij het was die halverwege de film door de slasher in mootjes zou worden gehakt?
Filmbeleving neemt je mee door de edele kunst van filmmaken en helpt je om te onderbouwen wat je van een film vond en waarom. Op zo’n manier dat het niet slechts jouw mening is, maar dat deze anderen kan uitleggen wat een film ‘goed’ maakt of juist ‘slecht’. Bij Filmbeleving gaan we van jou een filmrecensent maken die met een expertoog naar een film kijkt. Een film zal er voor jou nooit meer hetzelfde uitzien.

Beeldtaal in de Beroepspraktijk

De Franse regisseur Jean-Luc Godard zei: ‘Als fotografie de waarheid is, dan is film de waarheid 24 frames per seconde’. En dat is het, de waarheid. Een waarheid die jij kan inzetten. Ook in jouw beroepspraktijk. Want bewegend beeld laat zich prima gebruiken om een verhaal te vertellen. Jouw verhaal, aan jouw beroepspraktijk. Wie ik ben, is een combinatie van Robin Williams in Dead Poets Society (1989), gedreven door pijn en verlangen zoals Salma Hayek in Frida (2002), opgejaagd door een storm aan gedachten zoals Dorothy in de Wizard of Oz (1939) en altijd rechtvaardig en pragmatisch zoals Humphrey Bogard in Casablanca (1942). Wie ben jij? Wat is jouw verhaal? En hoe ga jij dat verhaal vertellen?
Bij Beeldtaal in de Beroepspraktijk maak je een uitzending die nog het meest lijkt op het VPRO-programma Zomergasten. Daarin stelt een gast haar/zijn/diens favoriete tv-avond samen aan de hand van fragmenten. In kleinere vorm is dat precies wat je gaat doen. Weet welk verhaal jij wil vertellen voor, over en aan jouw beroepspraktijk en zoek de (bewegende beeld) fragmenten erbij die dat verhaal ondersteunen. Zoek en vind op deze manier jouw verhaal en jouw waarheid. In 24 frames per seconde.

Film creatie

Een film creëren doen we samen in een team. Het is belangrijk te weten hoe we dat concreet kunnen organiseren.  We gaan samen onze creativiteit gebruiken om interessante filmproducten te realiseren: hoe kunnen wij een verhaal in "bewegende beelden" vertalen? Welke technieken kunnen wij als regisseur gebruiken? Wat is een script, een story-board en wat wil ik graag vertellen?  Wat is het doel van de film? Wat is de doelgroep? En wie of wat gaan we daarvoor in beeld brengen? Wat is een kader? Hoe kan ik creatieve shots met mijn team realiseren? Film creatie gaat over creativiteitsontwikkeling, teamwork en plezier om te filmen!

Sfeerafbeelding Fontys

Online voorlichtingsweek

Er is een Fontysbrede online voorlichtingsweek voor minoren gepland in voorjaar 2023.

Open middag op locatie

Er is een open middag op leslocatie Emmasingel (3e verdieping) gepland in maart 2023.

Meeloopdag

Wil je graag zeker weten of deze minor bij jou past? Wij dompelen je graag een dagje onder in de wondere wereld van film. Ervaar een echte lesdag en vraag onze huidige studenten naar hun ervaring!
Mail naar minorfilmeducatie@fontys.nl of bel 08850 82255 en wij helpen je graag verder.

De aanmeldperiodes voor de minor Filmeducatie die start in september (semester 1) zijn telkens van 1 februari tot en met 30 juni. Voor start februari (semester 2) is dat van 1 juli tot en met 15 december.

Er geldt een maximaal aantal deelnemers. Wanneer dit aantal is bereikt, worden studenten met meerdere minorinschrijvingen verplaatst naar de wachtlijst. Zij krijgen hiervan vooraf bericht zodat zij hun definitieve keuze nog tijdig kunnen doorgeven en hun deelname wordt gegarandeerd. Studenten worden pas definitief toegelaten wanneer ze hun intakeformulieren hebben teruggestuurd.

Zorg dat je jouw keuze op tijd maakt!

Om te kunnen deelnemen aan de minor moet de student

  • De propedeuse behaald hebben of
  • Toestemming hebben van de examencommissie van zijn opleiding.

Bijzondere voorzieningen

Heb je recht op een bijzondere voorziening (bijv. extra tijd bij toetsen, lettervergroting) vanwege een functiebeperking? Mail de besluitbrief van de examencommissie van je eigen major naar minorfilmeducatie@fontys.nl.
Voor meer informatie, zie de pagina Studeren met een functiebeperking.

Sfeerafbeelding Fontys

Deze minor valt onder de verantwoordelijkheid van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS), Mgr. Claessensstraat 4, Sittard.

Neem voor meer informatie contact op met minorfilmeducatie@fontys.nl of bel 08850 82255.

Eindhoven, Emmasingel 28

Emmasingel 28, Eindhoven

Locatiekaart op adres: Emmasingel 28, Eindhoven

Witte Dame

derde verdieping
Sfeerafbeelding Fontys

Sfeerafbeelding Fontys

Contact

Heb je vragen? Neem dan contact op met de minor Filmeducatie.

Leslocatie

Emmasingel 28, Eindhoven

Locatiekaart op adres: Emmasingel 28, Eindhoven