Sprint naar content

Alumnus Gijs van der Pol over Bedrijfsmanagement MKB

“Hele brede opleiding die alle kanten van het bedrijfsleven laat zien.” Zo vat Gijs van der Pol (23 jaar) de technisch bedrijfskundige opleiding Bedrijfsmanagement MKB samen.

Mijn naam is Gijs van der Pol. In 2020 ben ik afgestudeerd. Ik heb mijn afstudeerstage kunnen doen in Zweden waar ik tot op heden werk. Het bedrijf waar ik werk handelt in snijbloemen. Rozen worden geïmporteerd uit Kenia en hier in Zweden doorverkocht. Binnen het bedrijf bekleed ik de functie van Supply Chain manager. In mijn functie kijk ik regelmatig naar het verbeteren van processen.

De functie Supply Chain manager is tot stand gekomen doordat ik project 9 en 10 bij een snijbloemenkwekerij heb gevolgd. Via onze opdrachtgever ben ik terecht gekomen bij een bedrijf in Zweden. Tijdens mijn afstudeerstage heb ik een halfjaar daar meegewerkt om inzicht te krijgen in processen. Vervolgens was ik werkzaam in het magazijn en vanuit die positie doorgegroeid ben naar mijn huidige functie.

Mijn werkdag is zeer flexibel. Zo start mijn dag als eerst met een bakje koffie en het bijwerken van e-mails. Vervolgens is elke dag verschillend, dus het ligt eraan wat er die dag op mijn pad komt. Zo ben ik op dit moment bezig met het efficiënt indelen van onze palletstellingen. Naast kantoorwerk help ik ook wel eens mee op de werkvloer.

Voor mijn hbo-opleiding heb ik vwo gedaan. Ik heb voor Bedrijfsmanagement MKB gekozen omdat dit een brede opleiding is waarmee je later alle kanten op kan gaan. Ter oriëntatie heb ik open dagen bezocht en een proefstudeerdag bijgewoond. Mijn ouders hebben een eigen zaak, dus het bedrijfsleven heb ik altijd al interessant gevonden.

Mijn verwachtingen van de opleiding zijn overtroffen. De docenten zijn kundig over hun eigen vakgebied vanuit het bedrijfsleven, niet alleen theoretisch maar ook praktijkgericht.”

Het leukste aan Bedrijfsmanagement MKB waren de projecten die je bij echte bedrijven mocht doen. Zowel het bedrijf als de projectgroep hadden daar iets aan. Het lastigste vond ik project 7, omdat dit een open project is. Maar samen met de projectgroep en begeleiding hebben we het project met succes behaald. Er zijn verschillende dingen die terugkomen tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden die ik tijdens de opleiding ook heb gehad. Zo komt bijvoorbeeld verbeteren en analyseren van situaties aan bod. Daarentegen hoef ik geen uitgebreide rapporten te schrijven zoals tijdens de projecten.

“Bijna geen thuisstudie, best easy. Alle opdrachten kon je op school maken en dat scheelt thuis weer werk.”

Mijn motto is dat op het eind alles goed komt. Als het niet goed komt dan ben je nog niet op het eind en moet je doorgaan. Als tip geef ik mee aan een startende student dat je op tijd moet beginnen met de opdrachten en stel het niet uit! Ga ook naar alle lessen, daar heb je uiteindelijk profijt van bij zowel het maken van de projecten als bij het leren voor de tentamens.

“De studiereis naar Rome is iets wat mij altijd zal bijblijven.”
Sfeerafbeelding Fontys

• Gijs van der Pol
  • Alumnus van: Technische Bedrijfskunde -Bedrijfsmanagement MKB
  • Afgestudeerd in: 2020
  • Werkzaam bij: A.P.H. Svenska AB
  • Functie: Supply Chain Manager

Meer alumni over Bedrijfsmanagement MKB.