Sprint naar content

Alumni over Technische Bedrijfskunde - Bedrijfsmanagement MKB

Afgestudeerd, en dan?

Studenten en oud-studenten vertellen over wat je na de opleiding kunt gaan doen. Wat leer je tijdens de opleiding wat je daadwerkelijk kunt toepassen? Welke functies kun je vervullen? En wat zijn de ervaringen van deze rollen van onze eigen (oud)studenten?

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wytze, afgestudeerd en werkzaam in familiebedrijf

Wytze van de Vin werkt bij het familiebedrijf Van de Vin Ramen en Kozijnen. Hij deelt graag zijn ervaringen over de opleiding met je.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

  • Alumnus Tim van Meyl over Bedrijfsmanagement MKB

    “Een aantal jaren geleden heb ik Bedrijfsmanagement MKB (BMKB) afgerond. Ik ben daarna nog werkzaam geweest bij de opleiding, onder andere als studieloopbaanbegeleider. Sinds een jaar werk ik bij VDL Bus & Coach waar ik gestart ben bij sales support en nu de functie van commercieel projectmanager heb.

    VDL Bus & Coach is één van de vier divisies binnen de VDL Groep en o.a. producent van openbaar vervoer en touringcar bussen. In Valkenswaard waar ik werk is het hoofdkantoor gevestigd, vanuit hier worden verschillende vestigingen in Europa en de fabrieken aangestuurd.

    In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor het coördineren van het order- en offerteproces voor openbaar vervoer bussen voor een aantal landen, waaronder Italië en Oost-Europa. Ik krijg offerteaanvragen binnen vanuit onze lokale ‘National Sales Organisations’ (NSO’s). Zij zijn op de hoogte van nieuwe aanbestedingen. Een aanbesteding is een grote offerteaanvraag waar meerdere bedrijven aan kunnen deelnemen. Het bedrijf met de meest aansprekende offerte mag de bussen leveren.

    “Ik houd me naast het ophalen van informatie binnen de organisatie ook bezig met interne                 onderhandelingen om de prijs scherp te krijgen”

    Na het ontvangen van de aanvraag heb ik contact met alle bedrijfsonderdelen die informatie moeten aanleveren voor het maken van de offerte, bijvoorbeeld de fabriek, de onderdelenleverancier, reparatie en onderhoud. Alle opgehaalde informatie verwerk ik in een offertebrief die verstuurd wordt naar het lokale NSO-kantoor. Daarbij houd ik me ook bezig met interne onderhandelingen om een offerte scherp te kunnen maken. Ik fungeer dus als ‘spin in het web’ binnen de organisatie en ben aanspreekpunt voor alle ‘regel-zaken’ rondom offertes, zodat mijn sales collega’s zich bezig kunnen houden met het verkopen van bussen. En nadat we de bussen verkocht hebben, blijf ik ook betrokken bij de productie, aflevering en de start van de operatie van het voertuig.

    “Ik vind het werken in een internationale omgeving en het reizen erg leuk.”

    Voor deze functie ga ik regelmatig naar het buitenland om klanten te bezoeken en zaken af te stemmen met collega’s die lokaal werken. Ik ben in een paar maanden al in Denemarken, Kroatië en Italië geweest. Ik vind het werken in een internationale omgeving en het reizen erg leuk. Je ziet andere bedrijfsculturen en leert over de verschillende eisen en het kennisniveau per land. Ook vind ik het erg leuk dat ik veel contact heb met verschillende onderdelen binnen het bedrijf. Dit maakt het werk veelzijdig.    

    “Alle vier de pijlers uit de opleiding komen terug in mijn huidige functie”

    Tijdens de opleiding heb ik vooral de vaardigheid aangeleerd om snel iets aan te leren. Je krijgt van verschillende onderwerpen de basis aangeleerd en kunt die binnen het bedrijf verder uitbouwen. Ik heb nu contact met engineers en met verkopers. Daarnaast ben ik bezig met de financiën voor het opstellen van de offertes en als projectmanager ben je ook organisatorisch bezig.

    Ik heb het tijdens mijn opleiding erg gezellig gehad, het was kleinschalig en de sfeer was goed. Ook docenten waren betrokken; ik dacht altijd dat ik redelijk anoniem in de klas zat, maar later ontdekte ik dat de docenten echt wel weten wie je bent. De opleiding is breed ingestoken, dit is voor mij één van de redenen geweest om voor deze opleiding te kiezen. Ik ben bij deze studie uitgekomen nadat ik een studiekeuzetest op de Fontys website heb gedaan. Na het bezoeken van de open dag was ik enthousiast. Ik adviseer studiekiezers om zich goed te oriënteren voordat zij aan een studie beginnen. Een andere tip is om je tijdens je studie al bewust te zijn van de indruk die je achterlaat bij bedrijven, bijvoorbeeld tijdens projecten, bij de BG Talentday (bedrijvenmarkt) en je stage. Netwerken is heel belangrijk en het kan je later helpen aan een leuke baan!”

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Tim van Meyl

    Bedrijf: VDL Bus & Coach

    Alumnus van: Technische Bedrijfskunde - Bedrijfsmanagement MKB

    Sfeerafbeelding Fontys

    Een van de productielijnen bij VDL Bus&Coach.

    VDL Bus & Coach

    De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en after sales service van een breed pakket openbaarvervoerbussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in West-Europa.
    Hoog in het vaandel daarbij staan kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, het milieu, een laag energieverbruik, comfort en lage onderhoudskosten.

  • Alumnus Jordy van Berkel over Bedrijfsmanagement MKB

    “Een aantal jaren geleden ben ik afgestudeerd aan de technisch bedrijfskundige opleiding Bedrijfsmanagement MKB. Ik wilde graag het bedrijfsleven in, maar mijn interesses waren breed. Ik zocht een opleiding waar ik meer kon leren over de diverse bedrijfsprocessen. Zo ben ik bij deze opleiding gekomen. Tijdens de opleiding wordt er met een praktijkgerichte benadering gekeken naar hoe je als bedrijfsmanager overzicht kan houden over alle bedrijfsprocessen. De wereld gaat zo snel, specialismes veranderen elke tien jaar, maar het management daaromheen blijft nodig.

    Ik werk nu bij Hoppenbrouwers Techniek als ‘Projectcoördinator Verbeteren en Vernieuwen’. Hoppenbrouwers is een technisch dienstverlener die elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties ontwerpt, installeert en onderhoudt. We werken grotendeels voor andere bedrijven, bijvoorbeeld voor aannemers die een gebouw moeten opleveren. Een klein deel leveren we ook aan particulieren, bijvoorbeeld het hangen en onderhouden van CV ketels. Toen ik 6 jaar geleden begon bij Hoppenbrouwers telde het bedrijf 225 medewerkers en één vestiging. Ondertussen zijn we gegroeid naar ruim 1100 medewerkers en 11 vestigingen en bedienen we jaarlijks 5000 klanten. Afgelopen 2 jaar zijn er al 8 nieuwe vestigingen geopend, door autonome groei of door bedrijven die zich aansluiten bij Hoppenbrouwers. We hebben de ambitie om de komende vijf jaar nog zo’n 14 vestigingen te openen verspreid over het land.   

    'Een overleg starten met oprechte persoonlijke aandacht is heel belangrijk.’

    Mijn rol binnen het bedrijf is om verbeterprojecten op te pakken. Ik werk nu bijvoorbeeld veel aan het integreren van ons ERP-systeem bij bedrijven die zich aansluiten bij Hoppenbrouwers. In een ERP-systeem administreren we allerlei zaken, zoals planningen en facturen. Dit systeem moet ook in de nieuwe vestigingen goed functioneren. Dit brengt veel geregel met zich mee. De grootste uitdagingen zijn tijdsdruk en het meekrijgen van onze nieuwe collega’s in deze veranderingen. De medewerkers van de nieuwe vestiging zijn vaak een ander systeem gewend. Daarbij komt kijken dat ze soms wat onzeker zijn, omdat ze werken voor een nieuwe werkgever. Een overleg starten met oprechte persoonlijke aandacht is dan heel belangrijk. Ook moet je proberen ze niets op te leggen; samen zoeken naar oplossingen werkt veel effectiever.             

    ‘Tijdens de brancheweek mochten we de wijde wereld in.’

    Tijdens de opleiding heb ik veel gehad aan de projecten die wij mochten uitvoeren bij diverse bedrijven. Ik dacht toen nog weleens dat een project van 200.000 euro niet realistisch was, maar in het bedrijfsleven zijn er zelfs veel grotere projecten. De brancheweek vond ik ook heel interessant, daar kreeg je een goed beeld van bedrijven. Je mocht alvast ‘de wijde wereld’ in. Het echte werk, bijvoorbeeld hoe je mensen mee krijgt in jouw plannen, leer je pas op de werkvloer. In de klaslokalen vorm je wel de essentiële basis met vakken zoals bedrijfseconomie, techniek en Excel. Ik lees nu ook verrassend vaak literatuur, gewoon voor mezelf, omdat ik het interessant vind en direct kan toepassen in mijn werk. Dit is ook meteen een tip voor studenten. Probeer jezelf te ontwikkelen, ook als school er niet om vraagt. Je hebt alle kansen, verknal het niet! Deze tip kreeg ik van mijn begeleider toen ik stage ging lopen. Ik werd eigenlijk even op mijn plek gezet door hem.

    Binnen Hoppenbrouwers krijg ik veel kansen om mezelf te ontwikkelen. Het is een bedrijf met weinig hiërarchie en een open cultuur. We werken in kleine teams en hebben veel vrijheid. Dat zijn voor mij ook belangrijke punten, naast de inhoud van mijn werk. Ik raad je aan om tijdens je studiekeuzeproces al een aantal bedrijven te bezoeken. Daar zie je wat een bepaalde functies nu echt inhoudt en kun je meteen de sfeer proeven.”

    Hoppenbrouwers Techniek

    Hoppenbrouwers Techniek is de technisch dienstverlener die van A tot Z ontzorgt. Het bedrijf begon iets meer dan 100 jaar geleden als eenmanszaak, in Udenhout. Nu ontwerpt, installeert en onderhoudt Hoppenbrouwers vanuit elf vestigingen in heel Nederland elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties voor bedrijfsleven, industrie, zorginstellingen, scholen en particulieren. De meer dan 1100 medewerkers staan op één binnen het bedrijf: tevreden medewerkers zorgen tenslotte voor tevreden klanten. Met plezier helpen zij de ambitie van Hoppenbrouwers waarmaken: de beste en duurzaamste installateur van Nederland worden.

    Meer weten over Hoppenbrouwers Techniek? Ga naar: www.hoppenbrouwerstechniek.nl.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Jordy van Berkel

    Bedrijf: Hoppenbrouwers Techniek

    Alumnus van: Technische Bedrijfskunde - Bedrijfsmanagement MKB

    Sfeerafbeelding Fontys

    Panelen die gebouwd worden in de vestiging in Udenhout.

  • Alumni Thijs en Eline over Bedrijfsmanagement MKB

    “Een breed pakket aan kennis en kunde als voorbereiding op het bedrijfsleven.”

    Zo beschrijven Thijs (27 jaar) en Eline (25 jaar) de afstudeerrichting Bedrijfsmanagement MKB. Thijs en Eline zijn broer en zus en beiden afgestudeerd aan Bedrijfsmanagement MKB. Thijs is in 2018 afgestudeerd en het jaar daarop zijn zus Eline. 

    Zowel Thijs als Eline zijn werkzaam binnen het bedrijf van hun ouders. Eline vertelt: “Onze vader was eerst loodgieter. Vervolgens is hij gaan ondernemen en inmiddels heeft zijn bedrijf ongeveer 80 medewerkers. Van den Buijs Installatie is gespecialiseerd in installatie van verwarming, koeling, ventilatie en loodgieterswerken. Ik houd mij onder andere bezig met de calculatie en ik stel offertes op voor de zakelijke markt. Thijs houdt zich bezig met bijna hetzelfde maar dan voor de particuliere markt. Daar komt ook een stuk sales bij. We zijn beiden na onze studie begonnen binnen het bedrijf.”

    Thijs: “Mijn werkdag start in de ochtend met het maken van een praatje met de monteurs. Vervolgens ben ik 50% van de tijd op de weg. Dit houdt in dat ik bij klanten ben. De overige 50% ben ik op kantoor te vinden. Naast mijn huidige werkzaamheden volg ik een extra technische opleiding om mijzelf verder te ontwikkelen.”

    Eline: “Ik ben vooral op kantoor te vinden. Daarbij houd ik mijzelf bezig met de zakelijke klanten. De klanten kunnen bij ons terecht voor diverse zaken. Hierdoor is mijn werk nooit hetzelfde en zeer afwisselend. Daarnaast volg ik ook een extra opleiding naast mijn werkzaamheden om mijzelf verder te ontwikkelen.”

    Thijs en Eline hebben beide havo gedaan. Eline heeft ook de opleiding Officemanagement (Associated degree, twee jaar) gevolgd voordat zij koos voor Bedrijfsmanagement MKB.

    Thijs: “In het begin wist ik niet zo goed wat ik wilde studeren. In gesprek met een schoolpsycholoog bleek dat Bedrijfsmanagement MKB goed bij mij zou passen. Vervolgens heb ik de open dag bezocht en kwam ik erachter dat je vier verschillende elementen in één opleiding krijgt, dit vond ik fijn. Daarnaast vond ik het ook fijn dat de opleiding kleinschalig is.”

    Eline: “Toen Thijs op de opleiding zat kreeg ik regelmatig mee met wat hij moest doen aan projecten en opdrachten. Dat sprak mij erg aan en ik ben me vervolgens meer gaan verdiepen in de opleiding. Denk hierbij aan het bezoeken van open dagen.”

    “De docenten zijn gemoedelijk, informeel en kundig. Onze leukste herinneringen aan de opleiding zijn de bijzondere activiteiten, zoals skireizen en de introweek. Deze informele en gezellige momenten van de opleiding zullen ons altijd bijblijven. Tijdens deze dagen creëer je een hechte band met zowel je medestudenten als met de docenten. Tot slot was het super chill als je de tentamens gehaald had, dan had je vervolgens een week extra vrij.”

    Thijs: ”Wat ik het lastigst vond aan de opleiding was het schrijven van mijn afstudeerscriptie (leerjaar 4). De laatste loodjes waren zwaar. Daarbij was het belangrijk om het einde steeds in zicht te houden.”

    Eline: “Ik vond het vak Bedrijfseconomie lastig. Maar met de juiste begeleiding van de vakdocenten is alles uiteindelijk goed gekomen.”

    "Verschillende aspecten van de opleiding komen onbewust terug in onze dagelijkse werkzaamheden. Een aantal voorbeelden is: voorraadbeheer, verandermanagement en het logistieke proces. Dat laatste kwam terug bij onze verhuizing naar een nieuw pand.”

    Thijs en Eline: “We hebben allebei niet zoveel aan school gewerkt thuis. Opdrachten kon je prima tijdens schooldagen maken op school. Wij waren ongeveer drie à vier uur per week bezig met leren voor de tentamens. Dat is het enige wat wij buiten school als extra moesten doen.

    Onze motto luidt als volgt: ‘Kwaliteit boven kwantiteit’. Daarnaast moet je plezier hebben tijdens je opleiding en werk. Als tip geven wij mee aan de startende student dat je mee moet doen met de sociale activiteiten. Stel je open, dan ervaar je de leukste tijd met je medestudenten en docenten. Het leren komt vanzelf. Doordat je een hechte band creëert door de sociale activiteiten motiveer je elkaar om door te gaan en uiteindelijk komt alles goed.”

    Sfeerafbeelding Fontys

    Meer alumni over Bedrijfsmanagement MKB

  • Alumnus Bob van Tulder over Bedrijfsmanagement MKB

    “Begin van een mooie toekomst.” Zo vat Bob van Tulder (32 jaar) de technisch bedrijfskundige opleiding Bedrijfsmanagement MKB samen.   

    Mijn naam is Bob van Tulder. In 2016 heb ik Bedrijfsmanagement MKB afgerond. Sinds 1 oktober 2020 ben ik mede-eigenaar en accountmanager van een technisch detacheringsbedrijf. Dit houdt in dat wij een schakel in de techniek zijn tussen klant en kandidaat in de maak/proces industrie.   

    Een werkdag als accountmanager is elke dag anders. Er is dus veel afwisseling in diverse werkzaamheden. Zo ben ik de ene dag bezig met klanten. Denk hierbij aan begeleiding, vacatures werven of op bezoek gaan bij de klant. Daarnaast ben ik ook werkzaam op kantoor.  

    Voordat ik Bedrijfsmanagement MKB studeerde heb ik een mbo-opleiding gevolgd op de Rooi Pannen, Recreatie niveau 4. Op advies van mijn vriend ben ik bij Bedrijfsmanagement MKB terechtgekomen. Daarnaast heeft mijn vader een eigen bedrijf en daar sloot de opleiding goed bij aan.  

    Voordat ik startte met de opleiding had ik niet echt bepaalde verwachtingen. Ik ging op advies van vrienden en met een ‘open mind’ mijn reis starten bij Bedrijfsmanagement MKB. Achteraf was dit een leuke tijd. De opleiding was persoonlijk, hiermee bedoel ik dat alles laagdrempelig was. Zo kende de leraren je bij naam. Vervolgens kon je gewoon de lerarenkamer binnen lopen als je vragen had. Dit vond ik zeer prettig. Mijn leukste herinnering is toch de stage in het derde leerjaar. Zo kon ik eindelijk alle theorie toepassen in de praktijk. Ook had je bijna geen thuisstudie (alleen leren voor je tentamens in leerjaar 1 & 2). De meeste opdrachten kon je op school maken, waardoor je thuis weinig hoeft te doen. Als je alles goed bijhoudt en oppakt, dan moet het wel goed komen.  

    “De docenten zijn loyaal, vriendelijk, sociaal, streng maar toch rechtvaardig.”

    Het schrijven van mijn scriptie in leerjaar 4 (afstuderen) vond ik de grootste uitdaging tijdens mijn opleiding. Maar met hulp en begeleiding heb ik het uiteindelijk toch gehaald.  

    Verschillende aspecten die je in de schoolbanken leert kom ik tegen in de praktijk. Denk hierbij aan de manier van denken, structureel de oorzaken en gevolgen in kaart brengen. Ook diverse vaardigheden komen terug, bijvoorbeeld samenwerken, managen, verbinden en communiceren.  

    “De mooiste schelpjes liggen in de branding.” Een quote die mij altijd bijblijft. Hiermee bedoel ik dat je de grenzen moet opzoeken. Sta open om te leren, dan zie je meer van het leven. Geniet van het moment en blijf niet hangen in angst, gewoon doen.  

    Als tip geef ik mee aan startende studenten bij Bedrijfsmanagement MKB: Gewoon beginnen! Kijk niet alleen naar de studie (leerwerk, projecten en tentamens), maar neem ook een kijkje naar het studentenleven om de opleiding heen. Vraag aan oud-studenten, docenten en huidige studenten hoe zij de opleiding ervaren. Tot slot: kijk naar je eigen toekomst. Naast serieus werken is er ook altijd plek voor gezelligheid en ontspanning.

    foto Bob van Tulder

    • Bob van Tulder
    • Alumnus van: Technische Bedrijfskunde - Bedrijfsmanagement MKB
    • Afgestudeerd in: 2016
    • Werkzaam bij: DBS Professionals
    • Functie: Mede-eigenaar een accountmanager

    Meer alumni over Bedrijfsmanagement MKB.

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Alumnus Gijs van der Pol over Bedrijfsmanagement MKB

    “Hele brede opleiding die alle kanten van het bedrijfsleven laat zien.” Zo vat Gijs van der Pol (23 jaar) de technisch bedrijfskundige opleiding Bedrijfsmanagement MKB samen.

    Mijn naam is Gijs van der Pol. In 2020 ben ik afgestudeerd. Ik heb mijn afstudeerstage kunnen doen in Zweden waar ik tot op heden werk. Het bedrijf waar ik werk handelt in snijbloemen. Rozen worden geïmporteerd uit Kenia en hier in Zweden doorverkocht. Binnen het bedrijf bekleed ik de functie van Supply Chain manager. In mijn functie kijk ik regelmatig naar het verbeteren van processen.

    De functie Supply Chain manager is tot stand gekomen doordat ik project 9 en 10 bij een snijbloemenkwekerij heb gevolgd. Via onze opdrachtgever ben ik terecht gekomen bij een bedrijf in Zweden. Tijdens mijn afstudeerstage heb ik een halfjaar daar meegewerkt om inzicht te krijgen in processen. Vervolgens was ik werkzaam in het magazijn en vanuit die positie doorgegroeid ben naar mijn huidige functie.

    Mijn werkdag is zeer flexibel. Zo start mijn dag als eerst met een bakje koffie en het bijwerken van e-mails. Vervolgens is elke dag verschillend, dus het ligt eraan wat er die dag op mijn pad komt. Zo ben ik op dit moment bezig met het efficiënt indelen van onze palletstellingen. Naast kantoorwerk help ik ook wel eens mee op de werkvloer.

    Voor mijn hbo-opleiding heb ik vwo gedaan. Ik heb voor Bedrijfsmanagement MKB gekozen omdat dit een brede opleiding is waarmee je later alle kanten op kan gaan. Ter oriëntatie heb ik open dagen bezocht en een proefstudeerdag bijgewoond. Mijn ouders hebben een eigen zaak, dus het bedrijfsleven heb ik altijd al interessant gevonden.

    Mijn verwachtingen van de opleiding zijn overtroffen. De docenten zijn kundig over hun eigen vakgebied vanuit het bedrijfsleven, niet alleen theoretisch maar ook praktijkgericht.”

    Het leukste aan Bedrijfsmanagement MKB waren de projecten die je bij echte bedrijven mocht doen. Zowel het bedrijf als de projectgroep hadden daar iets aan. Het lastigste vond ik project 7, omdat dit een open project is. Maar samen met de projectgroep en begeleiding hebben we het project met succes behaald. Er zijn verschillende dingen die terugkomen tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden die ik tijdens de opleiding ook heb gehad. Zo komt bijvoorbeeld verbeteren en analyseren van situaties aan bod. Daarentegen hoef ik geen uitgebreide rapporten te schrijven zoals tijdens de projecten.

    “Bijna geen thuisstudie, best easy. Alle opdrachten kon je op school maken en dat scheelt thuis weer werk.”

    Mijn motto is dat op het eind alles goed komt. Als het niet goed komt dan ben je nog niet op het eind en moet je doorgaan. Als tip geef ik mee aan een startende student dat je op tijd moet beginnen met de opdrachten en stel het niet uit! Ga ook naar alle lessen, daar heb je uiteindelijk profijt van bij zowel het maken van de projecten als bij het leren voor de tentamens.

    “De studiereis naar Rome is iets wat mij altijd zal bijblijven.”
    Sfeerafbeelding Fontys

    • Gijs van der Pol
    • Alumnus van: Technische Bedrijfskunde -Bedrijfsmanagement MKB
    • Afgestudeerd in: 2020
    • Werkzaam bij: A.P.H. Svenska AB
    • Functie: Supply Chain Manager

    Meer alumni over Bedrijfsmanagement MKB.