Sprint naar content
Wil jij werken in de sportwereld als marketeer, sponsordeskundige of productmanager bij je favoriete sportclub of sportmerk? En beschik jij over een enorme passie voor sport én een winnaarsmentaliteit? Dan is de opleiding Commerciële Economie – SPECO Sportmarketing echt iets voor jou.

Over de opleiding

Bij de opleiding Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing leiden we je in vier jaar op tot sportmarketeer of -manager. We stomen je klaar voor de snelle wereld van sport en business. En dat gaat breed: van voetbal, hockey en wielrennen tot eSports, van sportbonden zoals de KNVB en KNHS, tot sponsoren en foundations, van sportmarketingbureaus tot sportmerken, van evenementen tot verenigingen, nationaal en internationaal. Sporten zelf staat niet op het programma maar verder staat alles in het teken van de sportwereld.

Waarom SPECO Sportmarketing bij Fontys?

  • Onderwijs met volledige focus op de sportwereld vanaf het eerste studiejaar
  • Werken aan vraagstukken voor echte opdrachtgevers uit het werkveld
  • Persoonlijk, kleinschalig en coachend onderwijs
  • Een eigen coach en een vast rooster
  • Enthousiaste docenten met passie voor sport, uit de sportpraktijk en expertise in de sportbusiness
 

Wat ga je leren?

Bij de opleiding SPECO Sportmarketing staat alles in het teken van sport in combinatie met economie. Je wordt opgeleid tot professional op het gebied van marketing en sales in de sportbusiness. Je leert over de interactie tussen sportorganisaties en -merken en hun stakeholders. En hoe deze kan worden versterkt met branding, marketing en sponsoring. Ook komt het omgaan met grote commerciële belangen aan bod.

Daarnaast krijg je inzicht in hoe je als sportmarketeer inspeelt op klantbehoeften, of hoe je behoeften creëert door het ontwikkelen van producten of diensten die aansluiten bij de klantvraag.

Tijdens de workshops werk je aan de vaardigheden waaronder samenwerken, onderzoeken, plannen en organiseren, commercieel denken, presenteren en verkopen. Vervolgens pas je jouw kennis en vaardigheden direct toe in projecten met vraagstukken van uiteenlopende opdrachtgevers uit de praktijk. Daarmee krijg je inzicht in diverse beroepen zoals (digital) sportmarketeer, accountmanager, projectmanager en eventmanager.

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie

Hoe zien de opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie eruit? Bekijk de video waarin kort wordt uitgelegd wat de opleidingen en het werkveld inhouden.

 

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 454 respondenten
3,6 gemiddeld, 5742 respondenten
Aantal eerstejaars
 
363
228
Door naar het tweede jaar
 
67%
69%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 37%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 43%
47%
Doorstuderen
 
13%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Dit overzicht geeft de cijfers van alle Commerciële Economie opleidingen van Fontys weer en is daarmee niet een op een te vergelijken met de opleiding SPECO Sportmarketing.
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full
  • Stijn Verhoeven

    ‘Ik heb mezelf écht leren kennen tijdens de studie’ 

     

    Een échte sportliefhebber. Zo mag je Stijn Verhoeven (26), accountmanager bij ijshockeyclub Tilburg Trappers, gerust noemen. Als kind skatete hij op hoog niveau, voetbalde hij met vrienden én was hij fanatiek ijshockeyer bij de club waar hij nu werkt. Dat hij later in de sportwereld aan de slag wilde, stond voor hem vast. Daarom koos hij voor de opleiding Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing. Hieronder blikt Stijn kort terug op zijn studie(tijd) én vertelt hij hoe het is om te werken in de (top)sportwereld. 

     

    Je kwam via je afstudeerstage terecht bij ijshockeyclub Tilburg Trappers. Dat moet voor jou als fan een droombaan zijn… 

    ‘Haha, dat is het zeker. Toch heb ik wel even getwijfeld. Ik was namelijk bang dat mijn emoties als fan, mij als professional in de weg zouden staan. Inmiddels weet ik dat ik die twee werelden goed kan scheiden. En daar komt bij: we winnen vaker, dan dat we verliezen!’ 

     
    Kun je iets over je functie vertellen?  

    ‘Ik deed als stagiair onderzoek naar het aantrekken van nieuwe sponsoren voor de club. Inmiddels ben ik als accountmanager verantwoordelijk voor de sponsoring. Ik sta als het ware tussen de club en de bedrijven in. Zo trek ik nieuwe business aan, maar ben ik ook verantwoordelijk voor de businessclub en verzorg ik het klantbeheer. Het doel: ervoor zorgen dat er voldoende financiële middelen zijn zodat de club zich kan richten op de sport.’  

     

    Wat is je bijgebleven van je studie? 

    ‘Vooral dat ik mezelf heb leren kennen. Er was veel oog voor persoonlijke ontwikkeling. Ik herinner me nog een kamp in leerjaar twee. We gingen met z’n allen naar de Ardennen. In groepsverband werden we iedere dag uitgedaagd om opdrachten uit te voeren. ‘s Avonds maakten onze begeleiders ons bewust van ons gedrag. Je evalueerde wat goed ging, wat beter kon en wat je rol was. Ik leerde wie ik ben als persoon, waar mijn kracht ligt én vooral ook wat mijn valkuilen zijn. Mooi om die kennis nu toe te passen in de praktijk.’