Sprint naar content

Communicatie Tilburg

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Agenda

  • Open dagen
  • Ga (online) proefstuderen
  • En meer...

Word jij enthousiast van het creëren van content zoals vlogs, blogs, foto's, en social mediaposts? Heb je een creatieve en nieuwsgierige geest en wil je met een kritische blik adviseren over communicatievraagstukken uit het bedrijfsleven? Oftewel, wil jij opgeleid worden tot dé strategische contentmaker? Dan is de opleiding Communicatie Tilburg de ideale keuze voor jou!

Over de opleiding

Wij zijn ervan overtuigd dat een communicatiespecialist een strateeg is die zijn ideeën
ook zelf tot leven kan brengen door toffe content te maken. Want je kunt zoveel bedenken als je wilt, maar als je het niet maakt, heb je nóg niks. Tijdens de opleiding leer je hoe communicatie binnen het grotere plaatje van een onderneming of zelfs een hele maatschappij past.

Waarom de opleiding Communicatie?

  • Interessante projecten in samenwerking met opdrachtgevers uit de praktijk
  • Persoonlijk, kwalitatief hoogstaand onderwijs met betrokken en toegankelijke docenten
  • Mogelijkheid tot internationale studiereizen
  • Goede mix van strategisch denken en creatieve content maken

 

Wat ga je leren?

In de wereld van vandaag is het cruciaal om voorop te blijven lopen en creativiteit te koppelen aan strategisch denken. Daarom krijg je bij onze opleiding ‘a lifelong love of learning’ mee. Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je echte problemen aanpakt binnen organisaties. Je krijgt bij ons de vrijheid om te ontdekken waar jouw talent het beste tot zijn recht komt. Op die manier blijf je nieuwsgierig en ga je zelf op zoek naar nieuwe kansen. Zo heb je de juiste bagage om te werken op veel verschillende plekken.

Skills die je gaat ontwikkelen:

  • Onderzoekend vermogen
  • Innovatiekracht
  • Samenwerken
  • Reflectief vermogen
  • Empathisch vermogen
  • Ethisch besef
  • Wendbaarheid

Onderwerpen die aan bod komen tijdens de opleiding:

  • Branding: wat wil je uitstralen en hoe ziet de doelgroep jouw bedrijf of merk.
  • Contentstrategie: welke communicatiemiddelen moet je op welk moment inzetten.
  • Adobe Skills: hoe gebruik je bv. Photoshop, Illustrator en Indesign.
  • Vormgeving: hoe interpreteer je beelden en hoe ontwerp je logo's en huisstijlen.
  • Interne communicatie: hoe communiceert een bedrijf met haar medewerkers.
  • Mediapsychologie en consumentengedrag: waarom doen mensen wat ze doen en hoe kun je gedrag veranderen.
  • Online media: welke online middelen kun je inzetten voor welke doelgroep.
  • Schrijfvaardigheid: hoe schrijf je een goed journalistiek of creatief artikel.
  • Campagnes en reclame: hoe maak je een campagne die aansluit bij een merk en hun boodschap.
  • Communicatiestrategieën: op welke manier en met welke middelen moeten bedrijven communiceren.

Vraagstukken waar je aan gaat werken:

  • Een sterk merk bouwen voor een 'start up' oftewel een startende onderneming.
  • Onderzoek doen naar en het creëren van een adviesplan voor een innovatief mediaproduct.
  • Bedenk een internationale campagne voor een groot merk.
  • Creëer en publiceer digitale content, zoals een website en social media posts, voor een merk.
 
 

Hoe ziet je week eruit?

De hbo-opleiding Communicatie biedt een goed gebalanceerde combinatie van theorie en praktijk. De ene keer volg je een college, de andere keer werk je met een projectgroep aan een interessante case voor een opdrachtgever. De opleiding bestaat uit colleges (van docenten en gastsprekers), workshops, projecten, coaching, feedback labs, groepswerk en zelfstudie.

Jouw week bestaat uit een dynamische mix van lessen die je zullen voorzien van de nodige kennis en vaardigheden. Daarmee kun je opereren in de snelle wereld van communicatie. Ook sta je nauw in contact met je medestudenten, docenten en coaches.

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 488 respondenten
3,6 gemiddeld, 3581 respondenten
Aantal eerstejaars
 
211
125
Door naar het tweede jaar
 
74%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 44%
46%
 
HBO-bachelor of hoger 49%
52%
Doorstuderen
 
15%
16%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
85%
werkloos
4%
van de werkende afgestudeerden
Dit overzicht geeft de cijfers van alle Communicatieopleidingen van Fontys weer. Daarmee is het niet één-op-één te vergelijken met de opleiding Communicatie Tilburg.
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Wiskundetoets voor havisten is vervallen
Sinds december 2022 is de wiskundetoets voor havisten met het profiel C&M zonder wiskunde niet meer nodig. Je bent met het profiel C&M dus ook zonder wiskunde direct toelaatbaar voor de opleiding Communicatie.

 

Placeholder for Fontys video
Ik probeer elke dag weer creatieve posts te bedenken voor de social media-kanalen van DFNS."
Lees hier het verhaal van oud-student Tiara Baranco
 

Opbouw

Het eerste jaar staat in het teken van creatie, kennis opdoen en het ontwikkelen van communicatiemiddelen. Je leert over de belangrijkste theorieën uit de communicatiewetenschap en je maakt kennis met vakken zoals vormgeving, social media, creatief schrijven en marketing. Alles draait om het zo goed mogelijk jouw skills als contentmaker te ontwikkelen. Schrijven, fotograferen, designen; we leren het je allemaal. In de tweede helft van het jaar hebben we mooie thema’s als fashion, food en travel voor je klaarstaan. De studenten van jaar 1 gaan ook op een gezamenlijke studiereis die gekoppeld is aan een opdracht(gever).

De eerste helft van dit jaar staat in teken van reclame, het in kaart brengen van een klantreis en onderzoek doen. Je volgt colleges over marketingcommunicatie, creativiteit, mediapsychologie, vormgeving en onderzoek. Je mag kiezen of je het eerste half jaar in het Nederlands of Engels gaat volgen. Kies je voor de Engelstalige variant dan studeer je samen met internationale studenten die vanuit de hele wereld naar Tilburg komen.

De tweede helft van dit schooljaar bestaat uit een meeloopstage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Je gaat op zoek naar een organisatie die jou aanspreekt in een branche naar keuze. Je werkt mee in het bedrijf en gaat de door jou opgedane content skills inzetten in de praktijk.

In de eerste helft ga je je kennis verdiepen of verbreden door een minor te volgen in een vakgebied naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan toegepaste psychologie, creatief schrijven, taal en cultuur of journalistiek. Een minor volgen bij een van onze partneruniversiteiten in het buitenland, bijvoorbeeld Spanje, Zuid-Afrika of Amerika, is ook een mogelijkheid. Je kunt ook kiezen voor onze eigen minor Graphic Design. In deze minor leer je visuele uitingen ontwerpen die creatief en net even anders zijn, maar ook weldoordacht en goed onderzocht.

In de tweede helft van het jaar ga je aan de slag met verschillende thema’s binnen corporate branding. We gaan merken bouwen en werken aan merkvertrouwen. Je kunt kiezen uit verschillende thema’s zodat je kunt gaan werken aan een opdracht die jou interessant lijkt.

In het vierde jaar is het tijd om zelf een opdrachtgever binnen te halen. Met je groep ga je aan de slag met een interessant communicatievraagstuk. Daarnaast ontwikkel je tijdens dit half jaar ook een innovatief digitaal concept. Daarmee ga je landelijk de competitie aan met andere (studenten)bureaus. In het verleden zijn wij hier meermaals als winnaars uit de bus gekomen. Top voor op je CV natuurlijk!

En dan ben je klaar... Althans, nog niet helemaal. Je gaat nu al je opgedane kennis toepassen tijdens een afstudeerstage die je afrondt met het een knallende presentatie en verdediging. Daarna ben je echt klaar om als communicatie expert het werkveld in te gaan.

Honors program voor excellente studenten

Tijdens je studie krijg je de kans om deel te nemen aan ons honors program; een extra curriculair programma voor een selecte groep studenten die een extra stap wil zetten door zich te ontwikkelen in een internationaal beroepenveld. Het programma neemt 10 weken in beslag, waarbij studenten gaan werken voor verschillende startups in Singapore. Uiteraard kan een bezoek aan Singapore ook niet ontbreken. Al met al een unieke verdieping die je ook nog eens terugziet op je diploma!

 
 

Na je opleiding

Welcome to the club! Vanaf nu ben je onze communicatiecollega. Met je diploma Communicatie op zak beschik je over de juiste kennis en ben je sterk in zowel de theorie als praktijk. Je bent klaar voor communicatiefuncties in alle hoeken van de samenleving. Wat kun je met de opleiding communicatie? Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als: 

  • Social media expert bij grote merken
  • Intern communicatiespecialist bij een zorginstelling
  • Projectmanager bij een reclamebureau
  • Contentmarketeer bij een online marketingbureau
  • Communicatiemedewerker bij een nieuwsredactie
  • Of je komt na een aantal jaar ervaring gezellig bij ons en wordt docent communicatie

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Oud-studenten aan het woord

Annemarieke, Corné en Liz vertellen in deze video over de studie Communicatie en wat dat hen heeft gebracht.

 

Agenda

Meld je hier aan voor één van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis, meld je aan voor een open dag en kom meelopen of proefstuderen. Houd onze website goed in de gaten voor nieuwe datums. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Proefstuderen Communicatie Tilburg | Tilburg
24 apr 2024 13:00 - 17:00
Programma
Je gaat aan de slag met een communicatievraagstuk, zodat je een beetje gevoel krijgt bij de inhoud en aanpak van onze opleiding. Eerst krijg je uitleg over de opdracht en daarna volgt een mini hoor- en werkcollege over onderzoek. In groepjes ga je aan de slag met brainstormsessies en krijg je nog een mini hoor- en werkcollege over het bouwen van een sterk merk. Dit allemaal onder begeleiding van 2 docenten van de opleiding Communicatie. We gaan er samen een leuke middag van maken!
Meelopen Communicatie Tilburg | Tilburg
13 mei 2024 13:00 - 16:30
Programma
nog 5 plaatsen
Wil je ervaren hoe het is om te studeren bij Communicatie in Tilburg? Word dan student voor een dag! Je volgt tijdens deze dag verschillende lessen van Communicatie Tilburg. Je wordt gekoppeld aan een van de studenten en maakt een gewone lesdag mee, zodat je een goed beeld krijgt van onze opleiding. Je kunt tijdens deze meeloopdag alle vragen stellen aan de studenten en docenten. Zij vertellen je dan hoe het is om bij Fontys te studeren en hoe de opleiding Communicatie in Tilburg eruitziet.
Meelopen Communicatie Tilburg | Tilburg
21 mei 2024 09:00 - 14:30
Programma
nog 5 plaatsen
Wil je ervaren hoe het is om te studeren bij Communicatie in Tilburg? Word dan student voor een dag! Je volgt tijdens deze dag verschillende lessen van Communicatie Tilburg. Je wordt gekoppeld aan een van de studenten en maakt een gewone lesdag mee, zodat je een goed beeld krijgt van onze opleiding. Je kunt tijdens deze meeloopdag alle vragen stellen aan de studenten en docenten. Zij vertellen je dan hoe het is om bij Fontys te studeren en hoe de opleiding Communicatie in Tilburg eruitziet.
Meelopen Communicatie Tilburg | Tilburg
28 mei 2024 12:00 - 16:00
Programma
nog 5 plaatsen
Wil je ervaren hoe het is om te studeren bij Communicatie in Tilburg? Word dan student voor een dag! Je volgt tijdens deze dag verschillende lessen van Communicatie Tilburg. Je wordt gekoppeld aan een van de studenten en maakt een gewone lesdag mee, zodat je een goed beeld krijgt van onze opleiding. Je kunt tijdens deze meeloopdag alle vragen stellen aan de studenten en docenten. Zij vertellen je dan hoe het is om bij Fontys te studeren en hoe de opleiding Communicatie in Tilburg eruitziet.
Proefstuderen Communicatie Tilburg | Tilburg
13 jun 2024 13:00 - 17:00
Programma
Je gaat aan de slag met een communicatievraagstuk, zodat je een beetje gevoel krijgt bij de inhoud en aanpak van onze opleiding. Eerst krijg je uitleg over de opdracht en daarna volgt een mini hoor- en werkcollege over onderzoek. In groepjes ga je aan de slag met brainstormsessies en krijg je nog een mini hoor- en werkcollege over het bouwen van een sterk merk. Dit allemaal onder begeleiding van 2 docenten van de opleiding Communicatie. We gaan er samen een leuke middag van maken!

Meer weten over de opleiding Communicatie Tilburg

Scroll door de agenda en krijg een sneak preview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere proefcolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

Open de Sneak Preview

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.


Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   


Op  DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien.

Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.


Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.

De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat uit een digitale vragenlijst van je opleiding.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.