Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.
Communicatie is een breed vakgebied, je leert in vier jaar dus heel veel! Je start met de basis: begrijpen hoe mensen communiceren, merken bouwen en goede content creëren. Stap voor stap ontdek je waar jouw talenten liggen en specialiseer je je.
In Eindhoven krijg je in het eerste jaar een brede introductie van het vak. Je lost communicatievragen op vanuit vier verschillende invalshoeken: maatschappij in beweging, organisatie in beweging, merk in beweging en mens in beweging. Na het eerste jaar ga je je verder verdiepen en ontdek je steeds meer waarin jij uitblinkt en wat jij belangrijk vindt.
In het eerste jaar van de opleiding krijg je een brede introductie tot het vak vanuit vier invalshoeken: maatschappij, organisatie, merk, en mens in beweging. Je volgt vakken zoals sociale psychologie, marketing, creatief denken en onderzoeken. Met de opgedane kennis los je verschillende communicatievraagstukken op.
Na het eerste jaar kun je kiezen om de afstudeerrichting Advertising te volgen. Daar ga je vooral campagnes ontwikkelen.
In het tweede jaar ga je je verdiepen. Alles wordt iets moeilijker. Je geeft communicatieadvies aan bedrijven als PSV of de Dierenbescherming, maar je werkt ook aan maatschappelijke problemen zoals plastic in oceanen of eenzaamheid onder ouderen.
Heb je voor Advertising gekozen? Dan ga je creatieve campagnes bedenken. Je leert hoe je middelen maakt en de juiste media kiest.
In jaar 2 en 3 bepaal je zelf de volgorde van je studie.
Tijdens je stage voel je hoe het is om te werken in de communicatie. Je kiest zelf je bedrijf. Droom je ervan om naar het buitenland te gaan? Dat kan! In de richting Advertising loop je stage bij een reclamebureau.
Ook volg je een minor van een half jaar. Je kunt je verder verdiepen in de communicatie of iets helemaal anders doen, zoals recht, fotografie of een nieuwe taal.
In het laatste jaar bepaal je zelf welke leerdoelen je wanneer realiseert.
Je maakt een portfolio waarmee je bewijst dat je een echte communicatiegoeroe bent! Bij Advertising werk je vooral aan creatieve campagnes met strakke deadlines. Je staat er uiteraard niet alleen voor: de docenten die je goed kent, zijn nu jouw coach. Daarnaast is er een groep medestudenten waarmee je een team vormt, zodat je ook elkaar kunt coachen.
De hbo-opleiding Communicatie in Tilburg duurt vier jaar. Elk jaar bestaat uit twee semesters en is een combinatie van theorie en praktijk. Je volgt colleges om je kennis en vaardigheden uit te breiden. Ook werk je, alleen of met medestudenten, aan opdrachten. Al de opgedane kennis en vaardigheden pas je toe in de praktijk tijdens stages.
In het eerste jaar van de opleiding leg je een brede basis. Je breidt je theoretische kennis uit en volgt vakken zoals vormgeving, social media, creatief schrijven en marketing. Ook ontwikkel je je vaardigheden als contentmaker.
Daarnaast ga je samen met je medestudenten op studiereis. Deze reis is gekoppeld aan een opdracht(gever).
In het eerste half jaar van jaar 2 krijg je colleges over marketingcommunicatie, creativiteit, mediapsychologie, vormgeving en onderzoek. Je kunt dit semester volgen in het Nederlands of het Engels. Kies je voor de Engelstalige variant? Dan studeer je samen met internationale studenten!
In het tweede semester doe je een meeloopstage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Daar kun je je kennis en vaardigheden omzetten in de praktijk!
Je begint het derde jaar van de opleiding met een minor van een half jaar. Zo kun je je kennis verbreden of verdiepen. Je hebt verschillende mogelijkheden en kunt zelfs naar het buitenland.
In de tweede helft van het jaar ga je aan de slag met verschillende thema’s binnen corporate branding. Je bouwt merken en werkt aan merkvertrouwen.
Samen met je groep ga je aan de slag met een communicatievraagstuk. Ook ontwikkel je een innovatief digitaal concept. Daarmee ga je landelijk de competitie aan met andere studenten(bureaus).
Tijdens je afstudeerstage pas je al je opgedane kennis en vaardigheden toe en laat je zien dat je klaar bent voor het werkveld. Je sluit je stage af met een presentatie en verdediging.
Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.
Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.
We helpen je graag verder.