Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Ik probeer elke dag weer creatieve posts te bedenken voor de social media-kanalen van DFNS."
Lees hier het verhaal van oud-student Tiara Baranco
 

Opbouw

Het eerste jaar staat in het teken van creatie, kennis opdoen en het ontwikkelen van communicatiemiddelen. Je leert over de belangrijkste theorieën uit de communicatiewetenschap en je maakt kennis met vakken zoals vormgeving, social media, creatief schrijven en marketing. Alles draait om het zo goed mogelijk jouw skills als contentmaker te ontwikkelen. Schrijven, fotograferen, designen; we leren het je allemaal. In de tweede helft van het jaar hebben we mooie thema’s als fashion, food en travel voor je klaarstaan. De studenten van jaar 1 gaan ook op een gezamenlijke studiereis die gekoppeld is aan een opdracht(gever).

De eerste helft van dit jaar staat in teken van reclame, het in kaart brengen van een klantreis en onderzoek doen. Je volgt colleges over marketingcommunicatie, creativiteit, mediapsychologie, vormgeving en onderzoek. Je mag kiezen of je het eerste half jaar in het Nederlands of Engels gaat volgen. Kies je voor de Engelstalige variant dan studeer je samen met internationale studenten die vanuit de hele wereld naar Tilburg komen.

De tweede helft van dit schooljaar bestaat uit een meeloopstage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Je gaat op zoek naar een organisatie die jou aanspreekt in een branche naar keuze. Je werkt mee in het bedrijf en gaat de door jou opgedane content skills inzetten in de praktijk.

In de eerste helft ga je je kennis verdiepen of verbreden door een minor te volgen in een vakgebied naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan toegepaste psychologie, creatief schrijven, taal en cultuur of journalistiek. Een minor volgen bij een van onze partneruniversiteiten in het buitenland, bijvoorbeeld Spanje, Zuid-Afrika of Amerika, is ook een mogelijkheid. Je kunt ook kiezen voor onze eigen minor Graphic Design. In deze minor leer je visuele uitingen ontwerpen die creatief en net even anders zijn, maar ook weldoordacht en goed onderzocht.

In de tweede helft van het jaar ga je aan de slag met verschillende thema’s binnen corporate branding. We gaan merken bouwen en werken aan merkvertrouwen. Je kunt kiezen uit verschillende thema’s zodat je kunt gaan werken aan een opdracht die jou interessant lijkt.

In het vierde jaar is het tijd om zelf een opdrachtgever binnen te halen. Met je groep ga je aan de slag met een interessant communicatievraagstuk. Daarnaast ontwikkel je tijdens dit half jaar ook een innovatief digitaal concept. Daarmee ga je landelijk de competitie aan met andere (studenten)bureaus. In het verleden zijn wij hier meermaals als winnaars uit de bus gekomen. Top voor op je CV natuurlijk!

En dan ben je klaar... Althans, nog niet helemaal. Je gaat nu al je opgedane kennis toepassen tijdens een afstudeerstage die je afrondt met het een knallende presentatie en verdediging. Daarna ben je echt klaar om als communicatie expert het werkveld in te gaan.

Honors program voor excellente studenten

Tijdens je studie krijg je de kans om deel te nemen aan ons honors program; een extra curriculair programma voor een selecte groep studenten die een extra stap wil zetten door zich te ontwikkelen in een internationaal beroepenveld. Het programma neemt 10 weken in beslag, waarbij studenten gaan werken voor verschillende startups in Singapore. Uiteraard kan een bezoek aan Singapore ook niet ontbreken. Al met al een unieke verdieping die je ook nog eens terugziet op je diploma!

 
  • Tiara Baranco

    ‘Ik probeer elke dag weer creatieve posts te bedenken voor de social media-kanalen van DFNS’

    Tiara Baranco (23) heeft altijd een passie gehad voor mode. Logisch dus dat ze voor de mbo-opleiding Fashion Management koos. Dat ze daarna voor een hbo-opleiding zou kiezen, was volgens haar niet vanzelfsprekend. Totdat ze van een coach de tip kreeg om wat breder te zoeken en haar passie voor mode centraal te stellen. Zo kwam ze uit bij de Fontys opleiding Communicatie. Inmiddels houdt ze zich elke dag bezig met de marketing voor DFNS, een bedrijf dat zich richt op duurzame mode. ‘Hier kan ik mijn passie voor mode combineren met mijn interesse voor marketing.’

    Hoe kwam je erachter dat marketing jouw passie is?

    ‘Tijdens mijn opleiding Communicatie leerde ik er al veel over. Maar tijdens een studiereis in Marokko ervaarde ik pas écht hoe leuk het is om een merk op de kaart te zetten. Onze opdrachtgever tijdens die reis was een reisbureau. Ik vond het heerlijk om content te maken en me bezig te houden met het op de kaart zetten van een merk en het aanspreken van een doelgroep.’

    Je hebt stage gelopen bij DFNS, waarom daar?

    ‘Hier kan ik mijn gevoel voor mode kwijt. Het bedrijf verlengt namelijk, onder andere met onderhoudsproducten, de levensduur van kleding en schoenen.

    Wat was je stageopdracht?

    ‘Ik heb een Brand Manual ontwikkeld, een soort handboek waarin staat wie de doelgroep is, wat de huisstijl is én wat het bedrijf moet uitstralen. Heel praktisch, iets waar ze wat aan hebben en direct mee vooruit kunnen.’

    Inmiddels ben je in dienst bij het bedrijf en werk je als Brand Marketing Specialist. Vertel!

    ‘Ik kreeg de kans om na mijn stage te blijven. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Als Brand Marketing Specialist probeer ik elke dag weer creatieve posts te bedenken voor de sociale mediakanalen van DFNS. Ik maak content die past bij het bedrijf en de doelgroep. Het is echt heel afwisselend en uitdagend werk. In eerste instantie vond ik het best spannend om als marketingspecialist aan de slag te gaan, maar ik heb gemerkt dat ik kan terugvallen op wat ik op de opleiding leerde. Ik heb veel aan mijn studie te danken!’