Communicatie Tilburg

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • (Online) open dag
  • Ga (online) proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in media, mensen en merken? Zou je content willen creëren zoals vlogs, magazines, artikelen, foto’s, webteksten en social media posts? Ben jij nieuwsgierig en creatief ingesteld en wil je graag adviseren over communicatievraagstukken uit het bedrijfsleven en durf je daarbij kritisch te zijn? Dan is de opleiding Communicatie echt iets voor jou!

Over de opleiding

Hoe gaan merken via media een relatie aan met mensen? In de opleiding Communicatie staan media, mensen en merken centraal. Om deze relatie tussen deze begrippen te begrijpen ga je aan de slag met communicatievraagstukken van echte opdrachtgevers. Je kijkt om je heen, onderzoekt, analyseert, adviseert en creëert, en komt uiteindelijk tot het antwoord op de vraag.

Waarom de opleiding Communicatie?

  • Hoge studenttevredenheid en hoge ranking in studiekeuzegidsen
  • Persoonlijke benadering door vakkundige docenten
  • Projecten voor echte organisaties met echte vragen op communicatie- of mediagebied
  • De mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende studiereizen in verschillende studiejaren
  • Goede mix tussen theorie en praktijk

 

Wat ga je leren?

Welkom in de snel veranderende wereld van communicatie. Alles wat je als student leert, is op korte termijn relevant. Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je een real life probleem aanpakt voor een bestaand bedrijf. Wat komt er aan bod tijdens de studie?

Voorbeelden van vaardigheden die je gaat ontwikkelen:

  • Onderzoeken, analyseren en adviseren
  • Organiseren, communiceren en creëren

Voorbeelden van onderwerpen waar je mee aan de slag gaat:

  • Branding (wat wil je uitstralen en hoe ziet de doelgroep jouw bedrijf of merk)
  • Contentstrategie (welke communicatiemiddelen moeten we op welk moment inzetten)
  • Adobe Skills (hoe gebruik ik Photoshop, Illustrator, Indesign en Premiere)
  • Vormgeving (hoe interpreteer ik beelden, wat is typografie en hoe leer ik logo's en huisstijlen vormgeven)
  • Interne communicatie (hoe communiceert een bedrijf met medewerkers)
  • Mediapsychologie en consumentengedrag (waarom doen mensen wat ze doen en hoe kun je gedrag veranderen)
  • Online media (welke online middelen moet je inzetten voor welke doelgroep)

Voorbeelden van vraagstukken waar je aan kunt gaan werken:

  • Hoe kunnen we docenten op middelbare scholen bereiken zodat we meer studiereizen gaan verkopen?
  • Creëer een campagne waarmee onze merken kunnen inspelen op de positieve effecten van Corona?
  • Hoe kan een startend bedrijf zich op een unieke manier op de kaart zetten?
  • Bedenk het beste digitale idee van Nederland
 
afspelen
 

Hoe ziet je week eruit?

Het is een voltijd opleiding dus je bent ongeveer 40 uur in de week bezig met alles rondom je studie. Zo’n 20 uur bestaat uit hoorcolleges, labs, werkcolleges en coaching en zo’n 20uur bestaat uit groepswerk en zelfstudie. Studeren is hard werken. Niet erg, als er maar afwisseling in zit. En dat zit wel goed bij de opleiding Communicatie. De ene keer volg je een hoorcollege, de andere keer werk je met een projectgroep aan een case voor een bedrijf. Studeren in deze tijd ziet er anders uit en is een mix van online en offline onderwijs. We vinden het heel belangrijk dat onze studenten niet alleen online contact houden, maar ook onderling persoonlijk contact hebben. Dat geldt zowel voor het contact met je medestudenten als voor het contact met je docenten. Daarom zorgen we voor een goede mix van online en offline onderwijs. We noemen dat 'blended learning'. Straks volg je bijvoorbeeld een deel van de colleges vanuit je eigen studeerkamer en voor het andere deel ben je welkom op de campus.

Hoe ziet dat er ongeveer uit? Kijk hieronder de video!

 

Wat houdt blended learning in

  • Theorie volg je online, via kennisclips of kennislessen van een docent
  • Werkcolleges vinden plaats op school met je medestudenten en docenten
  • 1-op-1 gesprekken met je docent kunnen zowel online als op school plaatsvinden

 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 629 respondenten
3,7 gemiddeld, 3722 respondenten
Aantal eerstejaars
 
397
140
Door naar het tweede jaar
 
68%
64%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 45%
43%
 
HBO-bachelor of hoger 49%
48%
Doorstuderen
 
15%
13%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
85%
werkloos
7%
van de werkende afgestudeerden
Dit overzicht geeft de cijfers van alle Communicatie opleidingen van Fontys weer en is daarmee niet een op een te vergelijken met de opleiding Communicatie Tilburg.
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 19-09-2020
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met wiA of wiB, toelating wel mogelijk na behalen wiskundetoets
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

‘Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je een communicatie-vraagstuk oplost voor een bestaand bedrijf’.

 

Opbouw

Het eerste jaar staat in het teken van creatie en kennis en het ontwikkelen van communicatiemiddelen. Je leert over de belangrijkste theorieën uit de communicatiewetenschap en je maakt kennis met vakken zoals vormgeving, contentstrategie en marketing. De studenten van jaar 1 gaan op een gezamenlijke studiereis die gekoppeld is aan een opdracht(gever).

Dit jaar staat in teken van reclame, het in kaart brengen van een klantreis en onderzoek doen. Je volgt colleges over interne communicatie, branding, marketingcommunicatie, creativiteit, mediapsychologie en onderzoek. Je mag kiezen of je het eerste half jaar in het Nederlands of Engels gaat volgen. Kies je voor de Engelstalige variant dan studeer je samen met internationale studenten die vanuit de hele wereld naar Tilburg komen.

Honors program voor excellente studenten 
Je krijgt de kans op mee te gaan naar Singapore. Met deze studiereis mag er een select groepje studenten mee op basis van behaalde cijfers en motivatie. 

De ene helft van dit schooljaar bestaat uit een oriënterende stage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Je werkt deels mee en je lost een vraagstuk van het bedrijf op. Gedurende deze periode krijg je begeleiding van een docent die zelf een flinke dosis ervaring heeft in de communicatiewereld.

De andere helft ga je je verdiepen of verbreden door een minor te volgen in een vakgebied naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan psychologie, creatief schrijven, taal en cultuur of journalistiek. Een minor volgen bij een van onze partneruniversiteiten in het buitenland, bijvoorbeeld Spanje, Zuid-Afrika of Amerika, is ook een mogelijkheid.

Je kunt ook kiezen voor onze eigen minor Graphic Design. In deze minor leer je visuele uitingen ontwerpen die creatief en net even anders zijn, maar ook weldoordacht en goed onderzocht.

In het vierde jaar is het tijd om zelf een opdrachtgever binnen te halen. Met je groep ga je aan de slag met een interessant communicatievraagstuk. Je ontwikkelt gedurende dit half jaar ook het beste digitale idee van Nederland.

En dan ben je klaar... Althans, nog niet helemaal. Je gaat nu al je opgedane kennis toepassen tijdens een afstudeerstage die je afrondt met het een knallende presentatie en verdediging. Je bent nu klaar om als communicatie expert het werkveld in te gaan. 

Honors program voor excellente studenten 
Je krijgt de kans op mee te gaan naar de USA. Met deze studiereis mag er een select groepje studenten mee op basis van behaalde cijfers en motivatie. 

 
 

Na je opleiding

Welcome to the club! Vanaf nu ben je onze communicatiecollega. Met je diploma communicatie op zak heb je kennis, durf en enthousiasme en ben je sterk in theorie én praktijk. Je bent klaar voor communicatiefuncties in alle hoeken van de samenleving. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als: 

  • Social media expert bij grote merken
  • Intern communicatiespecialist bij een zorginstelling
  • Projectmanager bij een reclamebureau
  • Contentmarketeer bij een online marketingbureau
  • Communicatiemedewerker bij een nieuwsredactie
  • Of je komt na een aantal jaar ervaring gezellig bij ons en wordt docent communicatie

 

Noreen de Vaan, projectmanager bij reclamebureau Scheepens

"Ik heb het meeste geleerd van het projectmatig werken tijdens mijn studie en dat is precies wat ik nu tijdens mijn werk ook doe."

 

Meer weten over de opleiding Communicatie Tilburg

Kom kennismaken

  • meld je aan voor events
  • kom praten met studenten
  • stel je vragen
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegvens in te voeren in Studielink.

Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

In de factsheet vind je de belangrijkste opleidingsinformatie handig op een rij.

Download de factsheet