Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Bij Logopedie word ik breed opgeleid en kan ik met mensen van 0 tot 100 jaar werken."
Belle, student Logopedie
 

Opbouw

In de vier studiejaren van de opleiding logopedie ga je aan het werk met:

  • de logopedische basisvaardigheden, -kennis en –attitudes;
  • concrete situaties uit de beroepspraktijk;
  • persoonlijke ontwikkeling;
  • praktijkgericht onderzoek;
  • profileren in de paramedische zorg: richt je je meer op technologie, het samenwerken met andere professionals of juist de zelfregie van de cliënt? Dit kun je zelf bepalen.

Het studiejaar bestaat uit 4 modules van 10 weken. Iedere module staat een andere praktijksituatie centraal. Hieraan ga je individueel, in kleine groepjes en klassikaal werken.

Vanaf het begin van je opleiding ben jij de regisseur van je eigen ontwikkeling tot logopedist, binnen en buiten de opleiding.

Er is veel afwisseling per week, de ene dag ben je op campus, het andere moment in de praktijk, maar er zijn ook online momenten. Per week in jaar 1 kun je hierbij denken aan 3 dagen op campus en/of in de praktijk en 2 dagen online werken. Iedere dag zijn er wisselende werkvormen, zoals zelfstandig werken, in groepjes en onder begeleiding van professionals.

In het tweede jaar staat ook iedere periode weer een praktijksituatie centraal, die net wat complexer en uitdagender is.

Je gaat meer in de praktijk aan de slag, om de geleerde kennis en vaardigheden toe te leren passen bij echte cliënten. Als regisseur van je eigen ontwikkeling tot logopedist, krijg je nu een beter beeld van wat jij als logopedist in opleiding al beheerst en wat je verder nog wilt leren.

Net als in het eerste jaar, blijven de weken opgebouwd uit campusdagen, praktijkdagen en online dagen, met afwisselende werkvormen.

Profileren

Behalve verdieping in het logopedische vakgebied, ga je ook breder kijken naar belangrijke thema’s die in de zorg van nu spelen.
Halverwege het tweede jaar ga je je oriënteren op de profileringsthema's waarmee je je opleiding vanaf het derde jaar een eigen kleur geeft.

Gedurende 20 weken ga je nog meer aan de slag in de praktijk en krijg je meer inzicht in je eigen ontwikkeling tot logopedist. Tijdens het praktijkleren werk je ook aan twee grote uitdagingen, die directe verbinding hebben met het werkveld. Deze uitdagingen ga je aan in kleine groepjes in verschillende werkvormen.

Eén van deze uitdagingen is een maatschappelijke challenge. Hierbij ga je op zoek naar een probleem dat in het werkveld, bijvoorbeeld op je stage, speelt en ontwerp je met een klein groepje een mogelijke bijdrage of oplossing voor dit probleem. Natuurlijk wil je dat jouw ontwerp in de praktijk ook daadwerkelijk gebruikt kan gaan worden!

De andere helft van het jaar ga je een minor volgen. Bijvoorbeeld een profileringsminor binnen FPH. Zo focus én verdiep jij je op één thema uit de gezondheidszorg en word je daarin specialist. Je ontwikkelt je hiermee tot dé toekomstig zorgprofessional én je bouwt een breed netwerk op.

De profileringsminoren zijn:

  • Exploring Health Behaviour
  • MADE for Allied Healthcare (Measurement, Analysis, Design & Exploration for Allied Healthcare)
  • Zorg in beweging: tijd voor frisse blikken!
  • Anders denken, anders doen; zorgvernieuwing in en met de praktijk

Een andere minor binnen Fontys of op een andere hogeschool behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Het laatste jaar staat in het teken van afstuderen en van jou als startende professional.

Het afstuderen krijgt vorm door praktijkleren, praktijkgericht onderzoek en de impact die jouw rol kan hebben op (een stukje van) de maatschappij. Tijdens het praktijkgericht onderzoek werk je aan een vraag of probleem afkomstig uit de beroepspraktijk. Een voorbeeld is het ontwerpen van een product of dienst. De afgelopen jaren zijn hierbij innovatieve, vernieuwende en bruikbare producten ontstaan zoals een ‘Wearable’ bij onbegrepen gedrag.

Praktijkleren kan bij diverse instellingen, zoals in een logopedische praktijk of in zorginstellingen zoals ziekenhuizen, revalidatiecentra en verpleeghuizen. Of je kiest voor een stage in het onderwijs zoals het speciaal onderwijs of in de artistieke sector, bijvoorbeeld bij een stemcoach. Fontys heeft een groot netwerk van stageplekken. Wil je nog meer uitdaging, dan is een stageplek op een zogenoemde leerwerkplek iets voor jou. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen in een multidisciplinaire setting.

Stage in het buitenland

Wat is er leuker dan een stage te combineren met een reis naar het buitenland? Logopedisten werken over de hele wereld. Fontys biedt stageplekken in Suriname, België en Duitsland. Ook kun je de minor (jaar 3) in het buitenland volgen. Onze studenten waren al eens in Australië en China.

Aan de slag met beroepsuitdagingen

Wij vinden het belangrijk dat je al vanaf de eerste dag van je studie zoveel mogelijk werkt zoals je straks ook als zorgprofessional gaat werken. Dit betekent dat je in modules van 10 of 20 weken aan de slag gaat met uitdagingen. Deze uitdagingen komen uit het werkveld waarvoor jij wordt opgeleid. We noemen dit beroepsuitdagingen. Met het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en een beroepshouding breng je deze uitdagingen tot een goed einde.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wat je moet weten en kunnen na een module, noemen we leeruitkomsten. Door deze leeruitkomsten is voor jou helder wat het verwachte niveau aan het einde van elke module is.

Hoe ziet het studeren er dan uit?

Leren wordt dus gekoppeld aan échte vraagstukken uit de praktijk waar je samen met anderen aan werkt. Je doet dit met je medestudenten, docenten, mensen uit de praktijk (vak experts) én cliënten. Jij staat aan het stuur, met leerprocesbegeleiders die je begeleiden en ondersteunen. Je doet dit door het verzamelen van feedback, zodat je jouw leerproces bij kunt sturen. Door vanaf het begin veelvuldig in contact te komen met jouw toekomstige werkomgeving én cliënten vorm je een goed beeld van wat er van jou verwacht wordt als startend professional.

Blended onderwijs

Het onderwijs is ‘blended’. Dit betekent dat leren zowel plaatsvindt op de campus, in de praktijk en online. In de online leeromgeving heb je toegang tot ondersteunende leermaterialen en verzamel je feedback. Zo kun jij tijdens de lesweken op je eigen tempo en manier de theorie en feedback bestuderen. Vervolgens kun je dit op school en in de praktijk toepassen en verder verdiepen. Juist dit maakt dat je écht leert.

Sta jij graag aan het stuur van je eigen studie? Kom dan bij ons studeren! Fontys Paramedisch staat voor kleinschalig toponderwijs waarbij jij aan het stuur staat. Je leert door te doen, online, op de campus én in de praktijk. Zo ontwikkel jij je tot een toekomstbestendige zorgprofessional. We hopen je volgend studiejaar te mogen verwelkomen!

"Bij Logopedie word ik breed opgeleid en kan ik met mensen van 0 tot 100 jaar werken." (Belle Jacobs, tweedejaars student)

"Docenten werken zelf als logopedist en geven verhelderende praktijkvoorbeelden." (Larissa van Ool, derdejaars student)

"Ik heb grote interesse in ondersteunende communicatie gekregen. Spraakcomputers vind ik geweldig, omdat iemand die om wat voor reden niet kan spreken, hiermee wel kan communiceren." (Fleur Zandvliet, vierdejaars student)