Kevin over Automotive and Mobility Management

"Ik ben derdejaars Automotive and Mobility Management student en ben net gestart met mijn stage bij VDL Bus&Coach. VDL Bus & Coach is één van de vier divisies binnen de VDL Groep en o.a. producent van openbaar vervoer en touring car bussen. In Valkenswaard waar ik stage loop is het hoofdkantoor gevestigd, vanuit hier worden verschillende vestigingen in Europa en de fabrieken aangestuurd.

Mijn opdracht is om het order- en offerteproces in kaart te brengen en dit proces inzichtelijk te maken in een handleiding voor alle betrokkenen. Ook mag ik verbeteringen aandragen voor het proces. Het ontwikkelen van deze handleiding draagt bij aan het verwachtingsmanagement bij de verschillende partijen. Een offerte aanvraag bij onze fabriek duurt bijvoorbeeld twee weken, als ze dat in Italië niet weten, kunnen ze zomaar na een dag bellen waar de offerte blijft.

“Ik merk dat in het bedrijfsleven de onderwerpen niet zo ‘zwart-wit’ voorkomen, zoals in de vakken op school. Alles loopt in elkaar over.”

Tijdens de opleiding heb ik vakken gehad over logistieke processen, deze theorie kan ik nu gebruiken. Ik merk wel dat binnen een bedrijf de onderwerpen niet zo zwart-wit zijn als dat je ze op school krijgt aangeboden per vak. Alles loopt hier in elkaar over, als ik bezig ben met een logistiek proces zijn andere vakgebieden ook relevant.

Voor mijn onderzoek moet ik veel verschillende mensen spreken om erachter te komen hoe de processen hier gaan. Ik vind het interessant om verschillende aspecten te bekijken en problemen die ik tegen kom op te lossen. Het puzzelen is wel aan mij besteed.

“Ik vind het interessant dat VDL een groot bedrijf is, processen zijn daardoor complexer en dus interessanter”

Ik heb een passie voor voertuigen en vind het werken met processen ook interessant. VDL is een groot bedrijf, waardoor een proces veel ingewikkelder is dan bij een kleiner bedrijf. Dit maakt het interessanter voor mij. Ook de internationale contacten spreken mij aan omdat ik leer hoe ik met verschillende bedrijfsculturen kan omgaan.

“Ik ontdek door mijn stage dat er nog meer leuke mogelijkheden zijn voor een baan straks”

Ik krijg door mijn stage een beter beeld van hoe het is om bij een bedrijf te werken. Er loopt veel tegelijkertijd, het is best een complexe omgeving. Mijn vader is aftersales manager bij een dealer, ik dacht eerst dat ik dit ook wilde doen. Inmiddels ben ik me breder aan het oriënteren, er zijn nog veel meer leuke opties!

Ik zou studiekiezers willen aanraden om te proberen vooruit te denken waar je echt wilt gaan werken. Binnen de afstudeerrichting Automotive and Mobility Management heb je een vaste minor en je stage is verplicht bij een Automotive bedrijf. Dat vind ik erg leuk, maar het geeft je wel wat minder keuzevrijheid dan bij bijvoorbeeld de afstudeerrichting Bedrijfsmanagement MKB."

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Kevin Teijken

Locatie: Eindhoven

Opleiding: Technische Bedrijfskunde - Automotive and Mobility Management

Meer over deze opleiding

Sfeerafbeelding Fontys

Kevin met zijn stagebegeleider Tim.

VDL Bus & Coach

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en after sales service van een breed pakket openbaarvervoerbussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in West-Europa.
Hoog in het vaandel daarbij staan kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, het milieu, een laag energieverbruik, comfort en lage onderhoudskosten.