Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Optimale zorgverlening voor de patiënt is het gezamenlijk doel. Dat maakt het teamwerk op de operatiekamer zo bijzonder."

 

Opbouw

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

    • 14 uur theorie en projecten
    • 24 uur voorbereiding en zelfstudie
    • 10 uur vaardigheden en praktijk


Omdat je studeert voor twee beroepen tegelijkertijd, heb je een studiebelasting van 48 uur per week. Hiervan zijn 4 uur specifieke lessen 'operatieve zorg en technieken' of 'anesthesiologische zorg en technieken'. Al in het eerste jaar ga je twee maanden op stage. Ook volg je het programma van de opleiding Verpleegkunde.

Als operatieassistent ben je verantwoordelijk voor alle materialen, middelen en apparatuur op een operatiekamer. Je leert hier zorgvuldig mee omgaan, ook in samenwerking met andere professionals. Onderwerpen die aan bod komen:

    • hygiëne en steriliteit
    • het gereedmaken van de operatiekamer
    • samenwerken met anesthesie
    • instrumentarium en apparatuur
    • chirurgische vaardigheden

Als anesthesiemedewerker ben je verantwoordelijk voor het toepassen van materialen, middelen en apparatuur op een operatiekamer om de vitale functies van de patiënt te bewaken. Onderwerpen die aan bod komen:

    • anatomie en fysiologie van organen
    • hygiene en steriliteit
    • anesthesiologische vaardigheden
    • gebruik van apparaten, zoals beademingsapparatuur
    • medicijnen

Je maakt kennis met:

    • systematisch en doelgericht werken in projecten
    • lessen anatomie, fysiologie en pathologie (AFP)
    • de kernmodule, waarin je zelfstandig een probleem onderzoekt, dit bespreekt met medestudenten en gezamenlijk tot de beste oplossing komt
    • verpleegkundige vaardigheden die je uitvoert in het skills lab
    • communicatieve vaardigheden
    • het leven lang leren, waarmee je je richt op jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling
    • stage lopen, kennis maken met de operatiekamer (8 weken)

In het tweede jaar loop je een verpleegkundestage van een halfjaar. Deze stage kan plaatsvinden in alle velden van de gezondheidszorg, bijvoorbeeld in een instelling met verstandelijk gehandicapten of in de thuiszorg. De andere helft van het jaar bestaat uit een mix van theorie, projecten, vaardigheden en operatie- of anesthesietechnieken. Doordat de opleiding een combinatie is van twee opleidingen, is het niet mogelijk om een stage in het buitenland te volgen.

Voorbereiding lessen

Een goede voorbereiding op de lessen is altijd nodig, zodat je in de lessen ook echt met de stof aan de slag kunt. Bij veel lessen bereid je je voor met digitaal leermateriaal en video’s. Je volgt een operatiepracticum of een anesthesiepracticum, waarbij je aan de slag gaat met chirurgische of anesthesiologische vaardigheden. Daarnaast is simulatieonderwijs een belangrijk onderdeel van de lessen.

Na het goed afronden van de eerste twee jaar, gaat de opleiding over in een duale vorm. Dit betekent dat je in jaar 3 en jaar 4 gaat leren en werken tegelijkertijd. Hiervoor krijg je een opleidingsplaats in een ziekenhuis aangeboden en sluit je een leer-arbeidsovereenkomst af. Je volgt één dag in de week lessen.

De samenwerkende ziekenhuizen:

  • Catharina Ziekenhuis, Eindhoven
  • Maxima Medisch Centrum (MMC), Veldhoven
  • Elkerliek Ziekenhuis, Helmond/ Deurne
  • St. Anna Ziekenhuis, Geldrop
  • Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis (ETZ), Tilburg
  • Jeroen Bosch Ziekenhuis, Den Bosch
  • Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ), Nijmegen
  • Rivierenland Ziekenhuis, Tiel
  • Albert Schweitzer Ziekenhuis, Dordrecht
  • Universitair Medisch Centrum, Utrecht


Indien er te weinig opleidingsplaatsen zijn, bestaat een kans dat je niet geplaatst kunt worden. Samen met een studentconsulent wordt dan gekeken naar een andere leerroute.

Voorgaande jaren heb je geleerd en geoefend hoe je projecten opzet en uitvoert. Aan het einde van de studie ga je al je kennis en vaardigheden gebruiken in een groot afsluitend afstudeerproject. Hierbij krijg je begeleiding van een docent (je projectbegeleider) en een professional uit de praktijk. Het afstudeerproject voer je uit tijdens en naast het duale leer-werktraject.