MS Teams inrichten om samen te werken

Pim Chermin, Docent Sporthogeschool, 15 juni 2020

MS Teams inrichten om samen te werken

Sfeerafbeelding Fontys

Voor onze module Sport & Organiseren zochten we naar een goede inrichting van MS Teams om vooral veel samen te werken. Daarvoor hebben we in Teams een indeling gemaakt die helpt overzicht te houden voor studenten en docenten.

Mijn doel

De eerstejaars zijn nu begonnen met de module Sport & Organiseren. In deze module moeten studenten een sportprogramma voor basisscholen opzetten. Onze studenten organiseren in projectgroepjes van 5-6 studenten een online beweegweek. Per klas zitten er 4 à 5 projectgroepen. Omdat we informatie klassikaal moeten delen, maar ook informatie per projectgroepje hebben, zochten we naar een goede oplossing. Het doel was om deze aangepaste module te ondersteunen door zo volledig mogelijk gebruik te maken van de functionaliteiten van Teams.

Wat heb ik gedaan

We hebben per klas een nieuw Team aangemaakt. Iedere projectgroep van die klas heeft een eigen kanaal binnen dat Team. Alle klassenkanalen zijn op dezelfde manier ingericht:

• Er is een algemeen kanaal waaraan iedereen van de klas is toegevoegd.

• Daar is het tabblad Bestanden aan gekoppeld waarin alle werkdocumenten te zien zijn. Deze synchroniseren ook automatisch met hun eigen OneDrive.
    • Ook het tabblad Opdrachten staat er bij, daarin staan alle opdrachten voor colleges. Docenten kunnen opdrachten toewijzen aan specifieke studenten. Studenten kunnen de opdrachten hier inleveren en er kan zelfs nagekeken worden in Teams. Docenten kunnen feedback geven binnen het aangeleverde document van de student.
    • MS Planner is ook een tabblad. Studenten kunnen hierin een online planning maken, het overzicht behouden en inzichtelijk maken waar iedereen aan werkt. Dit is voor veel eerstejaars sowieso al een struikelblok, dus het is fijn dan MS Teams hier in faciliteert.
  • Naast het algemene kanaal hebben we groepjes aangemaakt waaraan ik de studenten/groepsleden toegevoegd heb. We hebben ervoor gekozen deze groepjes openbaar te zetten, omdat een privékanaal beperkingen opleverde. Zo hebben we de afspraak dat bv. tutorgesprekken moeten worden opgenomen (ook voor beoordeling) en dat kan niet in een privékanaal. Ook kunnen er meerdere features van MS Teams niet toegevoegd worden in privé kanalen. Het nadeel is dat de rest van de klas wel kan meekijken in de groepjes.

Als de kanalen eenmaal goed zijn ingericht heb je er weinig omkijken naar. Studenten kunnen dan binnen de structuur heel gemakkelijk met hun groepje werken. Binnen Teams is het mogelijk om 2 sessies tegelijk te openen. Je kunt dus het kanaal waar je het college houdt open laten staan terwijl je in de werkgroepjes rondkijkt. We verplichten de studenten alles via Teams te doen en bv. de chat of Posts te gebruiken in plaats van WhatsApp. Zo kunnen wij goed in de gaten houden wat de vorderingen zijn.

Mijn ervaring

Studenten ervaren de werkwijze als heel prettig, ze hebben alles bij elkaar en kunnen zo gemakkelijker structuur aanbrengen. Als docent kan ik het proces goed op afstand volgen en ik kan langs gaan in de groepjes. Wij merkten dat studenten overladen werden met verschillende tools, daarom hebben we er echt voor gekozen zoveel mogelijk met Teams te doen. We gebruiken daarnaast alleen Sharepoint voor alles rondom toetsing en voor naslag (zo worden bv. alle colleges opgenomen en die video’s komen ook hier te staan).

Zelf aan de slag

Om zelf aan de slag te kunnen, moet je je even verdiepen in Teams. Het maken van de structuur die je wilt gebruiken kost even wat tijd, maar levert je wel veel overzicht.

En als ik nog vragen heb?

Een video over het maken van de structuur kun je vinden op Fontys Online onder de instructievideo’s voor docenten. Ook kun je contact met me opnemen via p.chermin@fontys.nl.