Miro: een online creatieve samenwerkingsruimte

Len Kromkamp, Docent Sporthogeschool, alle opleidingen waarbinnen creatieve samenwerking noodzakelijk is
26 maart 2020

Miro: een online creatieve samenwerkingsruimte

Sfeerafbeelding Fontys
Mijn best practice richt zich op het didactisch inzetten van het online samenwerkingsplatform Miro. Dit om zo binnen MS Teams creatief samen te kunnen werken en de communicatie te verbeteren.

Mijn doel
Voor de minor Beweegontwerper zijn studenten bezig met onder andere brainstormen. Digitaal is dit erg lastig, want wat je normaal gewoon op een whiteboard of flipover doet, moet je dan nu ineens volledig digitaal aanpakken. Hier komt Miro (www.miro.com) om de hoek kijken: het is eigenlijk gewoon een digitaal whiteboard waar je o.a. in kunt schrijven, afbeeldingen naar kunt uploaden en met sticky notes kunt werken. Tegelijkertijd!

Wat heb ik gedaan
Met Miro kun je zowel in instructievorm, interactievorm alsmede opdrachtvorm aan de slag. Ik heb Miro ingezet om voorbeelden van brainstormen uitgewerkt te presenteren, zodat studenten meteen een idee krijgen van hoe ze dit met Miro aan kunnen pakken. Dit deed ik in MS Teams, voor de gehele klas. Daarna gingen ze met opdrachten aan de slag, binnen hun eigen groepje, in een aparte MS Teams meeting. Als docent haak ik aan, kijk mee met hun Miro en geef tips en tricks voor de samenwerking. Vervolgens kunnen studenten zelfstandig verder werken binnen Miro, zonder mijn begeleiding.

Ervaringen
Miro is even wennen voor studenten, maar zodra bekend is hoe het werkt, valt het me op dat studenten zeer snel de onderwijsstof kunnen toepassen. Miro helpt bij de communicatie omdat studenten daarmee visuele ondersteuning hebben voor wat zij aan het bespreken zijn. Hierdoor kunnen bepaalde studenten in de groep gemakkelijk verder werken met de inbreng van anderen.

Betreffende de reactie vanuit de studenten; enerzijds is er dus de uitdaging om te kijken hoe het werkt en is het duidelijk dat de ene student sneller de online tool onder de knie heeft dan de ander. Echter, vanaf het moment dat zij dit allemaal voldoende beheersen, is de reactie positief. Opvallend is dat al na één week de studenten Miro blijven inzetten. Of dit op de lange termijn stand houdt, is nog even de vraag.

Zelf aan de slag
Miro is een gratis online platform, maar heeft ook een betaalde vorm. De gratis variant limiteert o.a. het aantal ‘borden’ waarop je kunt werken. De studententeams moeten dus zelf ook een Miro-account aanmaken. Dat is even uitvogelen, maar uit mijn ervaring blijkt dat studenten de moeite nemen om een account aan te maken en het te proberen. Dit komt mede omdat ik aangeef waarom ik Miro wil gebruiken en is dus afhankelijk van de context van de les. Mijn les ging specifiek over het genereren van concept en brainstormen, een proces wat in de 'echte' wereld ook op een vergelijkbare manier gaat. Zorg dus dat Miro aansluit bij je les, en andersom. Ik vroeg studenten zelf even te ontdekken hoe Miro werkt, maar heb ze aan het begin van de les ook nog een crash course gegeven. Het is van belang dat je als docent weet hoe Miro werkt en je studenten zo snel mogelijk binnen Miro kunt laten werken. Ze verliezen anders alleen maar nodige lestijd aan het ontdekken van Miro, terwijl ze deze tijd nodig hebben om aan de lesstof te werken. Miro's kunnen makkelijk gedeeld worden door via MS Teams het scherm te delen. Op deze manier kunnen de studenten ook hun werk presenteren. Dit kunnen andere studenten ook weer als inspiratie gebruiken.

En als je vragen hebt
Je kunt mij contacteren via e-mail: l.kromkamp@fontys.nl. Ik zal mijn best doen je op weg te helpen, maar momenteel ben ik zelf ook nog Miro aan het verkennen. Ik kan dus nog niet zeggen dat ik er álles van af weet!