

Lector Samenlevingspedagogiek
Dr. I. (Iris) Andriessen
Ik wil er aan bijdragen dat jeugdigen hun leefomgeving ervaren als een omgeving waar je met elkaar aan kan bijdragen en waar verandering tot meer sociale rechtvaardigheid mogelijk is.
Iris studeerde Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Zij studeerde in 2000 af in de richtingen ‘Studies van Culturen en Minderheden’ en ‘Vrouwenstudies’. In 2006 promoveerde zij op een onderzoek naar schoolse betrokkenheid van leerlingen met een migratieachtergrond in het voortgezet onderwijs. Van 2007 tot 2020 werkte zij als wetenschappelijk medewerker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau op thema’s als discriminatie, diversiteit en inclusie. Na een korte periode gewerkt te hebben voor het Verwey-Jonker Instituut begon zij in 2021 als lector bij Fontys Pedagogiek.
De rode draad in het werk van Iris is hoe we met elkaar een democratische samen-leving vormen die gestoeld is op waarden als gelijkheid, openheid, solidariteit en vrijheid. Dit houdt vooral werk in voor volwassenen en specifiek voor opvoeders, die jeugdigen mogelijkheden moeten bieden om competente democratisch betrokken burgers te kunnen, mogen en willen zijn die zich met elkaar inzetten om de samenleving steeds opnieuw vorm te geven. In het lectoraat willen we de komende vier jaar gebruiken om met ons onderzoek dienstbare inzichten op te doen die in de praktijk dit werk van opvoeders ondersteunen.
Publicaties
Andriessen, I., Doosje, E.J., Cong, Y. & Zandvliet, R. (2024). Ruimte voor iedereen? Onderzoek naar ervaren discriminatie in het (semi)publieke domein. Fontys Hogescholen, Universiteit van Amsterdam en Ipsos I&O. DOI: 10.48544/c0ce97c0-9cfc-4b6a-a646-3d5fccca66e0
Andriessen, I., Melissen, M, Verbercht, M, & Iedema, J. (2024). Betrokken Jeugd. Fontys Pedagogiek
Andriessen, I., Gündemir, S., Kappelhof, J., & Homan, A. C. (2023).Examining the divergent effects of perceived inclusion of ethnic minorities on majority and minority groups’ inter-ethnic responses. Frontiers in Psychology,14, 1242595.