Foto van persoon

Docentonderzoeker

E. (Ellen) Koop - Spoor

De rode draad in mijn werk is het faciliteren en stimuleren van een leven lang ontwikkelen. Ik hou ervan om inzicht te krijgen in factoren die hierbij een belangrijke rol spelen. Hierbij gaat mijn voornaamste interesse uit naar projecten die de wereld binnen en buiten het onderwijs sterker aan elkaar verbinden.

Mijn onderzoek focust zich op momenteel op hybride docenten, in dit geval mensen die zowel binnen als buiten het onderwijs werkzaam zijn. De afgelopen jaren heb ik bijgedragen aan het in kaart brengen van de ervaringen van hybride docenten in de Brainport regio. Dit gaan we de komende jaren vervolgen en samenbrengen met inzichten uit andere regio’s. De geleerde lessen gaan we vertalen naar interventies om de professionele ontwikkeling van hybride docenten te bevorderen. Hierbij proberen we hun rol als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven te versterken.

Ook ben ik lid van de vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen. Samen met vijf andere hogescholen ontwikkelen we online leermateriaal op het thema Leven Lang Ontwikkelen. Hierbij ben ik de kartrekker van het onderdeel loopbaanontwikkeling.

Naast mijn werk bij Fontys werk ik als zelfstandig trainer & coach. Hier kun je daar meer over lezen.



Thunnissen, M., Snoeren, M., & Koop-Spoor, E. (2021). Het stimuleren van een Leven Lang Ontwikkelen: De mens centraal. Learning society magazine. Fontys Hogescholen

Schipper, T., Corporaal, S., Vos, M., Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., & Vloet, K. (2021). Benadruk ook belang bedrijfsleven bij hybride professionals. Scienceguide.

Koop-Spoor E., e.a. (2021) De ontwikkeling van de hybride tech docent monitor binnen Brainport Eindhoven. Fontys Hogescholen.

Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., Kools, Q., & Vos, M. (2020) Het potentieel van hybride docenten wordt onvoldoende benut. Scienceguide.

Koop-Spoor E., Thunnissen, M., Vos, M., & Kools, Q. (2020) Faciliteren van hybride docenten in het vo en mbo. Fontys Hogescholen.

Roman, B., Koop-Spoor, E., Pardoen, K., & Thunnissen, M. (2020). Organisaties geven inspirerende voorbeelden voor LLO in de praktijk. Innovatief in werk.

Jonge, J. de, Spoor, E., Bergman M. (2012). DISCovery: Een interventiemethodiek op basis van digitale zelfanalyse. In Jonge, J. de, Peeters, M.C.W., Sjollema, S. & Zeeuw, H. de (Eds.). (2012). Scherp in werk: 5 routes naar optimale inzetbaarheid. Assen: van Gorcum.

Jonge, J. de, Spoor, E., Sonnentag, S., Dormann, C., & Tooren, M. van den (2012). "Take a break?!": Off-job recovery, job demands and job resources as predictors of health, active learning, and creativity. European Journal of Work and Organizational Psychology, 21(3), 321-348.

Van Yperen, N.W., Verbraak, M., & Spoor, E. (2011). Perfectionism and clinicial disorders among employees. Personality and Individual Differences, 50, 1126-1130.

Spoor. E., Jonge, J. de, & Hamers, J.P.H. (2010). Design of the DIRECT-project: Interventions to increase job resources and recovery opportunities to improve job-related health, well-being, and performance outcomes in nursing homes. BMC Public Health, 10, 293.


Contact

Foto van persoon

E. (Ellen) Koop - Spoor

Docentonderzoeker