{{ feed.values.title }}
{{ feed.properties.description }}
Het woord Bildungis afgeleid van beeltenis (Bild) en vormen (bilden). Als we met het eerste woord ‘beeld’ beginnen is het wellicht goed dat we beseffen dat het onze natuur is om beelden te maken vanuit de waarneming met onze zintuigen, opdat we een keuze kunnen maken over ons handelen. We vormen ook een beeld van onszelf, van wie wij zijn door onszelf kritische vragen te stellen over wat we voelen, willen en denken.
Peter Bieri: Het begint met nieuwsgierigheid
De Zwitserse filosoof Peter Bieri (2008) verstaat onder bildung het proces van ontwikkeling, beschaving, vorming – iets dat mensen met elkaar en voor zichzelf doen. Andere mensen kunnen ons omvormen of omscholen, maar onszelf vormen of scholen kunnen we alleen maar voor onszelf. Jezelf vormen is iets anders dan gevormd worden, een opleiding genieten (Ausbildung). Een opleiding doorlopen we met het doel uiteindelijk iets te kunnen. Als we ons ontwikkelen, dan werken we aan het streven ernaar om op een bepaalde manier in de wereld te zijn. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van ons bewustzijn, opdat we richting kunnen geven aan de kwaliteit van ons leven.
Bildung begint volgens Bieri (2008) met nieuwsgierigheid naar de wereld. Nieuwsgierigheid is het onstilbare verlangen om te ervaren wat er allemaal in de wereld is. Het gaat erom dat wij ons in de wereld oriënteren. Kennis en kritisch denken helpen daarbij. Wie de weg weet in de wereld kan minder makkelijk worden misleid en kan zich verweren tegenover blinde gewoonten van het denken en het redeneren. Vanuit historische nieuwsgierigheid zijn we in staat onze eigen cultuur en de tijd waarin we leven vanaf een afstandje te bekijken en te bevragen. Hoe is het gekomen dat wij zo denken, voelen, praten en levenals we doen? Het had allemaal ook heel anders had kunnen zijn. Vanuit dit besef is het gemakkelijker om de naïeve en arrogante gedachte los te laten dat onze levenswijze de bestpassendeis voor alle mensen. Het historisch bewustzijn leidt tot het verlangende cultuur waarin we toevallig zijn opgegroeid opnieuw eigen te maken. Een cultuur begrijpen betekent op de hoogte zijn van de manier waarop morele geboden en verboden ontstaan en kunnen veranderen. Dit gaat erover wat goed is om te denken, te kiezen en doen en wat niet. We groeien op met morele geboden en verboden in ons ouderlijk huis, de straat, de films die we zien, de boeken die we lezen. Zij bepalen onze morele identiteit; hoe wil ik zijn als mens.
Beschavingsproces
Ons beschavingsproces houdt dan in dat we leren beseffen dat mensen in andere delen van de wereld, in andere maatschappijen en culturen, anders over goed en kwaad denken. Uit het inzicht in het toeval van de eigen culturele identiteit ontstaat tolerantie – het werkelijk en vanzelfsprekende respect voor andere manieren van leven. Dat is niet altijd makkelijk, vooral wanneer het vreemde onze eigen morele verwachtingen schendt. Bildungis de moeilijk te leren kunst om de balans te bewaren tussen het erkennen van het vreemde en het vasthouden aan de eigen morele opvattingen. Het gaat erom die spanning te verdragen. We leren met meer verfijning woorden te geven aan onze eigen ervaringen, ons denken, willen en voelen en die van andere mensen. Standpunten kunnen worden ingenomen, maar zijn niet in beton gegoten. Iemand kan nog zo goed ontwikkeld zijn en zo’n brede oriëntatie bezitten dat hij zich met succes door de wereld beweegt – wanneer hij nietookaan zichzelf kan werken, beschikt hij niet overbildungin de volledige, rijke zin van het woord.Het gaatook over reflectie over mijn opvattingen, waarden en normen. In plaats van onbewust bepaalde dingen te geloven, kan ik mij ook afvragen waar ze vandaan komen; welke oorsprong ze hebben en op welke principes ze berusten. Het gaat erom de interpretatie van mijn verleden en mijn toekomst kritisch te bekijken: om het scheppen en aanvullen van mijn zelfbeeld. Kennis is niet puur het vergaren van informatie, maar iets dat ons innerlijk verandert en verrijkt en dat we ook in de praktijk kunnen brengen. Daarbij gaat het niet alleen om moreel betekenisvolle dingen, maar ook het ons laten raken door de schoonheid van de kunsten.
Emma Cohen de Lara: empathie, nieuwsgierigheid, een moreel kompas en kritisch denken
Gedragswetenschapper Emma Cohen de Lara (2015) beschrijft de vorming van onze binnenkant vanuit de begrippen empathie, nieuwsgierigheid, een moreel kompas en kritisch denken. ‘Bildung gaat dus niet over het lichaam of uiterlijke kenmerken en ook niet over vaardigheden die een student zich eigen maakt en de technieken die hij leert. Bildung heeft geen betrekking op dat wat slechts nuttig is. In plaats daarvan heeft bildung te maken met wie een persoon ten diepste is, hoe hij emotioneel en verstandelijk in elkaar zit, wat zijn loyaliteiten en ambities zijn, waar hij voor leeft en hoe hij over zichzelf denkt (Cohen de Lara, 2015).
Emma Cohen de Lara: Bildung als vormende taak van het onderwijs
Cohen de Lara (2015) ziet een vormende taak voor het onderwijs weggelegd. ‘Door bildung als een van de taken van het onderwijs te zien, kan het onderwijs zijn spilfunctie in de cultuuroverdracht herwinnen’ (Cohen de Lara, 2015).
Cok Bakker: Studenten niet alleen beroepsgerichte kennis opdoen, maar zich ook als persoon ontwikkelen
Geesteswetenschapper Cok Bakker (2014) meent dat bildung in het onderwijs gericht moet zijn op de brede algemene vorming van leerlingen en studenten, waarbij studenten niet alleen beroepsgerichte kennis opdoen (Ausbildung), maar zich ook als persoon verder ontwikkelen (Bildung). Persoonsvorming dus, met bijvoorbeeld aandacht voor het zich kunnen ontwikkelen tot een integere persoonlijkheid, met een eigen kijk op de wereld, en tot een deelnemer aan de samenleving, met een gezonde kritische blik' (Bakker 2014).
Gert Biesta: Het gaat om de vraag hoe we als mens zijn, en niet om de vraag wie we zijn
Onderwijspedagoog Gert Biesta (2018) stelt zich kritisch op met betrekking tot het denken over opvoeding en onderwijs in termen van bildung. Bildung in het onderwijs beoogt kind en cultuur met elkaar in contact te brengen, opdat het kind zich ‘aan’ de cultuur kan ontwikkelen. Bildung is volgens de Duitse pedagoog Dietrich Benner de vorming van personen naar een bepaald beeld. Biesta stelt dat dit beeld altijd arbitrair is, omdat het gebaseerd is op wat mensen met elkaar afspreken. Volgens Biesta moet in de pedagogiek niet de vraag centraal staan; ‘hoe kunnen we anderen vormen, maar wel: hoe kunnen we een kind uitnodigen om tot een ik te komen. Niet alleen een ik dat in zichzelf geïnteresseerd is, maar ook een ik dat in de wereld wil zijn.’ Het gaat erom wat leerling met vorming en talent gaat doen en daarmee om de vraag hoe we als mens zijn, en niet om de vraag wie we zijn. Als die laatste een vraag naar de identiteit is,is de eerste vraag de vraag naarde subjectiviteit, naar het bestaan-als-subject. ‘Subject zijn houdt in dat ik antwoord geef op het appel dat op mij wordt gedaan. Niemand anders kan deze vraag voor het ik beantwoorden’ (Biesta, 2021).
Ieder van ons heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de manier waarop we in de wereld zijn. Met ‘de wereld’ verwijst Biesta (2021) zowel naar de natuurlijke als de sociale wereld. Volwassen subject-zijn is in de wereld zijn, zonder jezelf in het centrum van de wereld te plaatsen of te wanen. Daarvoor is het volgens hem nodig om onze initiatieven in dialoog te brengen met de wereld: met de ander en het andere. ‘Niet om daaraan te groeien of tot individu te worden, maar om tot een mate van zelfbegrenzing te komen; om je iets te laten gezeggen door de wereld buiten jezelf.’ Het verschil tussen een volwassen manier van bestaan en een niet volwassene manier van bestaan is dat bij de volwassen manier van in de wereld zijn rekening wordt gehouden met het gegeven dat andere mensen anders zijn dan ik. En dat de wereld buiten ons inderdaad een eigen integriteit heeft en ook niet zomaar tot onze beschikking staat, ‘als een wereld waarmee we zouden kunnen doen wat we maar willen.’
Kwalificatie, socialisatie en subjectificatie
Om jongeren te helpen op een volwassen manier in de wereld te komen, beschrijft Biesta (2012) vanuit de pedagogiek drie domeinen waarop het onderwijs zich kan richten. Deze drie domeinen zouden elk in gelijke mate aandacht moeten krijgen: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Hij pleit ervoor dat het aan de docent is om per situatie te bepalen aan welk van deze drie doeldomeinen hij aandacht geeft in zijn les/in zijn klas (Biesta, 2012). Onder kwalificatie verstaat hij het verwerven van kennis en vaardigheden en het ontwikkelen van een houding tot kennis, tot andere levende wezens in de fysieke omgeving en tot de wereld als geheel. Socialisatie is het opvoedingsproces waarin jongere mensen hun weg leren vinden in de bestaande maatschappelijke orde, binnen onze waarden, normen, opvattingen gewoonten en rituelen. Subjectificatie is de ontwikkeling van de eigen stem, van een jong mens tot volwassene. Onder volwassenheid verstaat hij niet de natuurlijke rijping van onze lichaam en geest, maar het verantwoordelijk omgaan met de (keuze) vrijheid die we als mens allemaal hebben. Vrijheid is volgens hem dan ook niet het ‘zomaar doen wat je wilt doen. Volwassen omgaan met vrijheid – is het steeds mee laten wegen van de vraag of dat wat je wilt doen, wat je verlangt of wat je verlangt te doen, gaat helpen bij goed leven en goed samenleven’ (Biesta, 2015).
Emma Cohen de Lara: praktische invulling in drie mogelijke richtingen
Cohen de Lara (2015)stelt de vraag welke praktische invulling we in onze tijd aan het begrip bildung kunnen geven en wat de waarde ervan is voor het onderwijs. Het bildungsdiscours kan zich volgens haar in drie richtingen ontwikkelen.
Het Bildungsnetwerk bestaat uit collega's van verschillende Fontysinstituten en -diensten. Tijdens de netwerkbijeenkomsten worden er ervaringen uitgewisseld met verschillende werkvormen en (nieuwe) ideeën opgedaan. Ook is er altijd ruimte voor een stuk inspiratie. Wil je je aanmelden voor het netwerk? Mail Brechje Schouten. Zij kan je ook vertellen wie er nog meer vanuit jouw instituut is aangesloten op ons netwerk.
Mail BrechjeNieuwsgierig naar de inhoud van een Bildung netwerkbijeenkomst? In dit artikel vind je een verslag van een eerdere bijeenkomst.
Naar artikel