Take-Off HBO subsidie geeft studentondernemers vleugels

De Nederlandse overheid heeft tal van regelingen om onderzoek en ondernemerschap financieel te ondersteunen. Een van deze regelingen is de Take-Off HBO. Door middel van deze regeling kunnen HBO studenten hun ondernemersidee toetsen op haalbaarheid of een eerste prototype maken. De subsidie bedraagt maximaal € 25.000 per project. Per jaar zijn er 2 aanvraagrondes voor deze subsidie.

Voor de voorjaarsronde van de Take-Off HBO subsidie zijn er diverse aanvragen vanuit Fontys ingediend. De aanvragen zijn deze ronde heel divers. Zo zijn o.a. de volgende ideeën ingediend door studentondernemers:

• Het ontwikkelen van een yoghurtmachine voor melkveehouders in Kenia en Oeganda ontwikkelen om zo bij te kunnen dragen aan de volksgezondheid.
  • Het ontwerpen van technisch speelgoed voor jonge meisjes zodat deze al in een vroeg stadium een positieve ervaring opdoen met techniek.
  • Het bouwen van een platform voor Nederlandse thuisbakkers die hun baksels op deze manier aan de wereld kunnen tonen en verkopen.
  • Het bouwen van een platform voor bijles in bètavakken voor middelbare scholieren.
  • iTapToo ziet een wereld voor zich waarin de consument haar herbruikbare fles bijvult, als alternatief op het aanschaffen van een losse plastic fles. De consument tapt haar eigen flesje af bij de automaat, zo ontstaat er geen onnodig plastic afval. Door gebruik te maken van de iTapToo automaat draagt de consument direct bij aan de verkleining van de welbekende plastic soep. De dranken van iTapToo zijn er in vier verschillende smaken, bevatten geen suikers en een afgetapt flesje bevat slechts één kilocalorie. Hiermee is iTapToo een verantwoorde keuze voor zowel het milieu als jezelf!
  • Huzzy is een vrouwelijk georiënteerd condoommerk dat staat voor gelijkheid en diversiteit.

Om de ideale omstandigheden te creëren voor een zo aangenaam mogelijke seksuele ervaring, streeft Huzzy naar het verbeteren van het welzijn van de vrouw door het verspreiden van een positieve boodschap waarbij assertiviteit en controle een centraal concept vormen, zowel voor, tijdens en na het hebben van seks.

Fingers crossed voor deze studentondernemers! Eind juni weten we wie de jury heeft te weten overtuigen en met een subsidiebedrag de volgende stap in zijn/haar business kan zetten.

Lijkt het jou ook interessant om de marktkansen te onderzoeken van jouw innovatieve idee?
Jouw innovatieve idee kan de oplossing zijn voor een maatschappelijke uitdaging. Maar is het ook haalbaar en kun je er echt impact mee maken? Voor de najaarsronde kun je aanvragen indienen tot 6 oktober 2020. In samenwerking met Fontys Subsidie Advies en Fontys CvO werk je aan een zo kansrijk mogelijke aanvraag.
Wil je ook een aanvraag indienen, meld je dan zo snel mogelijk bij: raak@fontys.nl. Indien je als student al bekend bent bij het Fontys CvO, kun je je ook melden bij jouw Business Developer. Aanmelden kan tot uiterlijk tot 14 september 2020.

Meer informatie over de regeling is te vinden via deze link

Terug naar nieuwsoverzicht