Sprint naar content

Zo gaan we dat doen

Zo gaan we dat doen

We willen het verschil maken

  • We kijken wat studenten en het werkveld écht nodig hebben
  • Samen met het werkveld leiden we andere leraren en anders opgeleide leraren op
  • We streven naar maatwerk door te werken met leeruitkomsten en flexibele leerroutes over grenzen van opleidingen heen
  • We willen meer keuze- en doorstroommogelijkheden voor studenten, waardoor ze zelf kunnen bepalen om te verbreden of juist te specialiseren
  • We willen de student de ruimte bieden om pas later in de opleiding een profiel samen te stellen dat leidt tot een specifieke bevoegdheid

Daarmee...

  • komen we tegemoet aan de wens van de student voor maatwerk in de te doorlopen route en om meer te kunnen kiezen
  • komen we tegemoet aan de behoefte van het werkveld aan meer divers opgeleide en dus breder inzetbare leraren
  • vangen we een deel van de studentenuitval op en leveren daarmee een bijdrage aan het terugdringen van het lerarentekort (méér leraren)
  • spreken we ook nieuwe doelgroepen aan die 'iets met onderwijs' willen
  • leveren we een substantiële bijdrage aan onze maatschappelijk opdracht
Placeholder for Fontys video
We hebben de tools in handen om het verschil te maken. Voor onze student, het werkveld, de volgende generatie kinderen én onszelf als organisatie. Nu en in de toekomst.

> Leeruitkomsten in plaats van leerdoelen

Leeruitkomsten gaan het verschil maken. Waar het bij leerdoelen gaat om wat van de student verwacht wordt en/of wat de docent wil bereiken, worden leeruitkomsten onafhankelijk van het onderwijs geformuleerd en kunnen ze door de student op verschillende manieren worden verworven en aangetoond. Duurzaam en flexibeler onderwijs dus. In onderstaande video vertellen we er meer over:

Printscreen Video Uitleg Leeruitkomsten | Fontys

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

> Flexibiliteit doorontwikkelen

Op weg naar ons nieuwe flexibele en toekomstbestendige opleidingsconcept werkt een aantal van onze opleidingen al met een flexibele vorm. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden om een tweede lesbevoegdheid te halen, de opleiding in eigen tempo te volgen of een expertise te behalen in innoveren of bepaalde doelgroepen. We monitoren en evalueren continue. De opgedane ervaringen nemen we mee in de doorontwikkeling van het verdere ontwerp van onze nieuwe flexibele leraren- en educatieve opleiding(en). Zo werken wij aan onderwijsinnovatie.

> Aanspreken van bestaande én nieuwe doelgroepen studenten

Met het nieuwe onderwijsconcept spreken we niet alleen bestaande doelgroepen studenten aan maar richten we ons ook op nieuwe doelgroepen, zoals de zoekende student die 'iets in het onderwijs' wil gaan doen of de carrièreswitcher die wil versnellen.

Graphic persona's doelgroepen TEO