{{ feed.values.title }}
{{ feed.properties.description }}
Leeruitkomsten gaan het verschil maken. Waar het bij leerdoelen gaat om wat van de student verwacht wordt en/of wat de docent wil bereiken, worden leeruitkomsten onafhankelijk van het onderwijs geformuleerd en kunnen ze door de student op verschillende manieren worden verworven en aangetoond. Duurzaam en flexibeler onderwijs dus. In onderstaande video vertellen we er meer over:
Op weg naar ons nieuwe flexibele en toekomstbestendige opleidingsconcept werkt een aantal van onze opleidingen al met een flexibele vorm. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden om een tweede lesbevoegdheid te halen, de opleiding in eigen tempo te volgen of een expertise te behalen in innoveren of bepaalde doelgroepen. We monitoren en evalueren continue. De opgedane ervaringen nemen we mee in de doorontwikkeling van het verdere ontwerp van onze nieuwe flexibele leraren- en educatieve opleiding(en). Zo werken wij aan onderwijsinnovatie.
Met het nieuwe onderwijsconcept spreken we niet alleen bestaande doelgroepen studenten aan maar richten we ons ook op nieuwe doelgroepen, zoals de zoekende student die 'iets in het onderwijs' wil gaan doen of de carrièreswitcher die wil versnellen.
Als grootste lerarenopleider van Zuid-Nederland nemen we onze verantwoordelijkheid. In bestaande uitdagingen binnen het onderwijs, en in het bijzonder de lerarenopleidingen, is het aan ons om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de lerarentekorten en het verminderen van de hoge studentenuitval. Én om in te spelen op de vraag van het werkveld om meer bevoegde leraren met andere capaciteiten op te leiden. Er is behoefte aan meer flexibiliteit, keuzemogelijkheid en maatwerk in de opleiding. Willen we die toekomstbestendige leraar / onderwijsprofessional succesvol opleiden, dan moeten we dingen anders gaan doen. Door het ontwikkelen en werken met leeruitkomsten kunnen we meer flexibele leerroutes aanbieden. Met 9 instituten werken we gezamenlijk met medewerkers, werkveld en studenten aan een meer geharmoniseerd en flexibel onderwijsmodel.
Benieuwd wat we allemaal al hebben gedaan in deze transitie voor de Educatieve Opleidingen? Met onderstaande tijdlijn en documenten krijg je een beeld van het werk dat al is verzet.
Op 6 september 2021 was de aftrap van de transitie:
Op 12 september 2022 werd fase 2 ingeluid:
Op 11 september 2023 ging fase 3 van start:
De Lerarenopleiding Tilburg, Lerarenopleiding Sittard, Lerarenopleiding Pedagogiek, Kind & Educatie, de Pedagogische Technische Hogeschool en Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg worden samen één Fontys Educatie.
Vanaf studiejaar 2025-2026 start Fontys Educatie met het nieuwe talentgerichte onderwijsmodel.
Ook bieden we vanaf dan het Oriëntatiejaar Lerarenopleiding, voor studenten die nog niet weten welke lerarenopleiding ze willen gaan doen.
{{ feed.properties.description }}