
Communicatie - Creative Concepts for Communication
- 4 jaar
- Nederlands
- Hbo-bachelor
- Voltijd
Kom kennismaken
- Open dagen
- Proefstuderen
- En meer...
Over de opleiding
Tijdens de opleiding Communicatie – Creative Concepts for Communication ligt de nadruk op het ontwikkelen van creatieve concepten die bijdragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke communicatievraagstukken en transities. Bij elke transitie speelt communicatie een belangrijke rol, of het nu gaat om een gedragsverandering bij individuen, een (cultuur)verandering bij bedrijven of om grote maatschappelijke transities.
Naast zakelijk inzicht is verbeeldingskracht hierbij een belangrijk instrument. Je leert hoe je die in kunt zetten bij het ontwikkelen en implementeren van creatieve concepten. Denk aan het gebruik van video, tekst, beeld, muziek, performance, events, games, film, radio, televisie of … vul maar in. Je leert hoe communicatie zeker ook gaat over het activeren van álle zintuigen en het creëren van beleving.
Waarom de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication bij Fontys in Tilburg?
- Je werkt vanaf dag één van je opleiding aan vraagstukken uit de praktijk. Zo doe je ervaring op en bouw je al meteen aan een professioneel netwerk.
- Je vormt met je medestudenten een leergemeenschap. Daar bepaal je je eigen leerroute. Bij onze vorm van onderwijs staat de student centraal.
- Je wordt begeleid door ervaren coaches en experts uit het werkveld. Zij helpen je om je te ontwikkelen in de wereld van de toegepaste creativiteit.
- Je leert hoe je als creatieve communicatieprofessional impact kunt maken.
Kijk hoe Annie met haar creatieve werk bijdraagt aan de verandering van de samenleving
Wat ga je leren?
- Je werkt met een mix van opdrachten uit de praktijk, werkervaring, persoonlijke ontwikkeling en vakkennis.
- Je ontwikkelt vaardigheden: communiceren, creëren, creatief denken, presenteren, onderzoeken, organiseren, reflecteren en overtuigen.
- Je doet kennis op over concepting, creatieve technieken, copywriting en beeldtaal, mediadesign, (online) marketing, branding, gamification, communicatie- en mediatechnologie, ethiek en filosofie, mediapsychologie & consumentengedrag, Engels, adviestechnieken, verandermanagement, projectmanagement en natuurlijk communicatie.
Toelatingseisen
- Cultuur & Maatschappij
- Economie & Maatschappij
- Natuur & Gezondheid
- Natuur & Techniek
- Cultuur & Maatschappij
- Economie & Maatschappij
- Natuur & Gezondheid
- Natuur & Techniek
-
Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.
Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via e-mail: ace@fontys.nl. Je kunt ook een kijkje nemen op www.fontys.nl/mbo.
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4) en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen via het toelatingsonderzoek 21+.
Wiskunde toets voor Havisten
Sinds woensdag 21 december 2022 is de wiskundetoets voor Havisten met het profiel C&M zonder wiskunde niet meer nodig. Havisten met het profiel C&M zonder wiskunde zijn voor CO-CCC direct toelaatbaar. Deze wijziging is nog niet op alle pagina's doorgevoerd.
Na je opleiding
Na je opleiding ben jij een creatieve impact creator, een toekomstgerichte communicatieprofessional die met kennis en ervaring op het gebied van communicatie, creativiteit en concepting de wereld kan veranderen.
Je kunt aan de slag binnen de creatieve industrie, maar ook in andere commerciële en publieke sectoren, zoals de zorg, ICT, onderwijs, overheid MKB (midden- en kleinbedrijf), de financiële wereld en de agrarische- en voedingswereld. Deze hbo-opleiding voorziet in een grote behoefte van het werkveld.
Agenda
Meld je hier aan voor een van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.
Kennismaking Communicatie - Creative Concepts for Communication | Tilburg
06 jul 2023
10:00 - 14:00 CEST uur
Programma
Hbo voorbereiding havo/vwo Spraakmakers | Tilburg
28 sep 2023
14:45 - 17:00 CET uur
Programma
Spraakmakers
Ben jij geïnteresseerd in hoe je complexe communicatievraagstukken oplost met creatieve concepten? Ben je creatief, ondernemend en wil je bijdragen aan de samenleving van de toekomst? Tijdens het hbo voorbereidingsprogramma ga je aan de slag met een communicatievraagstuk voor een opdrachtgever uit het werkveld, waarmee je mensen in beweging brengt. In vogelvlucht maak je kennis met verschillende inzichten uit de creatieve industrie en leer je verschillende creatieve technieken toepassen. Je leert veel over communicatie, concepting en onderzoek en je krijgt handvatten om aan de slag te gaan met je persoonlijke ontwikkeling.
Wat kun je verwachten?
- Je gaat samenwerken aan een communicatievraagstuk voor een opdrachtgever uit het werkveld. •
- Je krijgt inspiratiesessies op het gebied van communicatie, concepting, onderzoek, muziek en nieuwe communicatietechnologieën als Artificial Intelligence (AI).
- Je gaat aan de slag met communicatie-uitingen: experimenteren, testen en verbeelden.
- Je presenteert je oplossing aan je opdrachtgever.
Wat ga je doen?
Bijeenkomst 1: Kennismaking en introductie
Je maakt kennis met je groepsgenoten, je docenten en de opdrachtgever. Je krijgt een introductie in creatieve technieken die je kunt toepassen.
Bijeenkomst 2: Doelgroepen
Wie is je doelgroep en hoe ga je met ze in gesprek?
Bijeenkomst 3: Concept denken
Hoe ontwikkel je een vernieuwend concept voor communicatie?
Bijeenkomst 4: Communicatietechnologie
Verdiepende bijeenkomst > Hoe zet je nieuwe communicatietechnologieën effectief in?
Bijeenkomst 5: Storytelling en meer
Welk verhaal vertel je aan je doelgroep en met welke middelen krijg je hen in beweging?
Bijeenkomst 6: Voor de muziek uit
Verdiepende bijeenkomst > hoe zet je muziek succesvol in, in je communicatie?
Bijeenkomst 7: Test … test … test
Je gaat je communicatieconcept testen en verbeteren.
Bijeenkomst 8: Eindpresentatie
Je presenteert je concept voor de opdrachtgever, medeleerlingen, studenten en decaan.
Als je dit voorbereidingsprogramma gaat volgen, ben je er zeker van dat je:
- Ondersteuning hebt gekregen bij het maken van je profielwerkstuk.
- Over creatieve technieken beschikt die je kunt inzetten voor je profielwerkstuk en nog veel meer!
- Je talenten verder hebt ontwikkeld.
- Je creatieve vaardigheden hebt verbeterd.
- Ervaring hebt opgedaan met een communicatievraagstuk voor een opdrachtgever uit het werkveld.
- Al veel weet over het communicatie vak.
- Contact hebt gelegd met experts uit het werkveld.
- Daarnaast biedt dit programma je de gelegenheid om je te oriënteren, je voor te bereiden en jezelf verder te ontwikkelen om een goede start te kunnen maken bij een vervolgopleiding.
Data bijeenkomsten
28 september 2023
12 oktober 2023
2 november 2023
23 november 2023
7 december 2023
14 december 2023
11 januari 2024
1 februari 2024
Campus Stappegoor, Gebouw P8
Professor Goossenslaan 1-01, Tilburg

Aanwezigheidsplicht
Het hbo voorbereidingsprogramma wordt op locatie gegeven. 100% aanwezigheid is een voorwaarde voor deelname.
Proefstuderen Communicatie - Creative Concepts for Communication | Tilburg
01 jun 2023
10:00 - 14:00 CEST uur
Programma
De lunch tijdens de proefstudeerdag is inbegrepen. Heb je dieetwensen/allergieën? Geef dit dan tijdig door via ace-marketingcommunicatie@fontys.nl
Meelopen met Sanne | Tilburg
05 jun 2023
11:00 - 16:30 CEST uur
Programma
Volgeboekt
Wil je na het deelnemen aan een proefstudeerdag jezelf verder oriënteren om te ervaren of de opleiding Communicatie – Creative Concepts for Communication bij je past? Word dan student voor een dag.
De meeloopdagen bij Communicatie – Creative Concepts for Communication zijn bedoeld voor aankomende studenten die in het laatste jaar van hun vooropleiding zitten of al een diploma in bezit hebben, en dus in september met de opleiding kunnen starten.
Hey! Mijn naam is Sanne, 22 jaar oud en eerstejaarsstudent bij de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication. Ik heb hiervoor de mbo opleiding ruimtelijke vormgeving gestudeerd in Utrecht. Ik heb voor de opleiding CO - Creative Concepts for Communication gekozen omdat ik mij door deze studie verder kan ontwikkelen in het creatieve werkveld. Ik wil je graag meer vertellen over de overstap van mbo naar hbo en wat deze opleiding mij, maar wellicht jou, allemaal te bieden heeft! Hopelijk tot snel!
Meer weten over de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart.
Heb je geen recht op studiefinanciering en ben je ouder dan 30 jaar, dan kom je in aanmerking voor STAP-subsidie.
Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:
Naam instelling | Fontys Hogescholen |
Plaats | Tilburg |
Opleiding | B Communicatie - Creative Concepts for Communication (CO-CCC) |
Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.
Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.
Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.
Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.
Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.