Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
De docenten helpen je om te bereiken wat je wil, zijn eerlijk én je kunt met ze lachen."
Lees hier het verhaal van oud-student Ruben Rijpma
 

Opbouw

Het eerste jaar legt een goede basis qua kennis én vaardigheden die van belang zijn voor het communicatievakgebied en de wereld van de sport. Je krijgt inzicht in de wereld van sportcommunicatie en –organisaties aan de hand van vier thema’s: 

  • Contentmanagement voor een sportclub
  • De wereld van de sport
  • Branding van topsporters
  • Crossmediale campagnes voor sportbonden

Daarnaast besteed je tijd aan mediadesign, sportjournalistiek, presenteren én je Personal Branding: dit is hét programma voor SPECO studenten die zich willen onderscheiden en ontwikkelen naast de studie.

Aan het einde van de periode lever je een beroepsproduct op. Denk aan een advies voor een vereniging, een brandbook voor een topsporter en een crossmedia advies voor een sportbond.

Het tweede studiejaar begint met een outdoorkamp om jezelf en je klasgenoten beter te leren kennen. Dit studiejaar ligt de focus op corporate communicatie, persvoorlichting, online communicatie, marketingcommunicatie, sportevents en sportsponsoring. Je gaat aan de slag voor een sportorganisatie of sportbond, een sportmerk en een sportevent. Hierbij kruip je in de rol van reputatiemanager, campagnemanager, online communicatiestrateeg en communicatiemanager. Verder vindt in het tweede jaar de studiereis plaats. Ook word je voorbereid op je stage in het derde jaar.

In het derde jaar draait alles om ervaring in de praktijk. Stage lopen is de perfecte manier om het werkveld van de sportcommunicatieprofessional te leren kennen. Tijdens de stageperiode, bij een organisatie naar eigen keuze, werk je mee én breng je jouw opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk bij een (sport)organisatie.

Ook volg je dit jaar een minor, waarbij je je specialiseert in een vakgebied naar keuze. Volg onze eigen minor
Waardecreatie binnen de topsport, een minor binnen of buiten Fontys of zelfs in het buitenland bij een van onze partneruniversiteiten.

Het vierde en laatste jaar begin je met een adviesproject voor een sportorganisatie met een communicatievraagstuk en volg je keuzevakken. Vervolgens ga je al je opgedane kennis en vaardigheden toepassen tijdens een afstudeerstage waarbij onderzoek en advies centraal staan. Je schrijft een afstudeerrapport op basis van een probleemstelling of vraagstuk van een echt (sport)bedrijf of sportorganisatie. Deze afstudeerstage is de ultieme kans om relaties te leggen met potentiële werkgevers.
 
  • Ruben Rijpma

    ‘Bij de KNVB is geen dag hetzelfde’

    Voor veel voetballiefhebbers is het een droomwerkplek: de KNVB Campus in Zeist. Ruben Rijpma, oud-student van SPECO Sportcommunicatie, heeft het geluk er te mogen werken. ‘Als communicatieadviseur ben ik verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van verschillende projecten. Laat mij maar de vliegende kiep zijn. Die rol past mij goed.’

    Op de KNVB Campus komt communicatieadviseur Ruben aangelopen, in sportieve polo en met sneakers aan. Want bij de KNVB loopt (bijna) niemand in pak. ‘Hier hangt een ongedwongen, gemoedelijke sfeer’, vertelt Ruben. Lachend voegt hij daaraan toe: ‘Er werken dan ook veel Brabanders.’ Zelf is hij dat ook: Ruben woont in ‘s-Hertogenbosch. Voor de KNVB gaat hij meerdere dagen per week de provinciegrens over. Daar houdt hij zich bezig met communicatievraagstukken voor diverse doelgroepen. ‘Zoals amateurverengingen, clubs in het betaald voetbal, fans en vrijwilligers.’

    WK Vrouwenvoetbal

    Een van zijn communicatieprojecten is het WK Vrouwenvoetbal in 2027. ‘We willen dit toernooi samen met Duitsland en België organiseren. Samen met internationale collega’s zorg ik voor de corporate identity: hét verhaal van het evenement. Verder zijn we verantwoordelijk voor communicatieplannen en -middelen, waaronder social media-kanalen en een website.’ Ruben vindt zijn werk heel afwisselend. ‘Geen dag is hetzelfde. Het ene moment denk ik mee over hoe we ons Passend Voetbal-aanbod zo goed mogelijk onder de aandacht brengen. Het andere moment houd ik me bezig met een campagne in het amateurvoetbal, zoals de Week van de Scheidsrechter.’

    Vooroordeel

    Creatief nadenken over een boodschap en op welke manier en op welk moment je die uitdraagt, vindt Ruben tof. ‘Strategisch meedenken en adviseren, dus. Ik houd er ook van om collega’s communicatief vaardiger te maken. Want hoewel ik weleens het tegenovergestelde hoor: helder communiceren kan niet iedereen. Het is écht een vak.’

    Betrokkenheid

    Toen hij tien jaar geleden voor de studie Sportcommunicatie koos, sprak met name sport, in combinatie met media, marketing en communicatie, hem aan. ‘Ik ben dan ook écht een sportliefhebber.’ Terugkijkend op zijn studie vindt Ruben het waardevol dat er een link is met het bedrijfsleven. ‘We maakten bijvoorbeeld een sponsorplan voor PSV Zwemmen. Of bedachten een campagne voor Adidas.’ Ook over de betrokkenheid van de docenten is Ruben te spreken. ‘Ze helpen je om te bereiken wat je wil, zijn eerlijk én je kunt met ze lachen. Met sommige docenten heb ik nog steeds contact.’