Sprint naar content

Ruben Rijpma

‘Bij de KNVB is geen dag hetzelfde’

Voor veel voetballiefhebbers is het een droomwerkplek: de KNVB Campus in Zeist. Ruben Rijpma, oud-student van SPECO Sportcommunicatie, heeft het geluk er te mogen werken. ‘Als communicatieadviseur ben ik verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van verschillende projecten. Laat mij maar de vliegende kiep zijn. Die rol past mij goed.’

Op de KNVB Campus komt communicatieadviseur Ruben aangelopen, in sportieve polo en met sneakers aan. Want bij de KNVB loopt (bijna) niemand in pak. ‘Hier hangt een ongedwongen, gemoedelijke sfeer’, vertelt Ruben. Lachend voegt hij daaraan toe: ‘Er werken dan ook veel Brabanders.’ Zelf is hij dat ook: Ruben woont in ‘s-Hertogenbosch. Voor de KNVB gaat hij meerdere dagen per week de provinciegrens over. Daar houdt hij zich bezig met communicatievraagstukken voor diverse doelgroepen. ‘Zoals amateurverengingen, clubs in het betaald voetbal, fans en vrijwilligers.’

WK Vrouwenvoetbal

Een van zijn communicatieprojecten is het WK Vrouwenvoetbal in 2027. ‘We willen dit toernooi samen met Duitsland en België organiseren. Samen met internationale collega’s zorg ik voor de corporate identity: hét verhaal van het evenement. Verder zijn we verantwoordelijk voor communicatieplannen en -middelen, waaronder social media-kanalen en een website.’ Ruben vindt zijn werk heel afwisselend. ‘Geen dag is hetzelfde. Het ene moment denk ik mee over hoe we ons Passend Voetbal-aanbod zo goed mogelijk onder de aandacht brengen. Het andere moment houd ik me bezig met een campagne in het amateurvoetbal, zoals de Week van de Scheidsrechter.’

Vooroordeel

Creatief nadenken over een boodschap en op welke manier en op welk moment je die uitdraagt, vindt Ruben tof. ‘Strategisch meedenken en adviseren, dus. Ik houd er ook van om collega’s communicatief vaardiger te maken. Want hoewel ik weleens het tegenovergestelde hoor: helder communiceren kan niet iedereen. Het is écht een vak.’

Betrokkenheid

Toen hij tien jaar geleden voor de studie Sportcommunicatie koos, sprak met name sport, in combinatie met media, marketing en communicatie, hem aan. ‘Ik ben dan ook écht een sportliefhebber.’ Terugkijkend op zijn studie vindt Ruben het waardevol dat er een link is met het bedrijfsleven. ‘We maakten bijvoorbeeld een sponsorplan voor PSV Zwemmen. Of bedachten een campagne voor Adidas.’ Ook over de betrokkenheid van de docenten is Ruben te spreken. ‘Ze helpen je om te bereiken wat je wil, zijn eerlijk én je kunt met ze lachen. Met sommige docenten heb ik nog steeds contact.’