Sprint naar content

Alumnus Julia over Technische Bedrijfskunde

Kun je jezelf kort voorstellen? 

Ik ben Julia Bekkers. Geboren in 1998 en opgegroeid in Eindhoven. In deze mooie stad ben ik vervolgens ook gaan studeren en daarna blijven hangen. Vanuit de havo ben ik Technische Bedrijfskunde gaan studeren bij Fontys. Na het afstuderen ben ik begonnen met een pre-master omdat ik altijd dacht dat ik een master wilde gaan doen. De praktijk heeft uitgewezen dat ik veel liever 'on the job' leer dan vanuit zware universitaire literatuur. Na de korte ervaring op de universiteit ben ik tijdelijk gaan werken bij een bedrijf in de buurt zodat ik de rust had om te gaan zoeken naar een functie die goed bij mij zou passen. Deze zoektocht heeft mij geleid naar KWEEKERS waar ik de functie als AFAS ERP consultant vervul.  

Waarom ben je Technische Bedrijfskunde gaan studeren? 

Op de middelbare school kwam ik er al snel achter dat mijn interesse vooral bij de exacte vakken lag, daar was ik dan ook beter in dan bijvoorbeeld geschiedenis. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik het profiel N&G/N&T ben gaan doen. Ik had altijd al een gevoel dat ik iets met techniek/processen wilde gaan doen, maar wellicht ook ooit door wilde gaan groeien naar een managementfunctie. Om die reden ben ik gaan oriënteren op bedrijfskundige/management gerelateerde studies die iets met techniek en processen te maken hadden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Technische Bedrijfskunde bij Fontys. Hierbij heb ik ook specifiek gekozen voor Fontys omdat de manier waarop de opleiding georganiseerd is, mij erg aanspreekt; veel projecten in groepjes, snel en bij veel bedrijven in de keuken kijken met deze projecten en de theorie die je leert in de vakken pas je direct toe in de praktijk door deze projecten.

Kun je de functie die je nu vervult op je werk toelichten?

Momenteel werk ik bij KWEEKERS als AFAS ERP Consultant. KWEEKERS verzorgt implementatie, optimalisatie, support, beheer en maatwerk op de software van AFAS. Samen zorgen we ervoor dat bedrijven meer rendement uit de organisatie halen door processen te automatiseren met behulp van software. Eigenlijk vinden we ICT een tikkeltje aan de droge kant, maar processen en mensen die deze processen bedenken en tot leven brengen, vinden we rete interessant! Dit past ook goed bij mijn visie op ICT en het werk wat ik dagelijks doe in mijn huidige functie.  

In mijn functie ben ik vooral bezig met het implementeren van AFAS bij bedrijven die er voor het eerst mee gaan werken, of het optimaliseren van de AFAS inrichting bij huidige gebruikers van het systeem. Ik zit met veel diverse bedrijven dagelijks rond de tafel (momenteel natuurlijk allemaal achter een eigen schermpje vanuit huis via MS Teams 😉) om te kijken hoe we de processen binnen de organisatie kunnen vertalen naar processen die in het systeem van AFAS ondergebracht kunnen worden. Hierbij ben ik altijd op zoek naar een optimale situatie voor alle partijen. Op onze website staan veel verhalen van mijn collega’s over hoe zij hun werk ervaren en wat zij dagelijks doen, neem vooral eens een kijkje in de blogs die over iedereen zijn gepost en onze teampagina.

Na je afstuderen ben je aan het werk gegaan, hoe verliep deze overgang?

Zoals ik al eerder heb beschreven heb ik eerst nog een korte omweg gemaakt. Ik ben niet meteen aan het werk gegaan. Een van de redenen was dat ik mezelf erg jong vond en nog niet het idee had dat ik alles van het studeren had gezien. Ik was 20 toen ik afstudeerde en vond dat nog een mooie leeftijd om te gaan onderzoeken of een master mogelijk ook bij mij zou passen. Uiteindelijk werd ik van mijn tijd op de universiteit minder gelukkig. Om die reden heb ik de keuze gemaakt toch te gaan werken. Allereerst ben ik gaan zoeken naar een tijdelijke functie zodat ik met alle rust kon uitzoeken waar ik gelukkig van zou worden. De overgang naar werk is bij mij soepel verlopen. Met de opleiding Technische Bedrijfskunde kan je een grote diversiteit aan functies bekleden en zijn er ook voldoende startersfuncties beschikbaar. Lang zoeken was dus niet nodig. Eenmaal aan het werk heb ik altijd het gevoel gehad dat ik de juiste competenties had ontwikkeld tijdens mijn opleiding om een goede start te kunnen maken.  

Op welke manier komt wat je tijdens de opleiding Technische Bedrijfskunde hebt geleerd terug in je werk?

De opleiding staat veelal bekend als een brede opleiding, dit merk ik ook in mijn werk. Ik merk dat ik diverse kennis van Technische Bedrijfskunde gebruik als basis. Voornamelijk gebruik ik de kennis over processen en hoe je bedrijfsprocessen kunt benaderen. Tijdens de opleiding leer je veel in processen te denken en bedrijfsprocessen te herkennen. Daarnaast is het vakjargon heel belangrijk. Dit kan gaan over financiële termen (deze leer je in mindere mate bij Technische Bedrijfskunde) of technische procestermen. In de opleiding leer je een bepaalde manier van denken en denkniveau, dit gebruik je later onbewust als basis voor alles.

Wat voor activiteiten heb je naast je studie kunnen ondernemen?

Als ik zin had kon ik naar alle leuke feestjes die de studievereniging organiseerde. Eerlijk gezegd heb ik hier niet altijd gebruik van gemaakt, maar de tijd had je hier zeker voor! Omdat ik al in Eindhoven woonde, had ik hier al een sociaal leven met sporten opgebouwd. Dit is dan ook de reden dat ik nooit op kamers ben gegaan of lid ben geworden van een studentenvereniging. Toch hoorde je op de opleiding genoeg medestudenten die dit wel deden. Het is per persoon verschillend hoeveel tijd je in de studie moet steken. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je alles goed weet te plannen je voldoende tijd over houdt voor ander leuke dingen! Een borrel of avondje stappen, daar kan natuurlijk altijd tijd voor gemaakt worden! 

Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens je studiejaren bij Fontys in Eindhoven? 

Ik denk de diversiteit van bedrijven die je te zien krijgt met de projecten of wanneer iemand een presentatie komt geven. Hiermee proef je stiekem al van het bedrijfsleven. Ook geeft het je een duidelijk beeld van hoe de theorie die je uit de boeken leert in de praktijk wordt gebruikt. Dit geeft ook inspiratie tijdens het leren.

Wat zou jij willen meegeven aan aankomend studenten die nog twijfelen over hun studiekeuze?

Alleen de juiste opleiding vinden is niet alles. Vele diverse scholen bieden dezelfde opleiding aan, maar in de sfeer en manier van lesgeven zitten daadwerkelijk wel verschillen. Toen ik eenmaal wist dat ik Technische Bedrijfskunde wilde gaan studeren ben ik bij diverse Hogescholen gaan kijken. Ik kreeg zeker niet altijd direct een enthousiast gevoel. Achteraf ben ik blij dat ik niet alleen naar het type opleiding heb gekeken, maar ook mijn gevoel heb gevolgd over de school, de docenten en de manier van lesgeven.

Wil je de sfeer bij de opleiding proeven? Meld je aan voor een activiteit via deze pagina.

Sfeerafbeelding Fontys

Meer alumni over Technische Bedrijfskunde