Sprint naar content

Alumni over Technische Bedrijfskunde

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

  • Alumnus Stella over Technische Bedrijfskunde

    Kun je jezelf kort voorstellen? 

    Mijn naam is Stella Pelzers en ik ben 24 jaar oud. Ik woon in Eindhoven, maar oorspronkelijk kom ik uit Nieuwstadt. Dit is een klein dorpje vlakbij Sittard in de buurt. Ik leer op dit moment Spaans en verder werk ik parttime bij Fontys als Onderwijsassistent.  

    Waarom ben je Technische Bedrijfskunde gaan studeren? 

    Dat is al meteen een hele goede vraag. Ik ben zelf een hele grote twijfelaar als het gaat over belangrijke beslissingen maken. Ik heb op de middelbare school bewust een breed profiel gekozen, NG en NT met economie. Ik wist nog niet zo goed wat ik later wilde en ik hoopte daarmee nog veel opties open te houden. Toen ik klaar was met de havo kwam ik erachter dat ik ontzettend veel mogelijkheden had als vervolgstudie en ik had geen idee wat ik moest kiezen. Wat mij vooral heeft geholpen om de definitieve keuze te maken is het praten met mensen in mijn omgeving. Ik heb aan veel kennissen gevraagd wat zij vroeger of nu studeerden en dat vergeleken met mijn interesses. Ook heb ik gevraagd wat ze bij mij vonden passen. Stewardess was een antwoord wat ik vaak hoorde bij het tweede, maar dat was het voor mij toch niet helemaal.  

    Een manager van mijn toenmalige bijbaantje bij de bioscoop studeerde zelf ook aan de opleiding Technische Bedrijfskunde en hij zei dat hij dacht dat dit echt iets voor mij was. Ik was enthousiast geworden over de inhoud van de opleiding en de mogelijkheden die er zijn in het beroepenveld. Daarna ben ik mezelf beter gaan oriënteren door een open dag en meeloopdag van deze Fontys-opleiding te bezoeken. Ik werd meteen enthousiast van de leuke sfeer die er op de locatie hing. Ik had een erg goed gevoel bij de opleiding en heb toen de keuze gemaakt om me in te schrijven! Ik ben nog altijd erg blij met deze keuze.   

    Waarom heb je ervoor gekozen om na de studie nog een master te gaan doen? 

    Ik heb zelf de eerste drie jaar van de middelbare school op het atheneum gezeten. Het ging me daar wel altijd moeilijk af, ik moest hard studeren en haalde met moeite een 6 voor mijn proefwerken. Ik ben in overleg met mijn mentor en vader overgestapt naar de havo. Toch heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik heel graag wilde weten of ik het niveau van de universiteit aan kon. Dit heeft meegespeeld in de keuze om na het hbo nog verder te studeren. Daarnaast leek me de master Supply Chain Management gewoon heel erg interessant, ik wilde de materie van deze opleiding graag aan mijn eigen kennis toevoegen.  

    Welke master heb je gevolgd en wat heb je geleerd bij deze opleiding? 

    Zoals ik al eerder vertelde heb ik de opleiding Supply Chain Management gedaan op Tilburg University. Er zijn eigenlijk twee belangrijke aspecten die ik hier geleerd heb. Allereerst natuurlijk de inhoud van de opleiding: waar je bij Technische Bedrijfskunde vooral leert kijken naar het verbeteren van interne bedrijfsprocessen, leer je bij Supply Chain Management naar het gehele netwerk van bedrijven te kijken en hoe je hier de processen zo optimaal mogelijk kunt inrichten. Daarnaast leer je op de universiteit toch wel op een iets andere manier naar problemen kijken, je kijkt meer vanuit een wetenschappelijk oogpunt naar problemen. Daarnaast leer je ook op een ander 'level' te denken. Ik kan dit moeilijk uitleggen. Een voorbeeld: waar je op het hbo veel bezig bent om theorieën afzonderlijk van elkaar te bestuderen, leer je hier veel meer verbanden te leggen en theorieën echt te integreren met elkaar. Dit is een extra 'denkslag' die ik heb geleerd op de universiteit.

    Heb je er al over nagedacht welke kant je in het werkveld op wilt?

    Ik vind het nog steeds erg moeilijk om precies te kiezen welke kant ik op wil. Supply Chain Management en Technische Bedrijfskunde zijn beiden brede opleidingen. Dat is ook precies waarom ik vanaf september een traineeship ga doen, waarbij ik twee jaar lang op drie verschillende functies ga werken om erachter te komen wat echt goed bij mij past. Ik weet wel dat consultancy en projectmanagement twee aspecten zijn die mij aantrekken in een baan. Dat is waar ik mij het eerste in wil verdiepen tijdens het traineeship. 

    Wat voor activiteiten heb je naast je studie Technische Bedrijfskunde bij Fontys kunnen ondernemen? 

    Ik heb altijd een bijbaantje bij de bioscoop gehad. Hier werkte ik één doordeweekse avond en een dag of avond in het weekend. Dit voelde voor mij helemaal niet zo als werken, het was namelijk ook altijd heel gezellig. Wij werkten in totaal met meer dan 50 medewerkers, met sommigen heb ik nu nog steeds contact. Daarnaast was ik ook wel redelijk actief bij de studievereniging BGE (Bedrijfskundig Genootschap Eindhoven). Ik ging vaak naar de feestjes die werden georganiseerd en vond het heel leuk om op een informele manier met mijn medestudenten om te gaan. Eén jaar heb ik de introductieweek voor nieuwe studenten mee georganiseerd. Ook was ik geregeld te vinden bij mijn vrienden en vriendinnen, om lekker samen te borrelen en bij te kletsen. Al met al: er is echt wel tijd om nevenactiviteiten te doen! 

    Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens je studiejaren bij Fontys in Eindhoven? 

    Wat ik heel leuk vond is dat veel docenten een achtergrond in het bedrijfsleven hebben. Het is erg interessant om erachter te komen wat de docenten hebben gedaan voordat ze docent werden. Er is zo’n diversiteit aan verschillende achtergronden aanwezig, dat het heel erg helpt om in gesprek te gaan om erachter te komen welk pad jij later wilt gaan bewandelen.

    De gastcolleges vond ik daarnaast altijd heel erg interessant. Ik kan me herinneren dat er eens een gastspreker van Vanderlande is komen vertellen over hun systemen en bedrijfsprocessen. De complexe omgeving waarin zij opereren heeft me super enthousiast gemaakt om later binnen een écht technisch of hightech bedrijf aan de slag te gaan.  

    Wat zou jij willen meegeven aan aankomend studenten die nog twijfelen over hun studiekeuze? 

    Jezelf goed oriënteren is heel erg belangrijk. Uiteindelijk ben jij diegene die de studie moet gaan doen, je maakt de keuze voor jezelf. Vrienden en familie kunnen je helpen erachter te komen welke opleidingen er allemaal zijn. Probeer daar goed uit te zoeken wat matcht met je eigen interesses en sterktes. Probeer de voor- en nadelen van de opleiding(en) met elkaar af te wegen, niet alleen inhoudelijk, maar kijk vooral ook naar wat je later met de opleiding kan worden.

    Meelopen of proefstuderen? Bekijk hier de opties!

    Sfeerafbeelding Fontys

    Meer alumni over Technische Bedrijfskunde

  • Alumnus Julia over Technische Bedrijfskunde

    Kun je jezelf kort voorstellen? 

    Ik ben Julia Bekkers. Geboren in 1998 en opgegroeid in Eindhoven. In deze mooie stad ben ik vervolgens ook gaan studeren en daarna blijven hangen. Vanuit de havo ben ik Technische Bedrijfskunde gaan studeren bij Fontys. Na het afstuderen ben ik begonnen met een pre-master omdat ik altijd dacht dat ik een master wilde gaan doen. De praktijk heeft uitgewezen dat ik veel liever 'on the job' leer dan vanuit zware universitaire literatuur. Na de korte ervaring op de universiteit ben ik tijdelijk gaan werken bij een bedrijf in de buurt zodat ik de rust had om te gaan zoeken naar een functie die goed bij mij zou passen. Deze zoektocht heeft mij geleid naar KWEEKERS waar ik de functie als AFAS ERP consultant vervul.  

    Waarom ben je Technische Bedrijfskunde gaan studeren? 

    Op de middelbare school kwam ik er al snel achter dat mijn interesse vooral bij de exacte vakken lag, daar was ik dan ook beter in dan bijvoorbeeld geschiedenis. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik het profiel N&G/N&T ben gaan doen. Ik had altijd al een gevoel dat ik iets met techniek/processen wilde gaan doen, maar wellicht ook ooit door wilde gaan groeien naar een managementfunctie. Om die reden ben ik gaan oriënteren op bedrijfskundige/management gerelateerde studies die iets met techniek en processen te maken hadden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Technische Bedrijfskunde bij Fontys. Hierbij heb ik ook specifiek gekozen voor Fontys omdat de manier waarop de opleiding georganiseerd is, mij erg aanspreekt; veel projecten in groepjes, snel en bij veel bedrijven in de keuken kijken met deze projecten en de theorie die je leert in de vakken pas je direct toe in de praktijk door deze projecten.

    Kun je de functie die je nu vervult op je werk toelichten?

    Momenteel werk ik bij KWEEKERS als AFAS ERP Consultant. KWEEKERS verzorgt implementatie, optimalisatie, support, beheer en maatwerk op de software van AFAS. Samen zorgen we ervoor dat bedrijven meer rendement uit de organisatie halen door processen te automatiseren met behulp van software. Eigenlijk vinden we ICT een tikkeltje aan de droge kant, maar processen en mensen die deze processen bedenken en tot leven brengen, vinden we rete interessant! Dit past ook goed bij mijn visie op ICT en het werk wat ik dagelijks doe in mijn huidige functie.  

    In mijn functie ben ik vooral bezig met het implementeren van AFAS bij bedrijven die er voor het eerst mee gaan werken, of het optimaliseren van de AFAS inrichting bij huidige gebruikers van het systeem. Ik zit met veel diverse bedrijven dagelijks rond de tafel (momenteel natuurlijk allemaal achter een eigen schermpje vanuit huis via MS Teams 😉) om te kijken hoe we de processen binnen de organisatie kunnen vertalen naar processen die in het systeem van AFAS ondergebracht kunnen worden. Hierbij ben ik altijd op zoek naar een optimale situatie voor alle partijen. Op onze website staan veel verhalen van mijn collega’s over hoe zij hun werk ervaren en wat zij dagelijks doen, neem vooral eens een kijkje in de blogs die over iedereen zijn gepost en onze teampagina.

    Na je afstuderen ben je aan het werk gegaan, hoe verliep deze overgang?

    Zoals ik al eerder heb beschreven heb ik eerst nog een korte omweg gemaakt. Ik ben niet meteen aan het werk gegaan. Een van de redenen was dat ik mezelf erg jong vond en nog niet het idee had dat ik alles van het studeren had gezien. Ik was 20 toen ik afstudeerde en vond dat nog een mooie leeftijd om te gaan onderzoeken of een master mogelijk ook bij mij zou passen. Uiteindelijk werd ik van mijn tijd op de universiteit minder gelukkig. Om die reden heb ik de keuze gemaakt toch te gaan werken. Allereerst ben ik gaan zoeken naar een tijdelijke functie zodat ik met alle rust kon uitzoeken waar ik gelukkig van zou worden. De overgang naar werk is bij mij soepel verlopen. Met de opleiding Technische Bedrijfskunde kan je een grote diversiteit aan functies bekleden en zijn er ook voldoende startersfuncties beschikbaar. Lang zoeken was dus niet nodig. Eenmaal aan het werk heb ik altijd het gevoel gehad dat ik de juiste competenties had ontwikkeld tijdens mijn opleiding om een goede start te kunnen maken.  

    Op welke manier komt wat je tijdens de opleiding Technische Bedrijfskunde hebt geleerd terug in je werk?

    De opleiding staat veelal bekend als een brede opleiding, dit merk ik ook in mijn werk. Ik merk dat ik diverse kennis van Technische Bedrijfskunde gebruik als basis. Voornamelijk gebruik ik de kennis over processen en hoe je bedrijfsprocessen kunt benaderen. Tijdens de opleiding leer je veel in processen te denken en bedrijfsprocessen te herkennen. Daarnaast is het vakjargon heel belangrijk. Dit kan gaan over financiële termen (deze leer je in mindere mate bij Technische Bedrijfskunde) of technische procestermen. In de opleiding leer je een bepaalde manier van denken en denkniveau, dit gebruik je later onbewust als basis voor alles.

    Wat voor activiteiten heb je naast je studie kunnen ondernemen?

    Als ik zin had kon ik naar alle leuke feestjes die de studievereniging organiseerde. Eerlijk gezegd heb ik hier niet altijd gebruik van gemaakt, maar de tijd had je hier zeker voor! Omdat ik al in Eindhoven woonde, had ik hier al een sociaal leven met sporten opgebouwd. Dit is dan ook de reden dat ik nooit op kamers ben gegaan of lid ben geworden van een studentenvereniging. Toch hoorde je op de opleiding genoeg medestudenten die dit wel deden. Het is per persoon verschillend hoeveel tijd je in de studie moet steken. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je alles goed weet te plannen je voldoende tijd over houdt voor ander leuke dingen! Een borrel of avondje stappen, daar kan natuurlijk altijd tijd voor gemaakt worden! 

    Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens je studiejaren bij Fontys in Eindhoven? 

    Ik denk de diversiteit van bedrijven die je te zien krijgt met de projecten of wanneer iemand een presentatie komt geven. Hiermee proef je stiekem al van het bedrijfsleven. Ook geeft het je een duidelijk beeld van hoe de theorie die je uit de boeken leert in de praktijk wordt gebruikt. Dit geeft ook inspiratie tijdens het leren.

    Wat zou jij willen meegeven aan aankomend studenten die nog twijfelen over hun studiekeuze?

    Alleen de juiste opleiding vinden is niet alles. Vele diverse scholen bieden dezelfde opleiding aan, maar in de sfeer en manier van lesgeven zitten daadwerkelijk wel verschillen. Toen ik eenmaal wist dat ik Technische Bedrijfskunde wilde gaan studeren ben ik bij diverse Hogescholen gaan kijken. Ik kreeg zeker niet altijd direct een enthousiast gevoel. Achteraf ben ik blij dat ik niet alleen naar het type opleiding heb gekeken, maar ook mijn gevoel heb gevolgd over de school, de docenten en de manier van lesgeven.

    Wil je de sfeer bij de opleiding proeven? Meld je aan voor een activiteit via deze pagina.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Meer alumni over Technische Bedrijfskunde

  • Alumnus Ashwin over Technische Bedrijfskunde

    Kun je jezelf kort voorstellen?  

    Hallo, ik ben Ashwin van Gennip, 24 jaar oud en afkomstig uit Eindhoven. In mijn vrije tijd ben ik veelal te vinden in de sportschool en in de weekenden vaak op festivals. 

    Waarom ben je Technische Bedrijfskunde gaan studeren?

    Na vmbo-t heb ik ervoor gekozen om havo te gaan doen. Tijdens deze periode ben ik actief gaan nadenken over wat ik later wilde gaan doen. Ik kwam uit op de splitsing tussen een economische of technische opleiding. Na het bezoeken van een open dag aan Fontys kwam ik al vrij snel uit op de definitieve keuze voor Technische Bedrijfskunde.  

    Kun je de functie die je nu vervult op je werk toelichten? 

    Direct na mijn studie ben ik begonnen bij VDL Enabling Technologies Group Eindhoven bv. Hier ben ik werkzaam als Factory Engineer voor de programma’s ASML NXE EUV, ASML Spares en Trumpf. Mijn takenpakket is heel divers, ik houd mij voornamelijk bezig met productieverstoringen oplossen/verminderen en structurele verbeterprojecten. Onder productieverstoringen wordt de productiegoederen klachtenstroom (leveranciers-, interne- en klantenklachten inleggen, oppakken en in de toekomst voorkomen) werkvoorbereidingen verstaan. Structurele verbeterprojecten zijn voornamelijk gericht op de Q-flow om de kwaliteit zoals de First Time Right, productfunctionaliteit of productie output en kwaliteit te verbeteren.  

    Na je afstuderen ben je aan het werk gegaan, hoe verliep deze overgang?  

    Tijdens mijn afstudeerfase werd ik veelvuldig benaderd door recruiters en bedrijven om op gesprek te komen voor de mogelijkheden binnen het bedrijf. Op dat moment twijfelde ik tussen een masteropleiding Operations Management and Logistics of werken. Uiteindelijk ben ik bij VDL ETG op gesprek geweest en een dag later ontving ik een telefoontje dat ik op arbeidsvoorwaarden gesprek kon komen. Op dat moment heb ik besloten om door middel van werkervaring kennis op te doen in een interessante sector. Zo is mijn transitie heel soepel gegaan zonder actieve sollicitaties. 

    Op welke manier komt wat je tijdens de opleiding Technische Bedrijfskunde hebt geleerd terug in je werk?  

    Voornamelijk de Lean aspecten, continue verbetering en Six Sigma komen veelvuldig terug in mijn huidige functie. De minor Operational Excellence die ik tijdens de studie Technische Bedrijfskunde heb gevolgd is hiervoor echt een toegevoegde waarde geweest. Daarnaast komen de veelzijdige projecten die binnen de opleiding werden gegeven terug in mijn werk. Rootcause analyses zijn dagelijkse kost, denk hierbij aan bijvoorbeeld 5xWhy, Ishikawa en DMAIC.  

    Wat voor activiteiten heb je naast je studie kunnen ondernemen? 

    Ik heb een lange tijd een bijbaan gehad als Logistics Coördinator bij Illumina. Daarnaast had ik een standaard studentenleven: stappen en festivals. Ik heb nooit actief deelgenomen aan een studenten- of studievereniging.  

    Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens je studiejaren bij Fontys in Eindhoven? 

    De affiniteit met kwaliteit en operations. Ik ben van plan om Six Sigma tot black belt niveau te tillen. 

    Wat zou jij willen meegeven aan aankomend studenten die nog twijfelen over hun studiekeuze?  
    Bezoek vooral open dagen, stel vragen aan studenten en ga ook eens in het werkveld kijken! Bel een bedrijf op of vraag een kennis of je een keer een dagje mee mag lopen bij diverse functies. Proef wat je later eventueel gaat doen, dan krijg je snel genoeg een idee of het iets is. 

    Sfeerafbeelding Fontys

    Meer alumni over Technische Bedrijfskunde

  • Alumnus Thom over Technische Bedrijfskunde

    Kun je jezelf kort voorstellen?

    Mijn naam is Thom Adams, ik ben 22 jaar en woon in Waalre. Eind 2019 ben ik afgestudeerd bij Fontys Technische Bedrijfskunde. Voordat ik bij Fontys ben gaan studeren heb ik havo (Economie & Maatschappij pakket) gevolgd op het Sint-Joris College in Eindhoven. Inmiddels werk ik bijna een jaar bij VDL GL Precision in Eindhoven.

    VDL GL Precision maakt hoog nauwkeurige fijnmechanische onderdelen voor de machines van onder andere ASML, Thermo Fisher en de Lucht- en ruimtevaart. Het unieke aan VDL GL Precision is dat bijna alles ‘in-house’ gemaakt kan worden door middel van 10+ verschillende productieafdelingen, inclusief een grote cleanroom. Ik werk hier samen met 185 collega’s. Het bedrijf is extreem aan het groeien, de verwachting is dat we over 3 jaar richting de 260+ medewerkers gaan. Binnenkort wordt er ook een compleet nieuwe fabriekshal bijgebouwd.

    Waarom ben je Technische Bedrijfskunde gaan studeren?

    Ik vond mijn studiekeuze heel erg lastig, ik had een Economie & Maatschappij pakket maar vond de techniek en de hightech bedrijven in de regio altijd al erg interessant. Technische bedrijfskunde was voor mij de perfecte balans tussen de verschillende aspecten (Mens, Organisatie, Techniek en Economie) binnen een technische bedrijf. Het werken in projectgroepen bij bedrijven gedurende de opleiding en de vele loopbaanmogelijkheden spraken mij erg aan.

    Kun je de functie die je nu vervult op je werk toelichten?

    Op het moment ben ik Operations Trainee bij VDL GL Precision. Dit is een tweejarig Management Traineeship programma waarin ik allerlei verbeter- en implementatieprojecten mag uitvoeren bij verschillende afdelingen. Daarnaast ben ik onlangs verantwoordelijk geworden voor de logistieke taken en het productieproces van een van de productieafdelingen. Een Traineeship biedt mij de kans om zo veel mogelijk van de organisatie te zien en te kijken waar mijn interesses liggen. Naast mijn dagelijkse werkzaamheden ga ik vanuit VDL een Management opleiding volgen. Het Traineeship stoomt mij klaar om dadelijk te starten op een mooie positie als bijvoorbeeld manager van meerdere productieafdelingen of als Project Manager. 

    Na je afstuderen ben je aan het werk gegaan, hoe verliep deze overgang?

    De overgang van studeren naar werken beviel mij goed. Ik had al vrij snel voor mijzelf besloten dat ik graag een traineeship wilde doen. Ik wist nog niet precies welke functie bij mij zou passen, daarom ben ik erg blij met de vrije rol die ik nu heb binnen het bedrijf zodat ik kan ontdekken waar mijn interesses liggen. Daarnaast biedt technische bedrijfskunde de kans om al bij veel bedrijven in de keuken te kijken door middel van projecten. Hierdoor raak je al een beetje gewend aan de werkvloer en de verwachtingen die er zijn.

    Op welke manier komt wat je tijdens de opleiding Technische Bedrijfskunde hebt geleerd terug in je werk?

    Vooral de projectmatige aanpak, theoretische modellen en tools pas ik veel toe om problemen te tackelen. Daarnaast heb ik tijdens mijn studie in projectgroepen met veel verschillende typen mensen moeten omgaan, hier heb ik ook veel van geleerd en dit is iets waar je in het werkleven ook mee wordt geconfronteerd.  Niet iedereen is altijd even enthousiast of actief, toch moet je deze mensen proberen mee te krijgen. Ook heb je als technische bedrijfskundige zeker een voorsprong op de rest omdat je al zo actief bent geweest bij echte bedrijven door middel van projecten. Veel dingen die ik heb gezien bij de bedrijven waar ik in de keuken heb kunnen kijken kan ik toepassen bij het bedrijf waar ik nu werk.

    Wat voor activiteiten heb je naast je studie kunnen ondernemen?

    De studie staat je zeker niet in de weg om je hobby’s te kunnen doen. Ik heb naast mijn studie gehockeyd bij Oranje Rood in Eindhoven, hier trainde ik twee keer per week en nog een wedstrijddag op zondag. Daarnaast heb ik de laatste twee jaar van de studie een bijbaantje gehad. Maar het belangrijkste, ik heb vooral veel van het studentenleven kunnen genieten! Er was genoeg tijd om Stratumseind te verkennen. 

    Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens je studiejaren bij Fontys in Eindhoven?

    Tijdens mijn studie heb ik projecten gedaan en stage gelopen bij onder andere ASML, Philips, VDL en Damen Shipyards. Ik ben het meeste geïnspireerd bij mijn afstudeerstage bij ASML. Hier mocht ik naast mijn afstudeeronderzoek ook meelopen met mijn stagebegeleider. Zij was de Productieleider van een aantal afdelingen in de Cleanroom. Ik vond het heel erg interessant om te zien hoe zij de verschillende afdelingen managede, daarnaast mocht ik ook bij veel gesprekken en vergaderingen van het hogere management zitten. Zo kreeg ik ook op strategische niveau een kijkje in de keuken. Onder andere deze stage bij ASML en de projecten bij de andere bedrijven hebben mijn interesse gewekt voor de hightech industrie.

    Wat zou jij willen meegeven aan aankomend studenten die nog twijfelen over hun studiekeuze?

    Ik wist tijdens mijn studiekeuze niet welke richting ik op wilde. Daarom heb ik voor een hele brede opleiding gekozen. Gelukkig is dit voor mij goed afgelopen en ben ik heel blij met de keuze die ik heb gemaakt. Ik zou de aankomende studenten willen meegeven niet alleen te kijken naar welke opleiding je leuk lijkt, maar ook te kijken welke functies/vakgebieden je interesses wekken.

    Misschien ken je mensen in je omgeving die iets doen wat je interessant lijkt of eventueel kan je ook eens zoeken op LinkedIn naar personen met een leuke functie. Benader deze mensen en vraag ze eens hoe hun dag eruit ziet op het werk en wat zij hebben gestudeerd. Terugkijkend had dit mij ook meer zekerheid kunnen geven in mijn studiekeuze.

    Plan ook vooral een meeloopdag in en ervaar eens hoe een dag eruit ziet van een Technische Bedrijfskunde student. 

    Meelopen of proefstuderen? Bekijk hier de opties!

    Sfeerafbeelding Fontys

    Meer alumni over Technische Bedrijfskunde

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys
    Sfeerafbeelding Fontys

    Het machinepark van VDL GL Precision is uitgerust met extreem nauwkeurige machines. Deze moeten bewerkingen uitvoeren binnen het bereik van 0,01 cm. Een van de productieprocessen bij VDL GL Precision is laser welding, op de foto zie je een laser machine. Deze machine kan een hoog nauwkeurige las maken op het product.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Een cleanroom is een ruimte waar (bijna) geen stofdeeltjes in de lucht zweven. Deze ruimte is geïsoleerd en kan je alleen betreden via een sluis.

    Alles in deze ruimte is extreem schoon. Er mogen geen deeltjes op de producten van de klant zitten, dit kan extreme gevolgen hebben voor de machine waar het product uiteindelijk in wordt gemonteerd.

    De cleanroom is de laatste stap in het productieproces, hier komen alle onderdelen samen en worden gemonteerd tot eindproduct.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Bij VDL GL Precision wordt bij alle producten na het frezen en draaien onder een microscoop bekeken of er geen bramen aanwezig zijn.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Op deze foto is een draai machine te zien met robot. De robot kan de machine beladen met producten, op deze manier kan er 24/7 geproduceerd worden. Veel van de machines bij VDL GL zijn uitgerust met een robot. Sommige robots zijn gemonteerd op een rails en kunnen meerdere machines beladen.

  • Alumnus Werner over Technische Bedrijfskunde

    Ik ben Werner Geurts van Kessel, 29 jaar oud en heb de opleiding Technische Bedrijfskunde (voltijd) in 2016 afgerond.

    Studiekeuze

    Toen ik in 5 vwo op zoek ging naar een opleiding kwam ik al vrij snel bij Technische Bedrijfskunde. Processen optimaliseren, mensen helpen en op allerlei afdelingen actief zijn, dat leek me wel wat. Ik ben begonnen op de Technische Universiteit in Eindhoven, maar hier bleek het allemaal wat te theoretisch te zijn. ‘Waarom werken theorieën en hoe kan ik bewijzen dat deze goed zijn?’ Dat was niks voor mij. Ik vroeg me dus af: “Is dit dan wel de studie voor mij?” en heb toen de overstap gemaakt naar Fontys in Eindhoven. Ik kwam er heel snel achter dat dit de perfecte studie was voor mij! De theorie toepassen in plaats van valideren.

    Over mijn studietijd

    Uiteraard waren er ook onderwerpen en vakken die ik minder interessant vond, zoals klantonderzoeken. Maar het fijne aan de opleiding vond ik dat je er achter komt wat je wel en niet leuk vindt. Je kunt je erg breed oriënteren en komt er ook achter waar je goed in bent. Elk half jaar ben je met een projectgroep in een bedrijf aan het werk met opdrachten die voor het bedrijf ook belangrijk zijn. Je loopt dus eigenlijk continu stage, dit vond ik heel leuk en leerzaam. Behalve kennis en vaardigheden bouw je zo een netwerk op, wat erg waardevol is wanneer je het bedrijfsleven in gaat.

    Na het afstuderen

    Zo ben ik bij mijn afstudeerbedrijf, MTA B.V., blijven hangen voor mijn eerste baan als Process Engineer. Mijn taak was hier het optimaliseren van diverse bedrijfsprocessen. Mijn eerste opdracht was om mijn afstudeeronderzoek, het verminderen van de benodigde ruimte en doorlooptijd per project, verder uit te werken en te implementeren. De overstap liep voor mij dus vrij gemakkelijk.

    Bij MTA ben ik er wel achter gekomen dat de theorie en de praktijk niet altijd hetzelfde zijn. De ‘urban legend’ uit ‘How I Met Your Mother’ van de architect die een bibliotheek ontwerpt, maar vergeet het gewicht van de boeken mee te rekenen waardoor het gebouw verzakte, geldt ook voor Technische Bedrijfskunde. Ik kreeg carte blanche om het nieuwe magazijn van MTA te ontwerpen. Dit had ik helemaal uitgedacht en klopte helemaal. Ik was alleen vergeten de kwetsbare oppervlaktebehandeling mee te nemen waardoor dit materiaal bij het picken direct beschadigd en dus onbruikbaar zou zijn. Direct volledig in de processen zonder praktijkervaring bleek niet het juiste pad voor mij. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere baan. Het heeft ongeveer een maand geduurd om iets nieuws te vinden, weer via mijn netwerk.

    Op naar een nieuwe baan!

    Ik heb in 2017 de overstap gemaakt naar Berkvens B.V. waar ik als werkvoorbereider in de Stalen Kozijnen Fabriek aan de slag ging. Het doel was beginnen met werkvoorbereiding en in de loop der jaren te groeien naar procesverbeteringen, dat is namelijk mijn passie. Dit is me ook gelukt! Toen ik de werkvoorbereiding onder de knie had, ben ik steeds meer tijd gaan besteden aan kleine verbeterprocessen. Denk hierbij aan voorraad verlagen door slimmer inkopen, kwaliteitscontrole in de keten organiseren (dus niet alleen bij jezelf, maar ook bij leveranciers) en het upgraden van een machine om de output te verhogen.

    In 2020 ben ik gevraagd om te helpen bij een procesoptimalisatie aan de commerciële kant, waar we alle indirecte processen onder de loep hebben genomen en hier verbeteringen voor hebben blootgelegd. Dit deed ik nog naast de rol van werkvoorbereider.

    Mijn droombaan

    In maart 2021 ben ik de rol van Business Analist gaan vervullen binnen Berkvens. Hier richt ik me voor 100% van de tijd op procesoptimalisaties, mijn droom. Nu ben ik met behulp van een Value Stream Map en de Black-Box benadering de processen aan de woningbouw kant van de organisatie in kaart aan het brengen. We beginnen met het vastleggen van de ‘IST-situatie’, gaan dan in korte tijd naar een uniforme werkwijze en uiteindelijk gaan we werken naar de ‘SOLL-situatie’.

    Terugblik op Technische Bedrijfskunde

    Nu heb ik een aantal theorieën genoemd die ik geleerd heb op de opleiding, maar het belangrijkste wat ik heb geleerd, is het denken in oplossingen en de helikopterview houden. Dit is iets wat, mede door de opleiding, door mijn aderen stroomt. Ik dacht altijd dat dit heel normaal was en iedereen zo denkt, maar dit blijkt in de praktijk toch net wat anders. Dit is juist iets wat bij uitstek een Technisch Bedrijfskundige in zich heeft en waar wat mij betreft de belangrijkste toegevoegde waarde zit. Daarnaast zijn er heel wat theorieën die je zo vaak toepast dat ik het niet eens meer door heb. Zoals de planmatige aanpak van een project volgens de PDCA-cirkel. Al met al is Technische Bedrijfskunde de prefecte opleiding voor mij geweest om mijn passie te vinden en elke dag weer te kunnen realiseren.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Meer alumni over Technische Bedrijfskunde

    Studententijd (2011)

    Werner als student (2011)