Alumnus Werner over Technische Bedrijfskunde

Ik ben Werner Geurts van Kessel, 29 jaar oud en heb de opleiding Technische Bedrijfskunde (voltijd) in 2016 afgerond.

Studiekeuze

Toen ik in 5 vwo op zoek ging naar een opleiding kwam ik al vrij snel bij Technische Bedrijfskunde. Processen optimaliseren, mensen helpen en op allerlei afdelingen actief zijn, dat leek me wel wat. Ik ben begonnen op de Technische Universiteit in Eindhoven, maar hier bleek het allemaal wat te theoretisch te zijn. ‘Waarom werken theorieën en hoe kan ik bewijzen dat deze goed zijn?’ Dat was niks voor mij. Ik vroeg me dus af: “Is dit dan wel de studie voor mij?” en heb toen de overstap gemaakt naar Fontys in Eindhoven. Ik kwam er heel snel achter dat dit de perfecte studie was voor mij! De theorie toepassen in plaats van valideren.

Over mijn studietijd

Uiteraard waren er ook onderwerpen en vakken die ik minder interessant vond, zoals klantonderzoeken. Maar het fijne aan de opleiding vond ik dat je er achter komt wat je wel en niet leuk vindt. Je kunt je erg breed oriënteren en komt er ook achter waar je goed in bent. Elk half jaar ben je met een projectgroep in een bedrijf aan het werk met opdrachten die voor het bedrijf ook belangrijk zijn. Je loopt dus eigenlijk continu stage, dit vond ik heel leuk en leerzaam. Behalve kennis en vaardigheden bouw je zo een netwerk op, wat erg waardevol is wanneer je het bedrijfsleven in gaat.

Na het afstuderen

Zo ben ik bij mijn afstudeerbedrijf, MTA B.V., blijven hangen voor mijn eerste baan als Process Engineer. Mijn taak was hier het optimaliseren van diverse bedrijfsprocessen. Mijn eerste opdracht was om mijn afstudeeronderzoek, het verminderen van de benodigde ruimte en doorlooptijd per project, verder uit te werken en te implementeren. De overstap liep voor mij dus vrij gemakkelijk.

Bij MTA ben ik er wel achter gekomen dat de theorie en de praktijk niet altijd hetzelfde zijn. De ‘urban legend’ uit ‘How I Met Your Mother’ van de architect die een bibliotheek ontwerpt, maar vergeet het gewicht van de boeken mee te rekenen waardoor het gebouw verzakte, geldt ook voor Technische Bedrijfskunde. Ik kreeg carte blanche om het nieuwe magazijn van MTA te ontwerpen. Dit had ik helemaal uitgedacht en klopte helemaal. Ik was alleen vergeten de kwetsbare oppervlaktebehandeling mee te nemen waardoor dit materiaal bij het picken direct beschadigd en dus onbruikbaar zou zijn. Direct volledig in de processen zonder praktijkervaring bleek niet het juiste pad voor mij. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere baan. Het heeft ongeveer een maand geduurd om iets nieuws te vinden, weer via mijn netwerk.

Op naar een nieuwe baan!

Ik heb in 2017 de overstap gemaakt naar Berkvens B.V. waar ik als werkvoorbereider in de Stalen Kozijnen Fabriek aan de slag ging. Het doel was beginnen met werkvoorbereiding en in de loop der jaren te groeien naar procesverbeteringen, dat is namelijk mijn passie. Dit is me ook gelukt! Toen ik de werkvoorbereiding onder de knie had, ben ik steeds meer tijd gaan besteden aan kleine verbeterprocessen. Denk hierbij aan voorraad verlagen door slimmer inkopen, kwaliteitscontrole in de keten organiseren (dus niet alleen bij jezelf, maar ook bij leveranciers) en het upgraden van een machine om de output te verhogen.

In 2020 ben ik gevraagd om te helpen bij een procesoptimalisatie aan de commerciële kant, waar we alle indirecte processen onder de loep hebben genomen en hier verbeteringen voor hebben blootgelegd. Dit deed ik nog naast de rol van werkvoorbereider.

Mijn droombaan

In maart 2021 ben ik de rol van Business Analist gaan vervullen binnen Berkvens. Hier richt ik me voor 100% van de tijd op procesoptimalisaties, mijn droom. Nu ben ik met behulp van een Value Stream Map en de Black-Box benadering de processen aan de woningbouw kant van de organisatie in kaart aan het brengen. We beginnen met het vastleggen van de ‘IST situatie’, gaan dan in korte tijd naar een uniforme werkwijze en uiteindelijk gaan we werken naar de ‘SOLL situatie’.

Terugblik op Technische Bedrijfskunde

Nu heb ik een aantal theorieën genoemd die ik geleerd heb op de opleiding, maar het belangrijkste wat ik heb geleerd, is het denken in oplossingen en de helikopterview houden. Dit is iets wat, mede door de opleiding, door mijn aderen stroomt. Ik dacht altijd dat dit heel normaal was en iedereen zo denkt, maar dit blijkt in de praktijk toch net wat anders. Dit is juist iets wat bij uitstek een Technisch Bedrijfskundige in zich heeft en waar wat mij betreft de belangrijkste toegevoegde waarde zit. Daarnaast zijn er heel wat theorieën die je zo vaak toepast dat ik het niet eens meer door heb. Zoals de planmatige aanpak van een project volgens de PDCA cirkel. Al met al is Technische Bedrijfskunde de perfecte opleiding voor mij geweest om mijn passie te vinden en elke dag weer te kunnen realiseren.

Sfeerafbeelding Fontys

Meer alumni over Technische Bedrijfskunde

Studententijd (2011)

Werner als student (2011)