Sprint naar content

Studenten over Technische Bedrijfskunde

  • Bart over Technische Bedrijfskunde

    Mijn naam is Bart van de Loo, ik ben 19 jaar. Ik zit momenteel in het tweede studiejaar van de opleiding Technische Bedrijfskunde. Ik woon nog thuis, in Esch (Noord-Brabant) en voetbal daar ook wekelijks. Ook ben ik regelmatig in de sportschool te vinden en spreek ik veel met vrienden af.

    Over mijn studiekeuze

    Ik heb gekozen voor de hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde omdat ik het erg leuk vind om processen te verbeteren. Hier ben ik achter gekomen door proefstudeerdagen en meeloopdagen te volgen bij deze opleiding. Ik merkte dat ik het leuk vond om met verschillende soorten mensen een oplossing te zoeken voor problemen in de logistiek en productie.

    Het eerste studiejaar

    Het eerste jaar vond ik erg leuk omdat je veel bezig bent met projecten. Hierdoor hield ik motivatie om andere vakken bij te houden; deze komen namelijk terug in de projecten. Helaas heeft corona het lastig gemaakt om in de laatste twee periodes nog altijd evenveel motivatie te houden maar leer ik hier ook steeds beter mee omgaan.

    De docenten

    Dan nu wat over onze docenten! De docenten verschillen natuurlijk heel erg van elkaar. De ene docent is direct in het onderwijs gestapt omdat dit zijn/haar passie is terwijl de ander al jaren in het bedrijfsleven werkzaam is. Meestal vind ik de mensen die in het bedrijfsleven actief zijn geweest de beste docenten omdat deze echt uit ervaring kunnen spreken en hierdoor het verhaal wat ze proberen over te brengen beter overkomt. Desondanks dat ik meestal deze docenten prefereer zijn er op de opleiding zeker ook hele goede en gemotiveerde docenten die weinig tot geen ervaringen hebben uit het bedrijfsleven die juist heel erg goed weten hoe jij de opleiding zo goed mogelijk behaald.

    Het allerleukst

    Het allerleukst binnen de opleiding Technische Bedrijfskunde vind ik op dit moment ons lopende project bij Legrand AV. Er is een vraag vanuit dit bedrijf gekomen om het magazijn helemaal opnieuw in te richten omdat de picktijden gewoon heel erg hoog liggen vergeleken met de andere franchises binnen het moederbedrijf van Legrand. Het leuke hiervan vind ik het in contact zijn met de mensen in het bedrijf en echt invloed hebben op wat er in het bedrijf gaande is.

    Ik vind het heel erg leuk om op bedrijfsbezoeken te gaan en bij bedrijven projecten uit te voeren. Dit komt vooral omdat je vaak heel serieus wordt genomen en mensen echt luisteren naar hoe jij naar de processen kijkt en denkt dat de processen verbeterd kunnen worden.

    Een project

    Een voorbeeld van een afgerond project is de bakjesfabriek (leerjaar 1). Hier was er een fictief bedrijf dat ging uitbreiden van een afzet van 1.000 bakjes per jaar naar 1.000.000 bakjes per jaar. Dit moesten wij realiseren door het fictief huren van een pand, het aanschaffen van machines, het inhuren van werknemers en het inkopen van materialen. Hierbij komt natuurlijk heel veel te kijken en ik heb veel plezier gehad om met mijn groepsleden te discussiëren over hoe dit het beste aangepakt kan worden.

    Uitdagingen

    Het lastige aan de opleiding vind ik vooral motivatie behouden voor de vakken die mij minder interesseren. Een voorbeeld is bedrijfseconomie, ik heb een natuurprofiel gevolgd tijdens mijn middelbare school carrière waardoor er weinig werd gefocust op de economie. Hierdoor ben ik met een kleine achterstand begonnen aan dit vak waardoor het lastig is om ondanks dat ik het geen leuk vak vind alles bij te blijven houden.

    In het begin van de Corona-crisis was het natuurlijk heel erg wennen aangezien ik nog geen ervaring had gehad met online onderwijs. Dit heeft er bij mij vooral voor gezorgd dat ik veel minder motivatie had om lessen productief bij te wonen. In de loop van de tijd heb ik het voor elkaar gekregen om extra motivatie uit mezelf te halen door alle afleiding thuis weg te halen en meer te focussen. Heel gek misschien maar het heeft er echt voor gezorgd dat ik het ook echt leuker vind om lessen bij te wonen.

    Bedrijfsbezoek

    Het leukste wat ik tot nu toe heb meegemaakt was het bedrijfsbezoek bij VDL Buschassis. Ik ken iemand die daar werkzaam is en heb hier dus geregeld dat ik in jaar 1 hier een bedrijfsbezoek heb kunnen doen met de projectgroep. Hier heb ik allerlei nieuwe innovaties en productietechnieken gezien die VDL aan het ontwikkelen is voor bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens.

    Tip voor studiekiezers

    Iets wat ik zou mee willen geven aan studiekiezers is vooral dat je moet nagaan bij jezelf of je later echt deze richting op wilt gaan. Je kunt met deze opleiding nog veel kanten op maar zit de richting die jij graag op wil daar ook wel bij? Oriënteer je goed en bezoek daarom ook (online) proefstudeerdagen en voorlichtingen!

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Bart van de Loo

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Technische Bedrijfskunde

  • Sander over Technische Bedrijfskunde

    Mijn naam is Sander Kuipers en ik ben 22 jaar jong. Ik zit momenteel in het derde studiejaar van de opleiding Technische Bedrijfskunde. Ik woon samen met één huisgenoot in een appartement in Eindhoven en ben hier gaan wonen voor mijn studie. Ik ben een sociaal persoon die graag betrokken is, vandaar dat ik actief ben binnen meerdere commissies en voorzitter ben van de studentenfractie van de Instituten Medezeggenschapsraad (IMR). Buiten de studie om trek ik veel op met vrienden.

    Over mijn studiekeuze

    Voordat ik begon aan de studie Technische Bedrijfskunde, heb ik de mbo bbl opleiding Mechatronica gevolgd. Voor deze opleiding werkte ik vier dagen per week bij AAE B.V. als leerling monteur en ging ik één dag per week naar school. Tijdens deze opleiding kwam ik er al snel achter dat ik meer zou willen doen dan alleen monteren en heb ik verschillende oriënterende gesprekken gehad met verschillende managers binnen AAE B.V. Aan de hand van deze gesprekken vond ik hbo werktuigbouwkunde en hbo Technische Bedrijfskunde interessant. Uiteindelijk heb ik de afweging gemaakt of ik mezelf over tien jaar als een engineer zie of als een projectleider/manager. Hierop was het antwoord dat mijn ambitie meer richting een managersfunctie ging en zo heb ik dus gekozen om aan de studie Technische Bedrijfskunde te beginnen.

    Het eerste studiejaar

    Aan de start van het eerste studiejaar merkte ik al snel dat er een degelijk verschil is wat betreft de manier van onderwijs geven tussen het mbo en hbo. Het grootste verschil wat ik ervaarde was dat we sneller door de stof gingen. Waar je op het mbo twee tot drie lessen over deed, doe je op het HBO in één les. Ik persoonlijk ervaarde dit als prettig, omdat ik wel van doorpakken houd.

    Tijdens de eerste weken werd mij aangeboden om deel te nemen aan het SNEL-stroom programma. Dit houdt in dat je je propedeuse in één half jaar probeert te halen. Dit werd mij aangeboden, omdat ik een technisch mbo diploma heb. Ik heb dit programma positief afgesloten.  

    De docenten

    Wat ook een verschil is tussen het mbo en hbo, is de sfeer tussen de studenten en de docenten. Waar het op het mbo af en toe lastig is om contact op te zoeken met docenten, is dat niet met de docenten op het hbo. Op het hbo word je als een volwassenen behandeld en zijn studenten en docenten gelijk aan elkaar. Dit maakt het ook gemakkelijker om contact te zoeken met docenten als je vragen hebt.

    “Dit zorgt ervoor dat je een hechte vriendschap kan opzetten met je projectgenoten wat goed en gezellig is voor je sociale vaardigheden.”

    Het leukste

    De studie Technische Bedrijfskunde is projectmatig opgezet. Dit houdt in dat je bezig bent met verschillende projecten in de loop van je studie en de vakken die je krijgt sluiten aan bij je project. Hierdoor is het mogelijk om de theoretische kennis die je opdoet tijdens de colleges gelijk toepasbaar te maken binnen je projecten. Ikzelf vind dit een fijne manier van leren, omdat je je kennis direct kan toetsen in de praktijk.

    Doordat deze studie projectmatig opgezet is, zijn er ook geen klassen zoals die op het mbo/havo zijn. Je bent ingedeeld in een projectgroep van circa zes personen en met deze groep volg je twee periodes alle colleges, projecten, enz. gezamenlijk. Dit zorgt ervoor dat je een hechte vriendschap kan opzetten met je projectgenoten wat goed en gezellig is voor je sociale vaardigheden. Door de verschillende projectgroepen waarin ik was ingedeeld, heb ik een sociaal netwerk weten te creëren binnen Eindhoven.

    Wat ik lastig vond

    Omdat je op het hbo als een volwassenen behandeld wordt, krijg je ook vrijheid. Vrijheid in het volgen van de colleges, in je eigen studeermomenten bepalen en huiswerk maken. In het begin was het even wennen aan deze vrijheid. Als je iets van iemand zou willen weten/hebben, moet je er zelf achteraan gaan. Uiteindelijk heb ik een juiste afweging gevonden die werkt voor mij, waardoor ik (nog) zonder vertraging mijn studieloopbaan doorloop.

    Door de corona omstandigheden is de vorm van les geven veranderd, nu is het voornamelijk digitaal. Ikzelf ervaar dit niet als prettig. Ik ben uiteindelijk gewend geraakt aan het werken op afstand, maar mijn voorkeur gaat uit naar een fysieke omgeving.

    Toffe kansen

    Buiten mijn studie om ben ik ook actief binnen verschillende commissies en ben ik de voorzitter van de studentenfractie van de instituten medezeggenschapsraad (IMR). Als voorzitter van de IMR leer ik veel nieuwe vaardigheden zoals voorzitterschap, professionele communicatie en blijf ik op de hoogte wat er binnen het instituut speelt.

    Tip voor studiekiezers

    Als tip zou ik graag willen meegeven dat je studiekeuze niet bepalend is voor je loopbaan. Als je een keuze maakt om een bepaalde studie te volgen, is het nog altijd mogelijk om – eventueel na je studie – een andere richting te kiezen. Blijf continu de vraag; “Wat wil ik over tien jaar bereikt hebben” aan jezelf stellen.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Sander Kuipers

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Technische Bedrijfskunde

  • Rob en Ruth in hun 3e jaar stage

    Rob Simons is 26 jaar oud en zit nu in zijn vierde jaar Technische Bedrijfskunde. Voordat Rob bij Technische bedrijfskunde terecht kwam heeft hij eerst mbo Mechatronica gestudeerd en hierna werktuigbouwkunde, helaas heeft hij deze opleiding niet af kunnen maken. Rob komt uit Midden Limburg en is dol op pretparken en achtbanen, flipperkasten en sport het liefst niet te veel. Rob wil al vanaf groep 3 bij Vekoma werken om achtbanen te ontwerpen en te bouwen.

    Ruth Puts is 23 jaar en zit ook in het vierde jaar van Technische Bedrijfskunde. Ruth en Rob hebben elkaar leren kennen tijdens de vorige opleiding, Ruth studeerde industrieel product ontwerp, deze opleiding zat samen met Werktuigbouwkunde. Ruth is net zoals Rob dol op pretparken en achtbanen, verder tekent ze graag en kijkt ze graag serie.

    Hoe zijn jullie bij Vekoma terecht gekomen?

    Tijdens het derde leerjaar Technische Bedrijfskunde moesten we opzoek naar een stage. Ik (Rob) had in het begin al gesolliciteerd bij Vekoma voor een stageplek, echter kreeg ik al snel te horen dat ze mij moesten afwijzen omdat het bedrijf vanwege corona geen begeleiding aan stagiaires kon bieden. We hebben hierna veel bedrijven aangeschreven om een stage te vinden, we hebben het geprobeerd via warme en koude contacten maar helaas zonder succes. Ik (Rob) heb hierna een verbinder aangesproken op LinkedIn, hierdoor kwam ik in contact met de directeur van Vekoma. De directeur bood Rob een opdracht aan, deze opdracht was echter wel te groot voor 1 persoon en daarom hebben we besloten de opdracht samen te gaan doen.

    Wat is Vekoma voor bedrijf?

    Vekoma is een achtbaan fabrikant, die begonnen is als dorps Smit in Vlodrop in het jaar 1926. Vekoma maakte eerst landbouwwerkvoertuigen, hiermee kon je bijvoorbeeld het land omploegen. Hierna is Vekoma staalconstructies gaan maken, voornamelijk voor de mijnbouw in Zuid Limburg. Vanaf de jaren 80 is Vekoma zich gaan richtten op attracties, met name achtbanen, maar ze hielden zich ook bezig met projecten als de Villa Volta in de Efteling. In 2018 is het bedrijf in handen gekomen van een Japanse multinational Sansei Technologies. Vekoma heeft ongeveer 300 man personeel, waarvan er ongeveer 150 op de engineering zitten. Ondanks dat Vekoma onderdeel is van een Multinational voelden we ons er wel thuis, ze noemen het ook wel een uit de kluiten gewassen familie bedrijf.

    De opdracht

    We moesten voor onze opdracht onderzoeken hoe we een efficiëntieslag konden maken op de engineeringsafdeling. Deze afdeling bestond uit 6 sectoren; de staalconstructie van de achtbanen en de trappen ernaast (track engineering) , de treintjes (vehicle engineering), research en development, support van de engineering, systems engineering. Deze afdelingen werden verdeeld zodat er 2 losse opdrachten ontstonden.

    Het advies

    Om tot een advies te komen hebben we veel interviews afgenomen, uit deze interviews volgde een lijst met verbeterpunten. Een van de verbeterpunten was het veranderen van de projectaanpak. Op dit moment wordt ieder project op dezelfde manier aangepakt, of het nou een achtbaan is die al een keer is gebouwd of dat er een nieuw project opgezet wordt. Er wordt op dit moment op alle 6 de afdelingen tegelijk aan één project gewerkt. Ze starten met het uitwerken van een concept hierna worden er schetsen en berekeningen gemaakt en als laatste wordt er in sommige gevallen een haalbaarheidsstudie gedaan waarna de schetsen worden uitgewerkt tot productietekeningen. Uit ons onderzoek bleek dat dit proces niet werkt voor nieuwe soorten achtbanen. Een voorbeeld hiervan is de achtbaan FLY in Phantasialand. We hebben daarom aangeraden om de SCRUM methode te gaan gebruiken, je werkt in een team met korte sprints waarna een deel van het product opgeleverd wordt. Hierdoor is er minder kans op miscommunicatie tussen afdelingen en kan er tijd en geld bespaard worden.

    De juiste persoon op de juiste plaats was ook een van deze adviezen. Op dit moment wordt er iemand op een project gezet van het begin tot het eind in plaats van te kijken naar wat een medewerker leuk vind om te doen of waar hij graag beter in wil worden. Het advies luidde daarom ook; maak een engineeringspool binnen de afdelingen. Binnen deze pool kunnen de werkzaamheden gebaseerd worden op de skills van een medewerker. Deze skills worden in kaart gebracht, waarna er bij elk project gekeken kan worden naar welke skills er nog nodig zijn? Op deze manier hebben medewerkers meer plezier in hun werk en blije medewerkers zijn vaak het productiefst.

    Het laatste grote punt was de planning. Op dit moment moesten de engineers zelf veel plannen, elke week werd er ongeveer 80 uur aan de planning besteed. Daarom hebben we geadviseerd om een planner aan te nemen, de engineers hoeven zich niet meer bezig te houden met het plannen maar enkel met het halen van de planning.

    De planning die gemaakt wordt is heel gedetailleerd, wanneer je er ook maar iets van zou afwijken loopt de planning in de soep. Hierom hebben we geadviseerd om een globalere planning te maken en te werken met deadlines. Er ontstaat een lijst met werkzaamheden die gedaan moeten zijn voor de deadline maar de medewerkers mogen zelf bepalen op welk moment ze dit doen. Ze hebben elke afdeling ook een advies gegeven waar volgens hun de punten zaten waar winst behaald kon worden.

    Hoe hebben jullie de werkomgeving en begeleiding ervaren?

    De opdrachtgevers waren erg betrokken omdat ze een groot belang hadden bij de efficiëntieslag. Wanneer je 5/10% kunt winnen op 150 medewerkers scheelt dat veel. De opdrachtgevers gaven aan het eind van de stage wel aan dat ze een beetje sceptisch waren omdat we in een omgeving kwamen met ervaren engineers en Technische Bedrijfskundigen. Ze zeiden dat ze al snel verrast waren door de dingen die wij boven tafel hebben gehaald. We hebben ook echt iets voor ze kunnen betekenen en ze waren heel blij met ons. Het onderzoek had niet alleen toegevoegde waarde voor de engineeringsafdeling maar ook voor HR. HR kan veel pijnpunten oppakken die wij al in kaart hebben gebracht.

    Iedereen wilde ook graag meewerken aan ons onderzoek. Er kwamen achteraf vaak nog medewerkers naar ons toe met ik heb nog iets te zeggen, wil je nog even naar me luisteren. Daarnaast hebben we ook een enquête rondgestuurd, hier hebben we een hoge respons op gehad, ongeveer de helft. Hieraan merkte je dat iedereen betrokken was en graag mee wilde werken.

    Stage tijdens Corona

    Tijdens de corona tijd was het rustig op het kantoor, we hebben maximaal 8 medewerkers tegelijk gezien terwijl er normaal ongeveer 25 zitten. Je merkte wel dat er veel online vergaderingen waren omdat de engineers toch samen moesten werken. Wij hebben veel vanuit huis gewerkt maar we hadden een fijne begeleider en konden altijd wel vooruit.

    Hoe hebben jullie het samen stage lopen ervaren?

    Fontys raadde eigenlijk altijd af om samen iets aan projecten te doen. Echter hebben wij deze stage als zeer prettig ervaren. Tijdens de stage konden we met elkaar over bepaalde onderwerpen sparren. Daarnaast hebben we elkaar ook ondersteund op het werkvlak. Rob is meer van het lang doorgaan en ik (Ruth) ben van het maken van korte sprints met pauzes ertussen. Doordat we samenwerkten is hier een soort balans in ontstaan, Rob zorgde ervoor dat ik (Ruth) langer door kon werken en ik remde Rob af en toe af voor een pauze om even koffie te halen.

    Wat willen jullie aankomende stagiaires meegeven?

    Ruth; Ik wil komende stagiaires als tip meegeven om niet teveel hooi op je vork te nemen, we hebben beiden ongeveer 17/18 interviews afgenomen waardoor we veel tijd kwijt waren aan het transcriberen van de interviews. Ik wil dan ook als tip geven om een duidelijke planning voor jezelf te maken en je tijd goed te verdelen. Houd je ook aan deze planning en bespreek deze met je opdrachtgevers.

    Rob; Ik wilde vanaf kinds af aan al dingen ontwerpen en tekenen, dit heb ik van me af gezet toen ik Technische Bedrijfskunde ging studeren omdat je tijdens de opleiding voornamelijk bezig bent met het verbeteren van processen. Ik ben er tijdens deze stage achter gekomen dat Technische Bedrijfskundigen ook iets kunnen betekenen in een engineering omgeving, wanneer ze inhoudelijk over de projecten praten heb je een idee waar het over gaat omdat je een brede opleiding hebt. Ik zie mezelf al in een engineeringsomgeving processen verbeteren. Dit is een deel wat je niet meekrijgt tijdens de opleiding, hierin krijg je veelal dingen mee over de productieomgeving.

    Zorg ervoor dat je je opdrachtgevers betrokken houdt, vertel wat er speelt en neem je opdrachtgever mee in het proces. Wees altijd nieuwsgierig en stel vragen.

    Ben jij nog op zoek naar een stage? Rob en Ruth geven tips.

    Probeer het altijd eerst via warme contacten, bijvoorbeeld een vriend of mede studiegenoot. Op deze manier kun je vaak naar interne emailadressen mailen en krijg je sneller respons. Zorg verder altijd dat je een nette mail hebt en een aantrekkelijke CV, op die manier sta je al 1-0 voor.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Rob Simons

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Technische Bedrijfskunde

    Meer over deze opleiding

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Ruth Puts

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Technische Bedrijfskunde

    Meer over deze opleiding

  • Jules over zijn afstudeerjaar

    Mijn naam is Jules Simons, ik ben 21 jaar en ik studeer Technische Bedrijfskunde aan de Fontys Hogescholen in Eindhoven. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeerstage bij Linssen Yachts in Maasbracht, Limburg.

    Over mijn studiekeuze

    Drie jaar geleden koos ik voor Technische Bedrijfskunde vanwege de breedte die de opleiding biedt. Na het afronden van de Havo wist ik dat ik iets met techniek in het bedrijfsleven wilde doen, maar wat ik precies wilde doen wist ik nog niet zeker.

    Het mooie aan de opleiding Technische Bedrijfskunde is dat het je laat proeven van alle vakgebieden in het bedrijfsleven. Daarbij kun je denken aan technisch tekenen tot aan verandermanagement. Ook marketing, logistiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen komen terug in de opleiding, om er maar een paar te noemen.

    Naast de brede vakgebieden spreekt ook het projectgerichte onderwijs mij sterk aan. Gedurende elke periode werk je samen met een team aan een project. Aansluitend wordt passend lesmateriaal verstrekt. Zo verdien je niet alleen studiepunten voor het maken van tentamens maar ook voor de resultaten van de projecten die je samen met je team neerzet.

    Waarom heb je gekozen voor Fontys BEnT?

    Ik heb drie jaar geleden niet specifiek gekozen voor Fontys BEnT. Achteraf gezien heb ik absoluut geen spijt van deze keuze. Fontys BEnT is gelegen op het terrein van de TU-Eindhoven. Dit is een plek waar altijd leven is en dat motiveert. Daarnaast zijn ook de faciliteiten goed verzorgd, zoals de lesruimte, studieplekken en eetgelegenheden.

    Wat is je verwachting van de studie? Wat hoop je eruit te halen?

    Eerlijk gezegd ben ik de opleiding vrij ‘open minded’ gestart, maar achteraf gezien heeft de opleiding zeker aan mijn verwachtingen voldaan.

    Ik heb voor mezelf kunnen ontdekken welke vakgebieden mij interesseren, ik weet welk vakgebied ik in de toekomst wil gaan beoefenen én dat ik nog verder wil studeren.

    Het feit dat je steeds in teams aan een project werkt geeft je de mogelijkheid om jezelf te specialiseren in bepaalde competenties. Op die manier versterkt elk teamlid het geheel en kun jij als persoon, gedurende de opleiding, je eigen richting en pad bewandelen.

    Wat vind je van het lesmateriaal en de docenten?

    Je kunt nooit met iedereen bevriend worden en ook niet alle lessen zijn even interessant of spannend, maar in de basis is het lesmateriaal van goede kwaliteit. De docenten staan vrijwel altijd voor je klaar, maar je zult met de ene beter overweg kunnen dan met de ander.

    Wat vind je het leukste aan je studie?

    De combinatie van projectgericht onderwijs, tentamens en veel eigen verantwoordelijkheid maakt de opleiding een echte uitdaging.

    Het allerleukste vind ik de beginfase van een groepsproject. Zeker vanaf het tweede jaar, waar verwacht wordt dat je ook zelf op zoek gaat naar een bedrijf om het project uit te voeren. De eerste acquisitie, waarbij je jezelf, het team en het project als het ware moet ‘verkopen’ vind ik het leukste om te doen.

    Hoe verloopt het contact met je medestudenten?

    Dit zal ieder op zijn eigen manier ervaren, maar gedurende de opleiding heb ik een hoop leuke mensen ontmoet. Mensen uit het eerste jaar, waar ik nu nog steeds contact mee heb, maar ook mensen die ik pas in het derde of vierde jaar heb ontmoet.

    Tijdens het werken aan een project worden er willekeurige teams samengesteld, dit leidt vaak tot aparte of onverwachte combinaties en zo leer je met iedereen samenwerken. Lukt dat samenwerken niet, dan leer je ook omgaan met mensen waar je totaal niet mee kunt samenwerken.

    Hoe bevalt het afstuderen? Wat valt mee en wat vind je lastiger?

    Het afstuderen bevalt mij tot nu toe zeer goed. Ik loop stage bij Linssen Yachts in Maasbracht. Een supertof bedrijf dat stalen motorjachten produceert.

    Het valt me op hoe open het bedrijf is over haar productieproces en data. Ik heb toegang tot alle benodigde informatie voor mijn onderzoek. Dat helpt enorm.

    Iets wat altijd lastig blijft is het begrijpen en meenemen van ieders belangen. Wanneer je op zoek gaat naar een oplossing voor een probleem of een verbetering wil doorvoeren heeft ieder daar zijn eigen belang bij. Het is de kunst om deze belangen in balans te houden, zodat er voldoende draagvlak is voor de oplossing of verbetering.

    Wat zijn je toekomstplannen en vervolgstappen na het afstuderen?

    Na mijn afstuderen zou ik graag willen starten met een functie als junior projectleider of junior productieleider in de sector jachtbouw. Daarnaast zou ik graag een deeltijdmaster willen volgen. Ik heb een deeltijd master voor ogen die wat meer gefocust is op de financiële kant van het bedrijfsleven, maar goed aansluit op Technische Bedrijfskunde.

    Heb je een tip voor iemand die ook een technische studie wil gaan volgen?

    Ga tijdens het zoeken naar bedrijven voor een project of stage, op zoek naar bedrijven die je écht interesseren of waarbij je een sterke affiniteit met het product hebt. Dat zal je helpen gemotiveerd te blijven.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Naam: Jules Simons

    Locatie: Eindhoven

    Opleiding: Technische Bedrijfskunde