Van vwo naar hbo

Waar ga jij je weg vervolgen? Je vwo-diploma geeft je toegang tot een universiteit maar ook een hbo-opleiding is een logische stap. Want het is maar net wat je wilt, waar je interesses en ambities liggen, of wat je nodig hebt om te kunnen leren en presteren. Kies wat bij je past!

Dani, Bedrijfskunde

‘Vooral het praktijkgerichte past beter bij mij’

Redenen om voor hbo te kiezen

De manier waarop je onderwijs krijgt op het hbo is anders dan op de universiteit. Op de universiteit werk je veel zelfstandig. Het studietempo ligt hoog en de opdrachten zijn gericht op de wetenschap en onderzoek. Op het hbo krijg je meer begeleiding en werk je vaker samen in groepen

Op het hbo pas je dat wat je leert direct toe in de praktijk. Bij Fontys kun je daarbij rekenen op interessante projecten voor maatschappelijke vraagstukken die er toe doen. Wij zien onszelf niet als een hbo-instelling maar als een kenniscommunity waarin studenten, docenten, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven in kleinschalige projecten hun kennis en talenten bundelen om de wereld gezonder, duurzamer en toleranter te maken. Zo leren wij al samenwerkend van de praktijk en leert de praktijk van ons. Precies dat maakt studeren bij Fontys niet alleen veel praktischer, maar ook leuker. Omdat je naast deze projecten ook stage loopt in het werkveld van je toekomstige beroep bouw je al tijdens je hbo-studie een professioneel netwerk op. Jij gaat na vier jaar leren en werken goed voorbereid de arbeidsmarkt op en weet precies wat je in huis hebt om dit tot een succes te maken. Deze aanpak is totaal anders dus dan op de universiteit, waar alles meer gericht is op theorie, onderzoek en wetenschap en de praktijk pas in beeld komt na het behalen van je bul. De vraag is: wat past bij jou?

Wilde jij altijd al onderwijzer worden? Journalist? Fysiotherapeut? Danser of musicalster? De opleidingen die je daarvoor nodig hebt, vind je alleen op het hbo. En dat geldt voor nog veel meer beroepen. Kijk dus goed naar wat je zelf het liefst wilt, en zoek daar dan de passende opleiding bij. Laat bij je keuze even los of het om een hbo- of universitaire opleiding gaat.

Veel vwo’ers zijn gewend veel informatie tot zich te nemen in een hoog tempo. Waarschijnlijk zul je de stof op het hbo daarom snel begrijpen. Daarnaast hebben diverse opleidingen speciale programma’s voor vwo’ers.

Na je hbo-opleiding kun je direct de arbeidsmarkt op. Je kunt met je bachelor ook doorstuderen voor een master op het hbo of de universiteit.

Placeholder for Fontys video
Anieck, Communicatie - IEMES
‘Ik wil niet alleen uit boeken leren. Ik wil dingen maken en bedenken.'