Commerciële Economie - Digital Business Concepts

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • Open dag
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in innovatie, de digitale wereld, (online) marketing en ondernemerschap? Ben jij zakelijk ingesteld, maar ook creatief en maatschappelijk betrokken? Wil jij die commerciële duizendpoot worden die vernieuwende digitale strategieën inzet om klanten te helpen bij hun online ambities? Dan is de opleiding Commerciële Economie – Digital Business Concepts echt iets voor jou.

Over de opleiding

We also offer this programme in English. Interested in the English programme?

Als student van deze hbo-opleiding leer je hoe je digitale concepten ontwerpt én in de markt zet en hoe je nieuwe businessmodellen ontwikkelt en implementeert. Meestal doe je dit voor de onlinewereld, maar je kunt het ook combineren met de offlinewereld. Bij Fontys Tilburg leiden we je op tot een creatieve ondernemer die toekomst-proof is. Zo kun je onder andere gaan werken als ondernemer of als (online) marketeer, in Nederland of internationaal en altijd met oog voor business, creatieve innovatie en de samenleving. Zo bouw jij mee aan de economie van de toekomst; de creatieve economie.

Waarom Commerciële Economie - Digital Business Concepts bij Fontys in Tilburg?

  • Bij deze (online) marketingopleiding leer je (digitale) marketingconcepten en innovatieve strategieën toepassen voor professionele omgevingen.
  • Je krijgt een mooie mix van vakken: marketing, (maatschappelijk verantwoord) ondernemen, creativiteit, economie, duurzaamheid, social media, techniek en het ontwikkelen en uitvoeren van (digitale) businessconcepten.
  • Je combineert een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken.
  • Je wordt opgeleid in een informele sfeer waar docenten, medestudenten en het werkveld multidisciplinair samenwerken aan projecten uit de praktijk.
  • Je doet veel ervaring op en bouwt al aan je professionele netwerk.
  • Je krijgt volop gelegenheid om je ambities te koppelen aan je studie, bijvoorbeeld door het opzetten van een start up.
  • Je krijgt ruimte voor internationale ambities. Zo kun je twee stages en een minor volgen in het buitenland (al hoeft dat natuurlijk niet). Ook bieden we de opleiding aan in het Engels, in een internationale studentengroep.
 

Wat ga je leren?

Je leert hoe je digitale concepten ontwikkelt en in de markt zet. Hierbij is aandacht voor zaken als big data, de sociale en culturele context en duurzaamheid. Ook werk je aan je persoonlijke ontwikkeling. Zo ontdek je het verschil tussen ondernemend zijn en écht ondernemen. Je werkt aan:

  • Opdrachten van bedrijven, zoals Royal Swinkels Family Brewers (voorheen Bavaria), Bol.com en toonaangevende marketingbureaus als Greenhouse group en DEPT.
  • Managementvaardigheden (ondernemen, onderzoeken, organiseren en plannen, samenwerken, leiderschap, communiceren en reflecteren).
  • Digitale vaardigheden, denk aan het ontwikkelen van digitale concepten, het bouwen van een webshop of -site, optimaliseren en adverteren via Google (SEO, SEA) en social mediacampagnes ontwikkelen.
  • Vakken (Digital Economics, Ondernemerschap, E-commerce, Marketing (Online-, Strategische-, Big Data-, Neuro- én Internationale Marketing), Concepting en Creativiteit, Webdevelopment, Futurologie, Social Media, Sustainability in Business (ethische vraagstukken), (Data)technologie en Psychologie en Consumentengedrag).
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Hoe ziet je week eruit?

Tijdens de hbo-opleiding Digital BusinessConceptsontwikkel jij je tot ondernemer.De ene keer werk je aan een opdracht vooreen bedrijfuit het werkveld, de andere keer doe je kennis op over digitale ontwikkelingentijdens interessante colleges.

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 422 respondenten
3,6 gemiddeld, 5772 respondenten
Aantal eerstejaars
 
400
239
Door naar het tweede jaar
 
71%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 38%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 44%
47%
Doorstuderen
 
21%
19%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
86%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 31-05-2022
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be + wiA of wiB
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij met ec of m&o of be
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Mis je een vak? 

Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Doe dan een toelatingstoets bij Fontys Tilburg.

Niet de juiste vooropleiding?  
Heb je geen havo-, vwo- of mbo-niveau 4-diploma en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen met het toelatingsonderzoek 21+.   

Buitenlands diploma
Heb je een buitenlands diploma? Dan moet dit voldoen aan de Nederlandse normen. Daarnaast moet je de Nederlandse taal voldoende machtig zijn. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. De contactgegevens staan onderaan deze pagina.

Studiekeuzecheck
Iedere nieuwe student krijgt na aanmelding een uitnodiging voor een online Studiekeuzecheck.

 

Het moet anders. Het kan anders. Create the difference

De wereld verandert. Denk aan de klimaatcrisis, de coronacrisis en aan de groeiende verschillen tussen arm en rijk. En wat er mogelijk nog gaat veranderen, gaat ons gebeuren, is groter dan ons voorstellingsvermogen. Een andere benadering van economie kan het verschil maken …

 

Opbouw CE Digital Business Concepts per jaar

Elk jaar staat in het teken van een eigen thema, net als elke periode (vier per jaar). Elke periode bestaat uit vier modules die je op vaste dagen in de week volgt: 1) Personality, 2) Digital, 3) Project en 4) Commerciële Economie.

Het eerste studiejaar draait vooral om verkenning van de huidige commerciële wereld met als jaarthema 'New World'.

Je studieweek is als volgt opgebouwd:

  • 14 uur les
  • 10 uur projecten
  • 16 uur zelfstudie

Je tweede studiejaar staat in het teken van verdieping. Je vergroot je theoretische kennis en je creativiteit.

Je begint onder andere een startup en je gaat aan de slag met een zelfbedacht product of dienst. De rode draad is het jaarthema: Step Forward.

Vakken op het gebied van Commerciële Economie zijn Neuromarketing, Branding, Psychologie & Consumentengedrag en Big data marketing.

Vakken op het gebied van Digital: Storytelling, Webdevelopment, Data analytics en Digital management

Vakken op het gebied van Personality: Community management, Sales, People management en Studiecoaching.

Je derde studiejaar bestaat uit een meewerkstage en een minor (of in omgekeerde volgorde). Je meewerkstage regel je zelf. Die mag je in Nederland doen, maar ook in het buitenland. Dat geldt ook voor je minor (een half jaar onderwijs naar keuze). Je kunt kiezen uit het aanbod van Fontys of een andere hbo-instelling.

Studeren in het buitenland?

Altijd al een half jaar in het buitenland willen studeren? Grijp je kans en volg een buitenlandse minor bij een van onze 45 internationale partneruniversiteiten!

Doorsturen na het hbo?

Wil jij ná de opleiding Commerciele Economie - Digital Business Concepts in één jaar je master aan Tilburg University behalen? Dan kun je in plaats van de minor in het derde jaar, de 'Advanced Courses' uit het vierde jaar volgen. Hierdoor ontstaat er ruimte om in het vierde jaar een premaster te volgen. Kijk bij 'Stage en afstuderen' voor meer informatie.

Semester 1

In de eerste helft van jaar 4 volg je Engelstalige Advanced Courses (AC's): vier verplichte en vier naar keuze. Je kunt kiezen uit onder andere Global Citizenship, E-commerce, Bootstrapping Innovation (design sprint), Web Programming en Online Psychology and Neuromarketing.

Semester 2

De tweede helft van jaar 4 studeer je af. Hiervoor schrijf je een scriptie of je kiest voor een praktijkgericht traject. 

Interesse in een master?

Wil je ná je hbo-opleiding CE - Digital Business Concepts in één jaar een master halen van Tilburg University? Volg dan in het derde jaar, in plaats van een minor, Advanced Courses uit het vierde jaar. Hierdoor ontstaat ruimte voor een premaster in het vierde jaar. Kijk bij 'Stage en afstuderen' voor meer informatie.

 
 

Na je opleiding

Na je opleiding ben je een professional die een goede verbinding kan maken tussen de on- en offlinewereld. Je kunt concepten ontwikkelen voor de creatieve industrie, maar ook daarbuiten. Het werkveld staat om jou te springen. Je kunt aan de slag als:

  • Ondernemer met een eigen start-up
  • (online) Marketeer
  • Intrapreneur
  • Growth hacker
  • SEO-/SEA-specialist
  • (big) Data analist
  • Content specialist
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Meer weten over de opleiding Commerciële Economie - Digital Business Concepts

Kom kennismaken

  • kom praten met studenten
  • bekijk een filmpje
  • stel je vragen
  • meld je aan voor events

Collegegeld
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart.

Extra kosten
Voor deze opleiding is het noodzakelijk om een laptop aan te schaffen die voldoende capaciteit bezit om grafische programma's en ontwerpsoftware te ondersteunen.

Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingB Commerciële Economie - Digital Business Concepts

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locaties en contact CE - Digital Business Concepts