Communicatie - Creative Concepts for Communication

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • Open dag
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Wil jij die impact-creator worden die communicatie-vraagstukken binnen de samenleving - van nu én van de toekomst - oplost met creatieve concepten? Ben je creatief, ondernemend en wil je bijdragen aan de samenleving van de toekomst? Dan is Communicatie - Creative Concepts for Communication dé opleiding voor jou.

De opleiding CO IEMES wordt CO Creative Concepts for Communication

Deze nieuwe opleiding richt zich niet meer alleen op de creatieve industrie maar leert studenten hun creatieve en zakelijke talenten in te zetten in de hele economie en bereidt hen zo voor op een veranderende samenleving en een nieuwe economie, een creatieve economie.

Over de opleiding

Tijdens de opleiding ligt de nadruk op het ontwikkelen van creatieve concepten die bijdragen aan het oplossen van complexe (maatschappelijke) communicatievraagstukken. Bij elke verandering speelt communicatie een belangrijke rol, of het nu gaat om gedragsverandering bij individuen, een cultuurverandering bij bedrijven of om een grote maatschappelijke transitie. Tijdens je opleiding leer je hoe je verbeeldingskracht kunt inzetten om mensen ervan te overtuigen dat de verandering een goed idee is. Denk aan het gebruik van gamification om mensen klimaatbewuste keuzes te laten maken of het betrekken van jongeren bij de omslag van FOMO naar JOMO door muziek.

 

Waarom de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication?

  • Je combineert een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken en het ontwikkelen van een eigen onderscheidende visie.
  • Je vormt samen met medestudenten een leergemeenschap.
  • Je leert hoe je als creatieve communicatieprofessional impact kunt hebben en kunt bijdragen aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving.
  • Je ontwikkelt je creatieve, zakelijke en sociale talenten en je leert hoe je deze inzet.
  • Je werkt vanaf dag één aan projecten uit het werkveld en bouwt aan een professioneel netwerk.
  • Ervaren experts en coaches nemen je mee in de wereld van de toegepaste creativiteit.

Kijk hoe Annie met haar creatieve werk bijdraagt aan de verandering van de samenleving

Wegens het niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wat ga je leren?

  • Je werkt met een mix van opdrachten uit de praktijk, werkervaring, persoonlijke ontwikkeling en vakkennis.
  • Je ontwikkelt vaardigheden: communiceren, creëren, creatief denken, presenteren, onderzoeken, organiseren, reflecteren en overtuigen.
  • Je doet kennis op over concepting, creatieve technieken, copywriting en beeldtaal, mediadesign, (online) marketing, branding, gamification, communicatie- en mediatechnologie, ethiek en filosofie, mediapsychologie & consumentengedrag, Engels, adviestechnieken, verandermanagement, projectmanagement en natuurlijk communicatie.
 

Bij Communicatie - Creative Concepts for Communication werken we aan communicatieconcepten die de wereld betekenis geven door creativiteit met impact.

 

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 573 respondenten
3,7 gemiddeld, 4378 respondenten
Aantal eerstejaars
 
375
152
Door naar het tweede jaar
 
78%
75%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 47%
46%
 
HBO-bachelor of hoger 51%
51%
Doorstuderen
 
18%
14%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
79%
werkloos
6%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 01-12-2021
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met wiA of wiB, toelating wel mogelijk na behalen wiskundetoets
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo niveau 4-diploma kun je ook toegelaten worden. Twijfel je of je voldoende kennis hebt van wiskunde, dan kun je een wiskundetoets doen voor € 55,-. De uitslag van de wiskundetoets helpt je bij het maken van de keuze of deze opleiding geschikt voor je is.

    Heb je vragen?
    Neem dan contact met ons op via e-mail: ace@fontys.nl.
    Je kunt ook een kijkje nemen op www.fontys.nl/mbo.

Ben jij in het bezit van een havo- of vwo-diploma?
Als afgestudeerde havist of vwo’er ben je van harte welkom, maar moet je wel bepaalde vakken gehad hebben. Mis je een vak waardoor je niet aan de vooropleidingseisen voldoet, dan kun je een toelatingstoets doen.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+.   

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Het moet anders. Het kan anders. Create the difference

De wereld is niet meer dezelfde, wat er gebeurt en mogelijk staat te gebeuren is groter dan ons voorstellingsvermogen. De impact van het coronavirus is complex, dat geldt ook voor de klimaatcrises, escalatie van onveiligheid, toename van extremen (van religie tot identity politics), te grote verschillen in welvaart en welzijn, ...

 

Opbouw

Al in het eerste jaar prikkelen we je uit om aan de slag te gaan met je eigen leerproces. Je werkt aan uitdagende vraagstukken voor verschillende opdrachtgevers. We reiken je een stevige kennisbasis aan die je meteen kunt toepassen in de praktijk en je krijgt begeleiding van ervaren experts en coaches. Samen met je medestudenten vorm je een leergemeenschap. Je leert met en van elkaar. 

In het eerste semester van het tweede jaar ga je nog meer richting geven aan je eigen leerproces. Je gaat aan de slag met Challenge Based Learning! In de veilige omgeving van je opleiding werk je een semester lang aan uitdagende vraagstukken uit de praktijk. Dit doe je onder begeleiding van een coach en samen met een groep medestudenten in een zogeheten ‘company’. Ondertussen ontwikkel jij je ook op individueel niveau en werk je hard aan je persoonlijke leerdoelen. Je hebt tenslotte een ambitie geformuleerd toen je aan deze challenge begon en wilt deze halen.

Dialoogsessies, voortgangsvergaderingen, tools, expert-vragenuren én je coach helpen jouw team en jou individueel verder als je vastloopt. Op persoonlijk, praktisch én kennisgebied.

Voorbeelden van challenges:

  • Hoe vertalen we onze bedrijfsidentiteit in een story naar onze doelgroepen?
  • Hoe kunnen wij als festival ons groene imago uitdragen?
  • Gaan we de strijd aan met onze ‘online concurrenten’ en zo ja, hoe dan?

In het eerste semester van het derde jaar doe je óf een minor óf een meewerkstage, afhankelijk van de keuze die je maakte in jaar 2. In het tweede semester van jaar 3 pik je de draad van het Challenge Based Learning weer op.

In het vierde jaar kun je op twee manieren afstuderen.

Optie 1:
Je studeert af middels Challenge Based Learning. Twee semesters lang ga je aan de slag met uitdagende vraagstukken uit de praktijk én zorg je ervoor dat je jouw eigen doelen behaalt. Op die manier toon je aan dat je beschikt over de juiste competenties om het werkveld in te gaan.

Optie 2:
Je volgt één semester lang Engelstalige Advanced Courses (AC's), waarvan er 4 verplicht zijn. De overige 4 kies je zelf. Je hebt hierbij de keuze uit meerdere cursussen, waaronder:

  • Consumer behaviour
  • Big data
  • Concepts in a digital age
  • Online psychology & neuromarketing
  • Ethics
  • Future media studies
  • Copywriting

Onderzoeksstage + afstudeerpresentatie

Het tweede semester bestaat uit een onderzoeksstage van zo'n 20 weken en een zogeheten afstudeerassessment. Dit is een gesprek waarin je laat zien dat je klaar bent voor de arbeidsmarkt.

 
 

Na je opleiding

Met je diploma Communicatie - Creative Concepts for Communication sta jij in de startblokken om vernieuwende communicatieconcepten en formats te bedenken. Je kunt impact maken in de creatieve economie, bijvoorbeeld in functies als:

  • Communicatieadviseur
  • Conceptontwikkelaar
  • Storyteller
 

Wegens het niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Meer weten over de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication

Kom kennismaken

  • kom praten met studenten
  • bekijk een filmpje
  • stel je vragen
  • meld je aan voor events

Dit studiejaar organiseert Fontys geen open dagen meer.  Als de volgende open dag bekend is laten we jou dat graag weten. Laat daarvoor een paar gegevens achter.

Je studeert samen met andere scholieren een dag bij een opleiding. Voor deze groep is een speciaal programma samengesteld, zodat je een goed beeld krijgt van hoe de opleiding in elkaar zit. Je maakt kennis met studenten en docenten en je ervaart wat het studeren bij Fontys inhoudt. 

Fysieke Proefstudeerdag Communicatie - Creative Concepts for Communication | Tilburg
16 jun 2022 10:00 - 14:00 uur
nog 49 plekken

Tijdens een proefstudeerdag maak je kennis met de opleiding en ga je aan de slag met een opdracht. Uiteraard heb je de mogelijkheid al je vragen over de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication te stellen. Docent Piet vertelt je graag al iets meer in onderstaande video en stelt aan jou de volgende vraag: 'Wat is volgens jou de stad Tilburg?' Tot dan!

Bekijk onderstaande video voordat je komt proefstuderen

Wegens het niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.


 

Op Online Studiedate met...

Vanwege de coronarichtlijnen is fysiek meelopen helaas op dit moment nog niet mogelijk, daarom bieden we graag als alternatief een Online Studiedate aan met een van onze Communicatie - Creative Concepts for Communication (CO-CCC) studenten.

Wil je na het bezoeken van een online voorlichting of online proefstudeersessie jezelf verder oriënteren om te ervaren of de opleiding Communicatie - CCC bij je past? Ga dan op Online Studiedate met een van onze studenten! Tijdens deze studiedate vertelt een CO-CCC student over de opleiding en beantwoordt vervolgens uiteraard ook al je vragen over de opleiding.

De Communicatie - CCC Studenten stellen zichzelf graag even aan je voor.
Kies in dit overzicht een student en een datum en meld je aan voor een online studiedate met de student van jouw keuze.

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingB Communicatie - Creative Concepts for Communication (CO-CCC)

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locatie en contact opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication