Sprint naar content

Communicatie - Creative Concepts for Communication

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • Open dag
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Wil jij die impact-creator worden die communicatievraagstukken - van nu én van de toekomst - oplost met creatieve concepten? Ben je creatief, ondernemend en wil je bijdragen aan de samenleving van de toekomst? Dan is Communicatie - Creative Concepts for Communication dé opleiding voor jou.

Over de opleiding

Tijdens de hbo-opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication ligt de nadruk op het ontwikkelen van creatieve concepten die bijdragen aan het oplossen van complexe (maatschappelijke) communicatievraagstukken. Want bij elke verandering speelt communicatie een belangrijke rol, of het nu gaat om een gedragsverandering bij individuen, een (cultuur)verandering bij bedrijven of om grote maatschappelijke veranderingen.

Je leert hoe je mensen anders kunt laten kijken en denken om tot creatieve oplossingen te komen voor verschillende problemen. Daarbij stop je niet bij het eerste antwoord op een vraagstuk, maar je gaat op zoek naar diepgang. Je inspireert en activeert.

 

Waarom de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication bij Fontys in Tilburg?

  • Je werkt vanaf dag één van je opleiding aan vraagstukken uit de praktijk. Zo doe je ervaring op en bouw je al meteen aan een professioneel netwerk.
  • Je vormt met je medestudenten een leergemeenschap. Daar bepaal je je eigen leerroute. Bij onze vorm van onderwijs staat de student centraal.
  • Je wordt begeleid door ervaren coaches en experts uit het werkveld. Zij helpen je om je te ontwikkelen in de wereld van de toegepaste creativiteit.
  • Je leert hoe je als creatieve communicatieprofessional impact kunt maken.

Kijk hoe Annie met haar creatieve werk bijdraagt aan de verandering van de samenleving

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wat ga je leren?

  • Je werkt met een mix van opdrachten uit de praktijk, werkervaring, persoonlijke ontwikkeling en vakkennis.
  • Je ontwikkelt vaardigheden: communiceren, creëren, creatief denken, presenteren, onderzoeken, organiseren, reflecteren en overtuigen.
  • Je doet kennis op over concepting, creatieve technieken, copywriting en beeldtaal, mediadesign, (online) marketing, branding, gamification, communicatie- en mediatechnologie, ethiek en filosofie, mediapsychologie & consumentengedrag, Engels, adviestechnieken, verandermanagement, projectmanagement en natuurlijk communicatie.
 

Bij Communicatie - Creative Concepts for Communication werk je aan communicatieconcepten die impact maken.

 

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 408 respondenten
3,7 gemiddeld, 3364 respondenten
Aantal eerstejaars
 
331
131
Door naar het tweede jaar
 
78%
75%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 44%
48%
 
HBO-bachelor of hoger 48%
53%
Doorstuderen
 
17%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 31-05-2022
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met wiA of wiB, toelating wel mogelijk na behalen wiskundetoets
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo niveau 4-diploma kun je ook toegelaten worden. Twijfel je of je voldoende kennis hebt van wiskunde, dan kun je een wiskundetoets doen voor € 55,-. De uitslag van de wiskundetoets helpt je bij het maken van de keuze of deze opleiding geschikt voor je is.

    Heb je vragen?
    Neem dan contact met ons op via e-mail: ace@fontys.nl.
    Je kunt ook een kijkje nemen op www.fontys.nl/mbo.

Ben jij in het bezit van een havo- of vwo-diploma?
Als afgestudeerde havist of vwo’er ben je van harte welkom, maar moet je wel bepaalde vakken gehad hebben. Mis je een vak waardoor je niet aan de vooropleidingseisen voldoet, dan kun je een toelatingstoets doen.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+.   

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Het moet anders. Het kan anders. Create the difference

De wereld verandert. Denk aan de klimaatcrisis, de coronacrisis en aan de groeiende verschillen tussen arm en rijk. En wat er mogelijk nog gaat veranderen, is groter dan ons voorstellingsvermogen. Een andere benadering van economie kan het verschil maken …

 

Opbouw

Meteen in het eerste jaar prikkelen we je om aan de slag te gaan met je eigen leerproces. Je werkt aan uitdagende vraagstukken voor opdrachtgevers uit de praktijk. We bieden je een stevige kennisbasis die je meteen kunt toepassen in de praktijk. Je krijgt begeleiding van ervaren experts en coaches. Met je medestudenten vorm je een leergemeenschap. Daarbij leer je met en van elkaar.

In jaar 2 geef je verder richting aan je leerproces. De eerste helft van het jaar werk je in de veilige omgeving van je opleiding aan vraagstukken uit de praktijk, onder begeleiding van een coach. Dit noemen we Challenge Based Learning (CBL). Ondertussen werk je ook aan de persoonlijke leerdoelen die je hebt geformuleerd voor jezelf.

Voorbeelden van challenges:
  • Hoe vertaal je een bedrijfsidentiteit tot een story voor bepaalde doelgroepen?
  • Hoe kan een bepaald festival een groen imago uitdragen?
  • Hoe kun je offline concurreren met online-activiteiten?

De tweede helft van het jaar (semester 2) doe je een meewerkstage of je volgt een minor (zie jaar 3).

Heb je in jaar 2 een meewerkstage gedaan, dan start je jaar 3 met een minor. En andersom. Het tweede semester ga je weer aan de slag met Challenge Based Learning.

In jaar 4 studeer je af. Dat kan op twee manieren:

1. Challenge Based Learning

Het hele jaar ga je aan de slag met uitdagende vraagstukken uit de praktijk. Door te werken aan je eigen doelen kun je aantonen dat je beschikt over de juiste competenties om het werkveld in te gaan.

2. Advanced courses en een onderzoeksstage

In het eerste semester volg je acht Engelstalige vakken (advanced courses); vier verplichte en vier naar keuze. Voorbeelden zijn Consumer Behavior, Big Data, Concepts in a Digital Age, Online Psychology & Neuromarketing, Ethics, Future Media Studies en Copywriting.

Het tweede semester bestaat uit een onderzoeksstage van twintig weken en een afstudeerassessment. Dat is een gesprek waarin je laat zien dat je klaar bent voor de arbeidsmarkt.

 
 

Na je opleiding

Met je hbo-diploma Communicatie - Creative Concepts for Communication sta jij in de startblokken om vernieuwende communicatieconcepten en formats te ontwikkelen. Je kunt impact maken in de creatieve economie, bijvoorbeeld als:

  • Communicatieadviseur
  • Conceptontwikkelaar
  • Storyteller
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Meer weten over de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication

Kom kennismaken

  • kom praten met studenten
  • bekijk een filmpje
  • stel je vragen
  • meld je aan voor events

Bezoek de opleiding tijdens de open dag. Kom kijken hoe het gebouw er uit ziet, ontmoet docenten en ga in gesprek met studenten. We ontvangen je graag. Meld je nu aan.

Weet je nog niet zoveel over de opleiding, meld je dan ook aan voor de voorlichting! Die staat iets lager op deze pagina.

Open dag Communicatie - Creative Concepts for Communication Tilburg
16 okt 2022
nog 336 plaatsen
Leuk dat je je aanmeldt voor onze open dag. In onderstaand schema zie je op welke momenten er nog plaats is en hoe laat het programma begint. Je mag maximaal 2 gasten meenemen.

Je studeert samen met andere scholieren een dag bij een opleiding. Voor deze groep is een speciaal programma samengesteld, zodat je een goed beeld krijgt van hoe de opleiding in elkaar zit. Je maakt kennis met studenten en docenten en je ervaart wat het studeren bij Fontys inhoudt. 

Proefstuderen Communicatie - Creative Concepts for Communication Tilburg
03 nov 2022 10:00 - 14:00 uur
nog 30 plaatsen
Tijdens een proefstudeerdag leer je de opleiding beter kennen omdat je zelf aan de slag gaat met een opdracht. Uiteraard zijn er docenten en huidige studenten aanwezig aan wie je al jouw vragen kunt stellen.
De lunch tijdens de proefstudeerdag is inbegrepen. Heb je dieetwensen/allergieën? Geef dit dan tijdig door via ace-marketingcommunicatie@fontys.nl
Proefstuderen Communicatie - Creative Concepts for Communication Tilburg
15 dec 2022 10:00 - 14:00 uur
nog 30 plaatsen
Tijdens een proefstudeerdag leer je de opleiding beter kennen omdat je zelf aan de slag gaat met een opdracht. Uiteraard zijn er docenten en huidige studenten aanwezig aan wie je al jouw vragen kunt stellen.
De lunch tijdens de proefstudeerdag is inbegrepen. Heb je dieetwensen/allergieën? Geef dit dan tijdig door via ace-marketingcommunicatie@fontys.nl
Proefstuderen Communicatie - Creative Concepts for Communication Tilburg
16 feb 2023 10:00 - 14:00 uur
nog 30 plaatsen
Tijdens een proefstudeerdag leer je de opleiding beter kennen omdat je zelf aan de slag gaat met een opdracht. Uiteraard zijn er docenten en huidige studenten aanwezig aan wie je al jouw vragen kunt stellen.
De lunch tijdens de proefstudeerdag is inbegrepen. Heb je dieetwensen/allergieën? Geef dit dan tijdig door via ace-marketingcommunicatie@fontys.nl

Op Online Studiedate met...

Vanwege de coronarichtlijnen is fysiek meelopen helaas op dit moment nog niet mogelijk, daarom bieden we graag als alternatief een Online Studiedate aan met een van onze Communicatie - Creative Concepts for Communication (CO-CCC) studenten.

Wil je na het bezoeken van een online voorlichting of online proefstudeersessie jezelf verder oriënteren om te ervaren of de opleiding Communicatie - CCC bij je past? Ga dan op Online Studiedate met een van onze studenten! Tijdens deze studiedate vertelt een CO-CCC student over de opleiding en beantwoordt vervolgens uiteraard ook al je vragen over de opleiding.

De Communicatie - CCC Studenten stellen zichzelf graag even aan je voor.
Kies in dit overzicht een student en een datum en meld je aan voor een online studiedate met de student van jouw keuze.

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingB Communicatie - Creative Concepts for Communication (CO-CCC)

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locatie en contact opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication