Sprint naar content

Communicatie - Creative Concepts for Communication

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • Open dagen
  • Proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in hoe je complexe communicatievraagstukken oplost met creatieve concepten? Ben je creatief, ondernemend en wil je bijdragen aan de samenleving van de toekomst? Dan is Communicatie - Creative Concepts for Communication dé opleiding voor jou.

Over de opleiding

Tijdens de opleiding Communicatie – Creative Concepts for Communication ligt de nadruk op het ontwikkelen van creatieve concepten die bijdragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke communicatievraagstukken en transities. Bij elke transitie speelt communicatie een belangrijke rol, of het nu gaat om een gedragsverandering bij individuen, een (cultuur)verandering bij bedrijven of om grote maatschappelijke transities.

Naast zakelijk inzicht is verbeeldingskracht hierbij een belangrijk instrument. Je leert hoe je die in kunt zetten bij het ontwikkelen en implementeren van creatieve concepten. Denk aan het gebruik van video, tekst, beeld, muziek, performance, events, games, film, radio, televisie of … vul maar in. Je leert hoe communicatie zeker ook gaat over het activeren van álle zintuigen en het creëren van beleving.

 

Waarom de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication bij Fontys in Tilburg?

  • Je werkt vanaf dag één van je opleiding aan vraagstukken uit de praktijk. Zo doe je ervaring op en bouw je al meteen aan een professioneel netwerk.
  • Je vormt met je medestudenten een leergemeenschap. Daar bepaal je je eigen leerroute. Bij onze vorm van onderwijs staat de student centraal.
  • Je wordt begeleid door ervaren coaches en experts uit het werkveld. Zij helpen je om je te ontwikkelen in de wereld van de toegepaste creativiteit.
  • Je leert hoe je als creatieve communicatieprofessional impact kunt maken.

Kijk hoe Annie met haar creatieve werk bijdraagt aan de verandering van de samenleving

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wat ga je leren?

  • Je werkt met een mix van opdrachten uit de praktijk, werkervaring, persoonlijke ontwikkeling en vakkennis.
  • Je ontwikkelt vaardigheden: communiceren, creëren, creatief denken, presenteren, onderzoeken, organiseren, reflecteren en overtuigen.
  • Je doet kennis op over concepting, creatieve technieken, copywriting en beeldtaal, mediadesign, (online) marketing, branding, gamification, communicatie- en mediatechnologie, ethiek en filosofie, mediapsychologie & consumentengedrag, Engels, adviestechnieken, verandermanagement, projectmanagement en natuurlijk communicatie.
 

Placeholder for Fontys video
Bij Communicatie - Creative Concepts for Communication werk je aan communicatieconcepten die impact maken.

 
 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 408 respondenten
3,7 gemiddeld, 3364 respondenten
Aantal eerstejaars
 
331
131
Door naar het tweede jaar
 
78%
75%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 44%
48%
 
HBO-bachelor of hoger 48%
53%
Doorstuderen
 
17%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 31-05-2022
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

    Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via e-mail: ace@fontys.nl. Je kunt ook een kijkje nemen op www.fontys.nl/mbo.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4) en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen via het toelatingsonderzoek 21+.   

Wiskunde toets voor Havisten

Sinds woensdag 21 december 2022 is de wiskundetoets voor Havisten met het profiel C&M zonder wiskunde niet meer nodig. Havisten met het profiel C&M zonder wiskunde zijn voor CO-CCC direct toelaatbaar. Deze wijziging is nog niet op alle pagina's doorgevoerd.

 

Placeholder for Fontys video
Het moet anders. Het kan anders. Create the difference
De wereld verandert. Denk aan de klimaatcrisis, de coronacrisis en aan de groeiende verschillen tussen arm en rijk. En wat er mogelijk nog gaat veranderen, is groter dan ons voorstellingsvermogen. Een andere benadering van economie kan het verschil maken …
 

Opbouw

Meteen in het eerste jaar prikkelen we je om aan de slag te gaan met je eigen leerproces. Er is voldoende ruimte om je persoonlijke route te bepalen. Je werkt samen met medestudenten aan uitdagende vraagstukken – die we challenges noemen - voor opdrachtgevers uit de praktijk. We bieden je een stevige kennisbasis die je meteen kunt toepassen in de praktijk. Je krijgt begeleiding van ervaren experts en coaches. Met je medestudenten vorm je een leergemeenschap. Daarbij leer je met en van elkaar.

In jaar 2 geef je verder richting aan je leerproces. De eerste helft van het jaar werk je in de veilige omgeving van je opleiding aan vraagstukken (challenges) uit de praktijk, onder begeleiding van een coach. Ondertussen werk je ook aan de persoonlijke leerdoelen die je hebt geformuleerd voor jezelf. Daarbij krijg je voldoende ruimte om je eigen route te bepalen en je te specialiseren.

Voorbeelden van challenges:
  • Hoe vertaal je een bedrijfsidentiteit tot een story voor bepaalde doelgroepen?
  • Hoe kan een bepaald festival een groen imago uitdragen?
  • Hoe kun je offline concurreren met online-activiteiten?

De tweede helft van het jaar (semester 2) doe je een meewerkstage of je volgt een minor (zie jaar 3).

Heb je in jaar 2 een meewerkstage gedaan, dan start je jaar 3 met een minor. En andersom. Het tweede semester ga je weer aan de slag met vraagstukken (challenges) uit de praktijk.

In jaar 4 studeer je af. Je begint het jaar (periode 1) met participeren in cross-overlabs; een multidisciplinaire samenwerking waarbij studenten (van je eigen en van andere opleidingen), docenten en het werkveld op gelijkwaardige basis samenwerken aan complexe maatschappelijke (transitie)vraagstukken. Dit biedt een mooie kans om multidisciplinair samen te werken en je creatieve denkkracht in verschillende sectoren in te zetten.

De rest van het jaar (periode 2, 3 en 4) ga je aan de slag met uitdagende vraagstukken uit de praktijk. Door te werken aan je eigen doelen kun je aantonen dat je beschikt over de juiste competenties om het werkveld in te gaan

 
 

Na je opleiding

Na je opleiding ben jij een creatieve impact creator, een toekomstgerichte communicatieprofessional die met kennis en ervaring op het gebied van communicatie, creativiteit en concepting de wereld kan veranderen.

Je kunt aan de slag binnen de creatieve industrie, maar ook in andere commerciele en publieke sectoren, zoals de zorg, ICT, onderwijs, overheid MKB (midden- en kleinbedrijf), de financiele wereld en de agrarische- en voedingswereld. Deze hbo-opleiding voorziet in een grote behoefte van het werkveld.

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Steven, student Communicatie - Creative Concepts for Communication

 

Meer weten over de opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication

Kom kennismaken

  • kom praten met studenten
  • bekijk een filmpje
  • stel je vragen
  • meld je aan voor events

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Heb je geen recht op studiefinanciering en ben je ouder dan 30 jaar, dan kom je in aanmerking voor STAP-subsidie.

Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingB Communicatie - Creative Concepts for Communication (CO-CCC)

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locatie en contact opleiding Communicatie - Creative Concepts for Communication