Sprint naar content

Communicatie Tilburg

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

  • Open dagen
  • Ga (online) proefstuderen
  • En meer...

Heb je een passie voor media, mensen en merken? Word jij enthousiast van het creëren van content zoals vlogs, magazines, artikelen, foto's, webteksten en social mediaposts? Heb je een creatieve en nieuwsgierige geest en wil je met een kritische blik adviseren over communicatievraagstukken uit het bedrijfsleven? Dan is de opleiding Communicatie de ideale keuze voor jou!

Over de opleiding

Hoe gaan merken via media een relatie aan met mensen? Bij de hbo-opleiding Communicatie Tilburg staan media, mensen en merken centraal. Om de relatie tussen deze begrippen te begrijpen, ga je aan de slag met communicatievraagstukken.

Je onderzoekt communicatieproblemen en bestudeert de omgeving, analyseert, geeft advies en creëert om tot het antwoord op de vraag te komen.

Waarom de opleiding Communicatie?

  • Interessante projecten in samenwerking met opdrachtgevers uit de praktijk
  • Persoonlijk, kwalitatief hoogstaand onderwijs met betrokken, toegankelijke docenten
  • Mogelijkheid tot internationale studiereizen
  • Goede mix van strategisch denken en creatieve implementatie

 

Wat ga je leren?

Welkom in de snel veranderende wereld van communicatie. In de wereld van vandaag is het cruciaal om voorop te blijven lopen en creativiteit te koppelen aan strategisch denken. Daarom krijg je bij onze opleiding ‘a lifelong love of learning’ mee. Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je een real life-probleem aanpakt binnen een bedrijf. Je krijgt bij ons de vrijheid om te ontdekken waar jouw talent tot zijn recht komt in de wereld van media, mensen en merken. Zo blijf je nieuwsgierig, ga je zelf op zoek naar nieuwe kansen en heb je de juiste bagage om te werken op veel verschillende plekken.

Vaardigheden die je gaat ontwikkelen:

  • Onderzoeken, analyseren en adviseren
  • Organiseren, communiceren en creëren

Onderwerpen waar je mee aan de slag gaat:

  • Branding: wat wil je uitstralen en hoe ziet de doelgroep jouw bedrijf of merk.
  • Contentstrategie: welke communicatiemiddelen moet je op welk moment inzetten.
  • Adobe Skills: hoe gebruik je Photoshop, Illustrator, Indesign en Premiere.
  • Vormgeving: hoe interpreteer je beelden, wat is typografie en hoe leer je logo's en huisstijlen vormgeven.
  • Interne communicatie: hoe communiceert een bedrijf met medewerkers.
  • Mediapsychologie en consumentengedrag: waarom doen mensen wat ze doen en hoe kun je gedrag veranderen.
  • Online media: welke online middelen moet je inzetten voor welke doelgroep.
  • Schrijfvaardigheid: hoe schrijf je een goed journalistiek of creatief artikel.
  • Campagnes en reclame: hoe maak je een campagne die aansluit bij een merk en hun boodschap.
  • Communicatiestrategieën: op welke manier en met welke middelen moeten bedrijven communiceren.

Vraagstukken waar je aan gaat werken:

  • Creëer een campagne voor een 'start up', dat is een startende onderneming óf voor een fashion merk.
  • Doe onderzoek en maak een adviesplan voor een innovatief mediaproduct.
  • Bedenk het beste digitale idee van Nederland.
  • Creëer en publiceer digitale content op een website en/of social media voor een merk.
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Fontys Communicatie Tilburg

Kelly de Leeuw, student bij de opleiding Communicatie Tilburg, gaat in gesprek met oud-student Communicatie Noreen de Vaan. Zij is momenteel projectmanager bij reclamebureau Scheepens. Wat doet ze zoal voor werk? En hoe heeft de opleiding haar daar bij geholpen?
 

Hoe ziet je week eruit?

De hbo-opleiding Communicatie biedt een goed gebalanceerde combinatie van theorie en praktijk. De ene keer volg je een college, de andere keer werk je met een projectgroep aan een interessante case voor een opdrachtgever. De opleiding bestaat uit colleges, labs, projecten, coaching, groepswerk en zelfstudie.

Je week is een dynamische mix van lessen die je zullen voorzien van de nodige kennis en vaardigheden waarmee je kunt opereren in de snelle wereld van communicatie. Ook ben je nauw in contact me je medestudenten en sta je dicht bij je docenten.

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,7 gemiddeld, 408 respondenten
3,7 gemiddeld, 3364 respondenten
Aantal eerstejaars
 
331
131
Door naar het tweede jaar
 
78%
75%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 44%
48%
 
HBO-bachelor of hoger 48%
53%
Doorstuderen
 
17%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Dit overzicht geeft de cijfers van alle Communicatieopleidingen van Fontys weer en is daarmee niet één-op-één te vergelijken met de opleiding Communicatie Tilburg.
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 31-05-2022
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Wiskundetoets voor havisten is vervallen
Sinds december 2022 is de wiskundetoets voor havisten met het profiel C&M zonder wiskunde niet meer nodig. Je bent met het profiel C&M dus ook zonder wiskunde direct toelaatbaar voor de opleiding Communicatie.

 

Placeholder for Fontys video
‘Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je een communicatie-vraagstuk oplost voor een bestaand bedrijf’.
 

Opbouw

Het eerste jaar staat in het teken van creatie, kennis en het ontwikkelen van communicatiemiddelen. Je leert over de belangrijkste theorieën uit de communicatiewetenschap en je maakt kennis met vakken zoals vormgeving, contentstrategie en marketing. De studenten van jaar 1 gaan op een gezamenlijke studiereis die gekoppeld is aan een opdracht(gever).

De eerste helft van dit jaar staat in teken van reclame, het in kaart brengen van een klantreis en onderzoek doen. Je volgt colleges over interne communicatie, branding, marketingcommunicatie, creativiteit, mediapsychologie en onderzoek. Je mag kiezen of je het eerste half jaar in het Nederlands of Engels gaat volgen. Kies je voor de Engelstalige variant dan studeer je samen met internationale studenten die vanuit de hele wereld naar Tilburg komen.

In de tweede helft van het jaar kun je zelf kiezen met welke thema’s je aan de slag gaat binnen corporate communicatie en binnen branding. Zo kun je de eerste periode kiezen voor crisiscommunicatie, overheidscommunicatie of interne communicatie en de tweede periode voor startup branding of fashion branding.

De ene helft van dit schooljaar bestaat uit een oriënterende stage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Je werkt deels mee en je lost een vraagstuk van het bedrijf op. Gedurende deze periode krijg je begeleiding van een docent die zelf een flinke dosis ervaring heeft in de communicatiewereld.

De andere helft ga je je verdiepen of verbreden door een minor te volgen in een vakgebied naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan psychologie, creatief schrijven, taal en cultuur of journalistiek. Een minor volgen bij een van onze partneruniversiteiten in het buitenland, bijvoorbeeld Spanje, Zuid-Afrika of Amerika, is ook een mogelijkheid.

Je kunt ook kiezen voor onze eigen minor Graphic Design. In deze minor leer je visuele uitingen ontwerpen die creatief en net even anders zijn, maar ook weldoordacht en goed onderzocht.

In het vierde jaar is het tijd om zelf een opdrachtgever binnen te halen. Met je groep ga je aan de slag met een interessant communicatievraagstuk. Je ontwikkelt gedurende dit half jaar ook het beste digitale idee van Nederland.

En dan ben je klaar... Althans, nog niet helemaal. Je gaat nu al je opgedane kennis toepassen tijdens een afstudeerstage die je afrondt met het een knallende presentatie en verdediging. Je bent nu klaar om als communicatie expert het werkveld in te gaan. 

Honors program voor excellente studenten 
Je krijgt de kans op mee te gaan naar de USA. Met deze studiereis mag er een select groepje studenten mee op basis van behaalde cijfers en motivatie. 

 
 

Na je opleiding

Welcome to the club! Vanaf nu ben je onze communicatiecollega. Met je diploma Communicatie op zak beschik je over de juiste kennis en ben je sterk in zowel de theorie als praktijk. Je bent klaar voor communicatiefuncties in alle hoeken van de samenleving. Wat kun je met de opleiding communicatie? Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als: 

  • Social media expert bij grote merken
  • Intern communicatiespecialist bij een zorginstelling
  • Projectmanager bij een reclamebureau
  • Contentmarketeer bij een online marketingbureau
  • Communicatiemedewerker bij een nieuwsredactie
  • Of je komt na een aantal jaar ervaring gezellig bij ons en wordt docent communicatie

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Noreen de Vaan, projectmanager bij reclamebureau Scheepens

"Ik heb het meeste geleerd van het projectmatig werken tijdens mijn studie en dat is precies wat ik nu tijdens mijn werk ook doe."

 

Agenda

Meld je hier aan voor één van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Proefstuderen Communicatie Tilburg | Tilburg
07 jun 2023 09:00 - 13:00
Programma
Je gaat aan de slag met een communicatievraagstuk, zodat je een beetje gevoel krijgt bij de inhoud en aanpak van onze opleiding. Eerst krijg je uitleg over de opdracht en daarna volgt een mini hoor- en werkcollege over onderzoek. In groepjes ga je aan de slag met brainstormsessies en krijg je nog een mini hoor- en werkcollege over het bouwen van een sterk merk. Dit allemaal onder begeleiding van 2 docenten van de opleiding Communicatie. We gaan er samen een leuke middag van maken!
Hbo voorbereiding havo/vwo De klant is koning | Tilburg
28 sep 2023 14:45 - 17:00
Programma

De klant is Koning

Heb jij een neus van commerciële kansen?

  • Word jij blij van blije klanten?
  • Vind je het leuk om na te denken over hoe je geld kunt verdienen?
  • Ben je geïnteresseerd in trends?
  • Vind je het leuk om reclames te maken?

Bij de opleiding Commerciële Economie draait het om marketing en sales. In dit hbo voorbereidingsprogramma maak je kennis met de wereld van marketing, sales en marketingcommunicatie. Ook leer je jezelf beter kennen en word je geïnspireerd door het werkveld.

Wil jij op doelgroepen impact maken op een maatschappelijk verantwoorde en duurzame wijze? Heb jij een neus voor commerciële kansen? Vind jij het leuk om pakkende posts te schrijven voor social media? Of beschik jij over creativiteit om visueel en tekstueel anderen aan jouw boodschap te binden? Lijkt het je het leuk om reclames op te stellen? Maar… Ben jij ook nieuwsgierig? Naar wie jezelf nu bent? Hoe je jouw communicatie aanpast op jouw doelgroep? Naar ontwikkelingen in de markt en de maatschappij? Vind jij het leuk zowel zelfstandig je voor te bereiden en te werken aan opdrachten en op locatie samen met anderen te werken en met en van elkaar te leren?

Bij Fontys Marketing en Communicatie (FMC) en dan specifiek de opleidingen Commerciële Economie en Communicatie draait het om marketing, communicatie en sales. Om het (her)kennen van je doelgroep en om het overbrengen van een boodschap. Om het aan de man brengen van producten of diensten. In het hbo voorbereidingsprogramma ‘De klant is koning’ maak je in 8 sessies kennis met de wereld van marketing, sales en marketingcommunicatie en communicatie. Ook leer jij jezelf beter kennen en kun jij je aan het einde van deze module beter plaatsen in dit werkveld. Hopelijk word je geïnspireerd door het werkveld! Je gaat een aantal Challenges/Opdrachten doen, die je verzamelt in een portfolio-werkstuk. Je gaat feedback geven en ontvangen. Van je mede-deelnemers, van coaches en vanuit het werkveld. Sommige onderdelen doe je individueel, zoals je oriënteren op mogelijke beroepen met betrekking tot Communicatie, Marketing en Sales (Verkoop). Je gaat ook je eigen ‘merk IK’ ontwikkelen. Andere Challenges doe je in een groepje. Samen lossen jullie een probleem op voor een bedrijf, bijvoorbeeld wie precies de doelgroep is en hoe je die het beste bereikt, een nieuw product ontwikkelen, of een reclamecampagne bedenken en uitwerken. Je gaat daarvoor marktonderzoek doen. In de laatste sessie presenteer jij je allermooiste ontwikkelingen die jij hebt doorgemaakt gedurende het werken aan de verschillende opdrachten. Je laat ons je mooiste inzichten zien die je over jezelf te weten bent gekomen - bijvoorbeeld omdat je het aanvankelijk eng vond om interviews te doen, maar jij iets hebt geleerd waardoor de gesprekken juist heel leuk waren of hoe je iets hebt gemaakt en op basis van feedback bent gaan verbeteren tot iets waar je nog trotser op bent geworden.
Alles wat je maakt en leert tijdens dit voorbereidingsprogramma op jouw mogelijke studiekeuze, kun je gebruiken voor je profielwerkstuk. Daarnaast ervaar je hoe het is om te studeren aan het HBO.


Wat ga je doen?

Bijeenkomst 1 Kennismaking en introductie

  • Welkom en kennismaking
  • Introductie en verkenning opdracht 1 (beroepenoriëntatie)
  • Flitscollege Interviews doen en Portfolio maken

Bijeenkomst 2 Opdracht 1 & 2 en college

  • Feedback opdracht 1 en verkenning opdracht 2
  • Flitscollege
  • Plan van aanpak opdracht 2

Bijeenkomst 3 Opdracht 3 en college

  • Feedback opdracht 2 en verkenning opdracht 3 (het merk ‘ik’)
  • Flitscollege •Plan van aanpak opdracht 3

Bijeenkomst 4 Bronnenonderzoek en opdracht 4

  • Bronnenonderzoek keuze opdracht 4
  • Werkvorm bronnen delen
  • Plan van aanpak opdracht 4

Bijeenkomst 5 Opdracht 4 en college

  • Feedback voorgang opdracht 4
  • Flitscollege (o.v.b.)
  • Werkvorm naar keuze

Bijeenkomst 6 College en PvA eindpresentatie

  • Feedback voortgang opdracht 4
  • Flitscollege presenteren
  • Plan van aanpak eindpresentatie

Bijeenkomst 7 College en Eindpresentatie groep

  • Eindpresentaties groepsproject
  • Flitscollege Bijeenkomst 8 Eindpresentatie individueel en afsluiting
  • Eindpresentaties individueel
  • Gezellige afsluiting + bewijs van deelname

Als je dit voorbereidingsprogramma hebt gevolgd, ben je er zeker van dat:

  • je kunt aantonen dat je een beeld hebt gekregen van verschillende beroepsmogelijkheden in of het werkveld van Communicatie of het werkveld van commercieel economisch en wat deze inhouden;
  • je kunt aantonen dat je inzichten hebt opgedaan over wie je bent, wat je goed kunt en wat je later wilt bereiken (dit kan op lange termijn of kortere termijn);
  • je kunt dit omzetten in je eigen merk;
  • je kunt aantonen dat je waarde kan creëren voor een bedrijf. Daarvoor kun je kiezen uit een aantal opdrachten die je in viertallen samen gaat aanpakken;
  • je kunt aantonen dat je eenvoudig onderzoek kunt opzetten en uitvoeren volgens de basis richtlijnen voor doen van onderzoek;
  • je kunt aantonen dat je onderzoeksresultaten kunt analyseren en rapporteren in een verzorgd en logisch gestructureerd document;
  • je kunt aantonen dat je onderzoeksresultaten en conclusies overtuigend kunt presenteren;
  • je kunt zichtbaar maken in jouw portfolio dat je op basis van concrete feedback (van mede-deelnemers, coach én minstens 1 persoon uit het werkveld) je opdrachten hebt verbeterd (dit komt terug bij alle opdrachten);
  • je kunt reflecteren over die verbeteringen (dus: benoemen wat op basis van de theorie goed en niet goed was, waarom de verbeterde versie dan inhoudelijk beter is en wat je in de toekomst nóg beter wil doen). Kan je duidelijk maken wat je geleerd hebt.

    Data bijeenkomsten

    28 september 2023
    12 oktober 2023
    2 november 2023
    23 november 2023
    7 december 2023
    14 december 2023
    11 januari 2024
    1 februari 2024

    Contactpersoon

    Heb je vragen, neem dan contact op met Roy Bax

    Campus Stappegoor, Gebouw P3

    Professor Goossenslaan 1-01, Tilburg

    Locatiekaart op adres: Professor Goossenslaan  1-01, Tilburg

    Aanwezigheidsplicht

    Het hbo voorbereidingsprogramma wordt op locatie gegeven. 100% aanwezigheid is een voorwaarde voor deelname.

    Open Dag
    4, 5 & 25 november 2023
    Programma

    Heb jij al een paar opleidingen in gedachten? Fijn! Dan is het tijd voor de volgende stap. Bezoek onze open dag en kom sfeer proeven, want of het écht klikt merk je het beste op onze campus. Onze studenten en docenten leiden je met plezier rond. 

    Onze open dagen zijn op:
    4 november: Eindhoven, Utrecht en Venlo
    5 november: Den Bosch, Sittard en Tilburg
    25 november: Eindhoven*

    *Extra open dag van een aantal opleidingen in verband met verhuizing naar nieuwbouw (Social Work, Logopedie, Podotherapie, Mens en Techniek, MBRT, Fysiotherapie, Verpleegkunde, Verpleegkunde - Technische stroom, Zorg en Technologie, Pedagogiek, Leraar Pedagogiek & Leraar Basisonderwijs.) 

    Wil jij erbij zijn? Laat je gegevens achter en krijg als eerste bericht.

    Meer weten over de opleiding Communicatie Tilburg

    Scroll door de agenda en krijg een sneak preview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere proefcolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

    Open de Sneak Preview

    Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
    Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
    Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

    Heb je geen recht op studiefinanciering en ben je ouder dan 30 jaar, dan kom je in aanmerking voor STAP-subsidie.

    Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
    Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

    Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

    Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

    Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
    De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

    Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

    Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

    In de factsheet vind je de belangrijkste opleidingsinformatie handig op een rij.

     

    Locaties en contact Communicatie