Onderzoeksprojecten
Hier werken we momenteel aan:
Deze projecten zijn afgerond:
Looptijd: jan-aug 2023
Doelstelling: Binnen het programma studiesucces hebben we verschillende interventies in de schakel vo/mbo- hbo nieuw ontwikkeld of herijkt. De interventies an sich zijn geëvalueerd en waar mogelijk gevalideerd. Echter de samenhang en het eindeffect op bewuste studiekeuze en wellicht succesvol (starten met) studeren nog niet, dat willen we nu gaan onderzoeken.
Beoogde resultaten: leren wat de effecten zijn van de gecombineerde effort die er wordt gestoken in interventies in de schakel vo/mbo- hbo.
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd:Vanaf januari 2022 (meerjarenproject)
Doelstelling: Het project autonomie-ondersteuning wil de awareness en handelingsbekwaamheid gericht op autonomie van zowel studenten als docenten vergroten.
Resultaten: In 2022 is er gewerkt aan literatuuronderzoek om met elkaar te bepalen wat we onder autonomie-ondersteuning in het hbo verstaan. Verder worden er een viertal onderzoeken/experimenten uitgevoerd binnen verschillende instituten die autonomie-ondersteuning als hoofdonderwerp hebben.
Contactpersoon: Annemieke van der Horst
Looptijd: Vanaf september 2022 (meerjarenproject), in samenwerking met Avans en Curio.
Doelstelling:Dit project onderzoekt de bijdrage van sociale steun door de onderwijsinstelling aan het versterken van welzijn en binding van studenten in mbo en hoger onderwijs. Dit project heeft als doel inzicht te krijgen in de specifieke vormen van sociale steun die positief bijdragen aan welzijn en binding passend bij de groepen studenten met vergelijkbare behoeften, in vergelijkbare situaties en onder vergelijkbare omstandigheden.
Resultaten:De resultaten geven inzicht in de verwachte effecten van de door de NPO-gelden mogelijk gemaakte sociale steun op de veerkracht van studenten en bieden daarnaast algemenere inzichten in de werkbare elementen omtrent persoonlijke begeleiding voor toekomstige inrichting van studentbegeleiding.
Contactpersoon: Annemieke van der Horst en Evelyne Meens
Looptijd: Vanaf januari 2021 (meerjarenproject)
Doelstelling: Stride heeft als doel inzicht te geven in de persoonlijke en professionele identiteitsontwikkeling van pabo-studenten tijdens en na de pabo.
Resultaten: De beoogde resultaten laten zien hoe o.a. de motivatie, zelfverzekerdheid en identiteitsontwikkeling van eerste tot en met vierdejaars pabo-studenten verloopt aan de hand van transitiemomenten (naar stage of naar werk) en dagelijkse gebeurtenissen.
Contactpersoon: Evelyne Meens
meer over project StrideLooptijd: Vanaf 2021 (meerjarenproject)
Doelstelling: Het doel is om, op basis van (voor)onderzoek, een innovatie
te ontwikkelen en te valideren dat bij de student diens studentcoach inzicht en
bewustwording creëert t.a.v. professionele en persoonlijke (identiteits)ontwikkeling.
Resultaten: Het beoogt de dialoog tussen student en studentcoach over de professionele en persoonlijke (identiteits)ontwikkeling nog meer op gang te brengen om zo de zelfsturing van de student te bevorderen, zodat deze –
steeds autonomer - passende gedrags- en (studie)loopbaankeuzes kan maken.
Contactpersoon: Evelyne Meens
Looptijd: Continu
Doelstelling: De doelstelling van dit validatie-onderzoek is om instrumenten zoals de Startthermometer, de Studiekeuzecheck en de Exit vragenlijst meer valide en betrouwbaarder te maken en deze af te blijven stemmen op de ontwikkelingen in het hoger onderwijs en de maatschappij.
Resultaten: Dit zorgt voor valide, gecomprimeerde en up-to-date instrumenten waarin studenten en docenten zich in blijven herkennen.
Contactpersoon: o.a. Chantal Gorissen
Looptijd: Januari 2021 t/m zomer 2023
Doelstelling: Onderzoeken hoe switch geregeld is en verbeterd kan worden in een specifieke context van een opleiding.
(Beoogde) resultaten: Het versterken van de bestaande switchpraktijken binnen Fontys o.b.v. een combinatie van wetenschappelijke literatuur en inzichten uit praktijkvoorbeelden.
Contactpersoon: Linda Oosterwijk
Looptijd: 2019-2023
Doelstelling: Studenten met een afstand tot de arbeidsmarkt middels begeleiding van een jobcoach voorbereiden en matchen om succesvol te kunnen starten op de arbeidsmarkt. Dit traject kan starten voorafgaand aan de stage. Er zijn voor dit project 2 externe jobcoaches aangenomen, zij begeleiden niet alleen studenten maar professionaliseren ook docentcoaches middels het coaching-on-the-job principe, zodat deze docenten goed geoutilleerd zijn om de grootste groep van deze studenten succesvol voor te bereiden en te matchen, zowel voor de stage als voor de arbeidsmarkt.
Resultaten: Het onderzoek naar jobcoaching in de onderwijspraktijk laat zien wat de succesfactoren en randvoorwaarden zijn voor het (job)coachen van studenten en het professionaliseren van medewerkers als het gaat om het toepassen van jobcoachings principes in het onderwijs. De resultaten van het project en onderzoek hebben geleid tot de ontwikkeling van een leertraject voor medewerkers alsook tot de inbedding van jobcoaching principes binnen diverse instituten.
download factsheetBekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: April 2020 t/m december 2022
Doelstelling: Het in beeld brengen van het keuzeproces (tijdens de studie) t.a.v. een vervolgkeuze na afstuderen, vaststellen wat studenten hierin nodig hebben en wat ze eventueel missen.
Resultaten: Het keuzeproces is een gradueel proces gedurende de hele studieloopbaan. Studenten krijgen een steeds beter beeld van de keuzes die binnen en na de studie bestaan en ontdekken steeds meer hun eigen voorkeuren en aanleg. De eerste jaren van de studie vormen een belangrijke fase voor keuzes na de bachelor.
Bekijk hier de eindrapportage en projectpagina.
Contactpersoon: Evelyne Meens
Looptijd: t/m najaar 2022
Doelstelling: Het InnovationLab op Strijp TQ is een experimentele onderwijsomgeving, waar onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven samenkomt. Studenten van Fontys Hogeschool ICT werken hier op projectbasis aan praktijkgerichte onderzoeksvragen. Het ontwikkelingsproces en de impact van deze unieke omgeving wordt gevolgd door de onderzoeksgroep Impact & Development Analysis InnovationLab. Vanuit studiesucces sluiten wij hierbij aan om de impact op studenten(welzijn) mede in kaart te brengen, en om te leren wat er nodig is om studenten succesvol te laten studeren in een dergelijke omgeving. Het ontwikkelen van de hybride leeromgeving van de toekomst en het functioneren hiervan ziet Fontys als een proces, waar het onderwijs in brede zin inspiratie en lering uit kan halen.
Resultaten: Er zijn vele inzicht opgedaan op het gebied van de impact en de voorwaarden van hybride leeromgevingen om studenten succesvol te laten studeren.
Bekijk de resultaten hier.
Contactpersoon: Chantal Gorissen en Levi van den Bogaard
Looptijd: Januari t/m juni 2022
Doelstelling: De effecten van het uitgesteld bindend advies (vanwege de coronacrisis uitgesteld naar het tweede inschrijfjaar) onderzoeken met betrekking tot studievoortgang, doorstroom en welzijn.
Resultaten: De aanwezigheid van een BSA‐norm is niet op zichzelf bepalend voor doorstroom naar jaar 2. Studenten maken veelal zelf vervolgkeuzes als de keuze voor een opleiding niet passend blijkt. De resultaten die studenten uiteindelijk behalen in jaar 2 hangt weinig samen met de exacte norm. Voor elke omvang van de BSA‐norm is er een groep studenten onder de norm die in studiepunten inloopt, en een groep boven de norm die qua studiepunten gaat achterlopen in jaar 2. Studenten die net niet de norm hebben gehaald presteren in het tweede jaar vergelijkbaar met studenten die de norm net wel behaald hebben in het eerste studiejaar. Het aantal overgebleven studenten na jaar 2 van cohort 2019 is hoger dan van (pre‐corona) cohorten 2017 en 2018. Landelijke ontwikkelingen richting een doorstroomnorm gaan snel, met tevredenheid bij zowel studenten als docenten. Er zijn nog verschillende uitvoeringsvraagstukken.
Bekijk de projectpagina hier.
download factsheet lees artikel scienceguideContactpersoon: Linda Oosterwijk
Looptijd: 2018-2019; 2019-2020; 2020-2021; 2021-2022
Doelstelling: Het voorbereidingsprogramma mbo (voorheen keuzedelen) heeft als doelstelling om mbo-studenten op een zo realistisch mogelijke manier te laten ervaren wat het is om te studeren aan een hbo opleiding. Na het volgen van een keuzedeel, zou de student beter in staat moeten zijn om een weloverwogen keuze te maken om wel of niet door te stromen naar het hbo. In elk keuzedeel staat een aantal hbo-vaardigheden centraal: samenwerking, informatieverwerking en reflectie. Daarnaast is er aandacht voor loopbaanoriëntatie.
Resultaten: Het meest recente onderzoek laat zien dat
studenten na afloop van het keuzedeel verder in hun keuzeproces zitten en
zekerder zijn van hun vervolgkeuze. Het aandeel wat vooraf aan het keuzedeel
nog niet wist wat hij of zij na het mbo wilde gaan doen, is na afloop van het
keuzedeel met 20% gedaald. Ruim twee op de vijf studenten schrijven dit toe aan het keuzedeel: volgens hen heeft het keuzedeel een rol gespeeld in hun keuze om wel of niet door te stromen naar het hbo. Binnen de groep studenten die na afloop een andere vervolgkeuze maakt dan voorafgaand aan het keuzedeel, geldt dit zelfs voor ruim de helft.
Bekijk de projectpagina hier.
download factsheetDe bovenstaande factsheet is van het onderzoek uit 2019. Deze wordt binnenkort aangevuld met de factsheet van het meest recente onderzoek naar de keuzedelen.
Contactpersoon: Rob Doorleijers
Looptijd: Oktober 2019 t/m maart 2022
Doelstelling: Het hbo voorbereidingsprograma vo (voorheen schakelmodule) biedt leerlingen in het vo de mogelijkheid te ervaren hoe het is om voor de klas te staan, en geeft zo een realistische ervaring van het beroep om tot een goede studiekeuze te komen.
Resultaten: Het onderzoek naar de Schakelmodule laat zien dat studenten een beter beeld krijgen van het beroep. Wat hun keuze heeft bevestigd of juist heeft veranderd voor een aantal studenten. Er is naast inzicht in het beroep ook behoefte aan meer informatie over de opleiding. In een enkel geval wordt de studiekeuze heroverwogen n.a.v. de module.
Bekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: September 2020 t/m december 2021
Doelstelling: Onderzoeken of de ontwikkelde (evidence-based) interventies bij de betreffende instituten de gewenste effecten hebben in het kader van een ‘warm welkom’ (de eerste 100 dagen binnen een nieuwe studie) als het gaat om informatievoorziening, binding, begeleiding en reflectie.
Resultaten: We hebben bij aan aantal opleidingen geholpen bij de opzet van warm welkom interventies en deze gemonitord. Hieruit hebben we diverse werkende principes opgehaald en best practices om hieraan te werken. Deze zijn samengevat in de volgende factsheet.
download factsheetBekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: Augustus 2021
Doelstelling: Minder kansrijke startende studenten bij Fontys een gelijke kans te bieden bij de start van de studie door een warm welkom bij Fontys en verschillende workshops gericht op persoonlijke ontwikkeling te bieden.
Resultaten 2021: Binnen de opleiding Sociale Studies is het Start Thogether programma gepilot. Gedurende het jaar worden er door (oudere jaars) studenten voor (eerste jaars) studenten op een aantal momenten workshops aangeboden. De opleiding is dit goed bevallen en gaat dit programma voortzetten.
Bekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: 2019 t/m eind 2021
Onder deze paraplu vallen de volgende projecten:
- Interactieve voorlichting
- Realistische hbo-ervaring
- Studentmentoren
- Docentuitwisselingen
- Wiskunde gap
- Zomerprogramma Engineering: Alvast Studeren
Doelstelling: Deze projecten beogen - middels regionale samenwerkingen - studiesucces te vergroten door deelnemende leerlingen uit het toeleverend onderwijs (vo en mbo) realistische ervaringen of andere oriëntatiemogelijkheden te bieden, om zo te reflecteren en tot een weldoordachte studiekeuze te komen. Daarnaast bieden deze projecten
de studenten een goede voorbereiding om de overstap naar het hoger onderwijs te versoepelen.
Resultaten: Het onderzoek heeft de impact van de ontwikkelde interventies in beeld gebracht (o.a. m.b.t. zelfvertrouwen, thuis
voelen, studiesucces). De werkende principes die boven water zijn gehaald, en die zowel inzicht in de effectiviteit als heldere aanknopingspunten voor verdere implementatie bieden, zijn terug te vinden op de factsheet.
Contactpersoon: Rosemarie Moonen
Looptijd: vanaf maart 2019
Doelstelling: Het aanbieden van een laagdrempelige, tijd- en plaats-onafhankelijke manier van diepte-oriëntatie middels een interactieve ‘sneak preview’ in een fictieve studieweek van de verschillende Fontys-opleidingen, waarbij studiekiezers ook gestimuleerd worden om op locatie te komen oriënteren.
(Beoogde) resultaten: Input leveren over de impact van de ‘sneak previews’, waarbij zowel inzicht in effectiviteit ontstaat als heldere aanknopingspunten voor verdere implementatie.
download factsheetBekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Linda Oosterwijk
Looptijd: April t/m november 2019
Doelstelling: Onderzoeken of de ontwikkelde (evidence-based) interventies bij de hogeschool MER en hogeschool Journalistiek de gewenste effecten hebben in het kader van een ‘warm welkom’ (de eerste 100 dagen binnen een nieuwe studie) als het gaat om informatievoorziening, binding, begeleiding en reflectie.
Resultaten: Resultaten laten zien dat bepaalde interventies grote impact hadden op een ‘warm welkom gevoel’ bij studenten en tevens goed werden beoordeeld door hen: aandacht voor de klassensamenstelling, extra aandacht voor de begeleiding, een sneak-preview week van de opleiding, en een aangepaste intro (van kleine groepen naar grote groepen werken). Daarin gaven studenten aan dat hier vooral ging om de volgende werkende principes: het hebben van een basis (klas) om op terug te vallen, het hebben van een vast aanspreekpunt en vertrouwde vraagbaak (coach), het ervaren van binding en sociale integratie (je thuis voelen), en het opdoen van realistische ervaringen in de opleiding om je eerdere studiekeuze te (her)checken.
download factsheetBekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Evelyne Meens
Looptijd: April 2020 t/m najaar 2021
Doelstelling: Inzicht krijgen in het reflectiegedrag (het nadenken over de studiekeuze) bij havisten, en het in beeld brengen van de gap (m.b.t. reflectie) tussen LOB en studiekeuzeactiviteiten.
Resultaten: Aankomende studenten geven in elke studiekeuzefase aan ‘meer informatie’ nodig te hebben, om tot een goede studiekeuze te kunnen komen. De informatie die ze hierbij vragen blijkt vaak al gewoon voor handen te zijn. Doordat deze informatie echter niet gerelateerd wordt aan henzelf als persoon (reflectie), blijkt de studiekiezer onvoldoende ontvankelijk te zijn voor deze informatie en wordt de informatie door hem ‘gemist’. Studiekiezers moeten dus actief aangespoord worden om te reflecteren op hun studiekeuze, de noodzaak tot reflectie wordt niet altijd door hen gevoeld.
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: Februari 2019 t/m november 2020
Doelstelling: Het in kaart brengen van de werkende principes en effecten van diverse varianten van het bindend studieadvies (BSA) binnen Fontys.
Resultaten: De resultaten laten zien dat alle onderzochte vormen van het BSA bijdragen aan de selecterende functie in de propedeuse, mits goed ingericht met (specifiek) benodigd flankerend beleid. Hoe hoger de norm, hoe
belangrijker dit wordt. De oriënterende en verwijzende functie van de propedeuse, alsmede de rol die het BSA (en het proces daaromheen) hierin kan vervullen behoeft Fontys breed aandacht, o.a. door het verbeteren van switchmogelijkheden. Wanneer studenten na een negatief BSA bij hun opleiding vertrekken, blijkt dat zij niet massaal doorstromen naar dezelfde of een zeer verwante opleiding elders.
Bekijk de projectpagina hier.
download factsheetContactpersoon: Linda Oosterwijk
Looptijd: Maart t/m december 2020
Doelstelling: Docenten bekwamen in het begeleiden bij individuele- en teamtalentontwikkeling met gebruik van de me-methode waardoor studenten inzicht krijgen in hun persoonlijke talenten. Het doel van het onderzoek is meten of en hoe de projectdoelen worden gerealiseerd.
Resultaten: Het onderzoek naar de
Me.-scan laat zien dat studenten vinden dat de Me.-scan positief bijdraagt aan
hun talentontwikkeling, vanwege het inzicht dat ze krijgen in hun talenten en
de gesprekken die daarna volgen. Ook docenten geven aan het een waardevol
instrument te vinden vanwege de gesprekken die ze naar aanleiding van de scan hebben. De Me.-scan wordt in de praktijk op meerdere manieren ingezet,
bijvoorbeeld in individuele coaching maar ook als onderdeel van het curriculum.
Verder zijn er een aantal randvoorwaarden in kaart gebracht die nodig zijn voor
succesvolle inzet van de ME.-scan in het onderwijs. De resultaten zijn verder
te lezen in de factsheet.
Bekijk de projectpagina hier.
download factsheetContactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: November 2018 t/m december 2020
Doelstelling: Het toetsen van doorontwikkelde studiekeuzeactiviteiten die het volledige palet aan elementen in het studiekeuzeproces borgen: informatie, binding, realistische ervaring en reflectie op studie- en studiekeuze.
Resultaten: Via de projectpagina zijn de analyse en de verschillende uitwerkingen te vinden voor opleidingen die geïnteresseerd zijn om de invulling van een open dag, meeloopmoment en proefstudeer-activiteit te verbeteren. De uitwerkingen focussen op het inbedden van realistische ervaringen voor studenten en het stimuleren van reflectie op studiekeuze.
Bekijk de projectpagina hier
Contactpersoon: Chantal Gorissen
Looptijd: Februari t/m oktober 2019
Doelstelling: Mbo-studenten begeleiding bieden gedurende de overstap naar het hbo, beginnend aan het eind van het mbo en doorlopend tot en met de start op het hbo. Dit heeft als doel zelfvertrouwen te vergroten en de student zich thuis te laten voelen bij Fontys.
Resultaten: Studentmentoren heeft de mentoren de kans gegeven om zich als coach te ontwikkelen (o.a. gespreksvaardigheden), en de mbo-studenten geven aan een beter beeld te hebben van het hbo. Een belangrijke kanttekening is dat slechts een kleine groep studenten de vragenlijst heeft ingevuld.
Bekijk de projectpagina hier.
Contactpersoon: Mia van Rijsewijk
Looptijd: September 2018 t/m mei 2019 (jaarlijks terugkerend)
Doelstelling: Studenten die uitvallen bij Fontys krijgen de mogelijkheid in het schoolritme te blijven en daarbij de kans zich persoonlijk te ontwikkelen (en krijgen antwoord op vragen als: Wie ben ik? Wat vind ik leuk? Wat kan ik?), alsmede de kans om op een nieuwe studie te oriënteren.
Resultaten: Het onderzoek naar Empower laat zien dat studenten die uitvallen baat hebben bij de aandacht in de kleine groepen van het programma en inderdaad in het schoolritme blijven. De studenten leren beter wat ze interessant vinden, wie ze zijn en wat ze kunnen. Dit draagt bij, en lijkt een voorwaarde, om in een latere fase van het programma tot een passende(re) nieuwe studiekeuze te komen.
download factsheetContactpersoon: Evelyne Meens