Good practices
Algemeen Blended Learning / online onderwijs

Blended Learning wave en Canvas, hoe doe ik dat?
Deze good practice betreft een good practice (met als onderwerp 'het tekenen van speciale onderdelen') ter inspiratie. Het betreft een relatief eenvoudige Blended Learning wave, geschikt voor collega's die willen weten hoe ze een wave kunnen 'vertalen' naar de mogelijkheden die Canvas Fontys biedt.
Scrumteam Fontys Blended Learning
maart 2022
Hoe online leren toegevoegde waarde kan hebben voor het onderwijs
Wilfred Rubens
1 juli 2020
Online onderwijs inrichten voor de Sporthogeschool
Esther Donkers-Verhoeven, Docent Sporthogeschool, 19 mei 2020
Handreiking voor binding en begeleiding in de eerste weken in studiejaar 2020-2021
Fontys Hogescholen, Programma studiesucces
2020
Samen (online) spelen = samen leren
Gertie Proctor-Tagage, docent bij LM IFBM, 14 april 2020
Digitale didactiek
Thema pagina van SURF met tips en overzicht voor docenten
Designing for Engagement:
Using the ADDIE Model to Integrate High-Impact Practices into an Online Information Literacy Course
Amanda Kathryn Nichols Hess, Katie Greer, Oakland University
Het studentperspectief op online onderwijs (vijfdelige blog reeks)
Hugo Hegeman, ISO, april, mei 2020

Verrijkte Blended Learning Wave
Deze good practice betreft een verrijkte good practice (met als onderwerp het vak ‘Groepsdynamische Interventies’) ter inspiratie. Het betreft een verrijkte Blended Learning wave waarin diverse leeractiviteiten zijn verwerkt. Indien online dan maak je kennis met verschillende Canvastoepassingen die, in combinatie met diverse didactische tools, een bijdrage leveren aan een dynamische leeromgeving.
Scrumteam Fontys Blended Learning
mei 2022
Webinar: Binding met de nieuwe lichting studenten
SURF i.s.m. ComeniusNetwerk en het Versnellingsplan
24 juni 2020
Webinar: Wat doet online onderwijs met de zelfregulatie van de student?
SURF i.s.m. ComeniusNetwerk en het Versnellingsplan
15 mei 2020
(Open) leermateriaal
Thema pagina van SURF met tips en overzicht voor docenten
Teaching in a Digital Age – Second Edition
Guidelines for designing teaching and learning, A.W. (Tony) Bates
2019
Design Thinking for Educators
Website met informatie, voorbeelden en een toolkit
Hoe geef je vaardigheidsonderwijs vorm online?
Esther van der Linde, HAN University of Applied Sciences, 2 juni mei 2020
Online lessen in MS Teams
Riny Ortmans, docent bij de opleiding Sportkunde, 19 mei 2020
Webinar: Het onderwijs van 2020 is hybride onderwijs
SURF i.s.m. ComeniusNetwerk, ECIO en het Versnellingsplan
26 juni 2020
Aanbevelingen voor online onderwijs
Martijn van Grootel, Fontys Hogescholen
2020
Placemat Online Didactiek
Het Versnellingsplan, zone Docentprofessionalisering 18 juni 2020
Inclusief (online) onderwijs
Thema pagina van SURF met tips en overzicht voor docenten
Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
Website met e-book en tips
Tim Surma et al. 2019
De theorie van ‘transactional distance’ toegelicht (en waarom dat belangrijk is bij online leren)
Wilfred Rubens, 20 februari 2020
Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving:
Didactische scenario's voor 1 september
Barend Last, Universiteit maastricht, 3 mei 2020
Leeractiviteiten
MS Teams inrichten om samen te werken
Pim Chermin, Docent Sporthogeschool, 15 juni 2020
Hoe kan online coaching offline coaching versterken? Handreiking voor studentcoaches
Dimphy Hooijmaijers en Brechje Schouten, Fontys Hogescholen
30 juni 2020
Online begeleiden van (sleep)studenten
Karen van Hoye, (maatwerk)docent Sportkunde en coach, Fontys Sporthogeschool, 2020
Studenten online begeleiden, verkenning van kansen en (on)mogelijkheden
SURF uitgave juli 2018
Een community of inquiry binnen online cursussen ontwerpen
Wilfred Rubens, 19 maart 2020
Betrek studenten in een online les
Martijn van Grootel, Onderwijskundige bij de opleiding Sportkunde
Online toetsafname met MS Teams en MyMediasite
Karel Langendonck, docent natuurkunde Fontys Lerarenopleiding Tilburg. 2020
Webinar: Activerend leren met video, studenten aan het woord
SURF i.s.m. ComeniusNetwerk en het Versnellingsplan
19 juni 2020
Formatief toetsen met MS Stream en MS Forms
Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis
David C.D. van Alten et al., Universiteit Utrecht, 2019
Tips voor online samenwerkend leren
Afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht, 1 april 2020
Samen leren voor de toets
Annemarie van den Broek, Docent Kind en Educatie
Zet Teams in voor groepswerk
Jana Machleid, docent aan de Fontys International Business School Venlo, 11 mei 2020
Beoordelen van gesprekken met behulp van MS Teams
Tim Lorenz, docent de opleiding Sportkunde, 19 mei 2020
Je studenten betrekken bij je online les
Stef Winteraeken, Docent Mechatronica bij Fontys Hogeschool Techniek en logistiek, 15 april 2020
Peer feedback to promote deep learning in online education, unraveling the process
Renée M. Filius, 2019
Flipping the classroom. Video’s gebruiken voor je (online) les
Stef Winteraeken, Docent bij FH Techniek en logistiek
Kennistoets omgebouwd tot online open boek tentamen
Erwin Mortier docent, Fontys Sporthogeschoo
Tools
Tools voor online onderwijs
Website van SURF met tips en overzicht voor docenten
Miro: een online creatieve samenwerkingsruimte
Len Kromkamp, Docent Sporthogeschool
Check-in met Padlet
Jos Speetjens, Facilitator Dienst OenO
Multi-tools en -samenwerkingsvormen
Astrid Oomens, Docent Lerarenopleiding met doelgroep PDG-kandidaten
Canva gebruiken in je les
Marijke Trienekens, Trainer bij Mediatheek Moller, 25 augustus 2020
Powerpoint meets whiteboard
Geert-Jan Evers – Docent Werktuigbouwkunde Augustus 2020
Maak je eigen YouTube aflevering voor D&Ptv
Anne Nabuurs, Docent van het Fontys Educatief Centrum (FEC)
Toolgericht of doelgericht?
Drie wijze didactische lessen voor afstandsonderwijs
Dominique Sluijsmans et al., 25 maart 2020
Online hoorcollege met gebruik van Nearpod
Michelle van Gent, Docent FHP
iPad als whiteboard
Peter Baas, Docent wiskunde, statistiek en operations management bij de opleiding Technische Bedrijfskunde