Sprint naar content

Marijke Trienekens, Trainer bij Mediatheek Moller, 25 augustus 2020

Canva gebruiken in je les

Sfeerafbeelding Fontys

Voor de training Onderwijstools van Mediatheek Moller belichten we diverse tools die je voor je online onderwijs kunt gebruiken. Eén van die tools is Canva. Daarmee kun je zelf allerlei posters, uitnodigingen, flyers, visitekaartjes en posts voor sociale media maken.

Mijn doel

De training is zo opgezet dat studenten (van met name de lerarenopleidingen) kennis maken met allerlei soorten tools die zij in kun/nen zetten. Door studenten praktisch aan de slag te laten gaan met diverse tools leren zij ze ook inhoudelijk kennen en dat werkt inspirerend.

Wat heb ik gedaan

Eerst geven we een presentatie (met Nearpod, zie daarvoor een andere best practice) over verschillende onderwijstools. Vervolgens krijgen studenten de opdracht één van die tools uit te proberen. Studenten bedenken dat zelf een toepassing voor de tool die zij gekozen hebben en presenteren deze later aan hun medestudenten. Zo leren zij de tool al inhoudelijk kennen. Vaak kiezen zij voor Canva, een tool waarmee je allerlei online content kunt ontwerpen.

Als je bent ingelogd in Canva kun je meteen beginnen door te klikken op “Create a design”. Je kunt dan kiezen uit allerlei mogelijke ontwerpen (je kunt ook leeg beginnen). Bij ons wordt vaak gekozen voor een poster. Als je een keuze hebt gemaakt, kun je allerlei kleuren, vormen en lettertypes toevoegen. Afbeeldingen haal je uit een ingebouwde beeldbank.

Delen en downloaden gaat heel gemakkelijk met de knoppen rechtsboven. Voor online onderwijs is dit natuurlijk ideaal. Je zou bv. studenten naar aanleiding van een (online) college een visuele samenvatting in de vorm van een poster of flyer kunnen laten maken. Die kan dan vervolgens weer met docent of andere studenten gedeeld worden. Wij laten daarvoor de studenten terug komen naar Teams en dan kunnen ze via het delen van het scherm hun Canva-creatie laten zien en er uitleg bij geven.

Mijn ervaring

Studenten hebben vaak een aantal tools die zij goed kennen en altijd gebruiken (zoals PowerPoint). Zij verbazen zich soms dat het echt even duurt voordat je een tool optimaal kunt benutten. Maar Canva is een relatief gemakkelijke en intuïtieve tool die studenten meestal snel onder de knie  hebben. Over het algemeen zijn zij positief over de mogelijkheden voor hun eigen lessen in het voortgezet onderwijs.

Zelf aan de slag

Om Canva te gebruiken moet je een inlog aanmaken op www.canva.com. Er is een gratis versie en een betaalde variant (waarmee je meer kan), maar de gratis versie voldoet prima voor als je het studenten laat gebruiken.

En als ik nog vragen heb?

Bij Mediatheek Moller werken diverse trainers die ook deze training onderwijstools geven. Je kunt contact opnemen met hen door te mailen naar mediatheekmollerworkshops@fontys.nl.