Online hoorcollege met gebruik van Nearpod

30 maart 2020

Online hoorcollege met gebruik van Nearpod

Sfeerafbeelding Fontys
Een online hoorcollege ontwikkelen waarbij er ook ruimte is voor interactie. Door middel van het opnemen van meerdere pauzemomenten en concrete stellingen in het online hoorcollege, is het mogelijk om interactie te bereiken.

Mijn doel
I
nteractie, de student geïnteresseerd houden en ze voldoende ruimte geven voor inbreng.

Wat heb ik gedaan
Ik heb mijn verhaal verteld en daarnaast de studenten ook m.b.v. Nearpod een quiz laten maken.
Dit is een tool waarmee je makkelijk een presentatie inclusief quiz/poll kunt maken.

Mijn ervaring
Over het algemeen was dit voor mij een goede ervaring maar het is wel een uitdaging om tijdens een online hoorcollege, naast een PowerPointpresentatie ook nog een extra tool in te zetten.
Ook voor studenten betekent dit extra handelingen omdat ze in meerdere schermen actief moeten zijn. Dit werkt niet heel prettig.
Daarnaast wordt de interesse naarmate de quiz vordert, minder.
De tool kan maar een maximum van 40 studenten aan. Dit wist ik van te voren niet, dus daar dient ook rekening mee gehouden te worden.

In het algemeen werd het hoorcollege positief ervaren en vonden de studenten het prettig dat er veel voorbeelden met betrekking tot de theorie werden gegeven.

Zelf aan de slag
Nearpod is laagdrempelig en het biedt veel verschillende werkvormen aan. Je moet wel opletten dat het niet te technisch wordt. Mij hielp het dat ik een extra scherm had om zo het overzicht van de verschillende tools te kunnen behouden.

Nearpod openen; www.nearpod.com

Via onderstaande link wordt precies beschreven hoe je met Nearpod aan de slag kunt gaan;

En als je vragen hebt
Je kunt mij bereiken via m.vangent@fontys.nl