Sprint naar content

Presentaties in Nearpod gebruiken voor je digitale les

 Marijke Trienekens, Trainer bij Mediatheek Moller, 15 juni 2020

Presentaties in Nearpod gebruiken voor je digitale les

Sfeerafbeelding Fontys
Voor de training Onderwijstools van Mediatheek Moller belichten we diverse tools die je voor je online onderwijs kunt gebruiken. Dit doen we ook aan de hand van een tool, namelijk Nearpod. Nearpod is bij uitstek een tool die je gemakkelijk voor een online les kunt inzetten.

Mijn doel

Het is de bedoeling dat studenten van met name de lerarenopleiding kennis maken met allerlei verschillende tools. Daarvoor hebben we een presentatie in Nearpod gemaakt, die studenten eventueel plaatsonafhankelijk kunnen volgen. In Nearpod is het mogelijk om allerlei activerende opdrachten toe te voegen aan je presentatie, waardoor deze dynamischer en actiever wordt. De resultaten van studenten kun je monitoren binnen de tool.

Wat heb ik gedaan

Als docent moet je een (gratis) inlog aanmaken voor Nearpod. Je studenten hoeven dat niet, zij kunnen inloggen met een code die ze van jou krijgen als je de presentatie ‘live’ zet. Als je inlogt op Nearpod kun je een nieuwe presentatie maken door op + te klikken. Dan kun je slides toevoegen. Dit kunnen gewone tekstslides zijn zoals je die kent van PowerPoint (je kunt je PowerPoints ook uploaden), maar ook slides die Nearpod aanbiedt bv. met video’s, audio of 3D objecten. Daarnaast kun je ook webcontent toevoegen of activities. Wij werken vooral met de activities; met de poll kun je meningen inventariseren, met een quiz de kennis testen. Maar dit laatste kan ook door bv. een matching pairs te maken. Dan moeten studenten 2 afbeeldingen of teksten bij elkaar zoeken. Op die manier kun je gemakkelijk testen of ze de stof begrepen hebben. Deze activiteiten komen dan in je eigen presentatie te staan. Als docent zie je de resultaten van studenten terug op je scherm en daar kan je dan weer op in spelen tijdens je les. 

Je kunt Nearpod niet gebruiken om online college te geven, je kunt niet binnen het programma live praten. Daarvoor heb je een ander programma nodig zoals MS Teams. Ik start de les op via Teams en zet van te voren de Nearpod klaar. Ik vraag studenten de code in te voeren en dan kunnen zij meekijken met de slides waarbij ik mijn verhaal hou. Ook kunnen ze de opdrachten maken. Af en toe moet je de studenten terug roepen naar Teams, bijvoorbeeld als je een website wilt laten zien via je gedeelde scherm. Je moet gedurende de les dus goed aan je studenten aangeven waar ze moeten kijken; in hun eigen Nearpod of in jouw gedeelde scherm.

 

Mijn ervaring

Studenten zijn vaak onder de indruk van de mogelijkheden die Nearpod biedt, wat dat betreft is er voor ieder wat wils. Nearpod zelf blijft ook telkens nieuwe content toevoegen; zo zijn ze op het moment bezig met de uitbreiding van Virtual reality en 3D-modellen. Ik vind Nearpod zelf een prettige tool om mee te werken omdat je het op allerlei manieren in kan zetten. Je kunt het gebruiken voor een hele lessenserie, of alleen om een aantal activiteiten te doen. Om het te combineren met live les geven via Teams is even wennen, maar als je het goed structureert kan het prima.  

Zelf aan de slag

Nearpod is te vinden op www.nearpod.com, je kunt gaan voor een gratis of betaalde versie. Uiteraard heb je binnen de betaalde versie meer mogelijkheden om bv. lessen op te slaan. Het kost je natuurlijk wel even tijd om alle functies binnen de tool te doorgronden en mooie presentaties te maken, maar de resultaten mogen er zijn.    

En als ik nog vragen heb?

Bij Mediatheek Moller werken diverse trainers die ook deze training onderwijstools geven. Je kunt contact opnemen met hen door te mailen naar mediatheekmollerworkshops@fontys.nl.